Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقایسه آمار نشر آبان‌ماه سال جاری با دوران مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که انتشار کتاب‌های کمک درسی در دومین ماه سال تحصیلی با ۴۳ درصد کاهش مواجه شده است. ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ بر اساس آمارهای خانه کتاب آبان ماه سال جاری هشت هزار و 445 عنوان کتاب  منتشر شده که در مقایسه با دوران مشابه در سال گذشته که 8 هزار و 255  عنوان بود، دو درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از این میان شش هزار و 598 عنوان تألیف و هزار و 847 عنوان ترجمه بوده‌اند. شش هزار و 430 عنوان از کتاب‌های آبان ماه را ناشران تهرانی و دو هزار و 32 عنوان آن را ناشران شهرستانی منتشر کرده‌اند. چهار هزار و 741 عنوان کتاب چاپ اولی و سه هزار و 704 عنوان چاپ مجدد هستند.

میانگین شمارگان کتاب‌ها نیز نسبت به آبان ماه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است. اما روند رشد قیمت کتاب هم‌چنان پابرجاست و میانگین قیمت کتاب در آبان ماه 22 هزار و 990 تومان  بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.

آمار واقعی نشر ایران کدام است؛ شمارگان 20 یا هزار نسخه‌ای؟

تهران با 76 درصد،‌ قم با 13 درصد ،‌ خراسان رضوی با سه درصد  و البرز دو درصد و دیگر استان‌ها با شش درصد آمار انتشار کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)،‌  سنجش و دانش،‌ نوروزی، رهنما، مرکز نشر هاجر،‌ گروه آموزشی مدرس‌، جنگل، نشر، چشمه، حیدری، شرکت نشر قطره،  10 ناشر عمومی پرکار آبان ماه بوده‌اند.

اما نکته جالب توجه درآمارهای نشر آبان ماه کاهش 43 درصدی انتشار کتاب‌های درسی است،‌ در حالیکه کتاب‌های عمومی 24 درصد‌،‌ کتاب‌های کودک و نوجوان 20 درصد رشد داشته‌اند،‌ کتاب‌های کودک با کاهش 43 درصدی مواجه شده‌اند،‌ آن هم در دومین ماه سال جدید تحصیلی که قاعدتاً طبق هر سال باید افزایش پیدا می‌کرد. به نظر می‌رسد کاهش کتاب‌های درسی به تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف مشق شب و حواشی اخیر به وجود آمده برای موسسات کنکور و کمک آموزشی مرتبط باشد.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط خانه کتاب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانه کتاب خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۶۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • بدرود آقای پل استر
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»