Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرزایی گفت: میز تخصصی برای هرکدام از اعضای هیئت علمی ایجاد کرده‌ایم و اگر مسئله‌ای در حوزه تخصصی‌شان وجود دارد، آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بازدید منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه این پژوهشکده در چهار گروه پژوهشی، مطالعات اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان و مطالعات آینده‌نگر فعالیت دارد، گفت: ما همواره نگاهی فرابخش داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم با راهنمای‌های وزیر محترم علوم و شورای معاونان بتوانیم بار فرهنگی و اجتماعی را در تمامی حوزه‌های وزارت‌خانه سرعت بخشیم و همان‌گونه که پژوهشکده را به عنوان اتاق فکر وزارت‌خانه تلقی فرموده‌اید، سعی کرده‌ایم کار‌هایی که در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی، معاونت آموزشی و معاونت بین‌الملل و سایر معاونت‌ها ستادی است انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه زنان نیز همکاران گروه مطالعات زنان سعی کرده‌اند با مشاور وزیر در امور زنان همکاری مناسب داشته باشند.

به گفته میرزایی مجلات مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی و تحقیقات فرهنگی ایران از فاخرترین نشریه‌های علمی و پژوهشی کشور هستند که به صورت منظم منتشرمی‌شوند و مجله میان رشته‌ای ما در سال‌هایی در رتبه isc در بین مجلات رشته‌های علوم فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی رتبه نخست را داشت که از این حیث بسیار قابل افتخار است. نشریه تخصصی دیگری تحت عنوان دانشگاه امروز که ممکن است در آینده با تغییر نام دانشگاه ایرانی منتشر می‌شود داریم که سعی خواهیم کرد انتشار آن را مرتب‌تر کرده و آن را به دانشگاه‌های دیگر ارسال کنیم.

وی یادآور شد: کاری که در پژوهشکده با همفکری اعضای هیئت علمی و همکاران انجام داده‌ایم این است که هر گروه برنامه پژوهشی کلان دارد؛ یعنی با توجه به عنوان کلی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی هر چهار گروه پژوهشکده برنامه پژوهشی مستقل دارد و هر کدام از اعضای هیئت علمی نیز برنامه پژوهشی دارند. در همین راستا از سال گذشته ایده‌ای تحت عنوان میز تخصصی برای هرکدام از اعضای هیئت علمی ایجاد کرده‌ایم و دغدغه‌مان هم این است که هر کدام از اعضای هیئت علمی خودشان به طور مستقل یک رکن هستند و اگر مسئله‌ای در حوزه تخصصی‌اش وجود دارد، آن را مورد بررسی قرار دهد و هر فرد بتواند خودش شبکه‌سازی کند.

به گفته میرزایی: یعنی هر عضو هیئت علمی به عنوان یک متخصص، شبکه تخصصی خودش را شکل بدهد و براساس آن بتواند به پیشبرد اهداف و کار‌های اصلی‌اش که بیشتر مسئولیتی است که در بحث ستادی وزارت علوم است آن را انجام دهد.

میرزایی افزود: هیئت امنای پژوهشکده نیز در این چندسالی که در خدمتشان بوده‌ام همواره حمایت کاملی از پژوهشکده داشته‌اند، در حال حاظر اعضای هیئت علمی ۶ نفرشان در مقطع دانشیاری و بقیه استادیار هستند، امیداوریم که مسیر ارتقای دوستان براساس آنچه که در قانون وجود دارد صورت بگیرد.

وی گفت: انشاالله با همکاری همه عزیران بتوانیم قدمی در اعتلای حوزه مطالعات فرهنگی واجتماعی و تاثیری که می‌تواند برآموزش عالی داشته باشد برداریم و همانطور که الان پژوهشکده در باب نظریه آموزش عالی می‌تواند تاملاتی جدی بکند و مرجع است. بتوانیم در باب مطالعات فرهنگی- اجتماعی علم وفناوری هم این قدم را برداریم.

میرزایی یادآوری کرد:بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه از دغدغه‌های اصلی ماست و درخواست داریم که شما به عنوان سکاندار این حوزه بیش از پیش در سیاست‌گذاری‌ها و اقداماتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود آن را نافذ بدانید. زیرا می‌تواند بسیاری از مسائل دانشگاه و کشور را حل کند.

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دغدغه‌ای که بتواند دانشگاه و جامعه را در تعامل با یکدیگر قرار دهد را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم بدیهیات عقلی را در باب مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و علم و فناوری انجام دهیم و همانطور که از روز اول تاسیس این پژوهشکده تاکید بر اتاق فکر وزارت علوم بوده است. امیدواریم وظایف خود را در این مسیر انجام داده باشیم.

انتهای پیام /

لزوم تعامل دانشگاه و جامعه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۴۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟

صمد نژاد ابراهیمی، درباره استفاده از پژوهش های حوزه علوم انسانی در حل مسائل کشور گفت: علوم انسانی بخش تاثیرگذار در بخش پژوهش و کیفیت زندگی است. فرهنگ، تمدن و نوع رفتار افراد به علم انسانی مربوط است. به صورت کلی استراتژیک حرکت ما را تعیین می کند. استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور درصد پایینی دارد؛ اما در حوزه استراتژیک، علم و فناوری و خط مشی و حکمرانی متخصصان خوبی درکشور داریم که نتایج آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از علوم انسانی خیلی اوقات درست حمایت نشده یا مسیر به درستی ترسیم نشده است. علوم انسانی در برخی حوزه ها با مشکلات جدی مواجه است. خیلی از افراد به دلیل عدم تصور از مشاغل مربوط به فلسفه ادبیات و جامعه شناسی تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ندارند. برای این موضوع از سطح وزارت آموزش و پرورش تا وزارت علوم باید فرهنگ سازی شود.

نژاد ابراهیمی درباره افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه، بندی به نام آیین نامه جامع پژوهانه وجود دارد که در آن پژوهانه اعضای هیئت علمی افزایش یافته است با ابلاغ این برنامه این آیین نامه اجرا می شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به نشریات علمی پرداخت و گفت: چاپ مقالات در سطح بین الملل مشروط به پرداخت هزینه است و این موضوع برای ما سخت شده است. به همین دلیل، می خواهیم از پتانسیل نشریات داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد ۱۶۰۰ نشریه وجود دارد که در کمیسیون نشریات وزارت علوم به آن ها اعتبار داده می شود.

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: یکی از سیاست  های ما بین المللی کردن این نشریات است تا مطالب نشریات داخلی در سطح دنیا دیده شود. در حال حاضر ۱۶۰ نشریه در پایگاه بین المللی نمایه شده است. از این تعداد، ۳۳ نشریه در حوزه علوم انسانی است که به مسائل فرهنگی و تمدنی کشور مربوط می شود.  با بین المللی شدن  این نشریات، مقالات ایرانی در دنیا هم‌دیده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است