Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوسانات قیمتی و افزایش ریسک در بازار معاملات موجب افزایش ترس و نگرانی مردم از خرید و فروش مسکن در بازار شده است؛ به گونه‌ای که طی سال‌جاری در مقایسه با سال قبل نزدیک به 50 درصد معاملات ساختمانی کمتر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، نوسانات قیمتی و افزایش ریسک در بازار معاملات موجب افزایش ترس و نگرانی مردم از خرید و فروش مسکن در بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمد فیروزیان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت ساخت‌وساز در استان با گذشت بیش از 10 ماه از سال‌جاری و نیز پس از کاهش نسبی قیمت دلار در بازار گفت: همچنان درگیر رکود در بخش ساخت‌وساز مسکن هستیم.

وی افزود: مهمترین عوامل این رکود، به همان نوسانات ارزی و اثرات آن بر بازار ساخت‌وساز به‌ویژه افزایش چند برابری مصالح ساختمانی و صنایع وابسته به آن بر می‌گردد که در کنار کاهش قدرت خرید مردم، با افزایش ریسک ساخت‌وساز موجب رکود در این صنعت شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران تصریح کرد: به طور متوسط در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بر اساس آمارهای غیر رسمی، با کاهش 30 تا 35 درصدی صدور پروانه در مازندران مواجه هستیم.

محمد عرب خزائلی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک مرکز مازندران نیز در خصوص بازار معاملات مسکن طی سال‌جاری اظهار کرد: علیرغم کاهش دلار، شاهد گستره رکود بر بازار معاملات طی سال‌جاری بودیم.

وی ادامه داد: نوسانات قیمتی و افزایش ریسک در بازار معاملات موجب افزایش ترس و نگرانی مردم از خرید و فروش مسکن در بازار شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک مرکز مازندران تأکید کرد: طی سال‌جاری در مقایسه با سال قبل نزدیک به 50 درصد معاملات ساختمانی کمتر شده است.

عرب خزائلی بیان کرد: با کاهش معاملات ساختمانی، شاهد افزایش اجاره‌نشینی و رهن در سطح استان هستیم.

به گفته وی، در پی افزایش قیمت مسکن، قیمت اجاره‌نشینی نیز افزایش پیدا کرده است و گرانی اجاره‌ چه در بخش مسکونی و چه در بخش تجاری، مردم را مستأصل کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک مرکز مازندران گفت: هزینه رهن، تقریبا برابر یک‌پنجم ارزش یک ساختمان است که متعاقبا وقتی قیمت آپارتمان بالا می‌رود، قیمت اجاره و رهن نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۷۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403

به گزارش پارس نیوز ، در قالب طرح نهضت ملی مسکن دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده است. همچنین آمار افتتاحات گویای آن است دولت سیزدهم تا کنون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل داده که شامل طرح‌های مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن است.

   

از سوی دیگر تلاطمات بازار مسکن فروکش کرده که ظاهرا طرح‌هایی همچون مالیات خانه‌های خالی، رشد تدریجی ساخت و ساز و تکمیل ظرفیت سرمایه‌گذاری در بازار ملک به آرامش این بازار کمک کرده است. مطابق آمار بانک مرکزی، پایان سال گذشته نرخ رشد سالیانه مسکن در تهران به ۲۴ درصد رسید که حدود نصف رشد تورم عمومی بود.

طرح نهضت ملی مسکن که با مدل‌هایی همچون ثبت نام متقاضیان، خودمالکی، نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت مسکن روستایی، طرح‌های مشارکتی و تعاونی‌ساز پیش می‌رود به تدریج بر روی ریل قرار گرفته است. پس از آنکه بانک‌ها عملکرد چندانی در تامین منابع ساخت مسکن ارایه ندادند وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت از ظرفیت‌های مردم، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها برای اجرای این طرح بهره بگیرد.

برای کاهش قیمت تمام شده ساخت نیز صندوق ملی مسکن اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه‌های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد. در این قالب با حذف واسطه‌ها قیمت مصالح برای سازندگان کاهش می‌یابد که در افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن موثر خواهد بود.

آن‌طور که محمدرضا مهدیار اسماعیلی ـ رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفته است فولاد‌های خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد.

همچنین مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کرده که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شده و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

همزمان با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، بازار ملک به ثبات نسبی رسیده است. کاهش انتظارات تورمی و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد از دیگر اتفاقاتی است که در فضای اقتصاد کشور قابل مشاهده است.

فعالان بازار مسکن از کاهش محسوس انتظارات تورمی در بازار مسکن خبر می‌دهند. کارشناسان نیز معتقدند در صورتی که دولت موفق شود تعداد قابل توجهی از پروژه چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در سال جاری به سرانجام برساند می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوار بود.

منبع:بانک اول

دیگر خبرها

  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند