Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو - ایرنا - با وجود تلاش های جمهوری آذربایجان برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت، در سال 2018 نیز سهم صادرات غیر نفتی این کشور از 8 درصد فراتر نرفت و نفت همچنان جایگاه اول را در اقتصاد آذربایجان دارد.

به گزارش ایرنا ، به نقل از مرکز تجزیه و تحلیل اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان، ارزش صادرات غیرنفتی جمهوری آذربایجان در 11 ماه سال 2018 میلادی به یک میلیارد و 532 میلیون دلار رسید که 8.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد.
ارزش صادرات کل این کشور در 11 ماه سال گذشته میلادی 17.9 میلیارد دلار بود.
بهای صادرات محصولات غیر نفتی جمهوری آذربایجان در سال 2018 میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 145 میلیون دلار و یا 10.5 درصد افزایش یافته است .
جمهوری آذربایجان در 11 ماه سال 2018 میلادی، 555.4 میلیون دلار محصولات غیر نفتی به روسیه ، 321.3 میلیون دلار به ترکیه ، 123.3 میلیون دلار به سوییس ، 117.1 میلیون دلار به گرجستان و 41.1 میلیون دلار به قزاقستان صادر کرده است .
در سال گذشته میلادی حجم صادرات غیر نفتی در مقایسه با سال 2017 میلادی به روسیه 12 درصد ، به ترکیه 22 درصد ، به قزاقستان 42 درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر صادرات غیرنفتی جمهوری آذربایجان به سوییس 8 درصد و به گرجستان 3 درصد کاهش پیدا کرده است .
در 11 ماه سال 2018 میلادی، در فهرست محصولات غیر نفتی صادراتی جمهوری آذربایجان، گوجه فرنگی به بهای 162.2 میلیون دلار در رده اول و طلا به بهای 107.2 میلیون دلار در رده دوم و برخی میوجات به بهای 89.1 میلیون دلار در رده سوم قرار گرفته است .
بطور کلی در ماه های ژانویه الی نوامبر سال 2018 میلادی، ارزش صادرات میوه و تره بار 495 میلیون دلار ، محصولات پلاستیکی 110.3 میلیون دلار ، آلومینیوم و محصولات تولیدی آن 106.6 میلیون دلار ، انرژی برق 65 میلیون دلار ، فلزات سیاه و فرآورده های آن 78.9 میلیون دلار ، الیاف پنبه 70.9 میلیون دلار ، محصولات صنعت شیمی 73.3 میلیون دلار ، نخ پنبه 21.3 میلیون دلار بوده است.
در سال 2018 میلادی صادرات الیاف پنبه در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 2.5 برابر ، انرژی برق 58 درصد ، نخ پنبه 44 درصد، محصولات پلاستیکی 25 درصد ، میوه و تره بار 9درصد ، فلزات سیاه و فرآورده های آن 7درصد و محصولات صنعت شیمی یک درصد افزایش یافته است .
بر اساس جداول سازمان توسعه و تجارت، ارزش واردات ایران از جمهوری آذربایجان در هشت ماه سال 1397، معادل 12 میلیون دلار و تراز تجاری ایرانی با جمهوری آذربایجان 289 میلیون دلار مثبت است .
خاورم ** 337** 1579

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جمهوري آذربايجان صادرات غير نفتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۳۲ هزار و ۷۱۲ تن کالای غیرنفتی با ارزش ۳۰ میلیون دلار از استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.

سید امیرتیمور موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: میزان صادرات تولیدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد، و میزان کل صادرات با بازرگانان طی این مدت بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: کلینکر سیمان، محصولات آرایشی بهداشتی، عصاره شیرین بیان، عصاره های گیاهی، صیفی جات، تره بار، ماهی و موکت کالا های عمده صادراتی استان طی سال ۱۴۰۲ بوده اند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ کالاهای غیر نفتی استان به کشور های آلمان، آفریقای جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق و سوئیس صادر می شدند، خاطرنشان کرد: طی این مدت زمان بیشترین حجم صادرات استان به کشور کویت بوده که بالغ بر پنج میلیون دلار کلینکر سیمان به این کشور صادر شده است.

موسویان تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۲ به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در گمرک، کالای وارداتی به استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ صادرات غیرنفتی استان در بخش تولیدی بیش از ۱۰۰ درصد، و در بخش بازرگانان و واحدهای تولیدی در مجموع بالای ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان برای امسال در بخش تولیدی ۱۰ میلیون دلار و در کل ۳۰میلیون دلار هدف گذاری شده است، عنوان کرد: کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق و سوئیس عمده کشور های هدف صادراتی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

موسویان تصریح کرد: با توجه به ثبت کوتاژهای واحدهای صادراتی توسط گمرک استان، افزایش صدور کارت بازرگانی و بازاریابی بازرگانان و همین طور پیدا کردن اهداف صادراتی جدید صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال ۱۴۰۲ شاهد چنین رشدی بوده است.

وی بیان کرد: صادرات واحدهای تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر هشت میلیون دلار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد