Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: خانم «لیویا لوی آگوستی» از سال 2009 تا 2013 سفیر سوئیس در جمهوری اسلامی ایران بود.

او در کتاب خاطراتش می‌نویسد که در مأموریتِ تهران به هیچ وجه به وی بی‌احترامی نشده است، اما به این موضوع اشاره می‌کند که گاهی نیاز بوده به مقامات ایرانی توضیح دهد که او سفیر است، نه شوهرش. اتفاقاتی از این دست و نیز عدم تناسب آمار زنان تحصیلکرده با درجات عالی با میزان به کارگیری آنان در سمت‌های بالای مدیریتی نشان می‌دهد که هنوز به معنای واقعی از ظرفیت زنان استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند ابلاغ مصوبه انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی از سوی دولت تدبیر و امید، گام بلند و راهگشایی در مسیر تحقق سیاست نظام مبتنی بر نقش زنان در هرم مدیریتی کشور بود، اما این مصوبه تاکنون آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال یکی از پیشگامان استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی را می‌توان وزارت امور خارجه دانست، به طوری که در اقدامی مهم از سوی وزیر خارجه در سال 92، مرضیه افخم به‌عنوان اولین سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب و در سال 94 به‌عنوان سفیر، راهی مالزی شد. در سال 96 نیز پروین فرشچی، به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند معرفی شد و چند روز پیش نیز حمیرا ریگی فرماندار زن شهرستان قصرقند، از سوی معاون اول محترم رئیس جمهوری به‌عنوان گزینه سفارت ایران در کشور بروئنی معرفی گردید. در واقع تلاش دستگاه دیپلماسی برای شکستن سقف شیشه‌ای زنان و ارتقای نقش زنان، ایجاد مسیری صحیح جهت بهره‌برداری از نیمی از نیروی فعال جامعه است که می‌تواند نقش مؤثر و سازنده‌ای در همه عرصه‌ها داشته باشد. همچنین این امر در راستای سیاست‌های جهانی جهت استفاده مؤثر از توانمندی‌های زنان است، چراکه زنان دیپلمات امروز نقش عمده‌ای درانجام مأموریت‌های سیاسی بین‌المللی ایفا می‌کنند.

اما در زمینه استفاده از توانایی‌های همه جامعه صرفنظر از زبان و قومیت نیز وزارت امور خارجه عملکرد خوبی داشته است. صالح ادیبی، اولین سفیر کرد و سنی مذهب است که در سال 94 به‌عنوان سفیر کشورمان در ویتنام انتخاب شد و انتصاب خانم ریگی نیز به‌عنوان هموطن بلوچ و اهل تسنن مهر تأییدی بر این مطلب است. هرچند این انتخاب (همانطور که پیش‌بینی می‌شد) از سوی برخی جریانات که همواره ساز مخالف در برابر اقدامات دولت می‌نوازند، مورد استقبال قرار نگرفت و آن را صوری و تبلیغاتی قلمداد کردند.

استفاده از زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در سمت‌های مدیریتی بالا یکی از شعارهای دکتر روحانی، رئیس جمهوری منتخب در روزهای تبلیغات دو دوره انتخابات اخیر بوده است و این گونه انتخاب‌های وزارت امور خارجه به نوعی جریان جدیدی با حفظ چارچوب‌های جامعه بوده و در راستای قانون اساسی است که به صراحت به برابری همه اقلیت‌های قومی و مذهبی اذعان می‌کند.

این انتخاب، قدمی مثبت در راستای بهبود مشارکت سیاسی زنان در جامعه است و می‌تواند مایه دلگرمی و انگیزه بالای قشر عظیمی از فرهیختگان جامعه باشد که با شایستگی‌های بالا، مستحق قرار گرفتن در این جایگاه هستند و نیز می‌توان آن را به‌عنوان نقطه قوتی برای دولت در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی به شمار آورد. در سال 96 رئیس جمهوری دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰درصد تا پایان برنامه ششم را ابلاغ کرد. سقف شیشه‌ای، مجموعه‌ای از نگرش‌ها و تعصب‌های منفی است که مانع از آن می‌شود تا زنان و سایر گروه‌های اقلیت، از سطحی معین در سلسله مراتب سازمانی بالا روند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

رویا کریمی راد

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فیلم اولین گفتگو با پسر سیرجانی و دختر تهرانی پس از دستگیری + تصویر شیر دادن یک زن به نوه خود باعث حرام شدن ارتباط دختر و دامادش شد ابهامات در فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی / علت ایست قلبی هیچ گاه مشخص نشد مرد غیرتی مزاحم یک زن را در تهران اشتباهی شکنجه داد! / زن او را نمی شناخت! حمله شبانه به ژیلا پورایرانی در تبریز ! / سگی را با داغ اتو کشتند!+عکس تجاوز به دختر 12 ساله در خیابان خلوت / متجاوز آدم معروفی بود+عکس 4 مرد کثیف مشهدی دختران دانش آموز را آزار می دادند! دختر تهرانی از از امیر و محمد 2 پسر سیرجانی گذشت کرد / دادستان از مجازات سنگین گفت + عکس و فیلم مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا آقای کبریت ایران درگذشت !+عکس آخرین خبر از پرونده شکنجه دختر تهرانی در خانه باغ سیرجان + فیلم 16+ رضایت مادر دختر تهرانی که در خانه باغ سیرجان شکنجه شد ! + تصاویر فیلم وحشتناک از شکنجه نوزاد با دهان بسته در بیمارستان+ تصاویر مجازات سنگین برای پسرسیرجانی بخاطر کتک زدن دختر تهرانی در اینستاگرام ! + فیلم این پسر ایرانی همه اعضای بدنش را از دست داد / او ناگهان مرد!+ عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: سیاسی قانون استفاده از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران زنان سوئیس تعصب عکس فیلم پسر سیرجانی ساعت مرد آزار دختر تهرانی پسر دختر تهرانی دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر

تصویری که توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده، از یک بانوی طرفدار پرسپولیس بود که در روز منع ورود آنان به «وطنی» با پرچمی در دست، از پنجره کوچک منزل خود در شرایط بسیار سخت، شاگردان اوسمار را تشویق می‌کند، در حالی که جایگاه زنان در ورزشگاه را به طرفداران پرسپولیس داده بودند!

لازم به یادآوری است ممنوعیت دوباره ورود زنان به برخی ورزشگاه‌ها به بهانه بغل کردن جیمی‌جامپِ زن توسط حسین حسینی در اراک آغاز شد و بعد از حواشی عجیب و مشکوک بازی پرسپولیس- سپاهان در ورزشگاه آزادی به اوج خود رسید، حالا هم کلید واژه خدشه دار شدن کرامت بانوان، ممنوعیت حضور زنان در دو بازی نساجی مقابل استقلال و پرسپولیس در قائم‌شهر را رقم زده است.

دیگر خبرها

  • مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی
  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • پانزده سازمان دولتی پیشگام حفظ میراث مکتوب
  • رئیسی: منزوی کردن زنان را به هیچ وجه قبول نداریم
  • زاکانی: شما دختران آینده ایران را می‌سازید / رییسی: معتقدیم زنان هم باید محور خانواده باشند و هم در عرصه اجتماعی نقش‌آفرین باشند
  • رئیسی: نگاه ما به زنان همان نگاه اسلام است
  • منزوی کردن زنان را قبول نداریم
  • کاری که زنان با دختر دف‌نواز کردند! فرزند مطهری : «من مخالفتی نداشتم برخی زنان گفتند نباید دف بزند» می‌گویند لاک غلیظ داشته است (فیلم)
  • عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب