Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: در حوزه جرایم رایانه‌ای، استان قزوین بیش از سایر جرایم رایانه‌ای درگیر مزاحمت‌های اینترنتی و هتک حیثیت در فضای مجازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ فخرالدین توکلی در گفت‌وگوی اختصاصی با  صبح قزوین؛ درباره اتفاقات رخ داده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر اظهار کرد: هر فناورری با فراهم آوردن مجموعه‌ای از فرصت‌ها، چالش‌هایی نیز به وجود می‌آورد، با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان خطرات استفاده ازفضای مجازی را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی اذعان کرد: امروز فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده و فضای مجازی و فناوری اطلاعات می‌تواند روشی برای تفریح والدین و فرزندان باشد تا از این طریق یکدیگر را بهتر بشناسند، اما در این میان نمی‌توان آسیب‌ها و مضرات فضای مجازی و تاثیراتی مخرب آن در بنیان خانواده را نادیده گرفت. 

رئیس پلیس فتا استان قزوین اذعان کرد: اعتیاد به اینترنت، بحران هویت و اختلال در شکل‌گیری شخصیت، گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان، شکاف نسل‌ها، انزوای اجتماعی، انحرافات جنسی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی را می‌توان به عنوان بخشی از مضرات فضای مجازی نام برد. 

وی ابراز کرد: با توجه به گستردگی فضای مجازی و پیشرفت روز افزون آن در دنیای امروز، افراد می‌بایست خود را با علوم حوزه فضای مجازی آشنا کرده و همواره اطلاعات و آگاهی‌های خود را به‌روز کنند. 

اشخاص 15 تا 35سال بیشترین مصرف‌کننده فضای مجازی
این مسئول تصریح کرد: از جمله علومی که خانواده‌ها باید نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشند، شناخت آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی و تسلط بر این حوزه است. 

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید علاوه بر کسب آگاهی و شناخت درست فضای مجازی نحوه برخورد و رویارویی با چالش‌های این فضا را نیز بیاموزند تا در برخورد با این چالش‌ها عکس‌العمل متناسب نشان دهند. 

توکلی بیان کرد: با توجه به گستردگی فضای مجازی و فرامرزی بودن آن مشکلات موجود در فضای مجازی را می‌توان دغدغه‌ای ملی و حتی بین المللی در نظر گرفت. 

وی عنوان کرد: در حوزه جرایم رایانه‌ای، استان قزوین بیش از سایر جرایم رایانه‌ای درگیر مزاحمت‌های اینترنتی و هتک حیثیت در فضای مجازی است. 

رئیس پلیس فتا استان قزوین تصریح کرد: با توجه به جذابیت و تنوع فضای مجازی گرایش به این فضا در بین تمامی اقشار و گروه‌های سنی مشاهده می‌شود؛ اما بیشترین استفاده از فضای مجازی بین قشر جوان جامعه شامل دانش‌آموزان و دانشجویان و در گروه‌های سنی 15 تا 35 سال است. 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان بیشترین استفاده از فضای مجازی را دارند متاسفانه بیشترین آمار ارتکاب جرایم نیز مختص این گروه سنی است. 

این مسئول عنوان کرد: برابر قانون جرایم رایانه ای، مزاحمت‌های اینترنتی، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری های اینترنتی به تربیت بیشترین آمار تخلفات رایانه‌ای در استان را به خود اختصاص داده‌اند. 

توکلی به میزان تاثیرگذاری قوانین حاکمیتی در پیشگیری از تخلفات یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: لازمه پیشگیری از جرایم و تخلفات فضای مجازی دارا بودن قوانین سختگیرانه‌تر است تا در بلندمدت منجر به کاهش ارتکاب این جرایم شود. 

وی ابراز کرد: از سویی دیگرهنجارسازی‌های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی نیز نقش بسزایی در کاهش آمار جرایم دارد، مبنای اولیه این ابزارها متناسب با فرهنگ و دین کشور ما نیست و این مساله اولین نگرانی از ورود چنین ابزارهایی بین خانواده‌ها است. 

ایجاد مزاحمت‌ها در فضای مجازی پیگیری می‌شود 
رئیس پلیس فتا استان قزوین تاکید کرد: چنانچه قادر به بومی‌سازی برخی برنامه‌ها نباشیم باید تلاش کنیم تا فرهنگ صحیح استفاده از اینگونه ابزارها را کسب کرده و مهارت‌های لازم را بیاموزیم و با مدیریت صحیح از این فضاها و تکنولوژی در مسیر درست پیشرفت در تمامی حوزه‌ها استفاده کنیم تا جنبه مثبت این ابزار بر جنبه منفی آن غلبه کند. 

وی افزود: آموزش مهارت‌های لازم به نسل جوان، همراهی خانواده با فرزندان، ایجاد فضای صمیمی در خانواده، ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان، نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی، پرهیز از وبگردی‌های بی‌هدف، مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی و عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی راهکارهایی جهت آگاهی بخشی و مدیریت استفاده از فضای مجازی است. 

این مسئول ابراز کرد: متاسفانه بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند. 

توکلی در پایان عنوان کرد: هرگونه فحاشی، تهدید، ایجاد مزاحمت از طریق ارسال پیام و محتوای مستهجن برابر قانون جرم بوده و در صورت پیگیری از سوی شاکی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۴۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش مشرق، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند