Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در پي برگزاري دادگاه سعودي درباره قتل خاشقچي، واکنش هاي بين المللي از نمايشي بودن اين محاکمه حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، فرانسه پاسخ هاي شفاف مقامات سعودي را درباره قتل خاشقجي خواستار شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، فرانسه با تاکيد بر پيگيري اقدامات قضايي عربستان درباره ترور خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي ، از مقامات عربستان خواست به سوال هايي که در اين پرونده مطرح مي شود، به طور شفاف پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرانسه اعلام کرد از مقامات عربستان انتظار دارد در پاسخ به سوال هايي که در جريان تحقيقات درباره ترور خاشقجي مطرح مي شود، جواب شفاف، کامل و معتبر ارائه کنند.
سخنگوي وزارت خارجه فرانسه گفت پاريس وضوح در روند اجراي اين پرونده بسيار مهم و محاکمه و مجازات طراحان ترور خاشقجي را خواستار است.
وي افزود پاريس به اقدامات قضايي کنوني در عربستان اهتمام مي ورزد و آنها را پيگيري مي کند. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه گفت پاريس با حکم اعدام در هر جايي و شرايطي مخالفت مي کند.

عربستان از پاسخ به سوالات درباره قتل خاشقچي طفره مي رود
سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان، عربستان سعودي را به شانه خالي کردن از پاسخ به سئوالات اساسي در مورد پرونده قتل جمال خاشقجي متهم کرد.
شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: کريستوفر بورگر تاکيد کرد آلمان بارها از عربستان خواسته است تا با تيم تحقيقاتي ترکيه در اين پرونده همکاري کند رياض در اين پرونده بايد توضيحاتي صادقانه و منطبق با معيارهاي بين المللي ارائه کند.
وي تصريح کرد: «از نگاه ما هنوز سئوالات مهمي درباره قتل خاشقجي وجود دارد در نتيجه از مقامات سعودي انتظار داريم توضيحاتي صادقانه و منطبق با معيارهاي بين المللي ارائه دهند.»

روايت‌هاي متفاوت درباره سرنوشت متهم اصلي
يکي از روزنامه‌هاي آمريکايي با تاکيد بر اين که واشنگتن ميزان جديت عربستان را در محاکمه همه متهمان قضيه قتل خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي بررسي مي‌کند، نوشت: روايت‌ها درباره سرنوشت سعود القحطاني از نزديکان بن سلمان وليعهد سعودي متفاوت است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، روزنامه واشنگتن پست نوشت سعود القحطاني مشاور مستعفي ديوان پادشاهي عربستان از چند هفته پيش که مقامات عربستان گفتند در حال بازجويي از وي هستند، ناپديد شد.
اين روزنامه با اشاره به اين که روايت‌ها درباره محل حضور القحطاني متفاوت است، نوشت: برخي مي‌گويند وي همچنان در دفتر‌ ديوان پادشاهي در رياض حضور دارد و برخي احتمال مي‌دهند القحطاني در بازداشت خانگي به سر مي‌برد.
واشنگتن پست افزود آمريکا و برخي ديگر کشور‌ها از نزديک تعامل دولت عربستان را با القحطاني زير نظر دارند تا بدانند عربستان در محاکمه همه کساني که در جنايت قتل خاشقجي دست داشتند، جديت نشان مي‌دهد يا خير.
واشنگتن پست با بيان اين که سرنوشت القحطاني در درجه دوم اهميت قرار دارد، افزود مهم‌ترين سوال اين است که آيا عربستان براي دست برداشتن از سياست‌هاي سرکوبگرانه خود، اقداماتي اتخاذ کرده است؟
اين روزنامه به نقل از هلد الدوسري فعال حقوق بشر عربستاني نوشت جز تغيير شخصيت ها، هيچ گونه اتفاقي در عربستان روي نداده و براي بازنگري در مسائل، هيچ گونه اقدامي اتخاذ نشده است؛ مسائلي مانند بازداشت و شکنجه فعالان و ديگر زندانيان انديشه که القحطاني از زمان تصدي سمت خود، مديريت اين مسائل را در دست داشت.

واشنگتن پست: آمريکا وليعهد سعودي را تحريم کند
يک روزنامه آمريکايي در سرمقاله‌اي ضمن «مسخره» خواندن دادگاه رياض براي محاکمه متهمان قتل «جمال خاشقچي»، از کنگره آمريکا خواست مسببان اصلي اين پرونده شامل ولي‌عهد عربستان سعودي را تحريم کند.
«واشنگتن پُست» که از ابتداي رسانه‌اي شدن قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودي در کنسولگري استانبول پيگير ماجراي اين قتل بوده است، در واکنش به برگزاري اولين جلسه دادگاه متهمان در اين پرونده در عربستان سعودي سرمقاله‌اي منتشر کرد و اين دادگاه را «تمسخر عدالت» خوانده است.
خاشقچي دهم مهرماه سال جاري براي انجام کار اداري به کنسولگري استانبول رفت اما در اين نهاد ديپلماتيک توسط تيم اعزامي دولت عربستان سعودي کشته و سپس مثله شد. در بين اعضاي اين تيم افراد اطلاعاتي و امنيتي نزديک به «محمد بن سلمان» ولي‌عهد سعودي حضور داشتند.
با گذشت بيش از سه ماه از قتل اين روزنامه‌نگار منتقد سعودي، تا به امروز هنوز خبري قطعي درباره اينکه تکه‌هاي جسد او کجاست، منتشر نشده و در اين باره گمانه‌زني‌هايي از قبيل انتقال تکه‌هاي جسد به عربستان و يا نابود کردن جسد با اسيد مطرح شده است.
روزنامه «واشنگتن پست» که خاشقچي تا قبل از قتلش به عنوان ستون‌نويس در اين رسانه فعاليت داشت، درباره آغاز محاکمه متهمان در پرونده قتل خاشقچي در خاک عربستان سعودي سرمقاله‌اي با اين عنوان منتشر کرد: «دادگاه عربستان سعودي درباره قتل خاشقچي، مضحک است. کنگره آمريکا بايد بر اجراي عدالت اصرار کند».
در اين سرمقاله‌ آمده است: «شايد تصادفي نباشد که در حالي که کنگره جديد در آمريکا روز پنجشنبه آغاز به کار کرد، عربستان سعودي هم آغاز محاکمه 11 متهم پرونده قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار را اعلام کرد. به هر حال، مجلس سناي آمريکا تا کنون خيلي به اينکه عواقب معناداري روي محمد بن سلمان ولي‌عهد عربستان سعودي اعمال کند، نزديک شده است، کسي که به نظر سيا بر کار تيم 15 نفره ترور نظارت کرد و آنها دوم اکتبر 2018 (دهم مهر) در کنسولگري سعودي در استانبول منتظر ورود آقاي خاشقچي بودند. در ماه دسامبر مجلس سناي قبلي در آخرين روزهاي کاري خود به اجماع قطعنامه‌اي تصويب کرد و ولي‌عهد را مسئول اين قتل دانست و اين کار در حالي انجام شد که او بارها منکر اين قضيه شده بود و ترامپ براي حمايت از او تلاش‌هاي زيادي کرده بود. سناتورها همچنين جرقه استفاده از يک قانون حقوق بشري را زدند که طبق مفاد آن دولت (آمريکا) بايد نتيجه تحقيق درباره مسئوليت محمد بن سلمان (در قضيه قتل خاشقچي) را در ماه‌هاي آتي اعلام کند».
واشنگتن پست ادامه داد: «اگر هدف از اقدام سعودي (در زمينه آغاز محاکمه متهمان قتل خاشقچي) آرام کردن اوضاع و جلوگيري از اقدامات بيشتر کنگره بود،ه است، بايد گفت که اين يک اقدام به طرز فاجعه‌باري ضعيف بوده است. خبرگزاري رسمي دولت (عربستان سعودي) گزارش داد که اولين جلسه دادگاه برگزار شده و دادستان به دنبال درخواست اعدام براي 5 تن از متهمان است. (مشکل اينجا است) که دادگاه علني نبود و نام هيچ کدام از متهمان منتشر نشد. همه نشانه‌ها حاکي است که نه تنها عليه ولي‌عهد بلکه همچنين ديگر مقام‌هاي سعودي که قبلا به مداخله در قتل متهم شده‌ بودند، هيچ اتهام رسمي مطرح نشده و به جاي آن، يک گروه کوچک از پرسنل امنيتي که قطعا تنها دستورات صادر شده در اين قتل را دنبال کردند، به عنوان قربانيان اين پرونده مطرح شدند. آنهايي که برايشان حکم اعدام درخواست شده، سرهايشان بريده خواهد شد».
اين رسانه آمريکاي يافزود: «مسئوليت بالاتر و غيرقابل اجتناب برعهده افرادي از قبيل سعود القحطاني، يکي از مشاوران ارشد محمد بن سلمان است، کسي که بارها مسئول عمليات‌هاي غيرقانوني عليه مخالفان سعودي بوده است. همچنين، "احمد العسيري" قائم مقام سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي، "صلاح محمد الطبيقي" پزشک قانوني که طبق گزارش‌ها بدن خاشقچي را با اره استخوان‌بُر مثله کرد و او را با همين هدف از رياض به استانبول فرستاده بودند. روزنامه "ديلي صاباح" ترکيه اخيرا گزارش داده بود که آقاي الطبيقي به دور از هرگونه هياهو با خانواده خود در يک ويلا در جده زندگي مي‌کند».
از نظر هيات تحريريه واشنگتن پست، «مصونيت (مقام‌هاي اصلي و ارشد مسئول قتل خاشقچي) آنچنان آشکار است که حتي دولت ترامپ هم ديگر اين موضوع را تاييد نمي‌کند. يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا روز جمعه و در آستانه سفر مايک پامپئو وزير خارجه به رياض به خبرنگاران گفت که "روايت سعودي‌ها هنوز به مرحله‌‌ معتبر بودن و مسئوليت‌پذيري" که دولت به دنبال آن است، نرسيده است"».
اين روزنامه آمريکايي افزود: «البته اتکا به پامپئو در اين خصوص احمقانه خواهد بود چرا که او درخواست‌هاي کنگره آمريکا در زمينه اعمال فشار بر مسببان قتل خاشقچي و اعمال فشار جدي بر ولي‌عهد را "جيغ و داد کردن" خوانده بود. آمريکا اگر خواهان حفظ ارزش‌هاي خود است بايد بر پيگيري عدالت در پرونده خاشقچي اصرار کند و کنگره بايد رهبري اين کار را برعهده گيرد. رهبران دموکرات‌ در مجلس نمايندگان جديد بايد تدابير تازه‌اي را براي تحريم همه افراد مسئول در اين قتل شامل محمد بن سلمان پيش ببرد و به حمايت آمريکا از جنگ سعودي در يمن پايان دهد. به سخره گرفتن عدالت که مقام‌هاي سعودي در پيش گرفته‌اند، نمي‌تواند آخرين بازي در نمايشنامه غمگينِ خاشقچي باشد».


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خاشقچي عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم