Web Analytics Made Easy - Statcounter

همکاری سازمان سمت با دانشگاه معارف لبنان، همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با «معهدالمعارف الحکمیه» لبنان، برگزاری نشست «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و انتشار شماره جدید از فصلنامه های «قبسات» و «ذهن» از اخبار حوزه اندیشه در هفته جاری است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حوزه فکر و اندیشه هفته جاری را با اخبار و برنامه های متنوع به پایان می رساند؛ آنچه در ذیل می آید مروری بر فعالیت های این حوزه در سومین هفته از زمستان 97 است:

 

راه اندازی دفاتر استانی مجمع عالی حکمت اسلامی/بانک پایان نامه ها به روز می شود

 

 

 

 

«محمدباقر خراسانی»  با اشاره به برنامه ها و فعالیت های پیش رو مجمع عالی حکمت اسلامی، اظهار کرد: مجمع تاکنون برنامه های متعددی داشته است و همچنان روند خود را ادامه می دهد و در این راستا نشست علمی با موضوع «نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی» را برگزار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که به موضوعی کاربردی نظر دارد و در فضای جامعه ما مورد نیاز است «احمدحسین شریفی» و «محمدسعید مهدوی کنی» سخنرانی می کنند.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: همچنین در ایام بهمن ماه نیز نشستی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود. این نشست احتمالا به موضوعی پیرامون فضای فلسفه سیاسی در ایران معاصر اختصاص دارد.

 

وی با اشاره به دیگر فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: انتشارات مجمع نیز فعالیت خودش را ادامه می دهد، بیش از 10 عنوان از کتاب های قبلی مجمع به چاپ دوم و سوم رسیده است و در حال حاضر ویراست جدید آنها را آماده می کنیم. علاوه بر این کتاب «یادنامه علامه طباطبایی(ره)» شامل مجموعه مباحث وگفت وگوهای سومین ویژه برنامه بزرگداشت علامه در سال 96، در آخرین مراحل تنظیم و تدوین قرار دارد و تا پایان بهمن ماه منتشر می شود.

 

خراسانی اظهار کرد: همچنین کتاب دیگری با عنوان «نقش و حضور خدا در جهان» که اکنون کارهای تدوین، تنظیم، ویراستاری و نمایه سازی اش انجام شده در فرآیند چاپ قرار دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت کاغذ افزایش یافته ما به دنبال کم کردن هزینه چاپ هستیم تا مخاطب اهل مطالعه با مشکل مواجه نشود.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ابراز کرد: تولیدات رسانه ای مجمع شامل مجموعه نشست های علمی برگزار شده در نیمه دوم سال 97 نیز آماده تدوین شده است و ظرف 10 روز آینده در بانک نرم افزاری  قرار می گیرد. علاوه بر این، بانک های اطلاعاتی که در سایت مجمع عالی حکمت اسلامی قرار گرفته نیز چند روز قبل بروزرسانی شد.

 

وی ادامه داد: در این راستا بانک مطالعاتی پایان نامه های علوم عقلی مراکز حوزوی نیز به روز شده و اطلاعات 2484 پایان نامه در آن قرار گرفته است، البته از هفته جاری نیز بحث به روز رسانی این بانک ها شروع شده است.

 

خراسانی اضافه کرد: هر شش ماه یکبار بانک اطلاعات پایان نامه ها را بروز می کنیم و در اختیار مخاطبان قرار می دهیم، اگر چکیده هم در دسترس باشد در اختیار مخاطب قرار می دهیم. این فضای مناسبی است و پژوهشگران می توانند از این بانک اطلاعاتی بهره مند شوند.

 

خراسانی با اشاره به فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس گفت: در شعبه مشهد نیز اقدامات متعددی انجام شده است که از جمله آنها می توان به برگزاری دومین کارگاه آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان اشاره کرد که طی سه روز در مشهد برگزار شد، این دوره با استقبال بسیاری از سوی علاقه مندان و مخاطبان حوزوی و دانشگاهی و مربیان آموزش و پرورش مواجه شد، البته قصد داریم که تا پایان سال نیز حداقل یک کارگاه دیگر نیز برگزار کنیم.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: همچنین، در حال فراهم آوردن شرایط برای شهرستان ها و استان هایی هستیم که قصد فعالیت دارند اما امکان راه اندازی شعبه را ندارند، اکنون بحث راه اندازی دفاتر در سایر استان ها تایید شده و امیدواریم تا پایان سال دفتر مجمع در یکی از استان های شرقی کشور افتتاح شود.

 

وی افزود: برنامه دیگری که قصد داریم اردیبهشت سال آینده برگزار کنیم، ویژه برنامه هایی است که با همکاری بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری برپا می کنیم. سال آینده چهلمین سال شهادت شهید مطهری است و ما در این راستا و در طول مان ایام در مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه های متعددی خواهیم داشت.

 

چهارمین کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی دانشگاه شاهد با موضوع «مولفه های ساختاری تمدن سازی اسلامی با رویکرد آینده پژوهی» برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، چهارمین کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاه های علمی دانشگاه شاهد با موضوع مولفه های ساختاری تمدن سازی اسلامی با رویکرد آینده پژوهی شنبه، ۲۲ دی ماه ۹۷ از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار می شود.

 

این کرسی با حضور حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان ارائه دهنده و محمدرحیم عیوضی، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد و امیر گروسی، عضو هیأت علمی دانشگاه رجا به عنوان ناقدان جلسه و علیرضا کیقبادی به عنوان دبیر جلسه برپا می‌ شود.

 

سرنوشت هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به روایت «زاویه»

 

 

 

گفت وگوی چالشی این هفته مجله تلویزیونی «زاویه« با موضوع «پرسش از سرنوشت هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی» از آنتن شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

در برنامه این هفته حجت‌الاسلام «عبدالحسین خسروپناه»، دبیر و نایب رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و «حسین سلیمی»، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی (ره) حضور داشته و به ارایه نظرات خود می پردازند.

 

بر پایه این گزارش، برای ما ایرانیان آزاداندیشی مسئله جدیدی نیست. از مشروطه به این سو آزاداندیشی اولین دغدغه ذهن روشنفکران ایرانی بوده است. در انقلاب اسلامی نیز آزادی آرمان برجسته‌ای بود و یکی از اساسی‌ترین نقدهایی که به حکومت پهلوی می‌شد بستن درهای آزاداندیشی و تعقل بود؛ در نتیجه برنامه زاویه در این قسمت قصد دارد که با توجه به نکات ذکر شده و با نگاه مأموریت‌های این تشکیلات، به طرح مباحثی بپردازد که پیرامون این مفهوم و عملکرد این سازمان قابل طرح است.

 

گفتنی است، برنامه «زاویه» به تهیه‌کنندگی «علی خواجه» و با اجرای «حبیب‌الله رحیم‌پور» هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 

«اصلاح یا انقلاب» معرفی و بررسی می‌شود

 

 

 

«اصلاح یا انقلاب؛ دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم ایران» (1357-1353) عنوان کتاب محمدحسین خسروپناه است که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.

 

این نشست با حضور مصطفی مهرآیین و محمدحسین خسروپناه امروز (چهارشنبه، 19 دی ماه) ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود.

 

در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ محمدرضا شاه پهلوی دیکتاتور ایران بود و مخالفانش هم به شکل مسالمت‌آمیز و هم قهرآمیز با او مبارزه می‌کردند. از اسفندماه سال ۱۳۵۲ سیاست‌مداران مشروطه‌خواه، نویسندگان، حقوق‌دانان و... با نوشتن نامه‌های سرگشاده به شاه به او هشدار می‌دادند شیوه حکمرانی‌اش را تغییر دهد. آن‌ها خواهان اجرای قانون اساسی بودند. این کتاب مشتمل بر مقاله‌ها، نامه‌ها و مدارک و اسنادی است که به شاه ایران از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به منظور مخالفت با خودکامگی شاه و عملکردش در برابر مطالبات مردم نوشته شده است.

 

سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 واقع شده است.

 

انتشار هفتاد و پنجمین از «ذهن»

 

 

هفتاد و پنجمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی «ذهن» به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

بنابر این گزارش، در این شماره مقالات ذیل به چشم می خورد:

 

ـ ضرورت کاربست زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن/ علیرضا قائمی‌نیا

ـ موضوع‌شناسی علوم انسانی و اقتضائات روش‌شناختی آن/ رمضان علی‌تبار

ـ بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ‌مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی/ محمد عرب‌صالحی،صدیقه نیک‌طبع

ـ تحول هرمنوتیکی پدیدارشناسی: هایدگر و ریکور/ میثم دادخواه، علی‌نقی باقرشاهی

ـ ذهنیت‌گرایی از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی/عباس دهقانی‌نژاد، محسن جوادی

ـ حقیقت علم و رابطه ذهن و عین با تأکید بر مصنفات افضل‌الدین کاشانی و رساله معرفت‌النفس محمدحسن الهی/علیرضا کرمانی

ـ نظریه عقل ابن‌سینا با نظر به تفسیر او از نظریه نوس در فلسفه ارسطو/ محمدعلی معمارزاده، مهدی قوام‌صفری

ـ تحلیل انتقادی فلسفه عمل از دیدگاه هیوم با تأکید بر آرای فلاسفه مسلمان/ میثم شادپور، علی شیروانی هرندی

ـ بررسی نشانه‌شناختی ارزش و روابط سلبی عناصر طبیعت در قرآن کریم بر پایه نشانه‌شناسی لایه‌ای/ فرنگیس عباس‌زاده

 

«چشم انداز تحولات سوریه و نظم منطقه ای غرب آسیا» بررسی می شود

 

 

 

 

همایش تخصصی «چشم انداز تحولات سوریه و نظم منطقه ای غرب آسیا» به همت پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین المللِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، در این همایش آقایان سجادپور، جابری انصاری، دهقانی و شیبانی درباره «چشم انداز تحولات سوریه و نظم منطقه ای غرب آسیا» سخنرانی می کنند.

 

گفتنی است، نشست مذکور 22 دی ماه از ساعت 15 تا 18 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

 

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بررسی می شود 

 

 

 

نشست «بررسی سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» با همکاری دانشکده های مبانی فقه و عدالت برگزار می شود.

 

در این نشست حجت الاسلام «حمیدرضا شاکرین»، سخنرانی می کند و در ادامه «کمال اکبری» و «علی شیرخانی» به نقد مباحث مطرح شده می پردازند. همچنین دبیر علمی این نشست حجت الاسلام «حسن یوسف زاده» است.

 

گفتنی است این نشست پنجشنبه، 20 دی از ساعت 15 در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار می شود.

 

«قبسات» به ایستگاه هشتاد و نهم رسید

 

 

هشتاد و نهمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی «قبسات» به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.            

 

بنابر این گزارش، در این شماره از قبسات می‌خوانیم:

 

ـ تبیین نسبت مرجعیت، حقانیت، خاتمیت و توجیه باورهای دینی/ قاسم پورحسن و سیدمحمدرضا لواسانی

ـ تناسخ و نسبت آن با معاد/ حمیدرضا شاکرین

ـ تحلیل و بررسی تأویل از دیدگاه ابن تیمیه و علامه طباطبایی/ علی الله بداشتی و محسن پیرهادی

ـ ضرورت و آینده دین از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم/ سلیمان خاکبان

ـ نقد و بررسی همسان انگاری نظریه تکامل و حرکت جوهری/ قاسم اخوان نبوی

ـ مستضعفان و مسئله نجات/ ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی

ـ روش و روش شناسی در علوم انسانی اسلامی چارچوبی برای تحلیل و ارزیابی نظریه های علم دینی و علوم انسانی اسلامی/ محمد فتحعلی خانی

ـ بررسی و نقد آخرین دیدگاه ویلیام راو در مورد شر گزاف با استفاده از نظریات متفکران غربی و اسلامی/ روح الله شاکری زواردهی و زهیر دهقانی آرانی

ـ بررسی نظریه شیخ اشراق درباره اراده الهی/ غلامحسین گرامی

ـ چکیده انگلیسی/ مریم ساجدی

 

انتشار «حقوق اساسی۲»

 

 

کتاب «حقوق اساسی2» از سری کتاب های سه گانه حقوق اساسی1 و2 و 3 که توسط گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دست انتشار است، در واپیسین روزهای پاییز امسال روانه باز نشر شد.

 

این اثر، بخشی از زیربنایی ترین مباحث حقوق اساسی را در قالب متنی آموزشی پژوهشی مورد کنکاش قرار داده و به‌ویژه در مباحث مربوط به رهبری، با رویکرد توأمان فقهی حقوقی، پاسخگوی بسیاری از ابهامات در این زمینه است.

 

نویسندگان این کتاب، حسین جوان آراسته، دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و محسن ملک افضلی، استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلام دانشگاه قم هستند.

 

در برشی از کتاب «حقوق اساسی۲» می‌خوانیم: حقوق اساسی، مهم ترین شاخه از شاخه‌های حقوق عمومی است و با بهره‌گیری از منابعی چون قانون اساسی که عالی‌ترین سند سیاسی و حقوقی هر کشور است، به بررسی ماهیت حاکمیت، نوع حکومت، تشکیلات و صلاحیت‌های قوای سه گانه و نهادهای دیگر حکومت، صلاحیت مقام‌های دولت و نیز حقوق و آزادی‌های بنیادین ملت می‌پردازد. پس از بازنگری دروس دوره کارشناسی حقوق، همه مباحث حقوق اساسی در سه درس حقوق اساسی ۱و ۲ و ۳ توزیع شد و مطابق آن، در حقوق اساسی۲ دانشجویان با انواع قوا (قوه مؤسس و قوای سه گانه و نهادهای حکومت)، ابتدا در حقوق اساسی دیگر کشورها و سپس در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، آشنا می شوند.

 

استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث حقوقی می‌توانند این کتاب ۲۹۷ صفحه‌ای را با قیمت ۲۱ هزار تومان از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا نمایندگی‌های این انتشارات در سراسر کشور و یا با مراجعه به سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی www.rihu.ac.ir خریداری کنند.

 

همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با «معهدالمعارف الحکمیه» لبنان درباره علوم انسانی

 

 

 

به تازگی نشست مشترکی میان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معهدالمعارف الحکمیه لبنان برگزار شد. در این نشست صمیمی که با حضور حجت‌الاسلام «محمد عرب صالحی»، رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، حجت‌الاسلام «ابوالفضل ساجدی»، مدیر قطب علمی فلسفه دین و حجت الاسلام شیخ «شفیق جرادی»، رییس موسسه معهدالمعارف الحکمیه لبنان در قم برگزار شد تعاملات علمی دو نهاد در زمینه فعالیت های علمی پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در گفت وگو با خبرنگار اندیشه شبستان در مورد مصوبات این نشست، اظهار کرد: طی این نشست گزارشی از فعالیت های قطب علمی فلسفه دین در طول سال های گذشته و همچنین برنامه های آتی برای حجت الاسلام شیخ «شفیق جرادی» ارایه شد.

 

مدیر قطب علمی فلسفه دین ادامه داد: شفیق جرادی، از جمله متفکرانی است که در مسیر بررسی وضعیت فکری جوامع عربی به ویژه لبنان فعالیت هایی دارد. ما نیز در راستای پرسش های اعتقادی و شبهات جدید مطرح در حوزه فلسفه دین و پرسش های جدیدی که جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و اندیشمندان و جوانان با آن مواجهند، با او دیداری داشتیم. وی در این موارد کتاب هایی را هم تالیف کرده است.

 

ساجدی با بیان اینکه این دیدار در راستای گسترش فعالیت های قطب علمی فلسفه دین در سطح بین الملل انجام گرفت، تصریح کرد: به دلیل شباهت فراوانی که میان شرایط فکری و فرهنگی در میان کشورهای اسلامی وجود دارد و از طرف دیگر فعالیت هایی که برخی روشنفکران غرب زده برای محدودسازی اسلام اصیل دارند، این دیدار انجام و در آن گزارش هایی از فعالیت های دو طرف ارایه شد.  

 

وی اضافه کرد: قرار شد در راستای توسعه فعالیت های قطب علمی فلسفه دین، فعالیت های مشترکی را در آینده دنبال کنیم که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست های مشترک میان نخبگان ایرانی و کشورهای اسلامی، همچنین بررسی وجوه مشترک و اختلاف میان فضای فرهنگی ایران و کشورهای عربی، تفاوت نیازهای فرهنگی میان این دو، اشاره کرد.

  

مدیر قطب علمی فلسفه دین تاکید کرد: به دلیل اینکه اکنون در مسیر رشد تمدن اسلامی حرکت می کنیم، اهمیت وافری دارد که در عرصه علم تحرک مضاعفی داشته باشیم، در این میدان برخی به دلیل گرایشات غربی و نشناختن ظرفیت های اسلام، پرسش ها وشبهاتی را در فضای فکری مطرح می کنند که عقاید دینی، آموزه های اسلامی، جایگاه علم و آموزه های اسلامی و کارکرد آن در شرایط جاری، قلمرو اجتماعی و سیاسی اسلام، جایگاه معنویت اسلامی را مورد هدف قرار می دهند و با تاثیرپذیری از فرهنگ غرب، در مسیر تغییر وضعیت فکری و فرهنگی کشورهای اسلامی بر می آیند.

 

وی در ادامه بیان کرد: قطب فلسفه دین در چنین شرایطی لازم می داند که فعالیت های بین المللی را توسعه داده و از طرف دیگر نیازهای نخبگانی کشورهای همسایه را بشناسد و تلاش کند تا آثار موجود در مراکز فرهنگی ایران را به ممالک عربی معرفی کند. البته در این مسیر ضرورت آشنایی با زبان های خارجی از جمله زبان عربی، برای نخبگان و طلاب و اندشمندان اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین یکی از گام های لازم در این مسیر شناسایی پرسش های تازه ای است که جوانان نسبت به اسلام با آن مواجه هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمدن اسلامی در حال رشد و در عین حال در مواجهه با تمدن غرب است، ابراز کرد: با توجه به این مساله باید به پرسش ها پاسخ داد. کشف عوامل دین گرایی و عوامل دین گریزی و فاصله گرفتن از دین از جمله ضرورت هایی است که باید درصدد کشف آنها بر آییم تا بتوانیم با همکاری سایر نخبگان در کشورها برای رشد اسلام، گام های تازه ای برداریم و این دیدار از جمله اقداماتی است که در این راستا برگزار شد.

 

ساجدی تصریح کرد: در دیدار با رییس موسسه معهدالمعارف الحکمیه، بنا شد تفاهم نامه ای را به امضا برسانیم که در حال حاضر تفاهم نامه به تصویب رسیده و به زودی مکتوب می شود. در پی عقد این تفاهم نامه از نخبگان حوزه فلسفه دین و شخصیت های بین المللی مطرح در این حوزه نیز دیدار می کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت موسسه لبنانی در برگزاری برخی همایش‌های بین المللی، همکاری در نگارش و ترجمه دانشنامه فلسفه دین و ترجمه و نشر برخی آثار ممتاز پژوهشگاه به زبان عربی از اهم توافقات صورت گرفته بین پژوهشگاه و معهدالمعارف الحکمیه لبنان است.

 

همکاری سازمان سمت با دانشگاه معارف لبنان

 

 

 

 

در جلسه مشترک مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» و نمایندگان دانشگاه معارف لبنان، همکاری‌های دوجانبه و چگونگی ادامه این همکاری‌ها در آینده مورد بحث قرار گرفت.

 

بنابر این گزارش، در این جلسه که در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار شد، «سید علی موسوی»، نماینده دانشگاه معارف لبنان و هیأت همراه با «شهره روغنی»، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و «مسعود فکری»، مدیر گروه تخصصی زبان عربی سازمان «سمت»، دیدار و گفتگو کردند.

 

در این دیدار که همکاری‌های دو جانبه و چگونگی ادامه این همکاری‌ها در آینده مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، روغنی ضمن خوشآمدگویی به هیأت لبنانی، گزارشی از روند همکاری‌های دو جانبه این دو نهاد ارائه کرد و گفت: سازمان «سمت» همچون گذشته علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های دوسویه است.

 

در ادامه سیدعلی موسوی با اشاره به تعهدات دانشگاه معارف در همکاری خود با سازمان «سمت»، اعلام کرد: دانشگاه معارف به کتاب‌های «سمت» که با رویکرد اسلامی تدوین شده‌اند، به ویژه در دو حوزه مدیریت و ادیان، نیاز مبرم دارد.

 

دو طرف پیشنهاد کردند علاوه بر همکاری در زمینه تدوین و ترجمه منابع مورد نیاز دانشگاه معارف، در سایر زمینه‌ها مانند برگزاری سمینار و دوره‌های آموزشی نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

برنامه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سومین هفته زمستان

 

 

 

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اخباری داغ به استقبال سومین هفته از زمستان 97 رفته است.

 

برگزاری نشست علمی تخصصی «اخلاق کاربردی و مدیریت کسب و کار»

 

بنابر این گزارش، انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست علمی تخصصی «اخلاق کاربردی و مدیریت کسب و کار» را با رویکرد اسلامی سه شنبه، 18 دی برگزار می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

 

«محمدتقی اسلامی»، مدیر گروه پژوهشی اخلاق در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخنران این نشست علمی است و عبدالله توکلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نائب رئیس انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی و امیر حسین‌زاده، پژوهشگر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد در جلسه حضور دارند.

 

دبیر علمی جلسه یادشده حسن عابدی جعفری، رئیس انجمن مدیریت رفتار سازمانی است.

 

این نشست علمی روز سه شنبه، ۱۸ دی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به نشانی تهران، خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نبش ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی سالن خیام برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، ‌برای شرکت کنندگان، گواهی نامه رسمی از سوی انجمن مدیریت رفتار سازمانی صادر می‌شود.

 

برگزاری کرسی علمی ترویجی «فقه عفاف؛ حلقه‌ای مفقود در تبویب فقه»

 

علاوه بر این، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره)، کرسی علمی ترویجی «فقه عفاف؛ حلقه‌ای مفقود در تبویب فقه» را چهارشنبه، 19 دی برگزار می‌کند.

 

ارائه کننده این کرسی، حجت الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است و حضرات آیات سیدمحمد غروی و سیدمنذر حکیم به عنوان ناقد در جلسه یادشده حضور دارند.

 

دبیر علمی کرسی «فقه عفاف»، حجت الاسلام بیاتی است و این جلسه روز چهارشنبه، ۱۹ دی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در سالن ۳۱۰ ساختمان امام رضا علیه السلام مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام حدفاصل میدان معلم و بسیج برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل مراجع مراجع و علماء شیراز استان گلستان کانون های مساجد آیت الله سید حاتمی بیرجند قیام 19 دی ارشاد بسته خبری اندیشه علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اهمیت علوم انسانی به بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. هر چه این بعد از انسان بودن و نیاز‌های مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد، علوم انسانی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر علوم انسانی را به معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم؛ زیرا فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود، پس علوم انسانی به‌طور عام کلمه، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند؛ بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می‌یابد این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیاز‌های معنوی انسان سروکار دارد.

روند کنونی پیشرفت کشور نشان می‌دهد نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به‌زودی به رشته‌های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه حوزه‌های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصان و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف علوم انسانی خواهیم بود.

این امر موجب تخصصی شدن رشته‌های علوم انسانی و توسعه حوزه‌های میان‌رشته‌ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش‌آموزانی که در چند سال آتی در این رشته‌ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست‌های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم به‌وضوح می‌توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می‌رود؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که در بازه ده ساله آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه علوم انسانی باشیم.

بر همین اساس به سراغ رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد رفتیم و درباره فعالیت‌های دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی به گفت‌وگو نشستیم.

رؤیا افراسیابی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و رئیس دانشکده علوم انسانی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به سؤال دانشکده علوم انسانی شامل چه رشته‌های می‌شود، بیان کرد: در دانشکده علوم انسانی بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته مختلف در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری مشغول تحصیل هستند. رشته‌های پرطرفدار این دانشکده شامل روانشناسی در همه مقاطع تحصیلی (در مقطع دکتری شامل رشته‌های روانشاسی تربیتی، روانشناسی عمومی و مشاوره)، رشته علوم تربیتی در همه مقاطع (گرایش ارشد برنامه‌ریزی درسی و گرایش ارشد و دکتری مدیریت آموزشی)، رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در همه مقاطع (گرایش ارشد و دکتری فیزیولوژی ورزشی و ارشد حرکات اصلاحی)، رشته حقوق، رشته مدیریت بازرگانی در همه مقاطع تحصیلی (ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی)، علوم قضایی، حسابداری و. است.

آنا: دانشجوی دختر از رشته‌های علوم انسانی بیشتر استقبال می‌کند یا دانشجوی پسر؟

افراسیابی: با توجه به شرایط عمومی جامعه، وضعیت اشتغال عموماً بیشتر دانشجویان دختر جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و این امر در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم انسانی هم مستثنی نیست.

آنا:‌ امکانات آموزشی و کمک‌آموزشی در دانشکده در چه سطحی است؟

افراسیابی:  کلاس‌های دانشکده مجهز به دیتا پروژکتور هستند از دیگر امکانات می‌توان به کتابخانه، لابراتوار زبان برای استفاده دانشجویان زبان انگلیسی، سالن اجتماعات دانشکده برای برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، اتاق دفاع برای برگزاری جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سوله‌های ورزشی و همچنین کارگاه روانشناسی برای دانشجویان رشته روانشناسی اشاره کرد.

این دانشکده دارای دو فصلنامه علوم تربیتی و تاریخ است. همچنین انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در رشته‌های مختلف توسط دانشجویان و با مساعدت و مشارکت استادان شکل گرفته و دانشجویان در آنها مشغول فعالیت هستند که این امر منجر به پویایی و نشاط در دانشجویان می‌شود.

آنا:‌ اکنون چگونه از پایان‌نامه‌های تحقیقاتی یا ایده‌های کارآفرینی حمایت می‌شود؟

افراسیابی:  برای انجام بهینه پایان‌نامه‌ها و استفاده از نتایج کاربردی آنها، ارتباطات خوبی با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد و برخی از پایان‌نامه‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی به حل مشکلات سازمان‌ها کمک می‌کنند.

آنا:‌ تعداد استادان عضو هیئت علمی دانشکده شما چقدر است؟

افراسیابی:  تعداد ۳۰ عضو هیئت علمی در دانشکده علوم انسانی مشغول به فعالیت و تدریس هستند.

آنا:‌ با توجه به اهمیت رشته‌های علوم انسانی در سطح کشور وضعیت این رشته را در سطح استان و دانشگاه آزاد استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افراسیابی:  دانشجویی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه‌های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می‌تواند موفق و منشأ اثر باشد. به‌ویژه برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه‌های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

با توجه به رشته‌های پر متقاضی و ارائه خدمات مناسب، امکانات آموزشی و پژوهشی و استادان توانمند رشته‌های دانشکده علوم انسانی از مقبولیت شایسته‌ای در سطح استان برخوردار بوده و افزایش آمار ثبت‌نام در رشته‌ها خود گویای جایگاه عالی این دانشکده در سطح استان است.

آنا:‌ درباره طرح‌های پژوهشی، کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده و جایگاه پژوهشی آن در دانشگاه توضیحی ارائه فرمایید؟

افراسیابی: هر ساله اعضای هیئت علمی این دانشکده قرارداد‌هایی را در قالب طرح‌های پژوهشی با سازمان‌های مختلف منعقد می‌کنند و ارتباط خوبی بین اعضای هیئت علمی و بخش تحقیق و توسعه سازمان‌های مختلف استان وجود دارد.

درباره ظرفیت همکاران و دانشجویان این دانشکده همین بس که اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد هر ساله در زمره پژوهشگران برتر استان قرار می‌گیرند و هر ساله مقالات علمی و علمی پژوهشی توسط استادان در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ می‌شوند که خود در معرفی توان علمی همکاران و دانشجویان نقش مؤثری دارد.

آنا:‌ آیا به نظر شما دانشگاه توانسته در رسالت خود مبنی بر تأثیرگذاری علمی و فرهنگی در سطح استان موفق باشد و در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

افراسیابی: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سازمان اجتماعی، تغییر در بافت اجتماعی و فرهنگی شهر‌هایی است که دانشگاه در آن تأسیس شده این دانشگاه توانسته در افزایش مشارکت زنان در جامعه، بهبود روابط اجتماعی بین مردم و افزایش گرایش به ادامه تحصیل بین دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

به‌طور کلی امید به بهبود وضعیت زندگی بین مردم افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این عامل موجب کاهش مهاجرت شهروندان به شهر‌های دیگر به امید زندگی بهتر، شده است. دانشگاه باعث ارتباط بهتر بین افرادی که زبان و گویش‌های مختلفی دارند، شده و دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان سفیران فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی در سطح جامعه توانسته‌اند نقش مؤثری در حفظ آداب‌ورسوم، ورزش‌های سنتی و باستانی، همسو شدن با تغییرات فرهنگی با حفظ سنت‌ها، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در قالب جهاد سازندگی، مددکاری اجتماعی و فعالیت‌های خیرخواهانه، برگزاری مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.

آنا: سخن آخر...

افراسیابی: انجمن‌های ورزشی در زمره انجمن‌های فعال دانشجویی هستند که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود و برنامه‌های مفرح ورزشی در قالب طبیعت‌گردی و مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کنند. تعدادی از دانشجویان این رشته تحصیلی عضو تیم‌های مختلف ورزشی استان و تیم ملی کشور در رشته‌های مختلف هستند که حائز مقام‌های قهرمانی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته‌های مورد فعالیت خود هستند که خود برگ زرینی در عملکرد بهینه رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشکده علوم انسانی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد باشد.

گفت‌وگو از لادن لنگری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود