تا نفس دارم برای انقلاب و ایران خواهم خواند
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۹۹۸۲۳
صراط:
به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به سراغ محمد گلریز یکی از خوانندگان انقلابی رفتیم و از او در خصوص موسیقی انقلابی کشور پرسیدیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه میتوانید این مصاحبه را بخوانید:
آقای گلریز؛ درباره چگونگی ورودتان به عرصه موسیقی و البته فعالیت در حوزه موسیقی انقلابی توضیح دهید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنده فعالیت در موسیقی انقلابی را از همان بدو انقلاب که به وقوع پیوست، شروع کردم. اوایل انقلاب محدودیتهای زیادی وجود داشت و بر اثر درگیریهایی که بین انقلابیون و طاغوتیان به وجود آمده بود، همه امکانات از بین رفته بود. یادم است اولین سرودهایی که میخواستیم در رادیو بخوانیم، امکانات نبود. ما از میدان ارگ شروع به کار کردیم و سرودهای انقلابی را اجرا کردیم. دو سرود هم بود مانند «خمینیای امام» و «برخیزید» که قبل از ورود حضرت امام (ره) اجرا شد. تا اینکه از اوایل سال ۵۸ به رادیو آمدیم و سرودهایی انقلابی را اجرا کردیم. شاخصترین آن سرود «این بانگ آزادی» بود که هنوز بعد از نزدیک به ۴۰ سال از رادیو پخش میشود.
سرود «خمینیای امام» چه ویژگی داشت که برای مردم خاطره انگیز شد و به وفور از آن یاد میشود؟
سرودهای اوایل انقلاب با همه وجود ساخته میشدند. آهنگساز، شاعر و خواننده با همه وجودشان سرودها را میساختند و یک وحدت کلام و همدلی در کار بود و همه بدون چشمداشت مالی کار میکردند. یکی از رازهای موفقیت این سرودها این بود که واقعا وحدت خاصی بین همه اعضای سازنده بود و همه کمک میکردند. وقتی ۹۸ درصد مردم به انقلاب رای میدهند، معلوم است که با جان و دل مسائل انقلاب را دنبال میکنند. وحدت، خلوص نیت و صداقتی در وجود همه بود و علاقه خالصانهای به انقلاب داشتند.
از آنجا که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، بفرمایید دغدغه اصلیتان برای کشور چیست؟
من واقعا نگران موسیقی انقلاب، حماسی، مقاومت و دفاع مقدس کشورمان هستم. این نگرانی نه فقط از سوی من و قشر عظیمی از مردم جامعه که بارها از جانب مقام معظم رهبری هم مطرح شده است. ایشان بارها در جلسات و سخنرانیهای خود بر لزوم پرداخت به مسئله انقلاب در قالبهای مختلف تاکید کرده اند. چند وقت قبل هم در دیدار با مسئولان صدا و سیما و برخی هنرمندان، تاکید کردند به مسائل انقلابی، دفاع مقدس و مدافعان حرم پرداخته شود.
از نظر من بعضی از مسئولان فرهنگی تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار گرفتند. دشمن هم بیکار ننشسته و با همه قوا به کشور ما از نظر فرهنگی میتازد. موسیقی هم یکی از هنرهاست که بر فرهنگ کشور اثرگذار است. در حال حاضر متاسفانه موسیقیهایی پخش میشود که از نظر متن، ملودی و ... در سطح پایینی است و مردم از این بابت معترض و ناراحت هستند. این خطر بزرگی است و این موسیقیها میتواند در ذهن جوانها ماندگار شود. من به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری از این بابت ناراحتم و اعتراض شدید خودم را هم بارها اعلام کرده ام.
از نظر شما موسیقی بعد از انقلاب چه دستاوردهایی داشته است؟
موسیقی بعد از انقلاب تا دهه ۶۰ خوب بود. سرودهایی که ساخته میشد، همه نمودار و انعکاسی از انقلاب بودند. خیلی از شهدای بنام انقلاب مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح و ... که از پایه گذاران انقلاب اسلامی هم بودند، با شهادتشان در تثبیت انقلاب و آرمانهای آن نقش داشتند. ما هنرمندان هم برای اینکه انعکاسها بیشتر شود و این شخصیتها بیشتر معرفی شوند، از نظر فرهنگی روی آنها کار کردیم. بنده در عرصه موسیقی سرودی برای شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح خواندم که باعث شد، مردم بشنوند و یاد و خاطره آن شهدا زنده شود.
بعد از آن در دوران دفاع مقدس هم سرودهایی به وسیله آهنگسازان و هنرمندان ساخته شد که انعکاس زیادی داشت. خیلی از این سرودها را مردم زمزمه میکردند و در جبههها خوانده میشد. خود ما به جبههها میرفتیم و این سرودها را آنجا زنده اجرا میکردیم.
مسئولان تا چه میزان از کارهای انقلابی و ارزشی حمایت میکنند؟
به نظرم چندان حمایت نمیکنند؛ اگر حمایت کنند که ما آماده خدمت هستیم.
با وجود تمام این چالشها و سختیها، هنوز حاضر به ادامه این مسیر هستید؟
بله؛ اتفاقا همین چند شب پیش سر ضبط یک برنامه برای چهلمین سال انقلاب رفتیم که خیلی برنامه خوبی شد. ما هرگز از پا نمینشینیم و تا نفس داریم برای انقلاب و ایران و اسلام و اهل بیت (ع) خواهیم خواند. ما این راه را میرویم و هیچ برگشتی هم برای من و امثال من ندارد. ما عاشق این انقلاب و مردم هستیم.
از آنجا که شما سالهای زیادی برای انقلاب خواندید، به نظرتان نسل جدید تا چه اندازه با انقلاب آشناست؟
من صدها سرود برای انقلاب خواندم، اما خیلی از آنها اصلا پخش نشد. چشم نسل جدید به تلویزیون و فضای مجازی و رسانههاست. وقتی همه رسانههای ما از موسیقیهای بی محتوا حمایت میکنند و اسمی از موسیقی انقلابی نمیبرند، نسل جدید از انقلاب چه میشنود؟!
اتفاقا چند وقت پیش بعد از سالها برنامهای تحت عنوان تجلیل از سازهای خاکی در تالار وحدت برگزار شد. برنامه خوبی شد و مورد توجه هم قرار گرفت. اما در رسانهها کمتر به آن پرداخته شد. دو مافیا در ایران وجود دارد که هیچ کس حریف آنها نمیشود؛ یکی مافیای خودرو و دیگری مافیای موسیقی. دلالان موسیقی هفتهای یک خواننده معرفی میکنند و برایشان کنسرت برگزار میکنند و از کنار اینها میلیاردها تومان میبرند و مسئولان فرهنگی نیز فقط نظاره گر این اتفاق هستند. البته وقتی با آنها صحبت میکنم میگویند بحران است.
از نظر شما ویژگی موسیقی مطلوب چیست؟
موسیقی مطلوب چند ویژگی دارد؛ اول محیط و محفلی است که موسیقی در آن پخش میشود. حضرت امام خمینی (ره) وقتی دستور ساخت موسیقی مطهری را دادند و ما آن را اجرا کردیم، فرمودند: موسیقی مطهری را من تایید کردم و اگر از رادیو آمریکا پخش شود، به آن گوش نمیدهم.
دیگر ویژگی موسیقی مطلوب مسئله کلام یا همان شعر است که پنجاه درصد از محتوای موسیقی را کامل میکند. یکی دیگر از مسائل ریتم است؛ ریتم یک موسیقی میتواند سنگین، عرفانی، انقلابی و حماسی باشد. بعضی موسیقیها مانند موسیقی ایرانی مرحوم بنان نزدیک به پنجاه سال است که پخش میشود و مردم آن را زمزمه میکنند.
از کارهای جدید خود در حوزه موسیقی انقلابی و ارزشی بگویید.
اوایل محرم، قطعه «رسم عاشقی» را در خصوص نهضت امام حسین با موسیقی آقای میرزمانی خواندم. بعد از آن برای شهید طهرانی مقدم و شهید همدانی قطعهای را خواندم. همچنین سرود «صبح پیروزی ۲» را برای پیروزی جنبش مقاومت در برابر داعش ملعون خواندم. یک کار جدید هم در آینده نزدیک قصد دارم برای امام رضا (ع) بخوانم.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: چهل سالگی انقلاب انقلابی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف میزند...
به گزارش همشهری آنلاین، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سوال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالا پاسخ دهند که چون میتوانند با ترانههای او همزاد پنداری کنند و به راحتی خود را به عنوان راوی ترانههایش تصور کنند اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
عکس | تیلور سوئیفت شخصیت سال تایم ٢٠٢٣ شد
موسیقی سوئیفت
توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن او
سوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفت
کونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفت
از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری او
نوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹
زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰
نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور era
نوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا می توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟
خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می شد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.
کد خبر 848295 منبع: ایسنا برچسبها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا