Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۴۰ هزار تن انگور در  استان مرکزی تولید شده است گفت: ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان مرکزی مازاد بوده و به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود. ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مجید آنجفی عصر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش زکات با اشاره به اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در جامعه کنونی اظهار داشت: بخش کشاورزی متولی تامین امینت غذایی کشور است در شرایط  حساس کنونی که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم وظیفه بخش کشاورزی، وظیفه سنگینی است، در استان مرکزی سالیانه بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف تولید می‌شود، استان  در برخی از محصولات در کشور سرآمد بوده در زمینه صادرات و تولید گل و گیاه زینتی، ماهیان زینتی، انواع غلات، محصولات دامی و پروئتینی سرآمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زمینه محصولات دامی به صورت میانگین بیش از 50 درصد تولیدات استان مازاد نیاز استان بوده و به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود، در تولید غلات و حبوبات هم تولیدات مازاد نیاز استان است،  به صورت کلی استان مرکزی یکی از 10 استان برتر کشور به لحاظ توانمندی‌های بخش  کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در زمینه اقلامی که در زکات مصداق دارد مثل گندم، سال گذشته با یک افزایش بیش از 50 درصدی، 320 هزار تن گندم در استان تولید شده و نقطه قوت این تولید سن زدگی کمتر از یک درصد بود که استان مرکزی را به عنوان استان تولید کننده کیفی‌ترین گندم کشور معرفی کرد، این  در حالی است که در سال‌ قبل‌تر میزان سن زدگی گندم استان 3.5 درصد بوده است.

رشد 50 درصدی استان مرکزی در بخش تولید گندم

آنجفی بیان کرد: رونق در تولید و کشاورزی می‌تواند سبب احیای زکات شود، سال گذشته زراعی در تولید گندم رشد 50 درصدی داشتیم این درحالی است که کاهش 30 درصدی بارندگی را داشتیم، 17 رقم جدید گندم در طول سال‌های گذشته در استان مرکزی معرفی شد که حاصل زحمات محققین استان بود، این ارقام  نسبت به خشکی، تنش‌های کم آبی، آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند و در شرایط سخت سبب افزایش تولید شد.

وی عنوان کرد: سال گذشته 140 اکیپ گیاه پزشکی برای مبارزه با سن گندم نظارت کردند و سطوح وسیعی را تحت پوشش قرار دادند، تولید جو استان در سال گذشته زراعی 170 هزار تن بود که مازاد مصرف بود، در تولید انگور استان مرکزی یکی از 10 استان برتر کشور است به گونه‌ای که نزدیک به 20 هزار تن کشمش در استان تولید شده که از 15 هزار هکتار باغات انگور در استان به دست آمده است، در مجموع بیش از 140 هزار تن انگور در  استان تولید شد.

بیش از 50 درصد فرآوردهای لبنی کشور در استان مرکزی تولید می‌شود

استان مرکزی رتبه سوم تولید گوشت قرمز در کشور را دارد63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی تحت سیستم آبیاری نوین و قطره‌ای قرار گرفت

توسعه کشت و فرآوری تولید انگور در استان مرکزی

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: چیزی که هم اکنون در باغات انگور هدف‌گذاری شده آبیاری قطره‌ای و داربستی کردن این باغات است، استان مرکزی در تولید گوشت قرمز رتبه سوم کشور را دارد، هم اکنون با ورود سرمایه‌گذار جدید در بخش ساوه و زرندیه بیش از 35 هزار راس دام مولد شیری به ظرفیت تولید استان اضافه می‌شود  که رتبه ما را در تولید شیر نیز ارتقا می‌دهد.

آنجفی تصریح کرد: در استان مرکزی 330 هزار تن شیر تولید می‌شود، باتوجه به این که تاکید موکد مسئولان در زمینه آب بوده و دارای اهمیت است، بخش کشاورزی باید اقداماتی را برای بهینه مصرف کردن آب انجام دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به خدمات انجام شده اکنون 63 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین قرار گرفته، به واسطه روش جدید وبرایند خوب پیشنهاد شده، استان مرکزی دبیرخانه ملی توسعه آبیاری تحت فشار شناخته شده است، همچنین امسال کشاورز نمونه ملی که در کشور معرفی شد از شهرستان خمین و استان مرکزی بود.

انتهای پیام/ن

R41371/P/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم