Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@00:07:47 GMT

از دلايل تورم انگشتان دست

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۹۹۵۴

از دلايل تورم انگشتان دست

خبرگزاري آريا -

مصرف بيش از حد غذاهاي شور مي تواند به تورم انگشتان دست منجر شود
ابتلا به آرتريت و افزايش التهاب در مفاصل مي تواند تورم انگشتان دست را به همراه داشته باشد. همچنين، مصرف يک وعده غذايي شور مي تواند دليل در پس بروز اين شرايط باشد. اما آيا بايد دچار هراس شويد؟ احتمالا خير.
انگشتان دست به دلايل مختلفي مي توانند متورم شوند که بسياري از آنها بي ضرر هستند، اما گاهي اوقان پف کردن انگشتان که در اصطلاح پزشکي «داکتيليت» (تورم سوسيس شکل) ناميده مي شود مي تواند به شرايط سلامت جدي‌تر اشاره داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با برخي دلايل شايع تورم انگشتان بيشتر آشنا مي شويم.
گرماي هوا
گرما مي تواند موجب انبساط رگ هاي خوني عبوري از پوست شود که اين شرايط براي کاهش دماي بدن رخ مي دهد. با گشاد شدن رگ هاي خوني، مقداري از مايع موجود در آنها مي تواند به بافت هاي نرم اطراف نشت کرده و موجب تورم شود.
اين نوع از تورم به طور معمول با استفاده از دست ها و ادامه فعاليت منظم از بين مي رود. اما اگر تورم تنها در دست ها و انگشتان دست و نه پاها شکل گرفته و با درد يا ضعف در قدرت پنجه همراه است، ممکن است با چيزي فراتر از گرماي هوا پيوند خورده باشد و بهترين گزينه در اين شرايط مراجعه به پزشک است.
نمک بيش از حد
مصرف بيش از حد غذاهاي شور مي تواند به تورم انگشتان دست منجر شود. بدن به حفظ تعادل بين نمک و آب تمايل دارد و مصرف نمک بيش از حد مي تواند به معناي احتباس آب در بدن باشد که تورم را موجب مي شود.
به طور معمول، تورم خفيف ناشي از مصرف بيش از حد غذاهاي شور به خودي خود طي يک روز از بين مي رود، اگرچه با توجه به مقدار نمک اضافه مصرفي مي تواند به زمان بيشتري نياز داشته باشد. اگر مصرف نمک را کاهش داده و تورم از بين نمي رود، براي بررسي دقيق شرايط به پزشک مراجعه کنيد.

آرتريت روماتوئيد يک بيماري خودايمني است که به بافت پوششي مفاصل حمله مي کند
استئوآرتريت يا آرتريت روماتوئيد
اگر تنها مفاصل انگشتان بزرگ شده اند، استئوآرتريت (آرتروز) ممکن است دليل اصلي اين شرايط باشد، به ويژه اگر انگشتان هنگام صبح متورم شده اند. اين نوع از آرتريت مرتبط با افزايش سن به واسطه فرسايش بافت محافظ در مفاصل شکل مي گيرد. استئوآرتريت اغلب، اما نه هميشه، با درد و تورم همراهي مي شود.
آرتريت روماتوئيد يک بيماري خودايمني است که به بافت پوششي مفاصل حمله مي کند. بر خلاف آرتروز، آرتريت روماتوئيد ارتباطي با سن ندارد و مي تواند براي هر فردي در هر سني رخ دهد. تورم در افراد مبتلا به آرتريت روماتوئيد اغلب در مچ ها و مفاصل انگشتان رخ مي دهد. همچنين، آرتريت روماتوئيد مي تواند موجب تورم و التهاب بين مفاصل شود.
سندرم تونل کارپ
اگر اعصابي که از ساعد به کف دست منتهي مي شوند در قسمت مچ تحت فشار قرار بگيرند، شرايطي به نام «سندرم تونل کارپ» شکل مي گيرد. تورم ناشي از اين شرايط به طور معمول با درد، سوزش، سوزن سوزن شدن، يا بي حسي در دست ها و انگشت ها همراه است که اين علائم به آرامي با گذشت زمان پديدار مي شوند. سندرم تونل کارپ زنان را سه برابر بيشتر از مردان تحت تاثير قرار مي دهد.
انسداد احتمالي در سيستم لنفاوي
«لنفدوم» (Lymphedema) يکي بيماري تورم اندام است که به واسطه تخليه ناکافي مايع لنف شکل مي گيرد. انگشتان دست ها و پاها ممکن است متورم شده و به طور معمول کل دست و پا نيز متورم مي شوند. پوست ممکن است سفت‌تر يا ضخيم‌تر از حالت عادي به نظر برسد. لنفدوم با انجام عمل جراحي يا پرتودرماني سرطان پستان پيوند خورده است. در موارد نادر، اين بيماري مي تواند موجب تورم غيرعادي دستگاه لنفاوي شود.
پره‌اکلامپسي
مقداري تورم براي زنان بادرار شرايطي معمول است. اما اگر تورم در دست ها و صورت، به ويژه اگر فشار با انگشت موجب توررفتگي مشهود روي پوست شود، مي تواند نشانه اي هشدار دهنده از پره‌اکلامپسي باشد. پره‌اکلامپسي يک عارضه بارداري است که فشار خون بالا از مشخصه هاي آن است.
در صورت عدم درمان، پره‌اکلامپسي مي تواند به آسيب ديدن اندام، از جمله کبد و کليه ها منجر شود. افزون بر تورم از ديگر نشانه هاي پره‌اکلامپسي مي توان به تاري ديد، وجود پروتئين بالا در ادرار، سردرد، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. خطر پره‌اکلامپسي طي نخستين بارداري يا بارداري در سنين بالاي 40 سال بيشتر است. همچنين، در زناني که دو قلو يا سه قلو باردار هستند و زنان چاق احتمال ابتلا به اين شرايط بيشتر است.

مقداري تورم براي زنان بادرار شرايطي معمول است
بيماري رينود
بيماري رينود شامل باريک شدن رگ هاي خوني، اغلب به واسطه آب و هواي سرد يا استرس مي شود. اين شرايط گردش خون را محدود مي کند. زماني که گردش خون به حالت عادي باز مي گردد، تورم به همراه سوزش يا درد رخ مي دهد. اين شرايط بين زنان شايع‌تر است. رنگ آبي يا رنگ پريدگي انگشتان پيش از تورم مي تواند نشانگري از بيماري رينود باشد.
ورزش
طي انجام ورزش دست ها ممکن است متورم شوند زيرا رگ هاي خوني در بدن شما به افزايش تقاضا براي انرژي در ماهيچه ها واکنش نشان مي دهند. زماني که ورزش مي کنيد، بدن گرما توليد مي کند. دستگاه عروقي اجازه مي دهد مايع بيشتري وارد انگشتان دست و پا شود تا از اين طريق دماي بدن کاهش يابد.
مشکلات کليه
اگر کليه ها در دفع مايعات اضافه موفق نباشند، بدن آن را در خود نگه مي دارد که مي تواند به تورم منجر شود. اين شرام که به نام «اديما» (Edema) شناخته مي شود مي تواند هر بخش از بدن را تحت تاثير قرار دهد، اما بيشتر در دست ها و پاها ديده مي شود. همچنين، کليه ها به تنظيم الکتروليت ها در بدن کمک مي کنند، از اين رو، هر گونه بيماري يا مشکل در آنها مي تواند بر اين روند تاثيرگذار باشد. پرفشاري خون و ديابت از جمله شرايطي هستند که مي توانند موجب مشکلات کليوي شوند.
داروها
مصرف برخي داروها مي تواند موجب تورم در دست ها شود که از آن جمله مي توان به داروهاي فشار خون بالا، داروهاي ديابت، استروئيدها، و داروهاي ضد باردراي اشاره کرد.
منبع: asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل «سرد» بودن بازی پرسپولیس - سپاهان/ راه قهرمان شدن سرخپوشان

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان روز گذشته چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در هفته بیست و پنجم لیگ برتر رو در روی هم قرار گرفتند که این دیدار در پایان با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید. با کسب یک امتیاز این دیدار پرسپولیس و سپاهان به ترتیب ۵۳ و ۴۶ امتیازی شدند و به ترتیب در رده‌های اول و سوم جدول قرار گرفته اند.

حمید درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با این بازی اظهار داشت: بازیکنان پرسپولیس کار سختی داشتند و حریفشان از تیم‌های خوب این فصل بود. شرایط بازی به گونه‌ای بود که موقعیت‌های زیادی روی دروازه‌ها خلق نمی‌شد و در این بین داور بازی هم به نظرم بازی را خوب مدیریت نکرد.

او ادامه داد: داوران در این فصل به نظرم روی خیلی از دیدارها تأثیر داشتند و در بازی هم داور خیلی باعث وقفه در جریان بازی شد و تصمیمات تأثیرگذاری داشت و قضاوت خوبی را نداشت. مدیران باید برای چنین دیدارهای مهمی از داورانی استفاده کنند که بتوانند قضاوت‌های خوبی داشته باشند و از همه مهم‌تر اینکه بتوانند بازیکنان را مدیریت کنند.

درخشان افزود: پرسپولیس اگر به دنبال قهرمانی در لیگ هستند باید در ۵ هفته باقی مانده امتیازات لازم را کسب کنند. با توجه به تساوی استقلال شانس قهرمانی وجود دارد و بازیکنان و هواداران نباید نا امید باشند و در این بین وظیفه بازیکنان و اعضای کادرفنی سنگین‌تر شده و در این ۵ بازی نباید مرتکب اشتباه شوند.

کارشناس فوتبال در ارتباط با دیدار هفته آینده پرسپولیس و نساجی تصریح کرد: همانطور که گفتم جای اشتباهی وجود ندارد و پرسپولیسی‌ها باید برای پیروزی گام به زمین بگذارند. درست است که نساجی در این هفته توانست ذوب آهن را شکست دهد و قطعاً بازیکنان این تیم با انگیزه بالایی رو در روی پرسپولیس قرار می‌گیرند اما با توجه به نتایج به دست آمده پرسپولیس نیاز مبرمی به ۳ امتیاز بازی دارد.

کارشناس فوتبال در پایان تصریح کرد: امیدوارم در دیدارهای باقی مانده قضاوت‌های خوبی را از داوران شاهد باشیم تا تیم‌ها ضرر نکند و در پایان اتفاقاتی رخ دهد که باعث خوشحالی هواداران پرسپولیس شود و این تیم بار دیگر به مقام قهرمانی دست یابد.

کد خبر 6094941

دیگر خبرها

  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز
  • اطلاعیه جدید درباره دلایل ردصلاحیت روحانی
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست‌انداز
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • دلایل «سرد» بودن بازی پرسپولیس - سپاهان/ راه قهرمان شدن سرخپوشان