Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد - ایرنا - برافراشته شدن پرچم دولت محلی اقلیم کردستان عراق برای نخستین بار پس از استقرار نیروهای فدرال در این استان از یک سال پیش تاکنون، واکنش ها و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

به گزارش ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق یکی از دو حزب عمده کرد عراقی، روز گذشته در اقدامی که برای نخستین بار از زمان شکست همه پرسی جدایی طلبانه در اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد، پرچم این منطقه را بر فراز مقر خود در کرکوک نصب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اقدام با واکنش های بسیاری از سوی برخی احزاب و بویژه قومیت های غیر کرد استان کرکوک از جمله ترکمن ها روبرو شد.
مسعود بارزانی سال گذشته با برگزاری یکجانبه همه پرسی جدایی طلبانه در کردستان عراق، استان کرکوک را نیز جزیی از آن دانست اما چندی بعد دولت فدرال با استقرار نیروهای نظامی، پیشمرگه ها را خلع ید کرد و نیروهایش را در این استان مستقر کرد.
در همان زمان، بغداد برافراشتن پرچم اقلیم کردستان عراق را در این استان ممنوع اعلام کرد.
اکنون با نصب این پرچم بر فراز مقر اتحادیه میهنی و حمایت حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی از این اقدام، بار دیگر اختلافات اربیل - بغداد و نیز احزاب کرد با سایر قومیت های کرکوک بر سر نفوذ و مدیریت در این استان روند تازه ای به خود گرفته است.
'راکان الجبوری' سرپرست استانداری کرکوک روز چهارشنبه در بیانیه ای با غیرقانونی خواندن اقدام اتحادیه میهنی، خواستار مداخله فوری نیروهای امنیتی و نظامی برای جلوگیری از این گونه اقدامات شد.
وی خواستار پایین آوردن این پرچم از سوی اتحادیه میهنی شد و گفت که انجام اقدامی که بر خلاف قانون اساسی، رای دادگاه عالی فدرال و دستور دولت فدرال است، موجب بروز شکاف و اختلاف میان قومیت های مختلف (عربی - کردی و ترکمن) در این استان خواهد شد و ثبات و امنیت آن را به خطر خواهد انداخت.
به نظر می رسد با توجه به اهمیت راهبردی استان نفت خیر کرکوک و نقش بی بدلیلی که بازپس گیری آن توسط بغداد در شکست همه پرسی جدایی طلبانه داشت، تنش های سیاسی و گاه امنیتی کم و بیش مداوم یک سال گذشته در این منطقه، بار دیگر در روزهای پیش رو افزایش یابد.
این درحالی است که بدلیل اختلاف میان احزاب سیاسی، تشکیل دولت محلی جدید اقلیم کردستان عراق در اربیل و نیز تکمیل کابینه عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت عراق (انتخاب وزیران کشور، دفاع و دادگستری) در بغداد، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
خاورم *4*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق پرچم كردستان عراق استان كركوك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد

پس از حمله پهپادی افراد ناشناس به یک میدان گازی بزرگ در اقلیم کردستان که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، به طور موقت فعالیت آن متوقف شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال نیوز، دانا گاز، یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی گاز طبیعی در خاورمیانه، پس از حمله پهپادی که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، به طور موقت فعالیت در یک مجتمع گازی در اقلیم کردستان عراق را به حالت تعلیق درآورد.

این شرکت اماراتی روز دوشنبه در گزارشی به بورس اوراق بهادار ابوظبی اعلام کرد که این حادثه یک "حمله تروریستی" بوده است و در اثر برخورد پهپاد به مخزن ذخیره میعانات گازی در میدان گازی خورمور، چهار کارگر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

دانا گاز گفت: اگرچه صدمات بسیار جزئی به تأسیسات وارد شد، اما برای حفظ ایمنی همه کارکنان و تأسیسات، ما به طور موقت تولید را به حالت تعلیق درآورده‌ایم و تغییرات رویه‌ای خاصی را اعمال کرده‌ایم.

پیشوا هورامانی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که هر چهار فردی که در این حادثه کشته شدند، همگی شهروندان یمن بودند.

دانا گاز همچنین تأکید کرد که "به طور کامل با دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در بالاترین سطح در حمایت از تعهدات عمومی خود مبنی بر محاکمه عاملان آن" همکاری می‌کند.

خور مور، یکی از میدان های عملیاتی مهم در منطقه سلیمانیه کردستان، در ماه های گذشته هدف حملات مشابهی قرار گرفته است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله پهپادی اخیر را برعهده نگرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق