Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@04:56:47 GMT

۸۲۴ اثر به جایزه کتاب اصفهان ارسال شد

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۵۵۳۱

۸۲۴ اثر به جایزه کتاب اصفهان ارسال شد

مدیرکل ارشاد استان اصفهان با بیان اینکه ۸۲۴ اثر به جایزه کتاب اصفهان ارسال شد، گفت: در بین استان‌های کشور اصفهان یکی از استان‌های فعال و قابل قبول در حوزه کتاب، نشر و فروش است. ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری پیش از ظهر امروز  در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب اصفهان با بیان اینکه این برنامه بهانه تجلیل از علم و هنر در قالب کتاب است، اظهار داشت: از افتخارات بزرگ ما این است که معرفت، دانش و علم مبنای دین اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دین ما به علم و دانش جایگاه بسیار رفیعی داده‌اند و پیامبر(ص) نخستین ندای وحی را با عبارت «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ» دریافت کرد و 582 بار واژه کتاب با عبارات و معانی مختلف در قرآن به کار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان گفت: 2 بار عبارت قلم، 3 بار کلمه اقرإ که نشان دهنده مهم‌ترین معجزه و توصیه پیامبر اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن است و 14 قرن پیش این امر را وظیفه همگانی اعلام کردند که از گهواره تا گور دانش بجویند.

کتاب «طومار جامع نقالی شاهنامه» توسط حوزه هنری خراسان رضوی رونمایی می‌شودوعده معاون فرهنگی ارشاد برای اصلاح نگاه‌های سیاسی در اداره کتابکاشان|کتاب شعر "چشم به راه" رونمایی شد

وی ادامه داد: تنها راه توسعه زندگی بشر در ابعاد شخصی و اجتماعی توجه به معرفت، دانش و آگاهی است و ملتی که اهل شعور و فهم و دانش است به همان میزان زندگی خود و دیگران را جلو می‌برد.

انصاری با اشاره به جایگاه کتاب تصریح کرد: نتیجه اندیشه یک عالم و صاحب معرفت، جایگاه ویژه کتاب است برای همین یکی از معجزات پیامبر(ص) کتاب است. امروزه جایگاه کتاب در توسعه فرهنگ هر کشور بسیار معنادار و رفیع است لکن این مهم نیازمند توجه بیشتر متولیان و علاقه مندان حوزه کتاب و کتاب خوانی است.

تولید کتاب به توسعه فرهنگی کشور کمک می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با اشاره به نقش افراد مختلف در به تولید کتاب گفت: صاحبان قلم و اندیشمندان در رتبه نخست مسیر تولید کتاب قرار دارند و از آن‌ها بعنوان اصلی‌ترین سرمایه یاد می‌شود. جامعه‌ای که در آن قلم‌ها تولید کتاب داشته باشند، در مسیر توسعه علم و قرهنگ قرار دارد لذا توجه ویژه صاحبان قلم، مترجمان و مولفان یکی از کلیدی‌ترین مباحث حوزه فرهنگ است.

انصاری با بیان اینکه امروزه همه جای دنیا صحبت از کتاب است، بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های تشویقی یکی از راه‌های تجلیل و تکریم فعالان حوزه کتاب است و باید با نهایت تلاش برای حل مشکلات صنف نویسندگان تلاش کرد تا برایشان انگیزه ایجاد شود.

وی ناشران را دومین تاثیرگذاران حوزه کتاب نامید و گفت: این افراد تلاش می‌کنند نتیجه صاحبان قلم را به کالا تبدیل کرده تا دسترس علاقه مندان قرار گیرد و در یک کشور صاحب سبک فرهنگی باید همه تلاش‌ها شود تا تولید کتاب با کمترین دغدغه و مشکل شکل گیرد. بحث چاپخانه‌ها، کاغذ و همه بخش‌های تولید شکلی یک کتاب مهم است و در هر برهه‌ای که دچار نقص و اشکال می‌شود هم در جامعه دوست‌‌داران کتاب و هم برای جامعه فرهنگی دغدغه ایجاد می‌شود.

وضعیت نامطلوب نقاط دوردست کشور برای دسترسی به کتاب

وی با تاکید بر اینکه توزیع و ارائه کتاب نیز کمتر از نوشتن و چاپ آن نیست، گفت: کتابفروشان و کتابخانه‌ها و مراکز نشر و توزیع کتاب را نباید مورد غفلت قرار داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای توزیع آسان و راحت کتاب از مرکز کشور تا دورترین نقاط تلاش مضاعف کرد. هنوز در برخی روستاها که علاقه مند کتاب هستند وضعیت خوبی در توزیع و ارائه نداریم. فرهنگ کتاب‌خوانی و مصرف کنندگان کتاب نیازمند توجه بیشتر هستند و همه بخش‌های بیان شده زمینه ساز بالا بردن تعداد کتاب خوانان هستند.

وی با اشاره به سرانه مطالعه بیان کرد: امروزه علاقه مندان حوزه فرهنگ از سرانه مطالعه در کشور و جهان اظهار رضایت ندارند و باید شأن و جایگاه ملت ایران فرهنگ دوست در سرانه مطالعه بیش از این باشد. باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد که بخش تشکیل ناشران، قلم به دست گرفتن نویسندگان و ایجاد کتابفروشی و کتابخانه‌ها تقویت شده و رشد پیدا کند.

نمره قابل قبول اصفهان در حوزه نشر و فروش کتاب کشور

وی با اشاره به سابقه درخشان در حوزه ادبی اصفهان از قدیم تاکنون گفت: در بین استان‌های کشور اصفهان یکی از استان‌های فعال و قابل قبول در حوزه کتاب و نشر و کتاب فروشی است. 515 ناشر در استان اصفهان مجوز نشر دارند و برای استان بالای 5 میلیون جمعیت این تعداد آمار نسبتاً بدی نیست اما از این تعداد تنها 304 ناشر فعال هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان افزود: از این تعداد 442 نشر برای شهر اصفهان و 123 ناشر برای شهرستان‌های اصفهان هستند و باید در حوزه ناشران شهرستان‌ها در ارشاد و وزارتخانه بیشتر تلاش کرد تا رشد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: 128 کتاب فروشی در اصفهان وجود دارد که با همه وجود خود در این مسیر فعالیت می‌کنند و برخی کتابفروشی‌های استان جزء مراکز فاخر ارائه کتاب هستند اما این مورد هم در سطح شهرستان‌ها نیازمند رشد و توسعه است. هنوز در برخی شهرستان‌ها حداقل‌های نیاز کتاب فروشی هم موجود نیست و این مهم باید در هدف گذاری‌های ما قرار گیرد.

حال چاپ کتاب استان خوب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت چاپ کتاب استان اصفهان خوب است، گفت: در سال گذشته 2 هزار و 14 مجوز چاپ و در 9 ماهه نخست سال جاری 1هزار و 312 مجوز صادر شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های چاپ شده در سال‌های اخیر چاپ اول هستند که نشان از جرات نوشتن و قلم به دست گرفتن نویسندگان و رشد کیفی حوزه کتاب دارد. جایزه دوسالانه کتاب اصفهان در راستای توسعه فرهنگ کتاب برگزار می‌شود و امسال 825 اثر به جشنواره ارسال شد که 14 اثر شایسته تقدیر، 11 اثر برگزیده و 10 اثر در زمینه‌های جنبی مانند تصویرگری انتخاب شدند.

انتهای پیام/ ز

R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۵۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر محمد سعادتی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی خوی است که دانش آموخته دوره دکتری رشته تخصصی مدیریت خدمات درمانی و بهداشتی است 
این محقق جوان توانسه در طول ۶ سال ضمن حضور در مجامع و همایش و جشنواره‌های بین المللی بیش از ۸۰ مورد مقاله علمی را تولید و به چاپ برساند که از این تعداد ۶۰ مقاله در سطح جهانی با استقبال جوامع علمی در سطح بین المللی چاپ و منتشر شده است، چاپ و انتشار این تعداد مقاله تحقیقی در حوزه تامین سلامت با مشارکت مردم در کشورمان نادر و بسیار کم نظیر است 
سعادتی از دوران دبیرستان علاقه‌مند به کار پژوهش و تحقیق بوده ودر عرصه اختراعات در دوران دبیرستان توانسه دیپلم افتخار نمایشگاه اختراعات ژنو سوئیس را کسب کند 
این پژوهشگر جوان در دوران تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز مبرم کشور سراغ رشته تخصصی مدیریت سلامت رفت و در رشته خود براساس تحقیقات مداوم و تاثیرگذار دو بار دردروه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا بعنوان پژوهشکر برتر و نمونه ملی در حوزه سلامت برگزیده شد 
 سعادتی تاکنون ۵ عنوان کتاب را با موضوعات مختلف سلامت تالیف کرده است که آخرین تالیف این جوان محقق کتاب (راهنمای آموزشی برای شهر سالم) هست کتابی که اخیرا به چاپ رسیده است 
این دانش آموخته رشته مدیریت سلامت اولین پایان نامه دوره دکترا بعنوان شهر سالم را نگارش کرد و براساس مطالعات بسیار گسترده خود در این عرصه اکنون تنها مشاوراز کشورمان در سازمان بهداشت جهانی درعرصه توسعه شهر سالم است 
این پژوهشگربرجسته کشورمان در رشته سلامت علاقه خاصی به کلام آسمانی وحی دارد و دوسال در جشنواره‌های ملی مقام برتر را دربین اساتید دانشگاه‌های کشور کسب کرده است 
سعادتی معتقد است یکی از موضوعات مهم در کنار توسعه علمی و توسعه سلامت جامعه، سلامت معنوی است که این سلامت در پیوند با کتاب آسمانی وحی و اهل بیت ع بدست می‌آید
وی علیرغم فراهم شدن شرایط، بار‌ها با رد دعوت کشور‌های مختلف برای ادامه تحقیقات در خارج کشور، ایران را مهد تمدن می‌داند ومی گوید: وطن دوستی نشانه ایمان هست و ما هم برای سرفرازی وطنی که از شهیدان باکری وسلیمانی برایمان مانده باید تلاش کنیم

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • تمدید مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید