Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:51:06 GMT

مرکز شهر زنجان نفس می کشد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۴۹۴۸

مرکز شهر زنجان نفس می کشد

زنجان - ایرنا - هسته مرکز شهر زنجان که در گذشته حجم بالایی از خودروها و ترافیک سرسام آور را به خود اختصاص داده بود اکنون به پیاده راه تبدیل شده که علاوه بر ایجاد انبساط آرامش برای شهروندان به این بخش نفس راحت می کشد.

به گزارش ایرنا، گسترش شهرنشینی و زندگی ماشینی بسیاری از شاخص های کیفی زندگی را دچار مخاطره اساسی کرده و پیامدهای ناگوار اجتماعی،اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی را برای شهرها به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس توجه به مسئله حضور انسان و حرکت پیاده به عنوان یکی از عوامل موثر در کیفی سازی زندگی شهروندان مورد توجه جدی واقع شده و با وارد شدن موضوعات اجتماعی، رفتاری نظیر آسیب شناسی های رفتاری ، مقیاس ادراکی و کیفیت خاطره سازی از دیدگاه شخصی پیاده اقداماتی در این زمینه شکل گرفت.
این مهم به ایجاد مسیرها و محدوده های خاصی شد که اغلب با تاسی از گذشته و هویت های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در مکان یابی ها و مراکز شهری مورد توجه قرار گرفتند که مزایای مختلفی را به دنبال داشت.
این فضاهای شهری در آشفته بازار زندگی ماشینی شاید بتواند پاسخی بر نیازهای متعالی انسانها در شهر باشد، چرا که شهر و شهر نشینی فقط وجود بناها و خیابانها و فروشگاه های مختلف نیست، بلکه بستری است که در آن جامعه مدنی تبلور یافته و به تعالی می رسد.
بر این اساس موضوع راه اندازی و ایجاد پیاده راه از ابتدای تیر امسال در شهر زنجان کلید خورد ، طرحی که تلاش داشت فضای و خاطره جدیدی را برای شهروندان تداعی کند.
مدت کوتاهی از زمان افتتاح این پروژه در زنجان می گذرد و در این میان نظرات موافق و مخالفی از سوی شهروندان و کسبه های این محدوده وجود دارد.
یکی از اهالی کسبه با سابقه 16 ساله در این محدوده با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه نگرانی هایی را در ارتباط با وضعیت فروش کالاها و محصولات برای فعالان این بخش ایجاد کرده بود، گفت: هم اکنون در مقایسه با وضعیت ترافیکی بغرنج گذشته در این محدوده آرامش وصف ناپذیری ایجاد شده است.
این کسبه اظهار داشت: تردد مشتریان برای خرید کالا و محصولات مورد نیاز نیز بیش از گذشته بهتر شده و از طرفی وضعیت بازار هر چند با توجه به مسائل اقتصادی کنونی روند بهتر یافته است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کسبه با اجرای این طرح مخالف بودند، اما وضعیت کنونی فضایی دلپذیری را هم برای مردم و کسبه ها مهیا کرده، هر چند مخالفت هایی در این ارتباط وجود دارد.
اما کسبه دیگری نیز با انتقادات از عدم اجرای جاذبه های مختلف در اجرای این پروژه گفت: متاسفانه نبود تردد موجب شده بارگیری کالاها با مشکلاتی مواجه شود و مسافتی برای تحویل آن باید طی شود.
این کسبه افزود: نبود وسلیه نقلیه از قبیل تاکسی و اتوبوس موجب شده حتی ورود افراد ناآشنا نیز با مشکلاتی مواجه شود و از طرفی نبود ترن برقی نیزاین پروژه را بی روح کرده است.
وی بیان کرد: بر این اساس در صورت ایجاد وقت آزاد برای جابجایی کالاها و امکان تردد برای صاحبان مغازه می تواند بخشی از مشکلات این بخش را به مراتب کاهش دهد و این پروژه هیچ نوع جذابیتی برای شهروندان و گردشگران ندارد.
اما یک فروشنده صنایع دستی نیز معتقد است نبود تردد ها در این محوده موج کاهش خریداران شده و مشکلات زیادی را بوجود اورده است.
یک فعال رسانه نیز معتقد است هر چند، در اجرای این پروژه دیدگاههای سنتی از سوی اهالی کسبه وجود داشت و به ترددها نگران بودند، اما اکنون وضعیت بهتر دارد.
اسدالله قربانزاده افزود: با اصلاحات ترافیکی در هسته مرکزی شهر آرامشی در این بخش ایجاد شد وشهروندان زنجانی می توانند بدون اتلاف وقت و به راحتی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند
به گفته وی، این پروژه می تواند مرکزی مهم برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی باشد که بسیار تاثیر گذار است.

** هدف پیادراه ارتقای تعاملات اجتماعی است
مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان در این ارتباط ادامه داد: هدف عمده ایجاد پیاده راه یا مسیرهای پیاده محور، ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان و افزایش کیفیت فضای شهری با اولویت تردد غیر خودرویی ، تقویت و آرامش رفاه شهروندان در بخش هایی از شهر که غالبا ار هویت و اصالت اجتماعی یا اقتصادی و فرهنگی مناسبی در ذهن مخاطرات را دارد، می باشد.
اسرافیل نیازی افزود: در انتخاب محل و ایجاد مسیرهای پیاده محور یا پیاده راه،توجه به مسائل خاص اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی و حتی موضوع پدافند غیر عمل و موارد اضطراری مرتبط خدمات مورد نیاز شهروندان به ساکنین کسبه و واحدهای خدماتی محدوده جز نکات مهم اثر گذار بر موفقیت چنین طرح هایی می باشد که به عنوان پیوست های ضروری طرح اصلی ، باید مورد مطالعه و طراحی و برنامه ریزی قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: ایده و ایجاد پیاده راه در شهر زنجان نیز از مدتها قبل و در دوره های مختلف مدیریت شهری و استانی جزء برنامه ها و خواسته های مدیران شهری بوده است.
مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان ادامه داد: لازم به ذکر است که مدیریت شهری متعهد و ملزم به ارائه و اجرای راهکارها و برنامه های مورد اشاره شده و همزمان با آغاز عملیات عمرانی شده که در مواردی از جمله تامین دسترسی مناسب ساکنین و کسبه به موضوع بارگیری و باراندازی واحدهای تجاری محدوده و تعیین الگوی ترددی مناسب شبکه معابر مرتبط جهت کاهش معضلات ترافیکی است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این طرح ها تکمیل نشده و اصلاحات کافی در شبکه فعال بار و مسافر و حمل و نقل عمو می انجام نگرفته که امیدواریم متولیان امور با توجه به بازخوردهای موضوع و بر اساس مطالعات و بررسی های لازم طرح های مدیریتی مناسبی در این خصوص ارائه و اجرایی شود.

** پیاده راه به کسب و کار کمک می کند
شهردار زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا افزود: پیاده راه یکی از مهمترین طرح‎های شهرداری در کمک به خلوت‌تر شدن هسته مرکزی شهری است و در این راستا برای تحقق این برنامه مهم نشست‌های متعددی در همین باره با بازاریان و کسبه محل برگزار شد.
مسیح‌اله معصومی افزود: یکی از نگرانی‌های بازاریان این بود که کسب و کار آنها مختل شود،اما تجربه نشان می‌دهد که این پیاده‌راه به رونق کسب و کار کمک خواهد کرد و شهرداری به لحاظ وضعیت اقتصادی شهر دغدغه کسبه بازار و شرایط آنها را نیز لحاظ کرده است.
وی اضافه کرد: تبدیل این خیابان به یک محل گردشگری موجب جذب بیشتر مسافر و البته شهروندان می‌شود و علاوه بر آن فضا و آرامش بیشتری را برای شهروندان بوجودمی آورد.
معصومی افزود: طرح پیاده‌راه تاکنون در بسیاری از شهرهای جهان و البته در کشورمان اجرایی شده و در زنجان نیز با بهره‌گیری از تجربیات گذشته اجرایی شد.
وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد یک شهر انسان محور و ایجاد محیطی جذاب و دوست داشتنی است و در واقع پیاده روی یک سفر ایمنی است که در قالب آن باید ارزش پیاده‌روی را دانست و ارزش ویژه‌ای برای آن قائل شد.
این مسئول ادامه داد: برای ساخت پیاده‌راه سه میلیارد تومان هزینه شد که اجرای این طرح موجب ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان شده و علاوه بر کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر با طرح معماری که برای آن در نظر گرفته شده موجب جذب گردشگر نیز خواهد شد.
شهردار زنجان خاطر نشان کرد: طرح پیاده راه کمک شایانی به رونق کسب و کار کسبه می کند، به دلیل انکه وقتی شخصی مسیری را به صورت پیاده طی می‌کند، فرصت بیشتری برای خرید کردن و تهیه لوازم مورد نیاز خود دارد.

** پیاده راه در راستای حفط هویت است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: پیاده راه ها، معابری با بالاترین حد نقش اجتماعی هستند که در آنها تسلط کامل با عابر پیاده است و از وسائل نقلیه موتوری تنها به منظور سرویس دهی به زندگی جاری در آن معبر استفاده می شود.
سجاد خدایی افزود: می توان آن را زیر مجموعه حمل و نقل غیر موتوری دانست که گسترش و افزایش استفاده از آنها موجب تحقق هدف رسیدن به حمل و نقل پایدار می باشد و می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط حمل و نقلی شهرها ایفا کند.
وی بیان کرد: پس گرفتن فضای خیابان از خودروها و وسایل نقلیه و تبدیل آن به پیاده راه به عنوان ابزاری برای فعالیت جمعی است که خود به عنوان مقصد نیز تعریف می شوند، مکان هایی که مردم به آنجا می آیند، در زندگی شهری آن شرکت می کنند،می مانند و به آن حس تعلق پیدا می کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در چند دهه اخیر پیاده راه سازی در شهرهای تاریخی و بزرگ ایران آغاز شد و با توجه به وجود اماکن تاریخی نظیر بازار بزرگ سرپوشیده، عمارت دارائی و ذوالفقاری، مسجد جامع، مسجد خانم، حسینیه، زینبیه اعظم، رختشویخانه، امامزاده ابراهیم (ع) و مسیر حرکت دسته های عزاداری در هشتم و یازدهم محرم و نیز طرح بزرگ میدان شهری سبزه میدان تعریف پیاده راه حدفاصل سبزه میدان تا میدان انقلاب و به عنوان بخشی از چشم انداز توریسم لاین(خط گردشگری)زنجان که در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت.
وی بیان کرد: از این رو جهت کسب توفیقات حداکثری در بازار تولید عرصه عمومی و فضای شهری که بتواند کارکرد بهتری در ایجاد تعاملات و پیوندهای اجتماعی ایفا نماید الزاما باید با شناخت و مطالعه این مسیرها منطبق با سازگاری ذهنی مردم اقدام شود.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در نقش کانون های رشد با اصلاح فضاهای پیرامونی به عنوان یکی از پایدارترین روش ها از جنبه های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی موجب توسعه پایدار شهری شود.
خدایی افزود: با انجام مقدمات لازم توجه به مباحث کیفی سازی و بهبود مستمر ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی شاهد افزایش کیفیت زندگی در هر دو بعد عینی و ذهنی آن در این بافت باشیم.
وی اضافه کرد: الزامابه عنوان یکی از شاخص های توسعه شهری باید به گونه ای کارکرد داشته باشد که ضمن حفظ هویت محلی و تضمین کسب و کار در محدوده طرح بازار امکان ضور و بهره برداری برای همه اقشار جامعه اعم از افراد عادی ، سالمندان،معلولین و روشندلان را در بستری امن و ایمن فراهم سازد.
به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان ، مسیر تعریف شده، شروع حرکت توجه به مبحث مهم پیاده محوری و خط گردشگری زنجان است که گامهای تکمیلی تر آن باید برداشته شود و برای تحقق این مهم همکاری مردم ف کسبه و بازاریان،سمن های مردم نهاد، همه دستگاههای اجرائی مرتبط با مجموعه شورای اسلامی شهر ، مدیریت شهری، تخصیص اعتبارات استانی در این خصوص بطور قطع لازم و راهگشا خواهد بود.

** پیاده راه در راستای بازآفرینی شهری است
عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه زنجان نیز ادامه داد: طی دهه های گذشته در تمام دنیا برای حفظ سلامت جسم و آرامش روان انسانها تلاش می شود محل های کار و زندگی و مخصوصا بافت متراکم مرکز شهرها عاری از خودرو شود.
دکتر مهدی مقیمی افزود: بر این اساس اتحادیه اروپا اقسام آلودگی به ویژه آلودگی هوا را به عنوان اولین عامل مرگ و میر (قاتل خاموش) برشمرده است.
وی، رفع آلودگی های شدید صوتی، بصری و مخصوصا هوا در خیابان امام ، بهبود وضعیت سیما و منظر شهری خیابان ،تقویت زمینه های پیاده روی، دوچرخه سواری، گردش و تفریح در فضای مناسب و آرام برای عموم، ارتقای کیفی بستر جذب توریست و ایجاد فضایی برای گردشگری و افزایش ماندگاری مسافران را ازجمله اهداف طراحی و احداث پیاده راه زنجان ذکر کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تقویت کیفیت فضای عرضه و فروش صنایع دستی و اقتصاد بومی زنجان،افزایش جذابیت محیط پیرامون بازار و مسجد جامع زنجان به عنوان نقاط هدف گردشگری ، اتصال مناسب فضای عمومی شهری خیابان امام به پروژه سبزه میدان از دیگر اهداف اجرای این طرح بود.
وی اضافه کرد: این طرح بطور مستقیم در راستای اهداف بازآفرینی شهری است که با زنده سازی بافت فرسوده و رو به مرگ مرکز شهر تاریخی زنجان و بازگرداندن زندگی و شخصیت و هویت از طریق تقویت فعالیت های موجود و ایجاد و جذابیت بخشی به عملکردهای جدید از نتایج غایی اجرای این طرح خواهند بود.
این استاد دانشگاه زنجان با اشاره به چشم انداز این طرح گفت: ارتقای روزافزون هویت فضایی و منظرین و جذابیت بصری و عملکردی مرکز شهر تاریخی زنجان، اتصال مناسب به طرح سبزه میدان و هم افزایی کیفی فضاهای عمومی شهری ، آرام سازی و انتقال ترافیک سواره به مسیرهای جایگزین ، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی ، تشویق بیشتر مردم به پیاده روی و دوچرخه سواری و عبور از استفاده مفرط از خودرو و توسعه پیاده محوری به معابر آلوده پیرامون از جمله موارد مورد توجه است.
9646/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پياده راه كسبه كاهش ترافيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است

به گزارش خبرنگار مهر، سعید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام عصر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت زیرساخت‌های آب و برق، سدها، انرژی، پسماند و حمل و نقل درون‌شهری استان با حضور دکتر هدایت مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور، با بیان اینکه اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است، گفت: سد چناره در چرداول که تأمین کننده آب شرب سه شهرستان سیروان، چرداول و ایلام است با وجود انجام مطالعات، توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از لیست اعتبارات خارج شده که درخواست رفع موانع آن را داریم.

وی افزود: شبکه‌های توزیع آب شهری خصوصاً در مرکز استان بسیار فرسوده است به طوری که ۴۰ درصد نشتی آب در این شبکه‌ها داریم که رفع آن اعتبار مناسب و کار شبانه روزی و جهادی می‌طلبد.

هژبری ضمن بیان اینکه شبکه انتقال ۲۳ کیلومتری آب از سد ایلام به مرکز استان و شبکه انتقال آب چشمه‌های گل‌گل فرسوده است، توضیح داد: برخی شهرستان‌های استان شبکه تصفیه خانه و دفع فاضلاب ندارند و ارتقای تصفیه خانه شهر مهران که گرانیگاه اربعین است به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در حوزه حمل و نقل درون شهری نیز خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های درون شهری در ایلام بسیار فرسوده هستند و تقاضای اختصاص حداقل ۴۰ دستگاه اتوبوس جهت خدمت در اربعین و مرکز استان داریم که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

کد خبر 6088259

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری استان زنجان
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • مصائب شیراز پس از باران (+ عکس)
  • مصائب شیراز پس از باران / تصاویر
  • مصائب شیراز پس از باران
  • حجاج ابهری و خدابنده ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است