Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@18:17:35 GMT

قرآن «هفده‌من» ثبت ملی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۸۱۰۵

قرآن «هفده‌من» ثبت ملی می‌شود

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگی فارس، مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: در راستای ضرورت صیانت و نگهداری از آثار تاریخی و در ادامه ثبت آثار منقول استان، تدوین پرونده 9 اثر منقول برای ثبت در فهرست ملی كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وی افزود:‌ این آثار شامل سه قرآن تاریخی که ارزنده‌ترین آن قرآن «هفده من» به خط ابراهیم سلطان در سال 834 هجری قمری و از وزین‌ترین قرآن‌های موجود جهان که تا سال 1315 در بالای دروازه قرآن شیراز قرار داشته و پس از آن به دلایل مرمتی و حفاظتی به موزه پارس شیراز انتقال یافته است و همچنین نقوش برجسته کاخ والرین، درپوش استودان برزین با کتیبه پهلوی، سنگ قبر آذرشب (نیروگاه) با کتیبه پهلوی، سنگ قبر پناه با کتیبه پهلوی، پیکره گاو- مرد بیشاپور و سنگ قبر نیکدا، برزیدک با کتیبه پهلوی از موزه مجموعه جهانی بیشاپور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیری یادآور شد: ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آن‌ها خواهد داشت و یکی از رویکردهای مهم این اداره کل است.
مدیركل میراث فرهنگی فارس گفت: تاکنون 33 اثر منقول فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که همه آن‌ها اشیا هخامنشی متعلق به موزه مجموعه جهانی تخت جمشید بوده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي ثبت ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ استاندار خراسان شمالی در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: نمایشگاه موزه عبرت فرصت بسیار خوبی برای آشنایی جوانان با چهره واقعی رژیم منحوس پهلوی و جنایت آن علیه مردم بی گناه است.
محمدرضا حسین نژاد افزود: محتوای این موزه باید از طریق رسانه و فضای مجازی برای استفاده حداکثری اطلاع رسانی شود.
وی در ادامه گفت: جوانان باید از ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی به ملت ایران مطلع شوند، اینکه چگونه ثروت جامعه در انحصار درصد کمی از جامعه بود و فاصله طبقاتی در آن دوران بیداد می‌کرد.
استاندارخراسان شمالی با تاکید بر فراهم کردن زمینه بازدید دانش آموزان از موزه عبرت، یادآور شد: مدیران شهرستانی زمینه را برای بازدید دانش آموزان از نمایشگاه عبرت فراهم کنند و وقایع گذشته برای آنان بازگو شود.
این نمایشگاه با هدف آشنایی نسل جوان و نوجوان با ماشین سرکوب حکومت پهلوی و معرفی شخصیت‌های برجسته انقلاب برپا شده و با روایت‌گری و تصویرسازی زندان‌های پیش از انقلاب که محل شکنجه مبارزان انقلابی بود در معرض دید عموم قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در گراش
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • سیاهپوشی حرم امام رضا (ع) به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در سپیدان
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • نصب کتیبه ها و پرچمهای عزا در حرم مطهر امامین کاظمین (ع)
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند