Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@14:44:31 GMT

شکار جغد طلایی کم نظیر در ‌دزفول + عکس

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۵۳۱۴

شکار جغد طلایی کم نظیر در ‌دزفول + عکس

رکنا: رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از مشاهده گونه کمیاب "جغد طلایی" در منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب این شهرستان خبر داد.

به گزارش رکنا، ‌استاد مصطفی چینی گر اظهار کرد: آقای افشین موسی زاده از علاقه مندان به طبیعت و فعالان حوزه محیط زیست دزفول در روز 10 دی ماه یک بهله جغد را مشاهده کرد که پس از شکار تیهو و خیس شدن پر و بال‌ها در بارندگی شدید، توانایی پرواز در اوضاع نامناسب جوی را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پس از خشک کردن پرها و چند ساعت مراقبت از جغد، آن را در طبیعت رها کرد.

وی افزود: با همکاری محیط بانان منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب شهرستان دزفول به ویژه آقای حسن بهداروندی، تصاویر پرنده بررسی شد و همچنین با ارتباط با کمیته ثبت پرندگان ایران، کار شناسایی این جغد آغاز و مشخص شد که این گونه "جغد طلایی" از کمیاب ترین پرندگان ایران است و مشاهده آن تاکنون در خوزستان گزارش نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: جغد طلایی یا عمانی با نام علمی strix butleri از کمیاب ترین پرندگان ایران است که در منابع و گزارشهای قدیمی از سواحل مکران دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان به عنوان گونه ای بسیار کمیاب و محدود به جنوب شرق ایران معرفی شده بود که نبود گزارش موثق احتمال حذف این گونه را از فهرست پرندگان ایران می داد تا اینکه در سال ۱۳۹۳ از اطراف مشهد و پس از آن از شهر جم در استان بوشهر، بافق و مهریز در استان یزد گزارش شد که آخرین مشاهدات آن مربوط به استان هرمزگان و بندر‌لنگه بود.

چینی گر بیان کرد: مشاهده جغد طلایی گونه بسیار کمیاب جغدهای ایران در استان خوزستان در واقع غربی ترین پراکنش این گونه در ایران است و همچنین گونه جدید برای استان خوزستان محسوب می شود. گونه های پرندگان خوزستان با ثبت ارزشمند این گونه به ۳۵۷ گونه پرنده افزایش یافت.

وی عنوان کرد: اندازه بدن جغد طلایی ۲۹ تا ۳۵ سانتیمتر و طول دو سر بالها ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر است. همچنین جغد طلایی شب گرد است و جزو جغدهای متوسط جثه محسوب می شود. این گونه سینه و شکم راه راه عرضی زرد طلایی، تارک و پشت بالهای خاکستری روشن دارد.

رئیس اداره حفاظت مخیط زیست دزفول ادامه داد: صورت جغد طلایی گرد و کمی روشن تر از گوشپرها است. همچنین پرهای این گونه پوشیده از کرک، دم نخودی رنگ با شش نوار قهوه ای تیره، چشمهای زرد پر رنگ از مشخصات دیگر این گونه هستند. در حالی که گونه مشابه جغد طلایی یعنی جغد جنگلی چشمان کاملا سیاه دارد.

وی گفت: خوزستان با دارا بودن تنوع زیستی گوناگون و بیش از ۳۵۰ گونه پرنده از ۵۵۰ گونه ثبت شده در ایران بهشت پرنده نگری در ایران است. با ثبت ارزشمند جغد طلایی در خوزستان پرنده نگران و علاقه مندان طبیعت می توانند همه گونه های جغدهای ایران به جز جغد برفی را که در شمال ایران است را در خوزستان مشاهده کنند.

چینی گر ادامه داد: جغدها شکارچیان شب هستند و با شکار جوندگان و خزندگان و پرندگان کوچک نقش موثری در تعادل اکوسیستم دارند و از آنجا که برخی جوندگان را شکار می کنند نقش مهمی را در کنترل جمعیت آنها ایفا می کنند و از گونه های ارزشمند طبیعت محسوب می شوند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

گفتگو با مجید بیخیال که دست سارا زن جوان همسایه را رو کرد +فیلم و عکس پایان وحشتناک خوشگذرانی جوان 20 ساله شهرستانی با زن میانسال تهرانی / امید در ترکیه چه می کرد؟ دورهمی سیاه زهرا با زنان بیوه همسایه ندا نتوانست زیر شکنجه های شوهر عیاشش دوام بیاورد رسوایی دیگر برای شبکه من و تو و گوگوش خواننده لس آنجلسی+ عکس طرفداران خواننده زن معروف تهدید به اختشاشات کردند این دختر زیبا رو چشمانش را با دستان خود از کاسه درآورد+ عکس پسر سیرجانی در گروه " پسران بد " چه می کرد؟ / پشت پرده پرونده شکنجه تهرانی + فیلم و عکس لحظه تجاوز به زن جوان در ایستگاه اتوبوس+ فیلم گفتگو با دختر کتک خورده تهرانی و پسر شکنجه گر سیرجانی + فیلم کامل مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا حکم رسوایی اخلاقی اعضای شورای شهر بابل صادر شد! / زن جوان چه کرد؟! + فیلم همدم شدن پسر مشهدی با زن مطلقه او در لجن فساد غرق کرد راز هولناک اشک های دختر 12 ساله مشهدی در کلانتری ربودن جسد دختر 18 ساله از قبر برای ازدواج با ارواح + عکس 4 مامور آب دست و پای زن تهرانی را بستند و داماد بی غیرت سراغ مادرزنش رفت !

منبع: رکنا

کلیدواژه: قهوه جغد عکس طلایی دزفول کمیاب عکس فیلم دختر صبح زن پلیس سیرجان مرد فضای مجازی پسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۵۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکبان دزفولی چک یک میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

پاکبان شهرداری دزفول یک فقره چک را به صاحبش بازگرداند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول،محمدامین عمارنه پاکبان وظیفه شناس خدمات شهری منطقه یک شهرداری دزفول صبح امروز درحالیکه در حال کار در بلوار جمهوری بود، با یک فقره چک به مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون ریال مواجه شد.

پاکبان مذکور بلافاصله بعد از پیدا کردن چک به بانک مراجعه و مشخصات صاحب چک را دریافت و این فقره چک را به ایشان تحویل داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزادسازی یک عقاب در ارتفاعات کوهستانی شاهو (فیلم)
  • پاکبان دزفولی چک یک میلیاردی را به صاحبش بازگرداند
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • واکنش عرب‌ها با دیدن نیسان طلایی ایرانی (فیلم)
  • شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)