Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@10:48:03 GMT

از کشف حجاب رضاخانی تا نفوذ اسلام در آمریکا!

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۷۳۹۹۵

از کشف حجاب رضاخانی تا نفوذ اسلام در آمریکا!

زمانی که رضاخان قانون کشف حجاب را به تصویب رساند و زنان ایرانی از استفاده از حجاب منع شدند، شاید هیچ‌کس فکر نمی کرد زمانی حجاب و اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قلب آمریکا نفوذ کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ قانون کشف حجاب زمانی اتفاق افتاد که رضاخان قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ به تاریخ ایران تصویب کرد که به‌موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند؛ پس‌ازاین اقدام واکنش‌های بسیاری در سراسر ایران نسبت به این قانون صورت پذیرفت و حتی بسیاری از بانوان متدین و باحجاب سالیان بسیار از ترس حمله نیروهای حکومتی در خانه خود پنهان ماندند تا مبادا حجاب از سرشان برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دربار قاجار، مسافرت‌های شاه به اروپا و مشاهداتش از وضعیت پوشش زنان اروپایی در دربار تأثیر به سزایی داشت، به‌تدریج موضوع «کشف حجاب» در قالب تجددخواهی به محافل روشنفکری و اشعار شعرا نفوذ کرد و در مطبوعات منعکس شد.

کشف حجاب در ترکیه اختیاری بود و علاوه بر آن آتاتورک فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و تبلیغات محتاطانه‌ای برای تشویق زنان به برداشتن حجاب اجرا می‌کرد ولی رضاشاه این کار را با زور و اجبار انجام داد و به‌طور ناگهانی حق انتخاب را از زنان گرفت و هیچ روند جامعه پسندی برای این کار طی نشد، بخشی از زنان که مسن‌تر و سنتی بودند و احساس برهنگی می‌کردند عملاً در خانه محبوس شدند.

رضاخان در بخشی از زندگی خود به همراه همسر و دختران کشف حجاب کرده خود به زیارت حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع) می‌رفت و از طرفی دیگر به‌شدت با مخالفان این قانون برخورد می‌کرد.

زمانی که رضاخان قانون کشف حجاب را به تصویب رساند و زنان ایرانی از استفاده از حجاب منع شدند، شاید هیچ‌کس فکر نمی کرد زمانی حجاب و اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قلب آمریکا نفوذ کند.

پایگاه خبری صبح توس به این بهانه به معرفی ایوت گنزالس، یکی از افرادی که سال‌های گذشته به دین اسلام گرویده و هم‌اکنون در مشهد مقدس ساکن است، می‌پردازد.

تأثیر جریان انقلاب اسلامی بر مسلمان شدن خانواده گنزالس

مادر گنزالس پیش از مسلمان شدن به دانشگاه می‌رفت و در اتاق بین‌الملل دانشگاه با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان هم‌صحبت می‌شد؛ هم‌زمان با جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران وی با فردی آشنا شد که اسلام را تبلیغ می‌کرد، این هم‌نشینی موجب شده بود که مادر گنزالس در ابتدا مسلمان شود.

گنزالس در سن ۱۲ سالگی متوجه مسلمان شدن مادرم خود شد، در آن زمان مادر وی به او و سایر خواهر و برادران اعلام کرد که شما در انتخاب دینتان آزاد هستید، آن‌ها نیز به تبعیت از مادر در همان زمان تصمیم گرفتند که مسلمان شوند.

وی در یکی از خاطرات خود آورده است: « برای اولین بار که روسری پوشیدم با خوشحالی به مدرسه رفتم، روز اوّل شروع کلاس‌ها هم بود و فکر می‌کردم دوستانم با دیدن من خیلی خوشحال خواهند شد، وقتی سوار سرویس مدرسه شدم، همه با دیدن من ساکت شدند و به من خیره‌خیره نگاه کردند، سکوت عجیبی حاکم شده بود، خیلی ترسیدم؛ از برخورد آن‌ها مات بودم، راننده به من گفت: بیا بنشین یا برو، در اتوبوس هنوز باز بود، یک‌لحظه به ذهنم رسید که فرار بکنم و بروم، ولی بعد با خود گفتم فردا و پس‌فردا و روز‌های آتی را چه کنم؟ بالأخره که باید با این پوشش به مدرسه بروم؛ از خدا کمک خواستم که به صندلی آخری که خالی بود، بتوانم برسم و بنشینم ولی حس کردم پاهایم خیلی سنگین شده است، ناگهان پسری گفت: به او نگاه کنید به سرش پارچه بسته و به مدرسه آمده و همه شروع کردند به خندیدن، بعد هم به سمتم آشغال پرت کردند و رویم آب دهان ریختند ».

وی پس از تغییر نام خود به اسم زهرا، در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار به ایران آمد و در مدرسه علمیه‌ای در شهر قم مشغول فراگیری تعالیم اسلامی شدم و پس از حدود دو سال به آمریکا بازگشت.

پس از بازگشت به آمریکا در آنجا وارد دانشگاه شد و در رشته «تدریس» و «هنر» مدرک لیسانس گرفت، پس از ازدواج به همراه سه فرزند خود به مشهد آمد تا ادامه زندگی را در مجاورت حضرت رضا(ع) سپری کند.


 

کتاب «فاطمه(س)، فاطمه(س) است» در قلب آمریکا

در بخش دیگری از خاطرات وی آمده است: « در سن 12 سالگی یک روز نشستم و با خدا درد دل کردم و گفتم خدایا کمکم کن، من می‌دانم که حجاب درست است، پس چرا مسلمان‌ها این‌طور هستند؟ فلسفه حجاب چیست؟ من چه سطحی از حجاب را باید داشته باشم؟ واقعاً کسی نبود که جوابم را بدهد و کتابی هم در این زمینه نبود، یک روز که به خانه آمدم، مادرم گفت: «یک بسته پستی از ایران برایمان آمده است؛ وقتی بسته را باز کردیم، دیدیم چند جلد کتاب است که از سازمان تبلیغات برایمان فرستاده بودند، کتاب «فلسفه حجاب» از شهید «مطهری»، چند کتاب از شهید «بهشتی» و کتاب «فاطمه(س)، فاطمه(س) است» اثر دکتر «شریعتی»، همه به زبان انگلیسی؛ شده بودم مثل تشنه‌ای که به آب‌رسیده و آن را رها نمی‌کند».

حیا پیش از حجاب یک از مقدمه‌هایی بود که وی بتواند در حفظ حجاب موفق باشد چراکه هر آنچه غیرازاین مسئله بود را اسلام آمریکایی می‌دید؛ این مسلمان ایران را الگوی اسلام می‌داند و بر این عقیده است که تمامی اقداماتی که در این کشور صورت می‌پذیرد بایستی بر اساس آموزه‌های دینی باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۳۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام پارسایی، نماینده مجلس دهم در یادداشتی، با اشاره به اظهارات جنجال برانگیز بانکی پور درباره زنان ترکیه، نوشت؛

وقتی در دفاع از لایحه جنجالی عفاف و ‌ حجاب⁩ ناتوان می شوند، زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را به باد تهمت های ناروا می گیرند. ‏اگر یک ذره سیاست، انسانیت و شرم حالیشان بود، به این راحتی حرمت مردم یک کشور، از هر دین و مذهب و باوری را نمی شکستند!

‏عذرهای بدتر از گناه

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903197

دیگر خبرها

  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • حمایت از ستمدیدگان توصیه صریح دین اسلام است
  • روسیه مجوز استفاده از عکس محجبه در پاسپورت اتباع مسلمان را صادر کرد
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است