Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تحلیلگران سفر «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه و برخی مقام های ارشد ایالات متحده به خاورمیانه را با دو هدف توجیه متحدان کاخ سفید در زمینه سیاست های «دونالد ترامپ» در سوریه و مقابله با نفوذ ایران در منطقه ارزیابی می کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سفر هشت روزه «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده به پایتخت های مختلف در خاورمیانه در زمانی که «دونالد ترامپ» خط مشی های متناقضی را اعلام می کند با ارزیابی های گوناگونی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهمی که در ارزیابی های تحلیلگران و رسانه های غربی مورد توجه قرار گرفته آن است که سفر در حالی صورت می گیرد که سردرگمی ها به علت سیاست های دولت ترامپ در زمینه خروج یا ادامه حضور در سوریه به اوج رسیده است.
قرار است مایک پومپئو از روز سه شنبه سفر خود را آغاز کند و ابتدا به اردن و مصر برود و سپس از 6 کشور در حوزه خلیج فارس (امارات، بحرین، قطر، عربستان، عمان و کویت) هم دیدن کند. نکته مهم دیگر آن است که تقریبا به صورت همزمان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم به کشورهای منطقه سفر کرده است.
به اعتقاد تحلیلگران سفر هر دو مقام آمریکایی با اهدافی مشترک و مشابه انجام می گیرد.

**کاهش خسارت تصمیم های ترامپ
توجیه سیاست های رئیس جمهوری آمریکا در سوریه برای متحدان واشنگتن مهمترین هدف این سفر عنوان شده است.
تارنمای «The Hill» آورده است پومپئو می خواهد سفر دوره ای بسیار شلوغ و خسته کننده ای را در 8 روز به 8 کشور خاورمیانه انجام دهد؛ «مهمترین هدف این سفر توجیه یا به عبارتی عرضه سیاست خروج از سوریه به دوستان واشنگتن است».
تارنمای خبری تحلیلی «VOX» هم بر این اعتقاد است تلاش های دیپلماتیکی که وزیر امور خارجه آمریکا در کنار مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در پیش گرفته اند برای کاستن از آسیب هایی است که سیاست های رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سوریه به بار می آورد. دو مقام آمریکایی مخصوصا تلاش دارند تا به متحدان واشنگتن در منطقه در مورد سیاست های کاخ سفید اطمینان دهند.
رسانه آمریکایی فوق در این گزارش با بیان این نکته که سیاست های ترامپ در خاورمیانه متحدان ایالات متحده را عصبی ساخته است، افزود: ترامپ با بیان این تصمیم که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می سازد باعث نگرانی برخی کشورها شد و اکنون این دو مقام ارشد در کابینه ترامپ تلاش می کنند به متحدان خود بگویند که شرکای خود را تنها رها نمی کنند.
به نوشته این نشریه، ترامپ با توئیت چند هفته قبل خود در زمینه خروج سریع 2000 نیروی آمریکایی از شمال سوریه هم را شگفت زده کرد. این تصمیم باعث چالش ها و انتقادات گسترده ای در آمریکا و حتی کاخ سفید شد که جایگزینی «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از جمله آن ها بود. از آن زمان تاکنون بولتون و پومپئو تلاش کرده اند ترامپ را متقاعد کنند تا برنامه زمان بندی شده یک تا چهار ماهه ای را برای خروج از سوریه بپذیرد.
از یک ماه قبل بسیاری از مقام های آمریکایی دیدارهای متعددی را با همتایان خود در کشورهای خاورمیانه ترتیب داده اند که اردن، ترکیه، مصر، اسرائیل از جمله مقاصد سفر این ها بوده اند.
البته بولتون که چند روز گذشته را در اراضی اشغالی به سر برده است مدعی شد تا زمانی که دو شرط مهم در سوریه رخ ندهد، ایالات متحده این کشور را ترک نمی کند؛ نخست آنکه هنوز 17 هزار نیروی داعش در این کشور حضور دارند و آن ها باید نابود شوند و شرط دوم این است که ترکیه باید تعهد دهد به متحدان کُرد ایالات متحده حمله نمی کند.
به نوشته تحلیل رسانه نزدیک به کنگره به نظر می رسد ترامپ اکنون برنامه زمانی جدیدی را پذیرفته است زیرا اعلام کرد کاخ سفید با سرعتی مناسب و همزمان با ادامه جنگ با داعش این کشور را ترک می کند و تا هر زمانی که تشخیص دهد در سوریه باقی می ماند. این نشریه آمریکایی تاکید دارد هدف پومپئو از سفر به خاورمیانه نیز در همین چارچوب و رایزنی در زمینه جنگ با داعش و جلوگیری از افزایش قدرت منطقه ای ایران در خاورمیانه صورت می گیرد. وی تلاش خواهد کرد به رهبران 8 کشور هدف این اطمینان را بدهد که ترامپ تصمیم دارد تا همان راهبرد را ادامه دهد. شواهد هم حکایت از آن دارند که دولت ترامپ برای خاورمیانه یک برنامه دو ساله ای را تدارک دیده است.
البته از دیگر محورهای قابل توجه در سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و امارات، گفت و گو در مورد تحولات یمن ارزیابی شده است.

**آزمونی برای دیپلماسی پومپئو
برخی تحلیلگران این سفر شلوغ وزیر امورخارجه آمریکا را سنجشی برای میزان توانایی های پومپئو هم ارزیابی می کنند. گویا مهمترین بخش از سفر پومپئو به خاورمیانه سخنرانی وی در مصر است. به نوشته رسانه های آمریکایی، قاهره مکانی است که قرار شده وی بر تکرار تعهد ایالات متحده بر صلح، پیشرفت، ثبات و امنیت در منطقه تمرکز کند.
گفتنی است قاهره همان شهری است که «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال 2009 برای جهان اسلام سخنرانی کرد. با این حال نشریه «پلیتکو» اعتقاد دارد پومپئو در قاهره تلاش خواهد کرد تا رویکرد اوباما به خاورمیانه را مورد انتقاد قرار دهد. در این چارچوب قصد وی آن است تا دیدگاه رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مورد منطقه را رد کند. یکی از مهمترین عرصه ها از تعامل اوباما با جهان اسلام، نحوه ارتباط با ایران بود که اکنون به شدت مورد انتقاد ترامپ و نزدیکان وی قرار گرفته است.
نشریه «تایم» هم در گزارشی هدف اصلی پومپئو از این سفر را راه اندازی یک موج برای افزایش فشارها بر ایران ارزیابی کرد و آورد بنا به گفته وزیر امور خارجه آمریکا وی هدف خود در در این سفر را دستیابی به الگوی رفتاری عنوان کرد که متحدان کاخ سفید را قادر سازد فشار بر ایران را افزایش دهند.
تارنمای هیل، سفر بیش از یک هفته ای پومپئو را از این جهت آزمونی برای دیپلماسی وی می داند که بنا بر ادعای گزارش، نگرانی اصلی هیچ یک این کشورها وضعیت سوریه نیست بلکه علاقه مندی اصلی آن ها فعالیت ها و نفوذ ایران در منطقه است. ولی گزارش اعتراف می کند انگیزه اصلی این سفر همان تماس تلفنی کمتر از یک ماه قبل ترامپ و اردوغان بود که به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه منجر شد.
به براساس این گزارش، در هر یک از این پایتخت ها بیشتر از همه عکس های مقامات با وزیر امور خارجه آمریکا هستند که رسانه ای می شوند و از محتوای دیدارها خبری نیست. هنگامی که پومپئو در ماه اکتبر در مورد قتل «جمال خاشقچی» با «محمد بن سلمان» دیدار کرد همه تنها شاهد لبخندهایی از سوی دو طرف بودند که در نهایت انتقادهای فراوانی را از این سفر به همراه داشت.
از طرف دیگر چالش کاخ سفید با این کشورها هم کم نیست. هنوز تنش میان قطر و عربستان ادامه دارد و حملات نیروهای ائتلاف سعودی و امارات به یمن نیز پایان نیافته است. به نوشته رسانه ها، تنها نکته امیدوارکننده آن است که امارات در آخرین ساعات به تیم فوتبال قطر اجازه داد تا برای شرکت در مسابقات آسیایی در این کشور حضور یابد. تیم فوتبال قطر قرار است در میانه های ژانویه با عربستان دیداری را انجام دهد. همچنین یک هیات سیاسی مصری نیز در قطر حضور یافته است؛ در ظاهر هدف این گروه بحث در زمینه شرایط حضور کارگران مصری در قطر اعلام شده است.
به تحلیل این گزارش، واژه داغ تنها توصیفی است که می توان در توصیف تحولات کنونی خاورمیانه به کار برد. اگرچه نمی توان امیدی را به مسابقات فوتبال داشت اما هر پیامد مثبتی تنها به دستاوردهای سفر پومپئو به منطقه بستگی دارد که رسیدن به آن هم بسیار دشوار است.
پژوهشم**9130 **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مايك پومپئو خاورميانه سفر 8 روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901651

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه