Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:05:37 GMT

حقي که به صاحبش رسيد

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۵۰۵۳

حقي که به صاحبش رسيد

خبرگزاري آريا - گچساران - ايرنا - بهره مندي مردم کهگيلويه و بويراحمد از آب سدهاي ساخته شده و دردست ساخت در اين استان حق مغفولي بود که در دولت تدبير و اميد به صاحبش رسيد.

به گزارش ايرنا، اگرچه کهگيلويه و بويراحمد يکي از استان هاي پرآب کشور محسوب مي شود اما خارج شدن بخش عمده اي از روان آب ها بدون استفاده از اين استان از سويي و خشکسالي هاي پياپي از سوي ديگر سبب کمبود آب آشاميدني، صنعت و کشاورزي در اين خطه قبل از روي کار آمدن دولت ياردهم شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افت شديد آب سفره هاي زير زميني در 15 دشت کهگيلويه و بويراحمد و پايين بودن درآمد کشاورزان به دليل ديم بودن بخش عمده اي از زمين هاي کشاورزي از پيامدهاي کم توجهي به بهره مندي از روان آب ها در کهگيلويه و بويراحمد بود.
سالانه هشت ميليارد متر مکعب آب در کهگيلويه و بويراحمد توليد که تنها 13 درصد آن در اين استان مصرف مي‌شود و اين امر باعث گلايه مندي مردم از مسئولان شده بود.
براساس برآوردهاي سازمان جهاد کشاورزي اين استان ،2 ميليارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد در افق بلندمدت مورد نياز است.
طول رودخانه‌هاي دائمي و فصلي کهگيلويه وبويراحمد يک هزار و 400 کيلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفيت 589 ميليون متر مکعب در اين استان وجود دارد.
با وجود اين ظرفيت ها اما سطح کمي و کيفي آب آشاميدني و کمبود آب کشاورزي و صنعت تا پيش از شروع دولت يازدهم در کهگيلويه و بويراحمد مشهود بود و همواره اين سوال از سوي مردم مطرح مي شد که چرا با وجود نياز مردم اين استان روان آب ها از منطقه خارج و اهالي از اين نعمت بي نصيب هستند.
تا اينکه در دولت هاي يازدهم و دوازدهم پيش بيني بخشي از آب سد در دست احداث «چم شير» براي صنعت و کشاورزي و اختصاص آب به زمين هاي کشاورزي ليشتر و خيرآباد از سد کوثر از سويي و برنامه ريزي جهت آبرساني از سد کوثر براي مصرف آشاميدني چهار شهر دهدشت، سوق،لنده و بهمئي باعث خوشحالي مردم شد.
مدير اداره بهره برداري و نگهداري سد کوثر گچساران گفت: ميزان تخصيص آب سد کوثر در دولت تدبير و اميد براي مردم استان کهگيلويه و بويراحمد افزايش يافته است.
اکبر خدري افزود: اختصاص بخشي از آب اين سد براي آبياري زمين هاي تشنه دشت هاي ليشتر و خيرآباد از دستاوردهاي مهم دولت يازدهم در حوزه آب است.
وي با اشاره به در حال اجرا بودن طرح اجراي آبرساني به چهار شهر حوزه کهگيلويه از سد کوثر تصريح کرد: پيش بيني آب مورد نياز براي مصرف آشاميدني اين شهرها از ديگر دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در حوزه آب است.
خدري گنجايش مخزن سد کوثر را 580 ميليون متر مکعب اعلام کرد و گفت: آب سد کوثر از رودخانه خيرآباد تأمين مي‌شود که اين رودخانه از رودهاي شاه بهرام و دهدشت به وجود مي‌آيد.
وي اظهار داشت: هم اينک ميزان آب ذخيره شده در سد کوثر به 340ميليون متر مکعب رسيده است که 78 ميليون متر مکعب بيشتر از مدت مشابه سال پيش است.
مدير اداره بهره برداري و نگهداري سد کوثر گچساران با بيان اينکه نرمال تراز اين مخزن بتني با سطح دريا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز اين سد 607.75 متر است.
خدري گفت: از ابتداي مهر امسال تاکنون 32.5 ميليون متر مکعب آب آشاميدني براي پنج استان جنوبي کشور،چهار ميليون متر مکعب آب کشاورزي، يک ميليون متر مکعب آب در بخش صنعت و 16ميليون متر مکعب براي ساير (زيست محيطي) رهاسازي شد.
سد کوثر آب آشاميدني 2 ميليون و 500 هزار نفر را در استان‌هاي جنوبي کشور شامل کهگيلويه و بويراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمين مي‌کند.
سد ملي کوثر در 55 کيلومتري غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
فرماندار گچساران گفت: با برنامه ريزي صورت گرفته و پيگيري نماينده مردم گچساران در مجلس شوراي اسلامي ، 125ميليون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شير براي بخش هاي صنعت و کشاورزي اين شهرستان اختصاص يافت.
عبدالرحيم رحيمي اظهار داشت: 65ميليون متر مکعب آب براي مصارف بخش صنايع و 60ميليون متر مکعب نيز براي آبياري زمين هاي ديم در گچساران از سد چم شير اختصاص يافته است.
وي بيان کرد: پنج ميليارد ريال اعتبار براي انجام طرح مطالعاتي ،شناسايي و نحوه آبرساني زمين هاي ديم در گچساران پيش بيني شده است.
فرماندار گچساران تصريح کرد: اداره امور آب در آينده نزديک کار مطالعات زمين هاي ديم پايين دست سد چم شير را با هدف تبديل به زمين هاي آبي انجام خواهد داد.
رحيمي با اشاره به اهميت تامين آب صنايع و کشاورزي در توسعه اقتصادي هر منطقه ابراز اميدواري کرد که اين ميزان تخصيص آب بتواند زمينه ساز توسعه بخش کشاورزي و ايجاد فرصت هاي شغلي در شهرستان گچساران باشد.
فرماندار گچساران با يادآوري کاهش شديد سفره هاي زيرزميني آب در مناطق مختلف اين شهرستان بيان کرد: تامين آب از سدها براي مصارف صنعتي و کشاورزي ضرورتي انکارناپذير است.
رحيمي با اشاره به بهره برداري از طرح انتقال آب سدکوثر براي مصرف آشاميدني مردم شهر دوگنبدان در دولت تدبير و اميد بيان کرد: افتتاح اين طرح افزون بر بهبود کيفيت آب آشاميدني باعث کاهش مصرف آب سفره هاي زيرزميني در اين شهرستان به ويژه در دشت امامزاده جعفر شد.
عمليات احداث سد مخزني چم شير گچساران حدود 80 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و قرار است سال آينده بهره برداري شود.
حجم کل مخزن اين سد 2 ميليارد و 300 ميليون متر مکعب با مساحت 51 کيلومتر مربع، طول درياچه 48 کيلومتر و تراز نرمال از سطح دريا 604 متر است.
تأمين آب آشاميدني و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخيره و کنترل آب رودخانه زهره به ميزان يک ميليارد و 800 ميليون متر مکعب، توليد 282 مگاوات برق آبي، کنترل سيلاب‌هاي مخرب رودخانه زهره، اشتغال زايي در زمان اجراي طرح و رونق زير ساخت‌هاي صنعت گردشگري و پرورش ماهي از مهمترين مزاياي ساخت سد چم شير است.
مطالعه احداث سد چم شير در سال 77 از سوي سازمان آب منطقه‌اي فارس، بوشهر و کهگيلويه و بويراحمد آغاز و در سال 90 فاز اول مطالعه آن تکميل شد.
نيروگاه و سد چم شير در 25 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان گچساران در استان کهگيلويه و بويراحمد در دست ساخت است.
هر چند هنوز هم بخش عمده اي از زمين هاي کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد به صورت ديم کشت مي شود و کمبود آب در برخي مناطق وجود دارد اما اميد مي رود تا با تحقق برنامه ريزي هاي انجام شده پس از بهره برداري از سد چم شير و طرح در دست اجراي انتقال آب سد کوثر به چهار شهر گرمسيري و تلاش بيشتر مسئولان براي اختصاص آب مردم اين استان از روان آب هاي موجود بهره بيشتري ببرند.
استان 713 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد در جنوب غربي قرار دارد.
8143
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۵۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهکیلویه و بویراحمد، براساس این گزارش این سامانه تا صبح روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.
رگبار پراکنده، رعد و برق، تگرگ و وزش باد شدید از ویژگی‌های این سامانه بارشی است.

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه دوم جوجه‌ریزی کشور
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • سد کوثر پر شد
  • خسارت باران سیل آسا به بخش کشاورزی و راه‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • (ویدیو) طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ خسارت به کشاورزی
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم
  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد