Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@14:46:47 GMT

یک نظرسنجی / ایرانیان متساهل‌ تر شده اند

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۳۷۸۴

رکنا: بخش‌هایی از نتایج طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران منتشر شده است. به گزارش جماران، این طرح که موج اول آن در سال 1384 توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) انجام شده است به بررسی بیش از 20 شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران پرداخته و تحولات اتفاق افتاده در فرهنگ سیاسی مردم در سال 1384 و 1397 را مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح شاخص‌هایی همچون اعتماد به نهادهای نظام سیاسی، اعتماد به مسئولان سیاسی، احساس عدالت توزیعی، احساس عدالت رویه‌ای، ارزیابی از عملکرد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی نظام، حمایت از آزادی رسانه‌ها، تساهل مداری، اقتدارگرایی، میل به خشونت، مشارکت سیاسی، احساس پاسخگویی مسئولان سیاسی، امید به آینده ایران، احساس بی‌قدرتی و... مورد بررسی قرار گرفته است.مطابق بخشی از نتایج این پیمایش می‌توان نتیجه گرفت که تساهل مداری در بین ایرانیان به طور نسبی بالا است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بالای 18 سال کشور(شهری و روستایی) بوده‌اند و تعداد نمونه آماری برابر با 4890 نفر بوده است. شاخص تساهل مداری با 5 گویه زیر مورد سنجش قرار گرفته است به گونه‌ای که در هر گویه پاسخگو می‌بایست نظر خود را روی طیف 5 قسمتی(کاملاً مخالفم، مخالفم، مردد، موافقم و کاملاً موافقم) اعلام می‌کرد:1- حکومت باید به مخالفانش اجازه دهد عقاید خود را آزادانه برای همه بیان کنند.2- باید به کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند هم اجازه داد براحتی عقاید خود را بیان کنند.3- منتقدان و مخالفان حکومت نیز حق دارند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا داشته باشند.4- کسانی که به هیچ دینی اعتقاد ندارند، حق دارند در سازمان‌های دولتی استخدام شوند.5- هیچ کس حق ندارد فردی را به‌دلیل آنکه حرفی علیه حکومت زده است، دستگیر و زندانی کند.در هرکدام از گویه ‌های فوق اگر کسی با گویه‌ مورد نظرکاملاً مخالف باشد نمره 1 یعنی تساهل مداری خیلی کم و اگر کسی با گویه مورد نظر کاملاً موافق باشد نمره 5 یعنی در گروه تساهل مداری خیلی زیاد دسته‌بندی شده است. در پایان از جمع 5 گویه مورد نظر شاخص تساهل مداری روی طیف صفر تا 100 محاسبه شده که هر چه نمره فرد به صفر نزدیک‌تر باشد نشان دهنده تساهل مداری کم و هر چه به 100 نزدیک‌تر باشد نشان دهنده تساهل مداری زیاد است.نتایج این پیمایش نشان می‌ دهد در مجموع میانگین تساهل مداری روی طیف 0 تا 100 برابر با 60.77 بوده است که از نقطه وسط طیف(عدد 50) بالاتر است. میانگین این شاخص در پیمایش سال 1384 ایسپا برابر با 51 از 100 بوده است.یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که میزان تساهل مداری زنان و مردان تقریباً یکسان است و در بین گروه‌‌های سنی نیز با افزایش سن میزان تساهل مداری کمتر می‌شود به طوری که میانگین تساهل مداری افراد 18 تا 29 ساله، 64 و میانگین تساهل مداری افراد بالای 50 سال 57 است. در بین گروه  های تحصیلی نیز با افزایش تحصیلات به صورت معنادار میزان تساهل مداری بیشتر می‌شود و افرادی که تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و دکتری) دارند میانگین 71 و کسانی که بی‌سواد هستند میانگین 51 دارند.

در یکی از سؤالات مربوط به این شاخص، جمله «حکومت باید به مخالفانش اجازه دهد عقاید خود را آزادانه برای همه بیان کنند» به پاسخگویان ارائه شد که در مجموع 15.1 درصد مخالف و 70 درصد موافق این جمله بوده‌اند. مابقی نیز یا مردد بوده یا اظهارنظر نکرده‌اند. در سؤال دیگری، گویه «کسانی که به هیچ دینی اعتقاد ندارند، حق دارند در سازمان‌های دولتی استخدام شوند» به پاسخگویان ارائه شد که در مجموع 37.6 درصد مخالف و 35.3 درصد موافق این جمله بوده‌اند؛ مابقی نیز یا مردد بوده یا اظهار نظر نکرده‌اند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آزار وحشیانه دختر نوجوان تهرانی در خانه باغ توسط 2 پسر بی بند و بار+فیلم ناگفته های 19 زن و دختر تهرانی اشک همه را درآورد!/ این شیطان باید اعدام شود+فیلم و عکس این مرد شیطان صفت مشهدی شرکت بی حیایی باز کرده بود / دخترانی که از شدت شرم سکوت کردند مرد مشهدی: آنها دست و پای همسرم را بستند و کار کثیف شان را شروع کردند نادرشاه 6 عضو خانواده اش را به رگبار بست / او می گوید بی غیرت نیستم+ عکس رویا شبیه شدن به بازیگران هالیوددی دختر جوان تهرانی را مثل زامبی ها کرد به دادگاه رفتن یک زوج به خاطر بچه ای که هنوز داخل شکم مادرش است وحشت رهگذران از حمله جانور خشمگین+ عکس علی ضیایی در ارومیه به شهادت رسید ازدواج فداکارانه یک مادر با فرزندش+ عکس تفریح کثیف پدر کرمانشاهی با پسر 3 ساله اش ! انتشار اولین تصاویر از پسر سیرجانی که دختر تهرانی را در خانه باغ کتک زد + فیلم شکنجه اعتراف به ازدواج سفید فاطمه حقیقت جو نماینده مجلس پس از کشف حجاب + فیلم فیلم لحظه کتک خوردن ساشا سبحانی آقازاده حاشیه ساز در اروپا ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: آزادی استخدام زندانی دانشجویان ایران شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران مردم عکس فیلم مرد زن ساعت تهران من آزار دختر تهرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد

به گزارش قدس آنلاین، طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی که از پانزدهم فروردین از شبکه یک سیما پخش خود را آغاز کرد، با ۴۱ درصد بیننده، در صدر سریال‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳ قرار گرفت.

مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون‌خ» درباره آمار استقبال مخاطبان گفت: خوشبختانه در نظرسنجی رسانه ملی عدد قابل توجه‌ای برای فصل پنجم بیننده داشتیم و سریال مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. کسانی هم در تلوبیون سریال را دنبال می‌کنند آنجا هم رکوردشکنی کردیم.

وی درباره ساخت فصل بعدی عنوان کرد: برای ساخت فصل بعدی الان خیلی زود است صحبت کنیم و باید بررسی‌های «نون خ ۵» بیاید، از طرفی به داستان و شرایط فکر کنیم و در موقعیت مناسبت‌تر درباره آن صحبت‌کنیم.

فرجی درخصوص پرداختن به موضوعات مختلف توضیح داد: در بحث موضوعات نویسنده مستقلا به همه موارد فکر کرده بود و یک بخشی هم کار تحقیقاتی انجام داده است و در چابهار مستقر شده بود و مسائل آنها را در حوزه محیط زیست و کولبرها بررسی کرد و از این جهت مشاوره‌ای از طرف نهادی نداشتیم و آنچه که دیده شد بیشتر طراحی‌های ذهن نویسنده بود.

این تهیه کننده درباره زمان پخش خاطرنشان کرد: پخش سریال هم در زمان خوبی اتفاق افتاد و خیلی خوب حمایت شدیم و تیزرهای سریال پخش شد و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و از مدیران رسانه ملی هم تشکر می‌کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • اسرائیلی ها توافق را بر حمله به رفح ترجیح می دهند
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • افزایش 6 درصدی حمایت نسل Z از فلسطین و حماس
  • اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
  • اینجا طبیعت از بوم بیرون می‌زند!