Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@18:40:56 GMT

محاکمه،‌دروغ‌و‌مردی‌به‌نام‌ ِ اوه

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۵۰۱۷

محاکمه،‌دروغ‌و‌مردی‌به‌نام‌ ِ اوه

فیلمی که دوست دارم در اینجا به خوانندگان پیشنهاد کنم، محاکمه، ساخته اورسون ولز است. فیلمی که ولز آن را براساس رمان مشهور محاکمه نوشته فرانتس کافکا ساخته است.   اگرچه فیلم محصول سال ۱۹۶۲است اما ویژگی‌هایی دارد که هنوز از بسیاری جهات فیلمی دیدنی و تازه محسوب می‌شود. فیلمی جسور در ساختار که هنوز کم‌نظیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم 118 دقیقه‌ای که محصول سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان است، جدای از ساختار کم‌نظیرش، به‌لحاظ محتوایی هم هنوز جذاب است. همان‌طور که خود داستان محاکمه اثر فرانتس کافکا هنوز جذابیت دارد و خوانده می‌شود. در اوج نظام استودیویی و آثار قصه‌پرداز هالیوودی، ساختن فیلمی کابوس‌گون جرأتی می‌خواهد که افراد معدودی دارند و اورسن ولز یکی از آن معدود افراد است. قاب‌های کاملاً نامتعارف، میزانسن‌ها و ترکیب صحنه‌های آن - به گمانم حتی امروز، با این‌همه امکانات تکنولوژیک - اگر نگویم نایاب، قطعاً کم‌یاب است. در این فیلم آنتونی پرکینز، ژن مورو، اورسون ولز، رومی اشنایدر، آکیم تامیروف، السا مارتینلی و جس هان بازی می‌کنند. من تماشای فیلم «محاکمه» اورسون ولز را به تمام فیلمسازان نوگرا پیشنهاد می‌کنم. گرچه شاید خیلی از آنها پیشتر این فیلم را دیده‌ باشند اما به‌نظرم دیدن دوباره این فیلم و البته هرازگاهی مرور آثار کلاسیک و بررسی تجربه‌گرایی‌های نسل‌های پیشین، می‌تواند به ایده‌هایی تازه برای تجربه‌های امروزمان بینجامد.  برای کتاب «دروغ» اثر فلوریان زلر را پیشنهاد می‌کنم. درامی جذاب که طنزی در زیرمتن دارد. این نمایشنامه به‌ روابط دو زوج با هم از منظری جذاب می‌پردازد و تم مرکزی آن تخیل خیانت است. این اثر با نگاهی مفرح به موضوع پرداخته و این نگاه جذابش کرده است. تقابل زوجین که این روزها در فیلم‌های ما هم خیلی متداول شده، در این اثر هم هست و از این نظر علاوه بر کتابخوان‌ها، برای علاقه‌مندان فیلم‌های ایرانی هم می‌تواند پیشنهاد خوبی جهت مطالعه باشد. این کتاب با ترجمه محمود گودرزی از نشر علمی فرهنگی زیر نظر ساناز فلاح‌فرد - مترجم فعال در ترجمه‌های ادبیات فرانسه- منتشر شده است. تئاتری که اخیراً دیدم و نظرم را جلب کرد «مردی به‌ نام اوه» است. اجرایی جذاب، خوش‌ریتم و مفرح، پر از خیال‌انگیزی و شوخی با بازی‌های خوب که تماشاچی بدون خستگی تا پایان آن را دنبال می‌کند. گرچه اسلامیر مروژک نمایشنامه‌نویسِ موردِ علاقه‌ام نیست و اگر به بی‌خردی و درک پایین متهم نشوم، حتی می‌گویم آثارش اصلاً خواندنی و جذاب نیست. در حالی که اجرای جذابِ گروه باعث می‌شود حتی فکر کنیم نمایشنامه مروژک چقدر بامزه است! و این به نظر من بی‌تردید برآمده از اجراست و نه متن! «مردی به‌ نام اوه» از آن تئاترهایی است که پیشنهاد می‌کنم به دیدنش بروند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۵۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنگاه دروغ پراکنی انگلیس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، هر بار توطئه های شوم دشمنان با درایت و آگاهی مردم ایران نقش بر آب می شود.

مردم ایران تا همیشه پشتیبان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و نقشه های رسانه های معاند رسوایی بیش از پیش آن ها را به دنبال دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افشای پرونده قتل مردی جوان در بشکه اسید
  • قطار فحش های مسعود فراستی به ایستگاه "مست عشق" رسید/ منتقد یا لات سر کوچه سینما ؟!
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • تعویق محاکمه ترامپ/ بنویسید اطلاع ثانوی بخوانید بعد از انتخابات!
  • یک مصاحبه جذاب با کیلین مورفی درباره فیلم «چیزهای کوچک مانند این»
  • نجات مردم میان‌سال خرم‌آبادی از عمق چاه ۲۵ متری
  • عکس| ستاره محروم فرانسه بازیگر شد!
  • دستگیری مردی که دایی و خاله‌اش را کشت
  • هافبک محروم یوونتوس بازیگر شد!
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس