Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:26:58 GMT

تعصب بر کیفیت محصولات حرف اول و آخر ماست

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۷۳۷۵۸

تعصب بر کیفیت محصولات حرف اول و آخر ماست

محمدرضا فارسی، مدیرعامل صنایع غذایی فارسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در مورد این برند نام آشنای عرصه غذا اطلاعات مفیدی ارائه کرد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، محمدرضا فارسی در ابتدای این مصاحبه تاریخچه کوتاهی از صنایع غذایی فارسی بیان کرد و گفت: پدر ما – بنیانگذار مجموعه صنایع غذایی فارسی-  در سال ۱۳۳۶ این مجموعه را تاسیس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند شکل گیری این مجموعه به این ترتیب بود که ایشان به اماکن زیارتی و سیاحتی مختلف کاروان می‌بردند. کاروان‌ها در آن زمان مواداولیه غذا برای ۴۰ روز را به صورت خشک شده و آماده با خود می‌بردند. ضمنا آشپز و پرسنل آشپز را نیز با خود می‌بردند و  غذای باکیفیت به مسافران ارائه می‌دادند و همین امر باعث معروفیت پدر در این زمینه شد.

در سال ۶۳ و ۶۴  روابط کشور ما با کشورهای دیگر کمتر شده بود و مرحوم پدر سالی یکبار از طرف دولت یک کاروان با خود  می‌بردند، که طبعا این کار سودآوری قبل را نداشت. بنابراین تصیم گرفتند تا مکانی را برای سرویس‌دهی غذا برپا کند.

سال ۶۴ تالار ولیعصر را گرفتند. آن زمان تالار ولیعصر در محیط نامناسبی بود که مشتری هم نداشت. در نهایت سال ۷۲ تصمیم برآن شد که تالار ولیعصر را تحویل دهیم و مکانی در خیابان دولت (مکان فعلی) بگیریم.

در آن زمان کترینگ در تهران وجود نداشت و اکثر اماکن غذایی، رستوران بودند و  تحویل غذا به مشتری‌هایی که در رستوران غذای خود را صرف نمی‌کردند به شکل حضوری بود.  ما برای اولین بار در تهران این مکان را به منظور رستوران بیرون بر ایجاد کردیم و اسم اینجا را تهیه غذا گذاشتیم چون در آن زمان کسی با مفهوم غذای بیرون‌بر آشنا نبود، و کترینگ هم کلمه خارجی بود، پس تهیه غذا را انتخاب کردیم.

وی همچنین درمورد کیفیت محصولات فارسی هم یادآور شد و گفت: کیفیت در محصولات ما چه زمانی که پدر زنده بود و چه بعد از فوت ایشان حرف اول را می‌زند.

مدیر مجموعه صنایع غذایی فارسی، در مورد مواداولیه مورد استفاده‌ در این مجموعه گفت: از ابتدا تاکنون برنج ایرانی و گوشت گرم  برای تهیه غذاها به کار رفته است و هیچگاه از برنج و گوشت خارجی و یا گوشت منجمد استفاده نکرده‌ایم. حتی برنج را با کره دم می‌کنیم و بعد از طبخ برنج هم برای بهبود طعم چلو، روغن حیوانی به برنج اضافه می‌شود. همچنین در این مجموعه به هیچ وجه روغن پالم دار به کار نمی‌رود و تمام غذاها با روغن سرخ کردنی (نه حتی روغن نباتی) یا کره پخته می‌شود.

آقای فارسی طی این گفت‌وگو درباره رعایت اصول بهداشتی که در محیط آشپزخانه این مجموعه به کار می‌رود و همچنین تفکیک سازی موادغذایی، عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از کترینگ‌ها و رستوران‌ها هم سبزی آلوده و هم گوشت را در یک محیط قرار می‌دهند و این درحالیست که هر کدام این مواد باید در جای جداگانه قرار گیرند، فرآوری شوند و بپزند.
ما از سال ۷۸ تصمیم به تفکیک فرآیند فرآوری موادغذایی گرفتیم و به همین منظور مکان‌های مختلفی را در تهران در اختیار گرفتیم. ابتدا فرآوری‌های سبزی را به مکان دیگر بردیم و بعد از آن فرآوری گوشت را جای دیگر انتقال دادیم.  به این ترتیب مراحل کار این‌گونه شکل گرفت که مواد جای دیگری فرآوری می‌شدند، بعد به کترینگ می‌رسیدند و در نهایت پخته می‌شدند.

وی درباره نحوه شکل گیری کارخانه فارسی گفت: سال ۸۶ واحدهای تجاری داخل شهر بسیار گران شد و ما تلاش کردیم کارهایمان را بیرون شهر انجام دهیم. براین اساس، تصمیم گرفته شد که کارخانه فارسی را در شهرک خوارزمی تاسیس کنیم. نقشه کارخانه را شرکت تیا تکنولوژی آلمان طراحی کرد که جز یکی از شرکت‌های مطرح در ساخت کترینگ جهان است و مکان‌هایی مثل کترینگ­‌های نمایشگاه آلمان را طراحی کرده است.

طی این مدت با مشکلات متعدد برای ساخت این کارخانه دست و پنجه نرم کردیم و باعث شد تکمیل این طرح تا سال ۹۵ طول بکشد. با افتتاح کارانه ما روزانه ۲۰ هزار پرس غذای گرم تولید می‌کنیم  و علاوه بر این ۴۲ قلم محصول غذایی تولید می‌کنیم که در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

وی همچنین در رابطه با صادرات محصولات فارسی به خارج از کشور و یا افتتاح شعباتی خارج تهران، اعلام کردند که در حال حاضر برنامه‌ای در این خصوص با توجه به شرایط اقتصادی موجود ندارند.

مدیرعامل صنایع غذایی فارسی در عین حال خاطر نشان کرد: با توجه به بالارفتن قیمت مواداولیه، قصد نداریم از کیفیت محصولات خود بکاهیم و جنس نامرغوب به مشتریان خود عرضه کنیم تا  حجم فروش خود را حفظ کنیم؛ بلکه تمامی محصولات فارسی با کیفیت قبلی و با قیمت سابق به فروش می‌رسد. این امر باعث ضرر مجموعه فارسی می‌شود و این ضرر تا حدی قابل تحمل است اما اگر این موضوع ادامه‌دار باشد مجبور هستیم قیمت‌ها را بالا ببریم و مشتری‌ها ریزش پیدا می‌کنند که تبعاتی مثل کاهش تولید و تعدیل نیرو در پی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: ارزیابی غذاها و انتخاب سرآشپز از جمله مواردی است که در مجموعه‌های غذایی دیگر کمتر به آن توجه می‌شود، ولی این مجموعه نسبت به این موضوع حساس است. اولین موضوع در  صنایع غذایی فارسی این است که ما به مواداولیه خود اطمینان داریم. دومین مرحله رعایت کیفیت، طبخ اصولی و درست غذاهاست که ما برای تحقق این هدف یک آشپزخوب انتخاب می‌کنیم. البته این انتخاب به سادگی میسر نیست و ما سرآشپز و آشپزهای خود را به صورت‌های مختلف امتحان می‌کنیم تا به این اطمینان برسیم که می‌توانند غذای مطلوب و با کیفیت و مزه عالی به مشتریان ما ارائه کنند.

در پایان این گفتگو، مدیرعامل صنایع غذایی فارسی، با اشاره به دریافت لوح تقدیر از وزارت بهداشت در آبان ماه سال‌جاری، درباره اهداف آینده این مجموعه گفت: توسعه کار برای ما اهمیت زیادی دارد و اهداف روشنی برای توسع فعالیت ها تعریف کرده‌ایم ولی با این شرایط بی‌ثبات اقتصادی که اکنون حاکم است، فعلا امکان پیگیری این اهداف وجود ندارد. ما قصد داشتیم در کارخانه خود مثل مک‌دونالد یا برندهای بین‌المللی که تمام مواداولیه‌شان را در یک جا تولید می‌کنند و در مکان دیگر پخش می‌کنند، فعالیت کنیم.

 برنامه‌های دیگری هم داشتیم که فعلا  آنها را متوقف کردیم چون در افق پیش‌رو هیچ چیز مشخص نیست و مواداولیه صنایع غذایی هم به قدری گران شده است که ۸۰ درصد مردم نمی‌توانند محصول نهایی را بخرند و با کاهش مشتری، تولید هم به صرفه نیست. سیاست صنایع‌غذایی فارسی از زمان تاسیس بر کیفیت متمرکز بوده و حتی اگر فروش ما کاهش پیدا کند این سیاست را تغییر نمی‌دهیم.

ما مانند بسیاری از تولیدکنندگان که در شرایط فعلی مبادرت به تولید با اولیه ارزان کرده‌اند، این کار را نکردیم و هرگز هم چنین کاری نخواهیم کرد. تاکید ما برکیفیت مواداولیه است و اولویت مهم دیگر ما رعایت موازین بهداشتی در تولید و توزیع غذا است و سخت‌گیری شدیدی در این زمینه‌ها داریم.

انتهای رپورتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنایع غذایی فارسی غذا کترینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد

به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب،  ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران اکسپو) از امروز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدت ۵ روز (تا ۱۲ اردیبهشت) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان خواهد بود که اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف خواهند کرد.

در این نمایشگاه پنج روزه، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی عرضه می‌شود.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در ۱۷ سالن نمایشگاهی در متراژ ۵۰ هزار متر با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در حالی آغاز به کار خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود در آن سه هزار و ۵۰۰ جلسه B2B با حضور ۵۰ هیأت عالی رتبه برگزار شود.

در این نمایشگاه امکاناتی از جمله هماهنگی جلسات اختصاصی B2B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تورهای تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، برگزاری وبینارهای آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، برگزاری وبینارهای تخصصی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، انتشار گزارش‌های تخصصی بازار محصولات منتخب صنایع غذایی، انتشار گزارش‌های تخصصی، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه می‌شود.

نرم افزارهای تخصصی در این نمایشگاه شامل اطلاعات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه شامل، اطلاعات محصولات عرضه شده در نمایشگاه، امکان ثبت میزان رضایت در رابطه با جلسات، امکان برقراری ارتباط مستقیم با مرکز بی تو بی، نمایش نقشه نمایشگاه و جانمایی شرکت‌ها، امکان ارسال نظرات و پیشنهادات در رابطه با ایران اکسپو فراهم شده است.




انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند