Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@10:47:10 GMT

حتما به پهلوی چپ بخوابید/ خداحافظی با خروپف شبانه

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۷۱۴۷

حتما به پهلوی چپ بخوابید/ خداحافظی با خروپف شبانه

رکنا: به این دلایل مهم توصیه می شود به پهلوی چپ بخوابید.

بدن طی خواب نسبتاً فعال است: حافظه، گوارش، قلب و ... کار خودشان را انجام می‌دهند بدون اینکه شما چیزی بفهمید؛ اما وضعیت بدنتان در خواب، تأثیر بزرگی بر این فرایندها دارد.

همه‌ی ما خودمان خوب می‌دانیم در چه وضعیتی راحت‌تر به خواب می‌رویم چطور راحت‌تریم، یکی دوست دارد روی شکم بخوابد، یک صاف راحت‌تر است، یکی هم دوست دارید جنینی بخوابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی‌ها تمام طول شب را تقریباً به یک حالت می‌خوابند، بعضی دیگر تا صبح ده‌ها بار حالت عوض می‌کنند. همه‌ی این‌ها طبیعی‌اند به این شرط که باعث خروپف نشوند و بد خوابتان نکنند.

اما می‌توانید وضعیت خوابتان را بهتر از این‌ها هم بکنید. آن چه در طب اسلامی و سنتی در مورد طرز خوابیدن سفارش شده این است که ابتدا کمی به پهلوی راست دراز بکشید و بعد به پهلوی چپ بخوابید و زمانی هم که قصد بیدار شدن دارید، مدتی به‌ پهلوی راست بمانید و بعد بلند شوید؛ یعنی ابتدا و انتهای خواب باید به‌ پهلوی راست بدن باشد و خوابیدن به پهلوی چپ. در واقع خوابیدن روی سمت چپ بدنتان استاندارد طلایی وضعیت خواب است و ما برای آن، ۷ دلیل قانع‌کننده داریم:

۱. بهبود گوارش

حتماً شنیده‌اید قبل از خواب غذا خوردن کار درستی نیست اما دلیلش این نیست که در طول شب غذا در معده‌تان می‌ماند. شما چه خواب باشید و چه بیدار، گوارشتان کارش را انجام می‌دهد.

بنابراین به سوخت نیاز دارد تا کارش را درست انجام بدهد. اما با وضعیت خوابتان هم می‌توانید به بدنتان کمک کنید کار گوارش را بهتر انجام بدهد، آن هم این است که به پهلوی چپتان بخوابید. زیرا معده‌ی ما در سمت چپ شکممان قرار دارد و وقتی به پهلوی چپ می‌خوابیم، غذا راحت‌تر می‌تواند وارد روده‌ی بزرگ شود. ضمناً معده روی لوزالمعده نمی‌افتد و آنزیم‌های گوارشی آزادانه جریان خواهند داشت.

۲. قلبتان استراحت می‌کند

قلب بدون وقفه می‌تپد تا زنده باشیم. این کار بزرگی است و تحت تأثیر عوامل بی‌شماری است از رژیم غذایی گرفته تا محیط و هوایی که تنفس می‌کنیم. تعجبی ندارد که بیماری قلبی، اولین عامل مرگ در تمام دنیاست. برای به حداقل رساندن احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید این است که کارش را ساده‌تر کنید، یعنی به پهلوی چپتان بخوابید. کار کوچکی به نظر می‌رسد؛ اما وقتی به پهلوی چپ می‌خوابید، جاذبه زمین کمک می‌کند قلب راحت‌تر خون را حرکت دهد. آئورت، خون را از قلب به سمت بقیه‌ی قسمت‌های بدن می‌برد و وقتی مسیرش را شروع می‌کند به سمت چپ تمایل پیدا می‌کند. اگر به سمت چپ بخوابید، قلبتان تلاش کمتری برای به حرکت درآوردن خون خواهد کرد.

۳. کاهش کمردرد

تقریباً همه‌ی ما این تجربه را داریم که بد خوابیده باشیم و صبح با کمردرد یا گردن درد از خواب بیدار شده باشیم. اگر این اتفاقی است که اغلب برایتان می‌افتد، پس حتماً به پهلوی چپ بخوابید تا مشکلتان برطرف شود. خوابیدن به پهلوی چپ، از فشار وارد بر ستون فقرات می‌کاهد. هنگام خواب هر چه فشار بیشتری به کمرتان وارد کنید، عضلاتتان برای حفظ موقعیت خود به تلاش بیشتری نیاز خواهند داشت. ضمناً وقتی به پهلوی چپ می‌خوابید، جریان خون بهتری دارید و در نتیجه از التهاب ناشی از تنش وارد بر عضلات کم خواهد شد.

۴. حمایت از سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی شبکه‌ای از رگ‌هاست که مایعی به نام لنف را حمل می‌کند. این سیستم نقش مهمی در جریان لنف در تمام بدن و البته سیستم ایمنی دارد. لنف می‌تواند سموم و ضایعات را دفع کند، بنابراین هرگونه انسداد و محدودیتی در این سیستم، تأثیر منفی بر سلامتی می‌گذارد. خوابیدن به پهلوی چپ کمک می‌کند سیستم لنفاوی، ضایعات را بهتر دفع کند، زیرا لنف از نیمه‌ی چپ تنه جمع می‌شود و به مجرای سینه‌ای می‌ریزد، بنابراین خوابیدن به پهلوی چپ با کمک جاذبه‌ی زمین، به این عملکرد طبیعی کمک می‌کند.

۵. تسکین سوزش معده

سوزش معده ناراحتتان می‌کند؟ می‌تواند نتیجه‌ی غذا خوردن قبل از خواب باشد و یا وضعیت خوابتان که اجازه می‌دهد اسید معده به راحتی به مری برگردد. دانشمندان دریافته‌اند خوابیدن به سمت چپ بدن می‌تواند سوزش معده را برطرف کند و خوابیدن به سمت راست بدن، سوزش معده را تشدید می‌کند و علتش می‌تواند قرار گرفتن معده در سمت چپ شکم باشد. وقتی به پهلوی چپ دراز می‌کشیم، اتصال مری و معده، بالاتر از سطح اسید معده قرار می‌گیرد. اما وقتی به پهلوی راست می‌خوابیم، عضله‌ی تنگ‌کننده‌ی مری، شل شده و به اسید معده اجازه‌ی ورود به مری را می‌دهد.

۶. کمک به مادر باردار و جنینش

بدن زن باردار، خون را برای دو نفر به جریان می‌اندازد و این کار سختی است که نیاز به عملکرد درستی دارد. ضمناً جنین در حال رشد در رحم مادر، به ستون فقرات و اندام‌های داخل شکم فشار وارد می‌کند. دراز کشیدن به پهلوی چپ، کمک می‌کند جریان خون آزادانه‌تر انجام شده و مقداری از فشار وارد بر ستون فقرات مادر کاسته شود و ضمناً کبد زیاد تحت فشار نباشد. به طور کلی دراز کشیدن به پهلوی چپ، برای بدن مادر و جنین، بهترین از جهت جریان خون است.

۷. کاهش خروپف

اگر همسرتان خروپف می‌کند و این شما را آزار می‌دهد خوابیدن او به پهلوی چپ می‌تواند این مشکل را برطرف کند. البته باید بدانید که خوابیدن به پهلوی چپ، درمان تمام علت‌های خروپف نیست. اما باعث می‌شود زبان و حلق در وضعیت بهتری قرار بگیرند و راه‌های هوایی باز بماند. وقتی در خواب هستیم، دهان، حلق و زبان شل می‌شوند. به پشت خوابیدن بدترین حالت برای آن‌هایی است که خروپف می‌کنند زیرا این بافت‌ها شل شده و به سمت عقب می‌افتند و راه‌های هوایی را مسدود می‌کنند.

اگر عادت ندارید به پهلوی چپ بخوابید به کمی زمان و تمرین نیاز دارید. بین زانوها و پشتتان بالش بگذارید تا به پشت برنگردید. یک ترفند دیگر هم این است که با توافق همسرتان، در سمت دیگری از تختخواب بخوابید. این کار مغزتان را وادار می‌کند یک بار دیگر تصمیم بگیرد کدام وضعیت «درست» است و شما می‌توانید راحت‌تر به وضعیتی جدید برای خواب عادت کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

رضایت مادر دختر تهرانی که در خانه باغ سیرجان شکنجه شد ! + تصاویر آخرین خبر از پرونده شکنجه دختر تهرانی در خانه باغ سیرجان + فیلم 16+ آزار وحشیانه دختر نوجوان تهرانی در خانه باغ توسط 2 پسر بی بند و بار+فیلم انتشار اولین تصاویر از پسر سیرجانی که دختر تهرانی را در خانه باغ کتک زد + فیلم شکنجه ناگفته های 19 زن و دختر تهرانی اشک همه را درآورد!/ این شیطان باید اعدام شود+فیلم و عکس مرد مشهدی: آنها دست و پای همسرم را بستند و کار کثیف شان را شروع کردند این کارگر می گوید شکنجه شده است / از کهریزک تا بازداشتگاه خوزستان +عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مهناز نامزدش را در وضعیت بدی دید و بعد از آن عروس مردان هوس باز شد انتشار اولین عکس از امامزاده ای متعلق به پدر نماینده معروف مجلس ایران + جزییات عجیب اقدام پلید در شرکت مرد پولدار مشهدی / دخترانی که از شدت شرم سکوت کردند ! واکنش کیهان به ادعای شکنجه اسماعیل بخشی تفریح کثیف پدر کرمانشاهی با پسر 3 ساله اش ! علی ضیایی در ارومیه به شهادت رسید فیلم وحشتناک از شکنجه نوزاد با دهان بسته در بیمارستان+ تصاویر

منبع: رکنا

کلیدواژه: قلب طب غذا سلامتی توصیه کبد خداحافظی جنین شبانه عکس فیلم مرد ساعت آزار دختر تهرانی زن دختران مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟

به گزارش خبرآنلاین، برخی از ویتامین‌ها مانند آهن، زینک، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم و... بیش از سایر مکمل‌های غذایی، مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد با داشتن رژیم غذایی سالم و کامل می‌توان ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز را تامین کرد. امروزه به علت سبک زندگی پر استرس و شرایط زندگی متفاوت نمی توان این اقدام را به صورت کامل پیش برد؛ بنابراین استفاده از مکمل‌ها در کنار تغذیه مناسب می‌تواند تغذیه فرد را به خصوص در دوران‌های حساس و خاص مثل بارداری و شیردهی تکمیل کند.

به گزارش فارس، یکی از مهمترین نکات برای استفاده از مکمل های تغذیه ای زمان مصرف آنها است؛ زیرا در صورت استفاده در زمان اشتباه، ممکن است عملکرد ویتامین یا ریز مغذی کاهش پیدا کند.

چه ساعتی چه ویتامینی بخوریم؟

در مصرف ویتامین‌ها اولین چیزی که اهمیت دارد این است که آیا بدن نیاز به این ویتامین دارد یا خیر؟ هر فردی طبق خورد و خوراک و شرایط جسمانی که دارد، ممکن است در یک ویتامینی کمبود داشته باشد. بنابراین بهتر است که هر شخصی در هر سن و شرایطی قبل از استفاده از هرگونه مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز آزمایش دهد. استفاده به اندازه از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند کیفیت عملکرد مغز و جسم را افزایش دهد. اما زمان مصرف هر نوع از داروهای ویتامین اهمیت دارد. هر ویتامین را چه ساعتی بخوریم؟

آهن «IRON»: بالاترین میزان جذب آهن با معده خالی است. اما به دلیل اینکه بسیاری از املاح آهن می‌تواند باعث بروز عوارض گوارشی از جمله سوزش سر معده و یا یبوست شود، استفاده از آهن‌های غیر لیپوزومال بهتر است. بنابراین بهتر است این ویتامین همراه با ناهار و یا شام مصرف شود. علاوه بر این گفتنی است مصرف مکمل آهن با لبنیات چای و قهوه تداخل دارد. هم چنین مصرف هم زمان آن با مکمل کلسیم و زینک توصیه نمی‌شود اما در مقابل ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است هم زمان با آهن از نوشیدنی‌هایی با مواد غذایی حاوی ویتامین‌C استفاده شود.

منیزیم «Magnesium»: منیزیم به عنوان یک مکمل آرامش‌بخش شناخته می‌شود. این ریز مغذی در کاهش اسپاسم عضلانی و کاهش استرس موثر است. بنابراین بهترین زمان برای مصرف آن شب‌ها نیم ساعت قبل از خواب است.

کلسیم «Calcium»: مصرف این مکمل به دوز آن بستگی دارد. مصرف دوز بالا ۱۰۰۰ - ۸۰۰ میلی‌گرم برای جلوگیری از رسوب در کلیه بهتر است. در این شرایط باید نصف دوز صبح و نصف آن شب مصرف شود. همچنین این ریز مغذی با آهن و نوشیدنی‌هایی نظیر چای و قهوه تداخل دارد. مصرف هم زمان کلسیم با ویتامین‌ C میزان جذب آن را افزایش می‌دهد.

زینک‌«Zinc»: با توجه به اثر زینک بر افزایش متابولیسم، بهترین زمان مصرف آن در معده دو ساعت بعد از صبحانه است. همچنین مصرف زینک با کلسیم و آهن می‌تواند تداخل داشته باشد؛ بنابراین رعایت فاصله زمانی الزامیست.

ویتامین C: ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی با خاصیت افزایش سطح انرژی است. بهترین زمان مصرف آن صبح‌ها و یا در طول روز است. این ویتامین به علت خاصیت اسیدی که دارد، در صورت مصرف با معده خالی می‌تواند عوارض گوارشی نظیر سوزش سر معده ایجاد کند. در نتیجه اگر با معده پر مصرف شود بهتر است. همچنین این ویتامین محلول در آب است بنابراین می‌توان از آن در دوزهای بالاتر به صورت جوشان استفاده کرد.

ویتامین‌های گروه B: این ویتامین ها همانند ویتامین سی محلول در آب هستند و می‌توانند سطح متابولیسم بدن را بالا برده و انرژی را افزایش دهند. بنابراین بهتر است در طول روز و یا قبل از فعالیت روزانه مصرف شوند. با توجه به عدم عوارض گوارشی لزومی به استفاده همراه با غذا در مورد این دسته از ویتامین‌ها وجود ندارد.

ویتامین‌های A ،E و K: این ویتامین‌ها از دسته ویتامین‌های محلول در چربی هستند. بنابراین جذب آن‌ها با چربی بالاتر می‌رود. بنابراین توصیه می شود این ویتامین‌ها با چرب‌ترین وعده غذایی میل شوند.

ویتامین D: عموماً ویتامین دی در بدن توسط نور خورشید ساخته می‌شود. روز بهترین زمان دریافت ویتامین در بدن است زیرا نورخورشید می‌تابد. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین دی در روز است. جالب است بدانید که ویتامین دی برعکس ملاتونین در بدن عمل می‌کند. ملاتونین در شب‌ها بیشتر می‌شود و دریافت آن در آن بازه از شبانه روز بهتر است. در حالیکه ویتامین دی را باید در روز دریافت کنید.

امگا ۳«Omega ۳»: با توجه به سرعت پایین متابولیسم چربی‌ها در بدن، مصرف این مکمل مطلقا قبل از فعالیت‌های جسمانی و ورزش توصیه نمی‌شود. در حالی که جذب آن همراه با کم چرب ترین وعده غذایی افزایش می‌یابد.

مصرف بیش از اندازه = مسمومیت

همانطور که مصرف ویتامین می‌تواند باعث بهبود عملکرد بدن شود، استفاده بیش از اندازه از این داروها موجب مسمومیت و عوارض ثانویه خواهد شد. ناراحتی معده، ریزش مو، افزایش خطر ابتلا به سرطان، مشکلات عصبی، خون‌ریزی بیش از حد و... از جمله عوارض استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری ویتامین‌ها خواهد بود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902482

دیگر خبرها

  • کیفیت آب بندی درب و پنجره در سیل ایتالیا را حتما ببینید!
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • اگر به شورولت علاقه داری، این نوا را حتما ببین!
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟