Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تطبیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه هجدهم دی ماه) برگزار شد، با اشاره به اقدامات ستاد دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی هفته گذشته ۳ گزارش از نهاد‌های بین المللی در رابطه با دریاچه ارومیه به ویژه مهم‌ترین اقدامات ستاد در فرانس ۲۴، خبرگزاری‌های کره و چین منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه از سال ۷۲ تا ۹۲، حدود ۳۵ سانتی متر کاهش یافت، افزود: میزان بارش‌های کشور در سه بازه زمانی از سال ۸۵ تا ۸۹ حدود ۳۲۸ میلی‌متر مربع بود که اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامی را انجام نمی‌داد، امروز سطح تراز نسبت به گذشته کاهش پیدا می‌کرد.

تجریشی گفت: با انجام اقدامات لازم توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه، سطح تراز دریاچه امروز نسبت به سال گذشته ۳ سانتی متر افزایش یافته است. همچنین وسعت دریاچه نیز ۱.۶ میلیارد مترمکعب و حجم دریاچه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است که این نشان دهنده احیای دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های گذشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تطبیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به گذشت ۵ سال از تشکیل ستاد دریاچه ارومیه گفت: در این مدت اقداماتی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده و این اقدامات الگوی تمام دنیا شده است، چراکه اقدامات کشور‌های آمریکا و آفریقا برای احیای دریاچه‌ها هنوز نتیجه بخش نبوده است.

وی با اشاره به اینکه برای احیای دریاچه ارومیه سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: امسال برای احیای دریاچه ارومیه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که بر اساس ماده ۱۰۱۲ ستاد بحران منابعی که برای پروژه‌های آ‌برسانی به دریاچه ارومیه اختصاص یافت با اعتبار ۲۱۵ میلیارد تومان با بودجه سنواتی بود که حدود ۵۰ درصد این منابع هنوز صرف هزینه ورود آب به دریاچه ارومیه نشده است.

تجریشی ادامه داد: حفاری تونلی برای ورود آب به دریاچه ارومیه از حوزه مجاور از سوی پیرانشهر حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته و این تونل می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین و ماندگارترین پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه باشد که همزمان با اتمام این پروژه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تطبیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تا سال ۹۸ حدود ۹۵ میلیون متر مکعب آب از سد سیلو به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد، گفت: حدود ۱۹ تصفیه خانه در ارومیه که پیشرفت ۸۵ درصدی داشتند و همچنین در تبریز ۶۵ درصد پیشرفت صورت گرفته است با پایان این تصفیه خانه‌ها ۳۶۴ میلیارد تومان که هزینه آن‌ها حدود ۱۸۶ میلیون مترمکعب آب رهاسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: با رهاسازی آب از طریق رودخانه‌ها و کانال‌ها به دریاچه ارومیه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد این دریاچه خواهد شد.

تجریشی با اشاره به پروژه‌های سخت افزاری گفت: در پروژه‌های سخت افزاری هنوز شبکه‌های فرعی تکمیل نشدند و این به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار برای اتمام این پروژه‌ها بود، اما حدود ۹۳ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ستاد دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰ برای تکمیل شبکه‌های فرعی اختصاص خواهد یافت تا ما بتوانیم حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق این شبکه‌ها وارد دریاچه ارومیه کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تطبیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بازسازی تأسیسات آبیاری گفت: بازسازی تأسیسات آبیاری در حوزه دریاچه ارومیه حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اتمام این پروژه، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد حوزه دریاچه ارومیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مجموعه‌های بین المللی موضوع دریاچه ارومیه را به صورت پی در پی رصد می‌کنند، افزود: اگر بخواهیم به سطح تراز اکولوژیک برسیم، باید به بخش آب‌های زیرزمینی نیز توجه کنیم، چراکه هم اکنون شاهد کاهش ۴۰ درصدی آب در این حوزه هستیم.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه

آفتاب‌‌نیوز :

ویدئویی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه را در ادامه می بینید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • (ویدئو) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • ثبت ۱۱۲ میلی‌متری باران در رومشکان
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۳ اردیبهشت؛ سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • ۱۲ سانتی‌متری که قهرمانی را از استقلال نگرفت!
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول