Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:53:54 GMT

وزير اقتصاد: بازار ارز فنر ندارد

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۰۷۷۰

وزير اقتصاد: بازار ارز فنر ندارد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: فنري در بازار ارز وجود ندارد که بخواهد باز شود اما بروندادهاي بيروني که دشمن اعمال مي کند نبايد آثار سويي در رفتار اقتصادي بازرگانان ايجاد کند.

به گزارش ايرنا، فرهاد دژپسند امروز (دوشنبه) ميهمان کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بود تا به سه پرسش درباره وضعيت شرکت ملي فولاد خوزستان، نيشکر هفت تپه و وصول سه هزار ميليارد تومان عوارض گمرکي 2 شرکت پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته تارنماي مجلس شوراي اسلامي، دژپسند در پايان اين نشست تاکيد کرد «نياز بازار به مداخله بانک مرکزي در شرايط طبيعي کمتر مي شود».
دژپسند تصريح کرد: بايد از ارزش پول ملي به عنوان هويت ملي دفاع کرد؛ زيرا عوامل بنيادين به سمت و سوي افزايش قيمت ارز نيست.
وزير امور اقتصادي و دارايي بيان کرد: عوامل بنياديني که براي تعيين نرخ ارز وجود دارد نشان مي دهد نرخ ارز بايد روند کاهشي را طي کند؛ زيرا با بخشنامه اي که در يک کارگروهي متشکل از پنج عضو دولت و با همکاري اتاق بازرگاني نهايي شده و بتازگي بانک مرکزي صادر کرده، عوامل افزايش عرضه فراهم شده است.
به گفته وي، سياست هاي طراحي شده در زمينه تقاضاي ارز «مبني بر تقاضاي کنترل شده» است.
وي افزود: هيچگونه عوامل اداري نرخ ارز را سرکوب نمي کند؛ به ويژه اينکه بانک مرکزي در بازار سنا دخالت مي کند.
«نظام ارزي که در برنامه ششم توسعه براي کشور تعيين شده نظام ارزي شناور مديريت شده است که به بانک مرکزي اجازه مي دهد اگر نرخ ارز از رقمي بيشتر افزايش يا کاهش يابد بتواند در بازار مداخله کند».
** حذف چهار صفر از پول ملي
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره حذف چهار صفر از پول ملي افزود: پيشنهاد بانک مرکزي به دولت ارسال شده است. اين حذف سيري دارد که بايد طي مسير کند و اگر در هيات دولت مصوب شد به مجلس ارسال مي شود.
وي تاکيد کرد موضوع حذف چهار صفر از پول ملي بايد «در يک فضاي آرام و بدون هيچگونه فضاسازي بحث شود».
دژپسند ادامه داد: تجربه هاي مختلف موفق و ناموفقي در حوزه حذف صفر از پول ملي وجود دارد که بايد تحليل شود و عوامل موفقيت و شکست آن احصا و با شرايط کشور تطبيق داده شود و سپس ديد در شرايط کنوني کشور اين اقدام به يک تحول اساسي در کشور منتهي مي شود يا خير و سپس در اين باره تصميم گيري شود.
به گزارش ايرنا،رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران شانزدهم دي ماه اعلام کرد: لايحه حذف چهار صفر از پول ملي ديروز (پانزدهم دي ماه) از سوي بانک مرکزي تقديم دولت شد و اميدوارم هر چه زودتر به نتيجه برسد.
عبدالناصر همتي همان زمان در يادداشتي که در يکي از شبکه هاي مجازي منتشر کرد، نوشت: لايحه پيشنهادي حذف چهار صفر از پول ملي نيازمند تصويب دولت و تاييد مجلس است.
همتي افزود: برآورد کارشناسان نشان مي دهد اجراي اين کار نزديک 2 سال طول مي کشد.
اقتصام*3061*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۰۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2051.7 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛ گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 


بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.     بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند