Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اظهارات اخیر مسوول دفتر رییس جمهوری در مورد مناسبات میان اصلاح طلبان و دولت اگرچه اسباب برخی سوء تفاهم ها و تلخکامی ها را به وجود آورده است، ولی دولت روحانی تنها در سایه تداوم تعامل و همکاری اصلاح طلبان و اعتدال گرایان است که می تواند به سرمنزل مقصود برسد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اظهارات اخیر «محمود واعظی» مسوول دفتر رییس جمهوری یک بار دیگر خبرساز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واعظی به تازگی در گفت و گو با یک رسانه داخلی، با ابراز بی اطلاعی از دلایل تشکیل نشدن «کمیته تعامل» میان اصلاح طلبان و دولت، در مورد انتقادات این جناح سیاسی به دولت گفت: «کسانی که الان فکر می‌کنند که انتقاد از دولت در انتخابات به نفع آنها می شود، اشتباه می‌کنند...این روند هم به ضرر خودشان می شود و هم به ضرر دولت.»
تعبیر «رفتار انتخاباتی» از انتقادات اخیر به دولت، اصلاح طلبان را به واکنش واداشت. چهره های این جریان و رسانه های نزدیک به آن برای بار دوم در ماه های اخیر نسبت به اظهارات واعظی واکنش نشان دادند. اصلاح طلبان خاستگاه اصولگرایی واعظی را دلیلی برای موضع گیری های اخیر او دانستند و رفتارهای مسوول دفتر روحانی را در راستای رقابت های انتخاباتی با نگاه به آینده تفسیر کردند.
این نخستین بار نیست که اظهارات رییس دفتر رییس جمهوری به عنوان سرحلقه جریان اعتدال در دولت روحانی، خاطر اصلاح طلبان را مکدر می کند و دل جریان رقیب یعنی اصولگرایان را شاد.
اصلاح طلبان به عنوان یکی از جریان های اصلی حامی روحانی در انتخابات 92 و 96، از او گلایه هایی دارند. آنان مطالبات برآورده نشده خود را که در قالب شعارهای انتخاباتی روحانی مطرح می شد ، دلیلی برای انتقادات خود عنوان می کنند. این گلایه مندی ها که شدیدترین آن را می توان در اظهارنظر «سعید حجاریان» فعال سیاسی اصلاح طلب دید که گفته بود« ما با روحانی عقد اخوت نبسته بودیم»، به مذاق جریان اعتدال و توسعه خوش نیامد.
پس از آن رییس دفتر روحانی هم در مصاحبه ای ائتلاف با اصلاح طلبان را رد کرد و گفت: اینکه ما در سال 96 با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم، خیر نه در سال 92 این کار را کرده ایم و نه در سال 96.
اما این تمام گفته های واعظی نبود که در رسانه ها به ویژه رسانه های اصولگرا برجسته شد و مبنای واکنش های بسیاری از اصلاح طلبان قرار گرفت.
رییس دفتر در بخش دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفت، گفته بود: اینکه در سال 96 در کنار اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردیم، با هم کار کردیم و ایستادیم تا این دولت انتخاب شود، درست است و اینگونه بود.
این سخنان واکنش برخی چهره های اصلاح طلب از جمله «حسین مرعشی» را برانگیخت. بعدها «اکبرترکان» عضو حزب اعتدال و توسعه تلاش کرد اظهارات واعظی را تعدیل و چنین توجیه کند که اساسا به خاطر نبود حزب در کشورمان ، ائتلاف به معنی واقعی ایجاد نمی شود.
به رغم این، اصلاح طلبان همچنان اعلام کردند که از روحانی حمایت می کنند. اگرچه چهره های نزدیک به این جریان به طور گسترده گلایه ها و انتقادات خود را از دولت مطرح کردند، ولی اعلام کردند که تنها راه عبور از مشکلات کنونی درکشور را در تداوم حمایت از دولت روحانی می دانند.
واقعیت این است که در بزنگاه های انتخاباتی 92 و 96 اصلاح طلبان به تعبیری برای احیای نهاد انتخابات و بازگشت عقلانیت به مدار حاکمیت حمایت از روحانی را در دستور کار قرار دادند که اگرچه اعلام می کرد مستقل است، ولی سیاست ها و شعارهایی را مدنظر داشت که مطلوب اصلاح طلبان بود. این جریان فرصت بهره مندی از پایگاه اجتماعی خود را در اختیار روحانی قرار داد و رسما به عنوان حامی او وارد میدان شد.
حال که دولت در برخی حوزه ها نتوانسته مطالبات اصلاح طلبان را برآورده کند، این جریان انتظار دارند رییس جمهوری با مردم شفاف باشد و دستکم دلایل عدم موفقیت در عمل به برخی وعده های انتخاباتی خود را با مردم در میان بگذارد.
تعبیر انتخاباتی از انتقادات اصلاح طلبان، چندان منصفانه نیست، اگرچه واعظی در گفت و گویی دیگر تاکید کرد که منظورش از ائتلاف نداشتن با اصلاح طلبان، «اصلاح طلبان تندرو» بوده است.
او در این گفت و گو گفت: بنده در همان مصاحبه از همکاری اصلاح‌طلبان برای پیروزی دکتر روحانی در هر دو انتخابات 92 و 96 قدردانی کرده بودم.
وی افزود: ما هم اصولگرای تندرو داریم که به ما انتقاد می‌کنند و هم اصلاح‌طلبان تند داریم که به ما انتقاد دارند و ما هیچگاه با این جماعت ائتلاف نکردیم و الان هم همین را می‌گویم.
در این میان رسانه های اصولگرا همچنان تلاش می کنند بر آتش سوء برداشت ها و سوء تفاهم ها بدمند و گزاره «شکاف» درون دولت را برجسته کنند.
مرزهای تعامل میان اصلاح طلبان و دولت مانند مو باریک و مانند شمشیر تیز است. اگرچه اصلاح طلبان به تداوم حمایت از دولت پایبند هستند، ولی انتقاداتی دارند که نه برای تضعیف دستگاه اجرایی، بلکه با هدف ارتقای کارآمدی دولت، تحکیم پایگاه دولت در میان افکار عمومی و برای حفظ پایگاه رای خود مطرح می کنند.
بررسی تحرکات و تکاپوها در اردوگاه اصولگرایی نشان می دهد، این جریان یکی از مهمترین راهبردهای انتخاباتی خود را روی ناکارآمد کردن دولت و به تبع آن تضعیف سرمایه های اجتماعی جریان رقیب متمرکز کرده است. در چنین شرایطی، طرح اظهارات و رفتارهای دوپهلو از سوی جریان های حاضر در دولت، خوراک خوبی را برای سوء استفاده اصولگرایان ایجاد خواهد کرد.
در چنین شرایطی اصلاح طلبان و دولت باید مسیرها و لوازم تعامل و گفت و گو با یکدیگر را فراهم کنند. دیدار مهرماه رییس جمهوری با اصلاح طلبان و تشکیل کمیته ای برای تعامل بیشتر میان دو طرف، امیدها برای تقویت ارتباط و تفاهم میان دو طرف را افزایش داد. با این حال این نهاد هنوز شکل نگرفته است.
لازم است اصلاح طلبان خود پیشگام ارتباط موثر با دولت شوند و مجرای همکاری و تعامل با یکدیگر را باز نگه دارند تا هم دولت، هم خودشان و هم جامعه از مزایای این هم افزایی و همکاری بهره مند شوند.
پژوهشم**9275**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي واعظي اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند/ عقل هم چیز خوبی است
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران