Web Analytics Made Easy - Statcounter

همیشه در شهر و یا محل زندگیمان افراد موفق و با پشتکار خیلی زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم و ما با شناخت آن ها میتوانیم ازاین افراد به عنوان الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف زندگی خود استفاده کنیم. به عنوان نمونه بارز یکی از همین افراد می توان به بانوی کارافرین روستای کردنشین شهرستان خوی که با عملکرد مناسب خود پیش به سوی موفقیت و زندگی بهتر گرفته است، اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار شبستان، اهميت‌ كارآفريني‌‌ از نظر ايجاد اشتغال برای زنان اینست که زنان در کشورهای رو به توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ی کشورهای خود محسوب می‌شوند. موفقیت زنان كارآفرين در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌نمایند. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند  چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.

 

ملاحظه شده كه فعالیت زنان در عرصه‌ی کارآفرینی در جوامع مدرن، تحولات زيادي در كليه‌ی فعاليت‌هاي اقتصادی، اجتماعي، فرهنگی، سیاسی و غیره به وجود آورده و به عنوان مهم‌ترين ابزار كارآفريني مدرن مورد توجه قرارگرفته است و همان‌گونه که گفته‌ شد، زنان با داشتن دیدی خلاق و برخودار از مهارت‌های بالا، به عنوان نان‌آور خانواده و عامل اصلی تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی در چرخه‌ی اقتصاد خانواده و جامعه دارند و در جامعه اسلامی وجود و حضور آن‌ها حتی درتمامی دستاوردهای پیشرفته امروزی مانند تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات نباید نادیده گرفته شود و اگر کارآفرینی در خانواده‌ها به صورت مشترک صورت می‌‌گیرد، زوجین باید با تفاهم و تعامل در کسب و کار خود فعالیت نمایند.

 

خانواده، كانوني است كه در شكل‌گيري ويژگي‌های کارآفرینی، مي‌تواند نقش حياتي ايفا كند. در جوامع سنتي كه مردان نقش «نان‌آوري» و زنان نقش «خانه‌داري و تربيت فرزندان» را برعهده داشتند، انتقال ايده‌ی كسب‌وكار بيشتر از طرف مرد صورت مي‌گرفت؛ ساختار جديد خانواده درجامعه‌ی امروز و به تبع آن خروج زن از خانه، ظهور جلوه‌هاي تازه‌اي از بروز خلاقيت و نوآوري را در هر دو جنس زن و مرد باعث شد. بدنبال اين تغيير نگرش؛ شيوه توليد،‌ سبك زندگي و نقش‌هاي والدين در درون خانواده نيز دچار دگرگوني شد. به شكلي كه هر كدام از والدين با رفتار خود مي‌توانند در رشد اعتماد به نفس،‌ خلق ايده‌هاي جديد در خانواده و تعيين مسير شغلي فرزندان، نقش‌هاي اساسي را ايفاكنند  خانواده می‌تواند از نظر كمي و كيفي كانون اصلي انديشه كاروتلاش و پرورش روحيه خلق ايده و كاردر افراد باشد.

 

کارآفرینی و تولید داخلی رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است زیرا کارآفرینی در یک جامعه و اقتصاد به معنای پویایی و بالندگی است، جامعه ای که در بستر کارآفرینی حرکت می کند، جامعه زنده و پویا و فعال است. از این رو به سادگی و آسانی می تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت سر بگذارد. جامعه کارآفرین، از آستانه تحمل بسیار بالایی برخوردار است، زیرا خطرپذیری در آن بسیار بالا و در عین حال امری طبیعی و عادی تلقی می شود، از این رو دارای اقتصادی مقاومتی خواهد بود.

 

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌ شود.

 

 فاطمه مهدیخانی متولد 1347 خوی است و سابقه 48 سال سکونت در روستای کردنشین از توابع شهرستان خوی را دارند. همچنین ایشان دارای 2 فرزند می باشند  به پاس انتخاب و معرفی ایشان به عنوان بانوی کارآفرین برتر خبرنگار هفته نامه آچیق سوز گفتگویی کوتاه با وی انجام داده ایم.

 

شبستان: لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

من دارای گواهی کرم ابریشم، گواهی پرورش قارچ خورکی، تربیت زنبور درجه 2، خیاطی و گلدوزی هستم در عرض این چند سال مدیر عامل صندوق اعتبارات فرد ویژه زنان روستایی، عضو منتخب مردم در چهارمین دوره شورای اسلامی روستای کردنشین شهرستان خوی در سال 92، رئیس هیئت مدیره صندوق اعتبارات فرد زنان روستایی کرد نشین در سال 93 نیز هستم. اولین بار پرورش کرم ابریشم و کاشت درخت توت (خوراک کرم ابریشم) از شمال استان را در خوی و اولین صندوق اعتبارات فرد ویژه زنان روستایی در سال 84 توسط بنده پایه گذاری شد. در مورد تقدیرهای به عمل آمده در طی2 سال بعنوان فرد نمونه روستایی از طرف صندوق اعتبارات فرد روستایی، 2 سال بعنوان بانوی موفق و هنرمند حوزه سپاه خوی (پایگاه نساء)، کشاورز زن نمونه استانی در سال 1381، تسهیل گر نمونه شهرستان خوی در سال 1385، رتبه برتر رشته صنایع تبدیلی خانگی استانی در سال 87-86، ، رتبه برتر رشته صنایع تبدیلی خانگی شهرستان خوی در سال 87-86، مدیر عامل نمونه صندوق اعتبارات فرد روستایی خوی در سال 88-87، مدیر عامل نمونه صندوق اعتبارات فرد روستایی استانی در سال 88-87، تسهیل گر زن روستایی نمونه شهرستان خوی در سال 89-88، بعنوان نوغاندار نمونه استانی در سال94، بعنوان نوغاندار نمونه استانی درسال 95 انتخاب شدم و حتی مسافرت 10 روزه ترکیه از طرف استان و مشهد مقدس بصورت فردی و با همکاران نیز رفتم.

 

شبستان: خانم مهدیخانی مطلع هستید که پشتوانه مالی بخصوص برای بانوان در اشتغال زایی مهم است، لطفا چگونگی مشتقاق به افتتاح صندوق اعتبارات روستایی را برای اولین بار در شهرستان خوی بفرمایید؟

بله پشتوانه مالی مهم است.بنده کاملا بصورت اتفاقی وقتی داشتم روزنامه مطالعه می کردم متوجه نوشته ای در مورد مزایای این صندوق شدم و دیدم بانوان روستایی ما واقعا به این صندوق نیاز دارند و در سال 84 اقدام کردم در ابتدای کار دولت 51 میلیون ریال بلاعوض به صندوق واریز کرد و 46 نفر عضو داشتیم در ابتدا از 5000 تومن شروع کردیم بعدا به دلیل برخی مشکلات بانوان روستایی به 2000 تومن کاهش دادیم و در حال حاضر 10000تومن ماهانه پرداخت می کنند و تا به امروز هر خانم 7میلیون و 300 هزار ریال سرمایه دارد وام های دریافتی از این صندوق ها علاوه بر خانم ها کمک بسیار بزرگی برای آقایان نیز هست و بدون هیچ مشغله اداری و ضامن و درصد بالا که توسط بانک ها گرفته می شود درصد وام های صندوق اعتبارات 5 درصد می باشد و این صندوق ها رو می توان نوعی تشویقی برای بانوان کارآفرین تعریف کرد.

کل سرمایه ما در سال 94 با 42 تعداد اعضا حدود 220هزار تومان است .

 

شبستان: لطفا بفرمایید از کجا و چگونه شروع کردید؟

بعد از تموم شدن درس ام در مقطع سوم راهنمایی بعلت نبود امکانات و مخالفت خانواده برای ادامه تحصیل در خوی به اصرار خانواده به  کلاس های آموزشی خیاطی رفتم و بعد از 2 ماه آموزش و گرفتن گواهی در روستای کردنشین برای 15 نفر از خانم های روستا کلاس آموزشی خیاطی گذاشته و خیاطی تدریس و آموزش دادم در مورد شروع جدی من با همکاری جهاد در آن زمان ن و خانواده ام به کشاورزی مخصوصا محصول چغندرقند مشغول بودند برحسب اتفاق در حین  بازدید  مسوولین جهاد کشاورزی از روستا و جلسه سخنرانی  از بانوان سوال هایی در مورد کشاورزی می کردند و من هم بعلت داشتن تجربه عملی جواب هارو می دادم که بعدا  متوجه شدم این نوعی امتحان از ظرف جهاد بوده است و بعدا از جهاد کشاورزی بعنوان کشاورز زن نمونه استانی دعوت شدم و این چنین ارتباط من با جهاد در سال 1380بصورت جدی آغاز شد. جالبه بگم یکبار در منزل شخصی بنده پرورش قارچ صدفی برای 30 نفر از بانوان روستایی توسط سرپرستی بنده برای آموزش و ایجاد اشتغال شروع شد و از این 30 نفر هر کدام توسط حمایت از صندوق اعتبارات روستایی شروع به کار در مشاغل مختلف مثل قارچ، دامداری، عرقیجات و غیره کردند ولی متاسفانه پرورش قارچ استقبال قابل توجهی نداشت و مجبور شدیم این کارو ادامه ندیم.

 

شبستان: لطفا تعریفی از کارافرین و کارافرینی بفرمایید.

به نظر من کار افرینی یک فکر است که شخص کارافرین روی ان کار و برنامه ریزی انجام داده و همچنین تحقیقات در ارتباط با ان موضوع را انجام داده و در نهایت طرحی ارائه میشود و ان طرح را به مرحله عمل در می اورد و در نهایت تعدادی از افراد جامعه در اجرای ان طرح مشغول به کار میشوند و هیچ وقت نباید بدون برنامه و ارائه طرح اقدام به کاری کرد.

كارآفريني عبارت است از فرآيند نوآوري و بهره‌گيري از فرصت‌ها، باتلاش و پشتكار بسيار و همراه با پذيرش ريسك‌هاي مالي، رواني و اجتماعي كه با انگيزه كسب سود مالي، توفــيق‌طلبي، رضايت شخصي و اســتقلال صورت پذيرد.

 

شبستان: آیا ثروت پدری در موفقیت شما تاثیر داشته است ؟

نخیر، من همچنین ثروت پدری نداشتم ولی بعلت روستایی بودن و داشتن زمین پدری که در آن به کشاورزی مشغول بودم از این زمین ها در جهت کشاورزی استفاده کردم حتی من زمین های برادر و خواهرهامو هم با شراکت کاشت می کردیم و بعدا در ابتدای کار از بسیج وام دریافت کردم و کاررو یکم گسترده تر کردم ولی بیشتر اراده و پشتکار خود فرد مهم است.

 

شبستان: ممکن است یک نمونه از شیوه فروش و تبلیغات برای فروش محصولات خود را بیان کنید ؟

بیشترفروش ما در مورد عرقیجات، محصولات کشاورزی بصورت سفارشی می باشد ولی در مورد کرم ابریشم که 3 سال است اینکارو انجام می دهم در سال اول به جلفا، سال دوم به مشهد و سال سوم به رشت ارسال کردیم و فروش کرم ابریشم با همکاری و کم مسوولین استانی است.

 

شبستان: به نظر شما کار آفرین موفق هستید یک کار آفرین موفق باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟

افراد کار آفرین دارای ویژگی هایی هستند که آنها را از افراد عادی برجسته می نماید این خصوصیات است که سبب می شود آنها دید متفاوتی داشته باشند و با وجود همه ریسک ها و تردید ها حرکت کنند و گاه موفقیت های بزرگ که قبلا دست نیافتنی به نظر می رسید را لمس کنند صبر، خوش بینی، جسارت، پرتلاش و سخت کوشی و غیره جز صفات یک کارآفرین موفق است.

 

شبستان: چه شد که تا این حد در کارتان موفق شدید ؟

من اول از پرورش قارچ صدفی شروع کردم و 3 بار این این کار رو ادامه دادم  ولی بعلت کشش کم مردم و نبودن کمک در جهت فروش دیگر ادامه ندادم و محصول همان سه بار را به ساندویچی ، رستوران و غیره فروختم ولی هیچ وقت شکست رو قبول نکردم و به کشت و برداشت گیاهان دارویی مثل، بادرشم، رازیانه، امن کومنجی و غیره پرداختم و حتی شروع به عرق گیری از این محصولات مشغول شدم لازمه بگم بعضی گیاهان دارویی در منطقه ما کنار زمین های کشاورزی خود رو هستند و بسیاری از روستایان با استفاده از سموم کشاورزی این گیاهان و ازبین بردند ولی من جمع آوری میکنم و بعنوان گیاه دارویی استفاده میکنم و به بازار نیز ارائه می دهم.

 

شبستان: رمز موفقیت خود را در چه می دانید ؟

توکل به خدا ، پشتکار ، آگاهی از منابع روز ، مثبت اندیشی ، علاقه و اشتیاق نسبت به کار و مهمتر از همه هم گام  و هم عقیده بودن زوجین متاهل است و من در کارهای که انجام دادم پشتوانه ام همسرم بود زوجین باید با تفاهم و تعامل در کسب و کار خود فعالیت نمایند و یک کارآفرین موفق باید صبر و حوصله زیاد در هنگام انجام کار و انتقاد پذیر بودن در هنگام انجام کار و داشتن رابطه ی صمیمی با نیروهای زیر دست خود را اولین هدف خود بداند ،رابطه ای صمیمی با کارگرها و درک انها و تسویه به موقع.

 

شبستان: آیا امکانات و سرمایه مهم هستند ؟

ببینید کار اگر یه کار صنعتی است و هزینه ی مواد اولیه محصول تولیدی نیاز است پس به یه سرمایه اولیه بیشتری برای شروع کار نیاز دارد ولی من خودم کارمم را از طریق زمین های کشاورزی شروع کردم و بعدا با وام هایی که از صندوق اعتبارات گرفتم کارم را کم کم گسترش دادم و صبر و قانع بودن در این زمنیه خیلی مهم است.

 

شبستان: مشکلاتی را که دارید بیان کنید ؟

مشکل اصلی ما نبود حمایت مالی و مکانی کافی از بانوان کارآفرین است مهمترین مشکل ما در قسمت فروش است و چند بار از طرف مسوولین به احداث شرکت مخصوص فروش وعده هایی داده اند ولی عملی نشده و من و تمام بانوان کارآفرین روستایی در این زمینه مشکل داشته و این چنین مشکلاتی باعث دلسردی بانوان ما می شود که نباید بزاریم این اتفاق پیش بیفتد و حمایت هامونو از بانوان پررنگ تر کنیم و بعضی مواقع برای فروش عرقیجات مجبور هستیم خودمان دنبال بازار فروش باشیم که این اصلن صرفه اقتصادی ندارد  و در بیشتر وقت ها با مشکل مواجه هستیم و حتی من یبار خاستم شرکت تعاونی که در روستای کرد نشین بلا استفاده مانده  است برای کارآفرینی در حیطه کرم ابریشم برای زنان روستایی استفاده کنیم و 15 نفر را در این زمینه مشغول به کار کنیم مخصوصا بعضی زنان هستند که مطلقه اند یا بدسرپرست یا اصلن بی سرپرست هستند و بعلت برخی شرایط مایل به کار در محیط های مردانه نیستند ولی متاسفانه این شرکت تعاونی را بعلت مخالفت برخی افراد و اجاره بالا نتوانستیم استفاده کنیم و الان برای منافع شخصی و بعنوان انبار تخمه استفاده می شود.

 

شبستان: توصیه آخر شما با توجه به زمینه فعالیت خانواده ها و جوانان چیست؟

برای تمام خوانندگان و جوانان عزیز آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم هر کاری را که میخواهند انجام دهند با فکر باز وارد شوند و اطلاعات انها در ان زمینه کامل باشد, به این  دلیل که اگر غیر از این عمل کنند کارهای جانبی متعددی انجام میدهند و نیرو و وقت خود را هدر میدهند  و به نظر من جوانان در ابتدا باید حرفه و کار خود را انتخاب کنند و بر اساس ان تحصیلات لازم را انجام دهند و همزمان با تحصیلات کار عملی نیز انجام دهند. فکر و ایده خود را مرتبا با دانش های روز همگام کنند و همیشه دارای اطلاعات کامل و لازم در زمینه کاری خود باشند و امیدواریم روزی برسد که تمام جوانان و  زنان کارآفرین ما هیچ مشکل حمایتی نداشته باشند و بتوانند به توسعه و پیشرفت شهر و کشور خودشان کمک کنند.

 

گفتگو: فاطمه صمدزاده

 

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل نماز جمعه آیت الله سید حاتمی کانون های مساجد استاد پرورش استاد علی اکبر پرورش استان گلستان تمدید مهلت ثبت نام ارتحال زلزله کرمانشاه جشنواره کارآفرینان برتر اشتغال و کارآفرینی بانوان کارآفرین آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی در کردستان

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان از احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی در ۱۰ شهرستان استان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری، حسن شهبازی اظهار کرد: در سال گذشته راه ۱۰۸ روستای استان به طول ۱۳۴ کیلومتر احداث شد که از لحاظ میزان احداث در جایگاه پنجم کشوری قرار گرفتیم.

وی افزود: با احداث این میزان راه روستایی ۴۵۲۲ خانوار از راه آسفالته بهره‌مند شدند.

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان خاطرنشان کرد: با احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی، شاخص برخورداری روستاهای استان از راه آسفالته در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، پنج درصد افزایش یافته و به ۷۵ درصد رسیده است.

شهبازی بیشترین میزان احداث راه روستایی در سال گذشته را در شهرستان سقز با ۳۰.۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: شهرستان سقز با وجود اینکه دومین شهرستان بزرگ استان است اما از لحاظ آسفالت راه‌های روستایی در رده‌های آخر قرار دارد.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری احداث راه روستایی در سال گذشته ۸۰ کیلومتر بود که توانستیم بیشتر از این میزان را محقق کنیم.

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه در سال گذشته ۸۷۱ میلیارد تومان برای احداث راه‌های روستایی در استان هزینه شد، اضافه کرد: در حوزه راه روستایی با وجود اقدامات مثبتی که با حمایت‌های استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال انجام است، اما برای نزدیک شدن به میانگین کشوری نیازمند اعتبارات جهشی هستیم.

شهبازی با اعلام اینکه در سال جدید علاوه بر برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای پروژه‌های جدید، اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: تأمین بودجه پروژه‌های راه روستایی از منابع استانی و فقط تأمین قیر بر عهده سازمان راهداری است.

وی اضافه کرد: برای سال جاری احداث ۱۹۷ کیلومتر راه روستایی در استان هدف گذاری شده است.

به گزارش ایمنا، استان کردستان ۶۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون ۳۴۵۷ کیلومتر آن آسفالت شده است.

کد خبر 750942

دیگر خبرها

  • خدمات صندوق توسعه فناوری‌های نوین توسعه یافت
  • نشست معاونان عمرانی ادوار وزارت کشور برگزار شد
  • برگزاری نشست ۴۵سال خدمت ماندگار با حضور معاونین عمرانی ادوار وزارت کشور
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • ثبت نام دوره مربیگری درجه C آسیا در یزد تکمیل شد
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی در کردستان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران