عملیات کالبدشکافی در سایه آغاز شد
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۶۲۹۶
گروه نمایش آوای دیوانگان، به سرپرستی سامان ارسطو، شب گذشته نمایش «کالبدشکافی» را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه بردند. ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سامان ارسطو که در سالهای اخیر به شکل مستمر در حوزه مسائل اجتماعی در تئاتر فعالیت میکند، شب گذشته آغاز نمایش «کالبدشکافی» را آغاز کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارسطو سال گذشته نمایش «همان باش؛ که نیستى» را در جشنواره «فایند٢ ١٧» به صحنه کمپانى شابونه برلین برد و پس از دو اجراى موفق در کنار بزرگانى چون توماس اوستر مایر و رومئو کاستلوچى با همان نمایش به لا-نف پاریس دعوت شد. «خودکارِ بیکار» آخرین نمایش آواى دیوانگان بود که سال گذشته اجرا شد.
در خلاصه این کار آمده است: «کالبدشکافی بر پایه تناقضهاست. این تئاتر نمىخواهد جنبشى در شما صورت بگیرد، بلکه فقط مىخواهد ما را در برابر تناقضات خودمان آگاه کند. اوضاع ناتوان از هرگونه تغییر است؛ چراکه خود را کالبدشکافى نمىکند و بهدنبال چراها نیست.»
سامان ارسطو نیز در یادداشت کوتاهی درباره این کار نوشته است: «کالبدشکافى یک پداگوژى از اتفاقات واقعى آدمها و براى آدمهاست. اتفاقاتى که در گذشته رخ دادهاند، امروز رخ مىدهند و یا در شرف رخدادنند؛ نگاهى نو به هزارتوى پر پیچوخم گونهی ما. اگرچه این اثر در یک محدودهى خاص جغرافیایى ساخته و پرداخته شده، اما از آن فراتر میرود و صرفاً از قشرى خاص، اندیشهاى خاص یا هرچیز که بهنوعى متفاوت باشد سخن نمىگوید. از همهى آدمها مىگوید؛ هر آدم، یک اقلیت. هرچند که همه علاقهمند به گنجاندن جمعیتى در دستههاى گوناگون هستند. بازیگران نمایش، چه آنهایى که سالها با من کار کردهاند و چه بازیگران جدیدتر همگى صادقانه کوشیدهاند، انرژى گذاشتهاند و روزها و ساعتها در کارگاهى که بخشى از روزمرهى زندگى ماست از کار خود شگفتزده شدهاند تا بدون هیچ ادعایى روى صحنه بیایند. نه براى نام و نه براى شوآفهاى مرسوم. براى آگاهى و شگفتزدهشدن. امید که مردم نیز همراه ما باشند تا با هم شگفتزده شویم.»
گروه نمایش آوای دیوانگان فعالیت پژوهشی و نمایشی خود را از سال 1370 آغاز کرده و تا امروز بیش از 22 نمایش را تهیه کرده و به صحنه برده است.
کالبدشکافی به طراحی و کارگردانی سامان ارسطو و با بازی نادیا باوند، هدیه خانیان، حمیدرضا سنگیان، مانا شریفیان، سیما شکرى، ماهى عظیمى، مرتضى علیدادى، میثم غنى زاده، حمیدرضا قبادى، امیرموید باوند و سامان ارسطو اجرا خواهد شد. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: امیرموید باوند، طراح لباس: سامان ارسطو، عکاسان: بابک حقى، على مرزبان، ساخت تیزر: علیرضا قیدیان، موسیقى تیزر: آوا اعرابى و گرافیست: میثم قهرمانىنژاد.
طبق اطلاعات منتشر شده توسط گروه این نمایش برای افراد زیر ١٥ سال توصیه نمىشود.
این نمایش تا 18 بهمن، هر روز به جز شنبهها رأس ساعت 18 روی صحنه میرود.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر شهر تئاترمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تئاتر شهر تئاتر تئاتر شهر تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۶۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی