Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ از زمان فتوحات اسلامی و در طول تاریخ اسلام، مساجد پیوسته جایگاه با اهميتی برای مسلمانان داشته است که ضمن ادای نماز و شعایر دینی و عبادی در این اماکن، سایر امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را نیز در این اماکن انجام می‌داده‌اند.

 

با مهاجرت مسلمانان به جوامع اروپایی، مساجد بسیاری در این کشورها ساخته شده به‌طوری که این اماکن به مکانی برای گردهم آمدن اقلیت‌های مسلمان در اروپا برای انجام شعایر دینی و عبادی و پرداختن به امور مهم خود تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان مساجدی در کشورهای اروپایی هستند که دارای جلوه‌های بسیار چشم‌انداز و سبک معماری ارزشمندی هستند که در همین راستا، نشریه الکترونیکی «میم»(meemmagazine.net) تونس در گزارشی با عنوان «أقدم المساجد في أوروبا.. تحف معمارية تأبي الزوال: قدیمی‌ترین مساجد در اروپا...شاهکارهای معماری زوال‌ناپذیر» به بررسی تاریخ تأسیس و بنای این مساجد پرداخته است که ترجمه فارسی این گزارش تقدیم می‌شود:

مسجد بزرگ پاریس

این مسجد نخستین و مهم‌ترین مسجد فرانسه و از مراکز مهم فعالیت جامعه مسلمانان پاریس است که پس از جنگ جهانی اول در در 15 جولای سال 1926 میلادی (23 تیر 1305) با حضور گاستون دومرگ، رئیس‌جمهور وقت فرانسه افتتاح شد.

نمایی از مسجد بزرگ پاریس

این مسجد توسط نخستین مهاجران شمال آفریقا به فرانسه که بیشتر آن‌ها الجزایری یا مراکشی بودند و با کمک سلطان یوسف بن الحسن، پادشاه مراکش و والی تونس و مقامات الجزائری ساخته شد. همچنین گفته‌شده که این مسجد به پاس فداکاری‌های مسلمانانی که پا به پای سربازان فرانسوی علیه آلمان جنگیدند و نزدیک به 100 هزار نفر آن‌ها در این جنگ‌ها کشته شدند، ساخته شده است.

سبک معماری این مسجد به شیوه مراکشی است. این مسجد شامل یک صحن است که در وسط آن فواره‌های آب قرار دارد. رنگ دیوارها و کاشی‌های مسجد آبی فیروزه‌ای است. این مسجد گلدسته‌ای به ارتفاع 33 متر دارد.

مسجد بزرگ رم

این مسجد با مساحت 30 هزار متر مربع از بزرگترین مساجد اروپا است و در منطقه شمالی شهر رم، پایتخت ایتالیا موسوم به «پاریولی» قرار دارد که گنجایش 12 هزار نمازگزار را دارد. مرکز فرهنگی ـ اسلامی ایتالیا نیز در این مسجد قرار دارد.

مسجد بزرگ رم، افزون بر خدماتی که به‌عنوان مرکز تجمع و مرجعیت دینی به اقلیت مسلمان ایتالیا ارائه می‌کند، خدماتی نیز در زمینه‌های مختلف همچون ملاقات برای فعالیت‌های مذهبی و خدمات فرهنگی و اجتماعی برای مسلمانان ارائه می‌دهد. این مسجد همچنین برگزارکننده کلاس‌های درس دینی، جشن ازدواج، مراسم تشییع جنازه، ترحیم و تجلیل، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و سایر رویدادهای ضروری است.

مسجد رم را «محمد حسن»، امیر افغانی تبعیدشده و همسرش راضیه ساختند. طراحی این مسجد بیش از 10 سال طول کشید و سنگ بنای آن در سال 1984 میلادی با حضور ساندرو پرتینی، رئیس‌جمهور وقت ایتالیا گذاشته شد و در 21 یونیو سال 1995 (31 خرداد 1374) افتتاح شد. این مسجد به سبک معماری قدیم رم ساخته شده و دیوارهای داخلی آن مزین به آیات قرآن است.

مسجد بزرگ رم

مسجد ادهم بيگ آلبانی

ساخت این مسجد در سال 1789 میلادی به دستور ملابک، والی شهر تیرانا، پایتخت کشور آلبانی آغاز شد و ساخت آن در سال 1823 توسط پسرش «حقی» نوه سلیمان پاشا به پایان رسید. این مسجد در میدان «اسکندر بیگ» در مرکز شهر تیرانا قرار دارد که پس از مدتی در دوران حکومت کمونیستی درهای آن را به روی نمازگزاران بسته شد. اما در سال 1991 میلادی بدون کسب مجوز از مقامات مسئول و با رفتن هزار مسلمان برای ادای نماز در آن بازگشایی شد. این مسئله آغاز آزادی دینی جدید در آلبانی به شمار می‌رود.

این مسجد را تابلوهایی از تصاویر آبشارها، پل‌ها و درختان زینت می‌دهد و محراب آن نیز از سرامیک و سفال است که تجلی‌گر هنر اسلامی است.

مسلمانان تیرانا برای ادای نماز تراویح(نمازهای ویژه مسلمانان اهل‌سنت در ماه رمضان) و عشا بیشتر به این مسجد می‌آیند. در ماه‌ رمضان نیز سفره‌های افطار و سحری در این مسجد برای روزه‌داران گشوده است.

مسجد ادهم بیگ

مسجد جامع بروکسل

مسجد جامع بروکسل قدیمی‌ترین مسجد این شهر است که در پارک Cinquantenaire Park قرار دارد. ساختمان اصلی این مسجد را مهندس معماری به نام «ارنست فان هن بیک» در سال 1880 میلادی به سبک عربی در بخش شرقی نمایشگاه ملی بروکسل ساخت.

هزینه بازسازی و تعمیر این مسجد که مدتی طول کشید را دولت وقت عربستان برعهده گرفت. این مسجد یک مدرسه و مرکز تحقیقات اسلامی دارد که هدفش ترویج دین اسلام است. در این مرکز دوره‌های آموزش زبان عربی و دوره‌های مقدماتی آموزش‌های اسلامی برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌شود.

وزیر دادگستری بلژیک اسفندماه 96 اعلام کرد دولت این کشور توافقی مربوط به نیم قرن پیش را که بر اساس آن مدیریت مسجد جامع بروکسل به عربستان سعودی واگذار شده بود را لغو کرده است.

مسجد جامع بروکسل

مسجد برلین

مسجد تاریخی برلین را مهندس معماری به نام «کارل آلفرد هرمان» و براساس معماری مسجد مشهور و تاریخی «تاج محل» هند ساخته و در سال‌ 1928 میلادی افتتاح شده است. گنبد این مسجد 26 متر و ارتفاع گلدسته‌‌های آن 37 متر است. این مسجد در جنگ جهانی دوم خسارت‌هایی به آن وارد شد و در بین سال‌های 1999 و 2001 میلادی دو مناره‌اش بازسازی شدند. همچنین این مسجد، در سال 2016 میلادی نیز با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون یورو مرمت شد.

مسجد تاریخی برلین

مرکز اسلامی وین

مرکز اسلامی وین بزرگترین مسجد اتریش است که در سال 1977 میلادی افتتاح شد. جامعه اسلامی وین زمینی به مساحت 89 هزار فوت مربع از شهر را برای ساختن مسجد خریداری کرد، اما ساخت این بنا به دلیل مشکلات مالی برای چندین سال به تعویق افتاد.

ساخت این بنا در 1 جولای 1977 (10 تیرماه 1356) آغاز شد. این مسجد مناره‌ای به ارتفاع 32 متر دارد و ارتفاع گنبد آن نیز 16 متر است و در نوامبر همان سال(1977) رئیس‌جمهور وقت اتریش این مرکز را افتتاح کرد و خبر افتتاح این مرکز از سوی رسانه‌ها پوشش داده شد.

مرکز اسلامی وین

مسجد ـ کلیسای جامع قرطبه

مسجد ـ کلیسای جامع قرطبه از قدیمی‌ترین مساجد این کشور است. تاریخ نخستین مساجد اسپانیا به تمدن اندلس بر می‌گردد که سهم به سزایی در ترویج اسلام و مساجد داشت. بعضی از مساجد اولیه در این کشور همچنان موجود هستند و بعضی دیگر ویران شده یا تبدیل به کلیسا شده‌اند.

مسجد- کلیسای قرطبه، بنایی است شامل یک مسجد و یک کلیسا است که ساخت این بنا یک قرن و نیم طول کشید و تأسیس آن به سال 92 هجری وقتی که بنی امیه، قرطبه را به عنوان پایتخت خلافت اموی در اندلس انتخاب کردند، برمی‌گردد.

این مسجد در اصل یک معبد برای بت‌پرستی بود که تبدیل به کلیسا شد و سپس در زمان خلافت امویان در اندلس تبدیل به مسجد تبدیل شد، اما سرانجام با سیطره مسیحیان بر اندلس مجددا تبدیل به کلیسا شد.این بنا یکی از آثار تاریخی معماری اسلامی در اسپانیا به شمار می‌رود که در فهرست میراث آثار جهانی ثبت شده و در سال 2017 میلادی در لیست 12 گنجینه اسپانیا قرار گرفت.

مسجد جامع قرطبه

انتهای پیام

ترجمه و تنظیم: سعیده بیرجندی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مساجد اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است

یکی از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است.

به گزارش ایسنا، پس از ماه‌ها رایزنی، اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی برای تصویب کمک‌های «غیر کشنده» از «موسسه صلح اروپایی» خود که یک صندوق ویژه‌ برای تقویت ظرفیت دفاعی شرکای اتحادیه اروپاست، اقدام کرد.

به نقل از پایگاه خبری azatutyun، پیش‌نویس این طرح مربوط به اواسط آوریل سال جاری میلادی درخواست مبلغ ۱۱ میلیون دلار را برای ارائه به ارتش ارمنستان در دو سال و نیم آتی دارد. این مبلغ قرار بود با هدف برپایی یک بیمارستان صحرایی و دیگر تاسیسات لجستیکی برای یکی از واحدهای نظامی در نظر گرفته شود. اختصاص این مبلغ نیازمند تایید و حمایت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

یکی از منابع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت، مجارستان هفته‌هاست که این تصمیم را وتو کرده و خواستار تخصیص کمک‌های مشابه به جمهوری آذربایجان شده است. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به امید غلبه بر این بن بست، در حال بررسی خواسته‌های بوداپست هستند.

اوایل آوریل سال جاری میلادی، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به قدرت‌های غربی بابت مسلح کردن ایروان هشدار داده بود.

علی‌اف مدت‌هاست که با ویکتور اوربان،‌ نخست وزیر مجارستان روابط گرمی دارد.

مجارستان برخلاف دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از باکو در قضیه درگیری قره باغ دفاع کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • حمله نکونام به رکورد تاریخی پرسپولیس
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها