Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@02:40:09 GMT

بازسازی محور سازش علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۵۷۳۷

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به هشت کشور عربی سؤالات زیادی را در باره این سفر مطرح کرده است. مایک پمپئو قرار است سفر خود را از اردن شروع کرده و در کویت به پایان برساند. این سفر به ویژه پس از تصمیم ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و واکنش‌ها به آن خصوصاً از طرف هم‌ پیمانان منطقه ‌ای آمریکا برای این کشور بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بعد داخلی پس از تغییرات ایجاد شده در کنگره آمریکا دولت این کشور تلاش دارد تا اجازه ندهد ظرفیت ‌های افکار عمومی آمریکا در اختیار دموکرات ‌ها قرار گرفته و علیه دولت ترامپ سازماندهی شوند. خصوصاً که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه فشار به دولت ترامپ در باره قطع حمایت‌ها از حاکمان سعودی به شدت افزایش یافته است و این روند می‌تواند پرونده‌های دیگری را علیه رییس‌جمهوری فعال سازد مانند دخالت روسیه در انتخابات آمریکا یا پرونده‌های مالیاتی و نیز اخلاقی ترامپ.

لذا آقای پمپئو در یک اقدام کاملاً نمایشی تلاش دارد تا مهره افکار عمومی آمریکا را از دست جناح رقیب خارج سازد به همین دلیل پیش از سفر اعلام کرده است که با توجه به اینکه پاسخ ‌های عربستان را در پرونده خاشقجی صادقانه نیافته‌اند در سفر به عربستان در باره این پرونده پیگیری خواهد کرد. این در حالی است که دولت آمریکا اصرار به استمرار فروش سلاح و حمایت از عامل اصلی جنایت کنسولگری دارد.
در بعد بین ‌المللی با توجه به اینکه خروج نظامیان آمریکا از سوریه و نیز کاهش نیروها در افغانستان زمینه‌ ساز بسیاری از تغییرات در منطقه غرب آسیا و به نفع محور مقاومت است، رژیم‌ های وابسته منطقه احساس می‌کنند که آمریکا یک حامی
قابل اعتماد نیست و بر این اساس ممکن است فضا برای استقبال از رقبای بین‌المللی آمریکا مانند روسیه در این کشورها مهیا شود.

خصوصاً که روسیه با توجه به حضور در بحران سوریه هم ظرفیت‌ های برتر نظامی خود را به نمایش گذاشت و هم در حمایت از دولت بشار اسد حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگینی شد بدون اینکه درخواست دوشیدن این کشور را داشته باشد! لذا آمریکا احساس می‌کند که باید به نوعی اطمینان در حال فروپاشی را مجدداً احیا کند.

البته، در سطح منطقه آمریکا احساس می‌کند با توجه به گسترش قدرت و نفوذ مقاومت و توان تأثیر‌گذاری و بعضاً یکسره‌سازی آن در تحولات منطقه، منافع این کشور در سطح منطقه به مخاطره افتاده است. لذا باید به نوعی شرایط را بازسازی کند. رژیم‌های منطقه با چند بحران بسیار جدی رو به ‌رو هستند.

از یک سو جنگ در سوریه و عراق و لبنان را به رقیب اصلی خود یعنی محور مقاومت به رهبری ایران باخته‌اند. این رژیم‌ها میلیاردها دلار برای مدیریت جنگ داخلی در سوریه و عراق و لبنان هزینه کردند اما نه تنها هیچ موفقیتی به‌دست نیاوردند بلکه اکنون شاهد آن هستند که مهم‌ترین بازیگر و در واقع گرداننده اصلی بحران تروریستی در این کشورها نیز شکست خورده و نیروهای خود را از سوریه خارج ساخته است و زمزمه عدم مداخله آمریکا در جنگ‌های به‌زعم آمریکا بی‌پایان را سر داده است.

از سوی دیگر میان این رژیم‌ها اختلافات زیادی بروز ناوگروه است که در مواردی تا نزدیکی جنگ مستقیم نیز رفته است مانند اختلاف عربستان با قطر یا اختلاف عربستان با امارات درباره حوزه‌ های نفوذ در یمن یا کویت و عربستان در باره قطر، نفت و گاز میادین مشترک و روابط با ایران.

همچنین اختلافات فی مابین این کشورها چندین ظرفیت عربی ایجاد شده برای مقابله با انقلاب اسلامی را هم در آستانه فروپاشی قرار داده است. مانند اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس که اختلافات میان اعضاء به‌دلیل خودسری‌ها و خود خواهی ‌های آل سعود هر روز ابعاد بیشتری می‌یابد.

استمرار این اختلافات می‌تواند به روند عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل و در نهایت اجرای معامله قرن که با هدف یکسره‌سازی قضیه فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی و حذف مقاومت از منطقه است، آسیب جدی وارد کند.

به شرط آنکه هزینه‌های این حمایتگری را به آمریکا پرداخت کنند و به آمریکا ضمانت دهند که همچنان به‌عنوان یک همپیمان برای این کشور خواهند بود و به سوی رقبای آمریکا خصوصاً روسیه غش نکنند.

کارشناسان معتقدند سفر پمپئو نمی‌تواند سرپوشی بر شکست ‌های آمریکا در سطح منطقه و ناکار آمدی سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ باشد. آمریکا در همه سیاست‌های منطقه‌ای خود شکست خورده است و تلاش وی برای بازسازی
محور سازش علیه ایران با توجه به روند رو به جلو ایران نیز تلاشی از پیش شکست خورده است. هیچ اقدامی نمی‌تواند ایران را از پیمودن مسیری که برای توسعه و پیشرفت کشور انتخاب کرده است باز دارد و ایران به‌رغم اینکه هیچ تهدیدی برای هیچ کشور منطقه‌ای محسوب نمی‌شود اما اجازه تهدید و تحدید منافع ملی و اسلامی را به هیچ قدرت فرامنطقه‌ای و هیچ ائتلاف ترکیبی نخواهد داد.

تصمیم به اعزام ناوگروه دریایی ایران به اقیانوس اطلس شاخص مهمی در اراده مستحکم ایران به شمار می‌رود. بر این اساس باید گفت آمریکا باید از منطقه برود و دیر یا زود نیز خواهد رفت و این ایران است که در کنار ملت‌های منطقه قدرتمندانه حضور خواهد داشت.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا فردا سه شنبه سفر به هشت کشور را در هفت روز خواهد پیمود. سفرش از اردن آغاز می‌شود سپس به مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و پادشاهی عمان خواهد رفت و در ایستگاه کویت به پایان خواهد رسید.

* صبح نو

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۵۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست