Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از اجرای پایلوت سامانه تشخیص سطح زیر کشت ۵ محصول پرمصرف در کشور خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور علاوه بر برآورد میزان سطح زیر کشت، پارامترهای رشد گیاهی را پایش می‌کند.

به گزارش ایسنا دکتر حسین صمیمی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی در جمع خبرنگاران، دستیابی و کسب دانش فنی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی را از ماموریت‌های این پژوهشگاه دانست و افزود: وارد شدن فناوری‌های فضایی به زندگی مردم از جمله سیاست‌های جدید وزارت ارتباطات و بخش‌های فضایی است، بر این اساس بر توسعه خدمات فضاپایه مانند کاربردهای ماهواره‌های سنجش از دور در حوزه‌های مختلف متمرکز شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر این اساس پایلوت سامانه پایش برای بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد از آب حوضه‌های آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

صمیمی، داده‌های این پایلوت را قابل استفاده برای تصمیم‌گیران کشور دانست و یادآور شد: بر این اساس سعی می‌شود نتایج مطالعات به صورت داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه فضایی پایش بیماری‌های گندم و حق‌آبه را از دیگر موضوعات مطالعاتی این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن تعاملاتی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای رصد گرد و غبار و سایر چالش‌های زیست محیطی داریم.

صمیمی در عین حال خاطر نشان کرد:  در این تعاملات نیاز به ماهواره‌هایی داریم که بتواند تصاویر مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد که در حال حاضر برای این منظور از ماهواره‌های خارجی بهره‌برداری می‌کنیم.

به گفته این محقق حوزه فضایی، در این مطالعات اقدام به ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر و ارائه الگوریتم‌های متناسب با شرایط آب و هوایی کشور می‌شود.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران بومی بودن بخش دانشی را از نقاط قوت این پژوهشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های بومی در مدار، بخشی از تصاویر مورد نیاز بخش سنجشی از طریق ماهواره‌های بومی تامین شود.

صمیمی با اشاره به دستاوردهای فضایی در حوزه زیست محیطی، اظهار کرد: سامانه تشخیص سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور و پایش پارامترهای رشد گیاهی از جمله این دستاوردها است که در قالب پایلوت اجرایی شد.

به گفته وی، این سامانه بر روی ۵ محصول گندم، برنج، ذرت، یونجه و کلزا در ۵ اقلیم آب و هوایی مختلف کشور اجرایی شده است.

صمیمی با اشاره به بخشنامه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان‌های شمالی، گفت: در این مطالعات مشاهده کردیم که در استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس کشت برنج صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی ایران فناوری سنجش از دور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، هدف از این فراخوان، تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت است. با توجه به اینکه این محصول در داخل کشور تولید نمی‌شود و از طرفی حجم متانول تولیدی در کشور زیاد بوده و قیمت آن ارزان است، لذا تلاش می‌شود تا از این ماده اولیه برای تولید کلرومتان استفاده کرد.

محصول این پروژه (کلرومتان) به‌طور گسترده، در تولید سایر مواد شیمیایی، از قبیل سیلیکون‌ها، تترامتیلید (TML)، لاستیک مصنوعی، مواد شیمیایی کشاورزی و متیل سلولز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال کاملاً وارداتی است. بنابراین از جمله پیامدهای اقتصادی آن می‌توان به جلوگیری از خروج ارز مربوط به واردات کلرومتان و سایر محصولات وابسته از جمله پلی‌سایلوکسان ها اشاره کرد. با انجام این پژوهش علاوه بر اینکه نیاز بسیاری از صنایع مرتفع می‌شود، یک دانش فنی ناموجود در کشور ظهور می‌کند که می‌تواند بسیاری از صنایع وابسته را فعال کند.

از کلرومتان، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای آن، تولید مشتقات کلرومتیل سایلان ها و سپس سیکلوسایلوکسان ها است که ماده اولیه کلیدی جهت تولید انواع پلی سایلوکسان ها است.

دانش فنی تولید پلی دی متیل سایلوکسان ها در کشور وجود ندارد و تاکنون هیچ گونه تلاشی برای تولید آنها انجام نشده است. یکی از دلایل آن، عدم تولید سیلیکون متال به عنوان نقطه آغازین این پروژه‌ها در کشور بوده که البته طی ۲ سال اخیر (۱۴۰۱و۱۴۰۲) این امر محقق شده است. همچنین دانش فنی برای یک تولید پایه که عبارت است از تبدیل سیلیکون متال به مشتقات کلرومتیل‌سیلان‌ها در کشور وجود ندارد. تولید این مشتقات زمانی که سریعاً بتوان از آنها در چرخه تولید برای مرحله بعدی استفاده کرد، اهمیت دارد.

شرکت‌های مختلفی در جهان به تولید کلرومتان می‌پردازند که عمدتاً در کشورهای آمریکا، ژاپن، هند و هلند هستند. تولید این محصول در داخل کشور صورت نمی‌گیرد و نیاز آن تماماً از طریق واردات تأمین می‌شود؛ لذا شرکت فعالی را نمی‌توان نام برد که بتواند سیکلودی‌متیل سیلوکسان ها را در کشور تولید کند. شرکت متقاضی تسهیلات، یک شرکت دانش‌بنیان فناور در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی است. شرکت در تولید انواع رزین فعالیت دارد و از محصولات آن می‌توان به پلی‌استر و پلی‌استر پلی‌ال‌ها (جز A سیستم PU کفشی)، پریپلیمرهای ایزوسیاناتی، ایزوکفشی (جز B سیستم PU کفشی)، نرم‌کننده‌ها (پلاستی سایزرها) صنایع PVC، چرم مصنوعی، روان‌کننده‌های صنعت PVC، چرم مصنوعی، دیسپرس‌کننده‌های صنعت رنگ، مواد کلیدی مورد نیاز افزودنی سیستم‌های پلی‌اورتان PU ، ملزومات مورد نیاز صنایع پلی‌اورتان PU و چسب پلی‌اورتان اشاره کرد.

این شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه پلی‌اورتان PU) ) از پلی‌سایلوکسان ها به‌عنوان مواد آزادکننده قطعه از قالب، سورفکتانت ها و پایدارکننده ها در تولید فومهای پلی‌اورتان استفاده می‌کند. در حال حاضر شرکت، سورفکتانتها و پایدارکننده های متنوع را با قیمت‌های بالا از کشورهایی مثل چین، آلمان و ایتالیا وارد می‌کند. محصول به دست آمده از پروژه حاضر، ماده کلیدی در تولید کلرومتیل‌سایلان‌ها بوده و بنابراین، راه را برای تولید مشتقات سیلیکونی باز خواهد کرد. علاوه بر نیاز این شرکت، مساله مهمتری وجود دارد که عبارت است از جای خالی این پروژه کلیدی در کشور و چنانچه این پروژه موفق شود می‌تواند از این پس شرکت‌های زیادی را ایجاب کند که از این مواد کلیدی تولید داخل استفاده‌کنند.

نحوه پذیرش در این فراخوان به صورت رقابتی است و از بین پیشنهاده‌های دریافتی، موردی که دربردارنده شروطی همچون ترکیب مرتبط متخصصین تیم پیشنهادی، برخورداری افراد پیشنهادشده از سابقه پژوهشی و فنی در آن موضوع، متناسب و مرتبط بودن زمان‌بندی، هزینه و شرح خدمات با پژوهش مورد تقاضا و برخورداری تیم پیشنهاددهنده از زیرساخت انجام پژوهش اعم از آزمایشگاه و کارگاه و نهایتاً تهیه و ارسال پیشنهاده طبق فرمت پیشنهادی بنیاد است.

هزینه‌های قابل قبول شامل حق‌التحقیق نیروی انسانی، مواد مصرفی و آزمایشگاهی و خدمات است.

از حوزه‌های اولویت‌دار این فراخوان علوم و علوم زیستی، شیمی و علوم پلیمر است.

گفتنی است پژوهشگر اصلی تیم لازم است عضو هیئت‌علمی یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد و همچنین از پیشنهادهایی که در قالب رساله دکتری و طرح پسادکتری تعریف شوند، حمایت فوق العاده می‌شود.

پس از دریافت پیشنهاده از طریق سامانه، ارزیابی انجام گرفته و در صورت کسب امتیاز بالا، تیم برگزیده جهت مذاکره با بنیاد و شرکت متقاضی دعوت خواهد شد.

تمام افراد واجد شرایط به مدت یک ماه از تاریخ انتشار فراخوان یعنی تا ۹ خرداد فرصت دارند که پیشنهاد خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند.

پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر دو میلیارد تومان توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد. بدیهی است که مابقی هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تأمین شود.

متقاضیان در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانند از طریق ایمیل amini.m@insf.org و شماره تلفن ۰۲۱۸۲۱۶۱۱۲۱ با کارگروه دانش‌بنیان تماس بگیرید.

کد خبر 6099160 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • معرفی شاخص های کلیدی برای سنجش اکوسیستم فناوری و نوآوری
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»