Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- نمایشگاه دست سازه های فلزی ثریا محمدی با عنوان «جانی دوباره» در گالری مس‌نگار برپا می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی گالری مس‌نگار، این گالری همواره در تلاش برای معرفی گونه‌های مختلف هنرهای صناعی ایران است و این بار نمایشگاهی از آثار ثریا محمدی را تدارک دیده که روز جمعه 21 دی ساعت 16 افتتاح شده و طی چهار روز میزبان علاقه مندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدی درباره این نمایشگاه گفت: در طول تاریخ تزیین چه به صورت زیور برای زن و مرد و یا حتی به شکل لوازم کاربردی روزمره همواره جایگاه ویژه ای داشته و یکی از نخستین دلایل پیدایش هنر تمایل ذاتی انسان به زیباترکردن خود و زندگی اطرافش بوده است.
وی افزود: در خصوص دوران باستان و پس از آن تحقیقات بسیاری صورت گرفته اما دوران قبل از آن خصوصاً هزاره اول قبل از میلاد دوره تاریک و مهجور تاریخ کشورمان است.
محمدی اظهارداشت: این موضوع دلیلی شد تا پس از سال ها تحقیق نظری در مقطع دکتری، نتایج آن در قالب کتابی مجزا در مورد اقوامی که در این بازه زمانی وارد ایران شده و سکنی گزیده و آثار قلمزنی، جواهرسازی و فلزکاری قابل توجهی بر جای گذاشتند، ارائه شود.
این هنرمند قلمزن گفت: سکاها که آریایی نژاد بوده و اقوام لرستان با مفرغ های بی نظیرشان دو قومی بودند که مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نهایتاً مشخص شد که این اقوام با سبک جانوری و انتزاعی شگفت انگیزشان علاوه بر تأثیر و تأثر بر یکدیگر، پایه گذار هنر شکوهمند هخامنشی و ادوار بعدی نیز بوده اند.
وی افزود: امروزه قلمزنی در کشورمان به عنوان یکی از اصلی ترین شاخه های صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد و در شهرهای مختلف با سبک و سیاقی اندک متفاوت از هم در حال انجام است.
محمدی اظهارداشت: پس از سال ها تلاش برای شناخت این حوزه، اکنون لزوم نوآوری و ایجاد تحول خصوصاً در مورد طراحی در قلمزنی و برجسته کاری برای تداوم این هنر اصیل ضروری است و سالیان طولانی است که قلمزنان همان طرح ها و الگوهای تکراری خود را اجرا می کنند و در اغلب موارد هنرجویان هر استاد نمونه ای تازه کار از سبک استاد خود می شوند.
این هنرمند قلمزن گفت: اجرای ایده ها و طرح هایی متفاوت با آنچه تاکنون به عنوان قلمزنی دیده ایم می تواند نجات بخش هنر فلزکاری باشد که با توجه به این پیشینه غنی خیلی دور از تحقق نیست.
وی افزود: پس از سال ها تحقیق نظری در رابطه با هنر این اقوام و سبک طراحی و ساخت آثار پیچیده شان تصمیم به تفحص در مورد چگونگی ساخت نفایسی به این ارزش گرفته و این امر مدت ها به طول انجامید و نهایت این تلاش و کوشش منجر به کشف و شناخت روش ساخت و نیز بازنمایی برخی از آنها و در ادامه ساخت آثاری با الهام گرفتن از سبک منحصر به فرد این هنرمندان سبک جانوری شد.
محمدی اظهارداشت: تمامی این آثار بر روی ورق مس و با تکنیک برجسته سازی «جُنده کاری» ساخته شده اند که برای هر نمونه نیاز به چند بار قیرگیری از رو و سپس پشت ورق بوده و فرم دهی اشکال با کمک قلم ها و چکش های فلزی، چوبی و لاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد: این دوره از تاریخ سرزمینمان که برغم جذابیت های فراوانش نسبت به دوره های تاریخی دیگر کمی ناشناخته و خاموش مانده، مورد توجه پژوهشگران در حوزه های مختلف قرار گیرد و برای آیندگان تصویری روشن و شفاف بر جای گذارد.
گالری مس‌نگار در خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره پنج واقع شده است.
تهرام/7245//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گالري مس نگار نمايشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزای امام صادق در انار برپا شد

همزمان با سالروز شهادت موسس مذهب جعفری صادق آل محمد (ص) مراسم عزاداری و مداحی با حضور دوستداران آنحضرت در محل هیات یالثارات الحسین علیه السلام امین شهر برگزار شد. 

در این مراسم حجه الاسلام ملانوری پیرامون نقش امام صادق (ع) در پیشبرد مکتب شیعه در زمان خلفای عباسی و پایه گذاری این مکتب سخنانی ایراد و در ادامه عزاداران به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

این مراسم با اقامه نماز ظهر و عصر همراه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • قیمت قالب فلزی لبه ۵ با قیمت دلار بالا رفت؟!
  • نمایشگاه دست سازه‌های هنرجویان هنرستان دخترانه در شهرستان نقده
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار
  • عزای امام صادق در انار برپا شد