Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@23:03:45 GMT

بیشترین بازماندگان از تحصیل در کدام استان هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۶۸۲۶

بیشترین بازماندگان از تحصیل در کدام استان هستند؟

خبرگزاری ایسنا: معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار اخذ شده از وزارت رفاه تعداد افراد بازمانده از تحصیل تحت حمایت کمیته امداد ۲۶۱۵ نفر در سال تحصیلی جاری بوده است، گفت: بخش عمده بازماندگان از تحصیل در دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان هستند.

فاطمه رهبر با اشاره به مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان افزود: در واکاوی این مسئله مهم اجتماعی و فرهنگی، دلایل مختلفی از قبیل: مشکلات اقتصادی، فقدان آگاهی والدین، بی توجهی و نادرست دانستن تحصیل دختران به دلیل فقر فرهنگی، مشکلات جسمی و ذهنی کودکان، بیکاری والدین، مهاجرت و نیز عدم دسترسی به مراکز آموزشی را می‌توان برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر با بیان اینکه کودکان بازمانده از تحصیل به دو دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: این افراد شامل کودکانی که از ابتدا به مدرسه نرفتند و کودکانی که قبلا در مدرسه بودند، اما به دلیل مشکلات یاد شده ترک تحصیل کردند، هستند. با وجود حساسیت‌های بالای موضوع بازمانده از تحصیل و پیگیری مبادی بی سوادی برای شناسایی و جذب این کودکان، همچنان موضوع کودکان بازمانده از تحصیل یک معضل جدی در جامعه است و هنوز حتی آمار دقیقی از تعداد کودکان وجود ندارد و یا حتی نشانی آن‌ها مشخص نیست.

به گفته معاون حمایت و سلامت کمیته امداد بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که بیشترین بازماندگان از تحصیل را دختران سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند، چراکه محرومیت‌هایی همچون دوری از فضای مدرسه، صعب العبور بودن مسیر برخی از روستاها، ازدواج‌های زودرس به دلیل فقر مسائل فرهنگی سبب شده تا این استان در بین ۳۱ استان کشور بیش‌ترین بازماندگی از تحصیل را به خود اختصاص دهد.

روش‌های شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل

رهبر با بیان اینکه در کمیته امداد امام خمینی، مسئولیت اصلی کار خانواده‌ها بر عهده مددکار خانواده‌ها است، تصریح کرد: در حقیقت مددکار به لحاظ حضور مستقیم با خانواده در جریان ریز مشکلات و نیاز‌های خانواده قرار می‌گیرد، بنابراین شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل یکی از وظایف مددکاران اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل کمیته امداد در تعامل با موسسات ذیربط صورت می‌گیرد، توضیح داد: به عنوان مثال تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۵ باعث شد تا با استفاده از سامانه سایت مشق، ۲۵ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی با همکاری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی شناسایی شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه که از این تعداد کودک شناسایی شده ۵ هزار نفر از آن‌ها متعلق به کمیته امداد بودند، گفت: ارائه خدمات مشاوره‌های تحصیلی جهت بازگشت آن‌ها به محیط آموزشی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بخشی از اقدامات کمیته امداد بوده است. ارائه خدمات تحصیلی در صورت بازگشت به محیط مدرسه، شامل تامین نیاز پوشاک، لوازم التحریر، تامین هزینه ایاب و ذهاب، تقویت بنیه تحصیلی و راه یابی به مراکز کنکور، تامین هزینه خوابگاه با سرانه ۱۲۰ هزار تومان برای مناطق عادی و ۱۵۰ هزار تومان برای مناطق محروم از دیگر اقدامات کمیته امداد است.

رهبر با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با برخی موسسات آموزشی دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان با هدف ارائه برنامه‌های راهبردی در تحصیل با هدف ارتقاء سطح علمی دانش آموزان و بازگشت افراد بازمانده از تحصیل ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها بیشتر بازماندگان از تحصیل در این استان‌ها سکونت داشتند. همچنین از ظرفیت خیرین و حامیان مدرسه‌ساز مشارکت‌های مردمی در استان‌ها مناطق محرم نیز استفاده شده است.

وی افزود: آخرین آمار اخذ شده از وزارت رفاه تعداد افراد بازمانده از تحصیل تحت حمایت کمیته امداد ۲۶۱۵ نفر در سال تحصیلی ۹۶- ۹۷ است با عنایت به اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۷ کشور در چند ماه اخیر حدود ۶۲۰ هزار خانواده نیازمند جدید تحت حمایت این نهاد قرار گرفتند و همین موضوع سبب تغییرات قابل توجهی در آمار‌ها شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازماندگان از تحصیل کمیته امداد سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۴۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام هرمزگان، حمید باسره اظهار داشت: یکی از اقدامات اثربخش کمیته امداد به منظور توانمند سازی خانواده‌ها نیازمند و کمک به امر ازدواج جوانان، تهیه و تأمین جهیزیه برای نوعروسان تحت حمایت این نهاد است که کمیته امداد هرمزگان نیز در همین راستا طی سال ۱۴۰۲ تعداد چهار هزار و ۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در استان اهدا کرده است.

باسره با بیان اینکه بدون شک حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و مردم باعث موفقیت این نهاد در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است، افزود: به منظور تأمین این تعداد جهیزیه برای نوعروسان هرمزگانی، در مجموع بیش از ۱۴۳ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان هزینه شده که از این میزان ۱۲۱ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان از اعتبارات کمیته امداد و مبلغ ۲۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان از محل کمک‌های خیرین و مردم استان در قالب (صدقات، نذورات، زکات و…) تأمین شده است.

این مقام مسؤول یادآور شد: هر سری جهیزیه اهدایی به زوج‌های جوان شامل پنج قلم از اساسی‌ترین لوازم ضروری زندگی نظیر: یخچال، تلویزیون، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی و جاروبرقی بوده که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و کمک به کاهش هزینه‌های زوج‌های جوان در ابتدای زندگی مشترکشان به این عزیزان اهدا شده است.

کد خبر 6096936

دیگر خبرها

  • کمک ٣٨ میلیارد تومانی حامیان به کودکان یتیم ایلامی
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • اهدای ۴۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • دریافتی ایتام زنجانی به ۲ میلیون تومان رسید
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است
  • آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است
  • تحصیل رایگان دانشجوی اخراجی آمریکایی در ایران؛ کدام دانشگاه‌ها صف کشیدند؟