علي ترابي: با اين بودجه امکان جريانسازي در موسيقي فراهم نيست
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۰۱۶۴
خبرگزاري آريا - جلسه کميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با موضوع گزارش جشنوارههاي تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي و مد و لباس فجر شنبه 15 دي ماه در اين کميسيون برگزار شد.
در اين جلسه «حميد قبادي» -مشاور اجرايي معاونت امور هنري و دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس- «علي ترابي» -مديرکل دفتر موسيقي- «شهرام کرمي» -مديرکل هنرهاي نمايشي- «نادر برهاني مرند» دبير سي و هفتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، «ابراهيم حقيقي» دبير، «امير سقراطي» دبير هنري و «محسن سليماني» دبير اجرايي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر و «صديقه پاکبين» دبير هشتمين جشنواره بينالمللي مد و لباس فجر و اعضاي کميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در اين جلسه «علي ترابي» مديرکل دفتر موسيقي گفت: «بودجه دفتر موسيقي کمتر از پنج درصد گردش مالي موسيقي است و با اين بودجه امکان جريان سازي در موسيقي فراهم نيست. امسال تدوين آيين نامه جشنواره موسيقي فجر يک گام به جلو بود و دبير جشنواره با توجه به آيين نامه با نظر متخصصان موسيقي تعيين شد و براي انتخاب گروههاي موسيقي نيز هياتي انتخاب شد. فراخوان جشنواره با تم اجراي آهنگسازان ايراني شهريورماه اعلام شد و 270 گروه براي شرکت در جشنواره ثبت نام کردند و از بين آنها گروههاي نهايي براي جشنواره انتخاب شدند.»
ترابي در ادامه گفت: «سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر عنوان بين المللي ندارد اما گروههاي موسيقي از ديگر کشورها در جشنواره حضور و برنامه دارند. نمايش فيلم هاي مستند موسيقي و برنامه هايي به مناسبت چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي نيز از برنامه هاي اين دوره جشنواره است.»
«محمد حسين ايماني خوشخو» - رييس کميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي- در اين جلسه با قدرداني از معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تلاش دبيران و همکاران جشنواره هاي هنري فجر گفت: «با توجه به سلايق مختلف و مسايل و مشکلات عرصه هنر برنامه ريزي و برگزاري جشنواره هاي فجر کار دشواري است. جشنواره هاي فجر زاييده انقلاب اسلامي است و به نقطه عطفي در هنر تبديل شده اند و بخش مهمي از شور و نشاط دهه فجر با جشنواره ها تحقق مي يابد. هنر و جشنواره هاي هنري ارزش هاي مادي و معني براي کشور دارد اما چنانکه بايد و شايد به هنر و جشنواره ها توجه نشده است و کميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي تلاش مي کند با بررسي مسايل و حمايت از هنر زمينه هاي مناسبي براي فعاليت هاي هنري فراهم شود.»
ايماني خوشخو ادامه داد: «ضرورت دارد که اصول و مباني جشنواره هاي هنري فجر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ثبت شود و ره هاي فجر به عنوان رويدادهاي مهم و باسابقه ثبت ملي و بين المللي شوند. در چهلمين سال انقلاب اسلامي فرصتي است که رويدادهاي هنري نيز به اين مناسبت برنامه هايي را ارائه کنند که در گزارش هاي ارائه شده فجر موضوع چهل سالگي انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته و برنامه هايي اجرا خواهد شد. کميسيون هنر و معماري با توجه به گزارش ها و مسايل مديران و دبيران، گزارشي از فعاليت ها، ضرورت ها و نيازها و دستاوردهاي هنري و جشنواره ها به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي کند.»
در ادامه جلسه اعضاي کميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي نظرات خود را درباره جشنواره هاي فجر بيان کردند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
هنرمند اهل سیستان و بلوچستان معتقد است که استفادهی بیاجازه از آهنگش در سریال «نون خ» یکی از تاسف بارترین ترادژیهای زندگی هنریاش شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال «نون خ» یکی از آثارِ پربیننده تلویزیون در سالهای اخیر بوده است. اثری که با پرداختن به فرهنگِ اقوام و رفتن به سمتِ سوژهای جذاب، توانسته در دل مخاطبان جای خود را باز کند. «نون خ» با محوریت مردمانِ کُرد، تمرکزش را روی گویشهای منطقه کردستان و کرمانشاه گذاشته است.
در سری جدیدی این سریال، بخشی از داستان در سیستان و بلوچستان اتفاق میافتد و تهیه کنندگان این سریال برای این بخش از داستانشان از موسیقی محمدعلی دلنواز(محمد حسنی) استفاده کردهاند. گویا هیچ هماهنگی برای این کار با محمدعلی دلنواز انجام نشده است. حتی در تیتراژ سریال هم نامی از این هنرمند بیان نشده است. حالا محمدعلی دلنوازی با انتشار متنی به این موضوع اعتراض کرده است.
در ادامه متن منتشر شده از سوی محمدعلی دلنواز خطاب به تهیه کنندگانِ سریال «نون خ» را میخوانید:
«پس از سالها فعالیت در حوزه موسیقی روزهای گذشته با یکی از تاسف بارترین تراژدیهای زندگی هنری خود مواجه شدهام و آن اینکه توسط یک سریال تلویزیونی بنام نون خ به کارگردانی آقای سعید آقاخانی و با تهیه کنندگی آقای مهدی فرجی یکی از ساختههای بنده به نام بهار با آهنگسازی، تنظیم و نوازندگی اینجانب محمدعلی دلنواز(محمدحسنی) و با خوانندگی باسط ضرابی، شعر یوسف بلوچ پسابندری و با همنوازی گروه آدینک به سرپرستی بنده، در سریال نون خ به سرقت و تاراج برده شده، به نحوی که نسخه کپی این اثر آن هم بدون کسب اجازه از خالق و صاحب اثر در قسمت هشتم سریال نون خ فصل پنجم از دقیقه 25 تادقیقه 29 به عنوان تم اصلی گنجانده شده به گونهای که در تیتراژ سریال هیچ نامی از صاحب اثر و نوازندگان گروه آدینک، برده نشده است.
اینجانب محمدعلی دلنواز به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و هنری جغرافیای خود ضمن مراتب خرسندی و سپاس از توجه نون خ به بلوچستان، عمل غیر حرفهای دست اندر کاران سریال نون خ را برای این سرقت هنری مذمت نموده و از سینماگران و هنرمندان کشور درخواست ورود به این موضوع و حمایت و همراهی جهت برقرای عدالت و انصاف برای به تاراج رفتن حاصل دسترنج زندگی هنری خود را دارم...»
در این ویدیو بخشهایی از سریال نون خ را میبینید که در آن از موسیقی محمد دلنواز استفاده شده است
البته این تنها اعتراض از سوی اهالی موسیقی به سریال «نون خ» نیست؛ چندی پیش هم حسین صفامنش نسبت به استفادهی تهیه کنندگانِ این سریال از آثارش اعتراض کرده بود. صفامنش هم گفته بود که از آثارش بدون اجازه و رضایت او در این سریال استفاده شده است.
صبح روز سهشنبه 11 اردیبهشت 1403، تهیه کننده سریال «نون خ» در نشست خبریِ عوامل این سریال، در پاسخ به اعتراضِ حسین صفامنش گفته است: «ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم اما تصورم نبود شکایت کنند. فکر میکردم او زنگ میزند و میگوید دمت گرم، وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. البته درباره حقوق مادی و معنوی این حق با آقای صفامنش است و حتماً برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این 2 فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. اما سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.»
حال باید دید که واکنش تهیه کننده سریال «نون خ» به اعتراض جدیدی که از سوی هنرمندِ سیستان و بلوچستانی مطرح شده، چه خواهد بود؟
انتهای پیام/