Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، به نقل از سایت خبری کمیته امداد استان اردبیل، مادری که سپر بلای فرزندانش شد و شبانه‌روز با گره زدن به دار قالی، مشکلات و گرفتاری‌های زندگی را گشود، با توکل به خدا و حمایت‌های کمیته امداد و خیران، فرزندان موفقی را تربیت کرده و به جامعه تحویل داده است که معدل بالای ۱۸ در تحصیل دارند، در جشنواره خوارزمی درخشیده‌اند و در حوزه ورزشی مدال‌های افتخارآمیزی بر گردن آویخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه در ادامه می‌آید شرح زندگی این زن سرپرست خانوار موفق اردبیلی است:
«۴۵ ساله و ساکن شهرستان اردبیل است. چین‌های بسیاری صورتش را خط خطی کرده‌اند، اما لبخند لحظه‌ای از چهره‌اش دور نمی‌شود. حین گفت‌وگو، هر از گاهی نگاهش را به سوی دار قالی می‌چرخاند و برای دقایقی به آن چشم می‌دوزد. آن سوی نگاهش را می‌شود در گره‌هایی به تماشا نشست که شبانه‌روز برای شادکامی و موفقیت فرزندانش پشت دارقالی نشسته و گره زده است.
تربیت و به اوج موفقیت رساندن چهار فرزند نخبه کار هر کسی نیست. چهار فرزندی که هر یک در زمینه فرشبافی، ورزش و تحصیل جایگاه بسیار والایی در جامعه یافته‌اند. مادر به تنهایی بار سنگین زندگی را بر دوش کشیده و با گره زدن مشکلاتش به دار قالی، روز‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و اینک به تماشای فرزندان موفق خود می‌نگرد.
پنجمین فرزند که به دنیا آمد، پدر رفت و دیگر بازنگشت. مادر با همه فرزندانش که دختر بودند تنها ماند، اما لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد که می‌دانست پایان روز‌های سخت را خوشی و شادکامی فرا خواهد گرفت. با این حال درمانده از همه جا می‌کوشید تا نیاز‌های اساسی زندگی را تأمین کند.
وقتی نتوانستند به مدت چند ماه اجاره خانه را پرداخت کنند و به دلیل پرعائلگی هزینه‌های زندگی نیز فشار مضاعفی را بر پیکر خانوار وارد می‌کرد، دست به گریبان ریش‌سفیدان و خیران در مرکز نیکوکاری شدند تا چاره‌ای اندیشیده شود. فرزند بزرگتر ترک تحصیل کرد تا یاور مادر در کار‌های زندگی باشد و دیگر کودکان بتوانند در شرایط بهتری روز‌ها را سپری کنند.
زمستان ۹۴ هرگز از یاد اعضای خانوار نمی‌رود. برف و کولاک که بیرون از خانه را در بر گرفته بود، سرما و یخ‌زدگی شدیدی را در بین افراد خانوار به جای گذاشته بود. اندوه و غم از دیوار‌های ترک خورده می‌بارید و گاهی آب از سقف چکه می‌کرد. مادر کودکان را در آغوش فرو می‌برد و دعا می‌کرد که روزی تمامی این سختی‌ها به پایان خواهد رسید.
وقتی در آن سرمای طاقت‌فرسا کوچک‌ترین فرزند خانوار از تب شدید می‌سوخت، مادر به مانند پروانه بر دورش می‌چرخید و تا صبح بیداری کشید تا بیماری‌اش عفونت نکند. دریغ از حداقل پولی در کف جیب یا کیف که بتواند با آن دارو و دوایی برای فرزند تهیه کند. اشک‌ها می‌باریدند و تنها از پرودگار شفا می‌خواست تا کودک بهبود یابد.
چیزی از وسایل خانه باقی نمانده بود و اکثر آن را فروخته بودند. از همسایه و دوست و آشنا هم آنقدر قرض گرفته بودند که دیگر روی‌شان نمی‌شد دست به سوی کسی دراز کنند. با آمدن بهار ۹۵، گویی دوباره متولد شدند. ۲۲ فروردین ماه مددکاران کمیته امداد استان اردبیل با حضور در منزل این خانوار، درب باغ لبخند را به روی آن‌ها گشودند.
مادر که همواره به مشکلات لبخند می‌زد و تبسم می‌کرد، این بار از شادمانی قه‌قهه زد و کودکانش نیز خوشحال شدند. به دلیل منزل نامناسب، امدادگران کمیته امداد در وهله نخست مسکن مناسبی را برای این خانوار اجاره کردند تا در آن مستقر شوند. مرحله دوم تأمین وسایل اساسی زندگی بود که با کمک خیران اردبیلی بخشی از لوازم مورد نیاز خریداری شد و برای باقیمانده وسایل نیز یک میلیون تومان تسهیلات کارگشایی در اختیار این خانوار قرار گرفت.
زن سرپرست خانوار که مهارت کافی در قالیبافی داشت، با دریافت شش میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از کمیته امداد استان اردبیل، وارد بازار کار شد. در نیمه سال ۹۶، هنگامی که دارقالی را در خانه به پا کرد، نفس عمیقی کشید و با تبسمی چشم به آسمان دوخت. دلش را به درگاه بی‌انت‌های خداوند متعال روانه کرد و راهی به سوی آینده گشود تا فرزندانش در آرامش و آسایش به زندگی خود ادامه دهند.
پشت دار قالی نشست و نخستین گره‌ها را به تار و پود آن بست. تک تک خاطرات و تلخی‌های روزگار که تا آن روز چشیده بود از مقابل دیدگانش گذر کردند. اشک دور چشمانش حلقه می‌زد، اما سعی می‌کرد با تبسمی کوتاه غم‌ها را ازدل براند و به هیچ چیزی جز خوشبختی فکر نکند.
امدادگران کمیته امداد استان اردبیل با برگزاری دوره‌های آموزشی وارائه مشاوره‌های لازم تلاش می‌کردند علاوه بر ارتقای روحیه اعضای خانوار، نشاط و شادابی را در بین افراد بیشتر کنند. حضوری فعال در کارگاه‌های آموزشی داشت و همین امر موجب شد تا برای نخستین بار از سوی خیران و در قالب طرح «شوق زیارت» به مشهد مقدس اعزام شوند. چشمانش که به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) افتاد، سختی‌های زندگی از یادش رفت و از همان روز تصمیم گرفت زندگی فرزندانش را به بهترین شکل ممکن رقم بزند.
اینک این بانوی موفق اردبیلی سالانه دو قالی شش متری می‌بافد که حدود ۱۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد و می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تأمین کند. از آنجا که یکایک فرزندانش در امر تحصیل بسیار کوشا هستند و معدل‌های بالای ۱۸ کسب کرده‌اند، مادر خانوار با تلاش شبانه‌روزی و قالیبافی می‌کوشد گرفتاری‌ها و نیاز‌های اساسی دختران را کنار بزند تا آن‌ها هیچ کاری به جز درس خواندن نداشته باشند.
فرزند بزرگتر نیز که به دلیل کمک به مادر از تحصیل بازمانده بود، با تلاش امدادگران کمیته امداد استان اردبیل به کلاس درس بازگشته است که از استعداد و هوش وافر خود استفاده کرده و بتواند پس از اخذ دیپلم، در دانشگاه گام نهد. ضمن اینکه وی دارای مدال‌های متعددی در ورزش رزمی «وشوو» است و در استان اردبیل صاحب سبک است که به تازگی در آزمون انتخابی کشوری شرکت کرده و امیدوار است با قبولی، به اردوی تیم ملی راه یابد.
فرزند دوم محصل پایه ۱۲ است که با معدل بالای ۱۸ در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کند و به گفته بسیاری از معلمان، استعداد حضور در دانشگاه‌های پزشکی را دارد.
فرزند سوم نیز با معدل بالای ۱۸ در مقطع دهم مشغول به تحصیل است. وی نیز جزو نخبگان استان اردبیل محسوب می‌شود که در المپیاد خوارزمی رتبه دوم را در زمینه نگارش کسب کرده و عضو هیئت رئیسه انجمن اسلامی مدرسه نیز هست.
فرزند چهارم نیز محصل پایه هشت تحصیلی است که او نیز از قطار پرتحرک خواهرانش عقب نمانده و با معدل بالای ۱۸ استعداد حضور در دانشگاه‌های معتبر کشوری را دارد.
فرزند پنجم نیز چهار سال سن دارد که با توجه به استعداد و هوش خدادادی خواهرانش، او نیز می‌تواند در آینده به یکی از نخبگان استانی و حتی کشوری تبدیل شود.
زن سرپرست خانوار همه زندگی‌اش را به پای فرزندان خویش گذارده و مدام به آن‌ها تاکید می‌کند که باهمه وجود درس بخوانند و تلاش کنند تا روز‌های موفقیت‌آمیز دیگری را برای خودشان رقم بزنند. مادری که سپر بلای دخترانش است و از هیچ تلاشی برای آرامش و آسایش آن‌ها دریغ نمی‌کند.
وی توکل بر پروردگار و توسل به ائمه معصومین (ع) را مهم‌ترین عامل در پشتکار و موفقیتش می‌داند که در کنار مشاوره و راهنمایی امدادگران کمیته امداد استان اردبیل، رونق بسیاری به کسب‌وکارش داده و موجب شده تا فرزندانش موفقیت‌های بیشماری را به دست آورند.
شایسته ذکر است: حدود یک هفته پیش، هنگامی که استاندار اردبیل با این خانوار دیدار و همنشینی کرد، رضایتمندی و توکل آن‌ها به خدای متعال مورد توجهش قرار گرفت و مقرر شد با هم‌افزایی کمیته امداد و خیران، منزل مناسبی برای این خانوار که دارای شیرزنی مدیر و مدبر است و توانسته چهار فرزند نخبه تربیت کند، خریداری شود».
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اردبیل فعالیت های قرآنی مادر نخبه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۰۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد

با پیگیریِ ستاد معراج شهدا جمهوری اسلامی ایران و پس‌از بررسی و انجام تست دی‌ان‌ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگیِ محمدیاسین مرادی، فرزند میرزامحمد به‌عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز شد.

سال ۹۹ و در جریان تفحص پیکرهای شهدای دفاع مقدس، شهیدی از اتباع کشور افغانستان به‌‌نام «نسیم افغانی» فرزند میرزامحمد شناسایی شده بود و فرمانده کمیتهٔ جست‌وجوی مفقودین خواستار کمک همگانی در شناساییِ خانوادهٔ این شهید شده بود.

وسایلی که به همراه پیکر مطهر شهید نسیم افغانی کشف شده و بعد از گذشت ۳۷ سال از زیر خاک بیرون آمده‌ است، شامل پلاک هویت، کارت شناسایی، قرآن، تسبیح، مُهر نماز، کارت بهداشت، دستمال و چند عدد سکه است. 

در پی تفحص پیکر مطهر مجاهد افغانستانی دفاع مقدس، شهید «نسیم افغانی» که در عملیات «والفجر 1» در ارتفاعات 141 و 142 عراق در سال 1362 به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، پیکر این شهید والامقام 9 تیر ماه 1399 به دست خادمان حرم رضوی در این استان مقدس تشییع و تدفین شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی