Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهادت چند تن از فرماندهان و افسران ارشد سپاه در سال ۸۴ و جان‌باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافربری در سال ۸۹ وقایع جانسوز روز ۱۹ دی ماه برای مردم ارومیه و ایران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  هر ساله با فرا رسیدن ۱۹ دی ماه یاد و خاطره ۲ واقعه تلخ و جانسوز در اذهان مردم زنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ سانحه سقوط هواپیما در دهه ۸۰ که منجر به شهادت تنی چند از فرماندهان ارشد سپاه و نیز درگذشت تعدادی از هموطنان شدند.

* ۱۹ دی ۸۴؛ شهادت احمد کاظمی و همراهانش

صبح روز ۱۹ دی ماه ۸۴، هواپیمای نظامی فالکون سپاه پاسداران به منظور اعزام ۱۲ تن از فرماندهان و افسران عالی رتبه این نهاد به سمت ارومیه حرکت کرد.

متاسفانه بر اساس آنچه از کار افتادن ۲ موتور این هواپیما اعلام شد، در حدود ۱۰ کیلومتری فرودگاه ارومیه سانحه سقوط هواپیما رخ داده و به این ترتیب شهید «احمد کاظمی» که فرمانده نیروی زمینی سپاه بود در کنار ۱۰ تن از همراهانش به شهادت رسیدند.

این سانحه حوالی ساعت ۹:۳۰ در روستای آیدنلوی ارومیه رخ داده و به این ترتیب تمام ۱۱ سرنشین آن که از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند به شهادت رسیدند.

سردار سرلشکر پاسدار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه،  سردار سرتیپ پاسدار سعید مهتدی جعفری فرمانده لشکر ‌۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، سردار سرتیپ پاسدار سعید سلیمانی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه،  سردار سرتیپ پاسدار نبی‌الله شاه‌مرادی معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان عباس کربندی مجرد فرمانده پایگاه هوایی قدر نیروی هوایی سپاه و خلبان یکم پرواز، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا یزدانی فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار صفدر رشادی معاون طرح و برنامه نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان احمد الهامی‌نژاد فرمانده دانشکده پروازی نیروی هوایی سپاه و کمک خلبان، سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید آذین‌پور رییس دفتر فرماندهی نیروی زمینی سپاه،  سرهنگ پاسدار مرتضی بصیری مهندس پرواز و برادر پاسدار محسن اسدی افسر همراه فرمانده شهید نیروی زمینی سپاه در این سانحه هوایی شهید شدند.

* ۱۹ دی ۸۹؛ جان‌باختن ۷۸ نفر در سانحه هوایی

چند سال پس از سانحه هوایی برای هواپیمای نظامی سپاه، در ۱۹ دی ماه ۸۹، بار دیگر سانحه‌ای در حوالی ارومیه و این بار برای هواپیمای مسافربری که از تهران عازم این شهر بود رخ داد که در این سقوط نیز ۷۸ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام رسمی مسئولین، دلیل این سانحه بدی آب و هوا و مه شدید در مسیر بود.

این سانحه در ساعت ۱۹:۴۵ در دشت نزدیک به روستای کلیساکندی ارومیه رخ داد.

* ۱۹ دی ماه ۶۵؛ سالروز عملیات کربلای ۵

علاوه بر سوانح هوایی یاد شده، روز ۱۹ دی ماه ۶۵ به عنوان آغاز عملیات کربلای ۵ به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های ایران در جنگ تحمیلی است.

انتقام سخت عملیات کربلای ۴ از بعث و آزاد سازی ۱۵۰ کیلومتر مربع خاک کشور و تصرف جزایر مهم بوآرین، فیاض و ام‌الطویل دستاورد عملیاتی بود که تا سه ماه بعد یعنی فروردین سال ۱۳۶۶ ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۲۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سردار زاهدی نمی خواست لباس سپاه را بپوشد؟

شهید زاهدی علی رغم درجه بالای نظامی دوست نداشت لباس بسیجی را از تن دربیارد. همرزمانشان می گویند: سردار فرمانده لشکر شده بود و هنوز می خواست در لباس بسیجی بماند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سردار محمدرضا زاهدی از رزمندگان و فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی بود که در کنار مردانی چون شهیدان حسین خرازی و احمد کاظمی همراه دیگر هم شهری های اصفهانی اش، مقابل حزب بعث ایستاد. سردار زاهدی پس از جنگ همچنان در میدان جهاد حضور داشت و این بار در محور مقاومت فعالیت های موثری داشت. 

این سردار رشید اسلام در عین گمنامی گام های بلندی در جهت پیروزی جنگ هایی چون جنگ 33 روزه برداشته بود و در سال های خیر این سرزمین سوریه بود که او را زیاد دیده بود. سرانجام هم فروردین سال جاری سردار زاهدی در کنسولگری ایران در سوریه توسط اسراییل در کنار چند تن دیگر از همرزمانش به شهادت رسید. 

حکم ابلاغ درجه سرتیپ تمامی در سال 1369

 شهید زاهدی علی رغم درجه بالای نظامی دوست نداشت لباس بسیجی را از تن دربیارد. همرزمانشان می گویند: سردار فرمانده لشکر شده بود و هنوز می خواست در لباس بسیجی بماند که با دستور فرماندهان بالاتر و اشاره به اینکه جایگاه فرمانده لشکری فقط برای پاسداران بود و نه بسیجیان، لباس سپاه پوشید.

پس از اتمام جنگ و وقتی ساماندهی نیروها بر اساس درجه انجام شد، او از این امر ناراحت بود و معتقد بود جو همدلی و برادری بین رزمندگان ممکن است آسیب ببیند و رنگ دنیایی بگیرد.

دیدار سردار شیرازی و امیر واحدی با خانواده شهید زاهدی

ولی تنها چیزی که بارها با خوشحالی می‌گفت، این بود که حضرت آقا درجه هایش را داده و آن سردوشی و دو مدال فتح و نصر را در کیف خاصی نگهداری می کرد و چون امام خامنه ای آنها را داده بودند برایش با ارزش بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس
  • مراسم اربعین شهدای حادثه کنسولگری ایران برگزار شد
  • اطلاعیه سپاه پاسداران درباره شهدای حمله تروریستی اسرائیل
  • مراسم چهلم شهدای حمله به کنسولگری ایران در دمشق فردا برگزار می‌شود
  • جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد
  • مراسم چهلم شهدای حمله به کنسولگری ایران دردمشق فردا برگزار می‌شود
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • مراسم تشییع شهدای گمنام در نیروی زمینی ارتش در تهران
  • چرا سردار زاهدی نمی خواست لباس سپاه را بپوشد؟
  • دیدار سردار شیرازی و امیر واحدی با خانواده شهید زاهدی