Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-02@01:20:14 GMT

ضرب دریک، سکه هخامنشی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۳۳۶۶

ضرب دریک، سکه هخامنشی

سکه دریک زرین تنها به فرمان شخص پادشاه ضرب می‌شد اما سکه‌های سیمین چنین وضعی نداشت. داریوش اجازه داده بود، تا ساتراپ(ایالت)‌های او سکه‌های سیمین مورد نیاز را در ضرابخانه‌های واقع درقلمرو فرمانروایی خود ضرب کنند. سکه‌های دریک در کلیه کشورهای مجاور به‌ویژه یونان بسیار رواج داشت، به‌گونه‌ای‌که بانکداران بیگانه با رغبت بسیار پول هخامنشی را می‌پذیرفتند و قسمت مهمی از دادوستدهای بانکی خود را با آن انجام می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکه‌های زر را دریک (داریک) و سکه‌های نقره را سیگلوی می‌گفتند. وزن دریک ۴۲/ ۸ گرم و ووزن سیگلوی ۷۵/ ۱۰ گرم بود. عیار سکه‌های دریک بسیار بالا بود و با آزمایش روی نمونه‌های به‌دست آمده معلوم شده ‌است که فلزش تنها ۳ درصد آلیاژ ‌داشته ‌است. این خلوص بالا باعث رواج این سکه شد و همواره سکه‌های طلای هخامنشی سخت معتبر بودند.

در اواخر دوران هخامنشی دو دریکی هم ضرب شد. کیفیت سکه‌های زر در تمام دوران هخامنشی ثابت ماند. دریک‌ها و سیگلوی‌ها دارای نقش «کماندار پارسی» بودند. این نقش در طول دو قرن سلطنت هخامنشیان تغییر کرد. از آنجا که سکه‌های هخامنشی تاریخ ضرب ندارند از روی قراین دیگر نقش‌های مربوط به دوران هر پادشاه را تعیین کرده‌اند. سکه‌های هخامنشی جز موارد استثنایی تنها در یکسو دارای نقش هستند و پشت آنها معمولا فرورفتگی مربع شکل و ناهمواری‌های نامنظمی دیده می‌شود. اینها اثر قسمت برجسته سندانی ‌است که هنگام چکش‌زدن بر سکه گذاشته می‌شد و بر سکه‌های دریک داریوش سوم، تصویر کماندار، مانند کمانداران پیش از او نیزه به‌دست ندارد، بلکه به‌جای نیزه دشنه به‌دست گرفته ‌است.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم

صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول را مشاهده می کنید.

دانلود (4.4MB)

دیگر خبرها

  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • سخت‌ترین دوران‌ زندگى حضرت امیرالمومنین (ع) + فیلم
  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • شوک به تیم ملی والیبال
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس ؛ این اشیا هنوز قیمت گذاری نشده اند
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس