Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:23:22 GMT

یادواره فتح میمک آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۵۸۰۰

یادواره فتح میمک آغاز شد

یادواره سالروز فتح میمک در این منطقه آغاز شد.

‌به گزارش ایسنا،‌ سخنران اصلی این مراسم امیر «غلامحسین دربندی» از فرماندهان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس است و استاندار و امام جمعه ایلام نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

«محمد صحرایی» عملیات ضربت ذوالفقار را در کتاب «تاریخ دفاع مقدس در استان ایلام » چنین توصیف کرده است: ارتفاعات مهم و استراتژیک میمک که دشمن چند روز پیش از هجوم سراسری آن را به اشغال خود درآورده بود، به چند دلیل دارای اهمیت است :

۱ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه ازنظر وسعت محدود است، ولی به لحاظ استراتژیک بسیار مهم است‌.

۲ . با استقرار گرفتن بر روی آن نیاز کمتری به نیروی نظامی جهت مراقبت دارد‌.

۳ . این ارتفاعات مشرف بر دو سوی است که ازیک‌طرف دشتی است که تا بغداد ادامه دارد و جاده‌ی مواصلاتی بغداد را در تیررس خود دارد و از طرف دیگر جاده‌ی مواصلاتی ایلام – مهران و شهر ایلام را ید و تیررس خود دارد. با اشرافی که عراق به‌واسطه‌ی اشغال میمک به دست آورده بود، عملاً شهرهای ایلام و صالح‌آباد و نیز جاده‌ی مواصلاتی ایلام – مهران درتهدید مستقیم دشمن قرار گرفته بود‌.

با پس‌گیری ‌میمک، اولین عملیات مهم و نسبتاً گسترده‌ی نیروهای مسلح ایران در مقابل عراق بود که با تلاش نیروهای پیاده‌ی سپاه، بسیج عشایر و پشتیبانی هوانیروز و یگان ارتش به اجرا درآمد‌.

این عملیات به فرماندهی ارتش و با شرکت تیپ ۱ لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه و هوانیروز ارتش، سپاه ایلام و بسیج عشایری، در تاریخ ۱۳۵۹.۱۰.۱۹ و با استعداد کلی ۸ گردان – متشکل از چهر گردان ارتش و چهار گردان از سپاه- طراحی شد که با رمز «یا الله» از دو محور عملیات خود را آغاز کردند. در محور شمالی از تنگه‌ی بینا و در محور جنوبی از سَرنی به‌منظور آزادسازی ارتفاعات میمک وارد عمل شدند و پس از چند روز نبرد توانستند قله‌های اصلی آن را آزاد سازند‌.

عراق که چند روز پیش از شروع رسمی جنگ این منطقه را تصرف کرده بود و بر اساس تفکر پان‌عربیسم نام «سیف سعد» یعنی شمشیر سعد و شمشیر پیروزی را بر این منطقه نهاده و آن را بخشی لاینفک از کشور عراق قلمداد می‌نمود. طبیعی بود که به‌راحتی نپذیرد این منطقه‌ی مهم را از دست بدهد، بنابراین برای جبران موقعیت ازدست‌رفته و با واکنش بسیار شدید و سنگین، حجم عظیمی از آتش را بر روی نیروهای خودی گشود شاید بتواند میمک را باز پس گیرد، ولی ایستادگی رزمندگان و مخصوصاً حماسه‌آفرینی هوانیروز و خلبانانی چون شهید علی‌اکبر شیرودی و شهید احمد کشوری که باهدف قرار دادن تانک‌ها و مواضع دشمن، آنان را به عقب‌نشینی وا‌داشتند، باعث شد تلاش دشمن با شکست مواجه شود. عملیات ضربت ذوالفقار در میمک آن‌چنان ضربه‌ای بر عراق وارد نمود و نقاط و ارتفاعاتی که ایران باز پس گرفت، دارای چنان اهمیت استراتژیکی بود که در پی آن، عراق بسیاری از فرماندهان و افسران نظامی خود را اعدام کرد.

وفیق السامرایی از افراد نزدیک به صدام در جنگ تحمیلی و مدیر بخش استخبارات ارتش عراق، شرح حمله‌ای ایران را چنین آورده است: «روز ۱۹۸/۱۱/۴، ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۹ نیروهای ایرانی حمله به منطقه‌ی میانی را در دو محور آغاز کردند. در محور اول به‌طرف تپه‌ی مهم و استراتژیک «سیف سعد» واقع در جنوب «مندلی» حرکت کردند و موفق شدند قله‌های این ارتفاعات را در جبهه‌ای به طول دوازده کیلومتر به تصرف خود درآوردند و نیروهای ما عراق را به‌طرف دامنه‌های ارتفاعات عقب برانند. این مسئله سبب شد تا نیروهای ما تحت‌فشار مستمر قرار گیرند و فرمانده‌ی تیپ دوم پیاده که مأمور دفاع از این قله‌ها بود، یعنی سرهنگ ستاد «محمدجواد الخفاجی» اعدام گردد. نیروهای ایرانی موفق شدند نیروهای ما را از محور گیلان غرب به عقب برانند ولی موفقیت‌هایی که در این جبهه حاصل شد، به‌اندازه موفقیت‌های نیروهای ایرانی در منطقه‌ی سیف سعد نبود ».

درنهایت آتش دشمن به علت ناتوانی در بازپس‌گیری ارتفاعات فروکش کرد و ارتفاعات مهم کله‌قندی و قله‌های ۶۲۰ ، ۵۲۵ و ۵۴۰ میمک تثبیت شد و این‌چنین با پایمردی و شجاعت نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات پرچم ایران بر فراز میمک به اهتزاز درآمد و درمجموع حدود ۲۰۰ کیلومترمربع از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد‌.

این عملیات از طرف نیروهای سپاه پاسداران و عشایر مردمی با عنوان «ضربت ذوالفقار» و از طرف ارتش به نام «خوارزم» شاید به‌این‌علت که فرمانده‌ی نیروهای ارتشی شرکت‌کننده در عملیات سرگرد خوارزمی بود نام‌گذاری شده است‌.

تلفات دشمن‌:

کشته و زخمی: ۲۰۰۰ نفر

اسیر: ۱۶۴ نفر

تجهیزات منهدم شده‌ی دشمن‌:

۲ فروند هواپیمای جنگی، سه فروند بالگرد، ۴۶ دستگاه تانک و نفربر و ۵۰ دستگاه خودرو

غنائم‌:

۱۰ قبضه ادوات، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، ۲۱ دستگاه تانک و نفربر و دو دستگاه خودرو

چند روز پس از انجام موفقیت‌آمیز این عملیات بود که رژیم بعث چون تحمل شکست و از دست دادن ارتفاعات مهم این منطقه را نداشت، برای جبران حقارت ناشی از این شکست در ۲۳ دی‌ماه این منطقه را بمباران شیمیایی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالروز فتح میمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»

ایسنا/ایلام همزمان با انتشار خبر تفحص پیکر مطهر شهید محمدشفیع فیضی‌زاده، فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) دلنوشته‌ خود خطاب به شهید را منتشر کرد.

«محمدتقی قاسمی» در این دلنوشته آورده است: رجعت مردی از تبار مجاهدان، مردی از نسل یوسف که غربت و تنهای را برای آیندگان در شبی طوفانی و نبردی غریبانه و عاشورایی در سرزمینی غریب در میان آتش و خون در آن روزهای تشخیص مرد از نا مرد در مدت زمانی طولانی چهل و یک سال به یاد گار گذاشت تا هجران و غریبی یوسف  هرگز فراموش نشود.

«محمدشفیع فیضی‌زاده» کی تو را می شناسد آیا نسل امروز شما را می شناسند؟ می‌دانند که نبردهای شما در آن روزگار غربت و تنهایی در دل خاک دشمن، چه وحشتی در اردوگاه ارتش متجاوز بعث عراق ایجاد کرد، مانده‌ام ای سرو قامت شکسته‌ام کدام حماسه شما را بنگارم، قلم عاجز و زبانم ناتوان از «میمک» یا «دشت هلاله» و «شور شرین» و «چنگوله» و «مهران» و نبردهای چریکی در عمق خاک عراق را بگویم یا شناسایی‌های در دل شب برای نیروی شجاع اطلاعات و عملیات لشکر امیرالمومنین (ع) را.

 چه زیبا و عاشقانه و عارفانه و شجاعانه به استقبال خطر می‌رفتی. به یاد دارم و هرگز فراموش نخواهم کرد آن روزگار تلخ و شیرین را در هنگامه نبرد و خطر را ای هم سنگرم کدام عملیات و نبرد ذکر کنم.

عبور از خطوط دفاعی ارتش متجاوز بعث عراق در تاریکی شب در میان مین‌های گسترده و کمین کرده در عقبه دشمن، بارها بین مرگ و زندگی قرار گرفتی تا خطر را از کشور و انقلاب دفع و رفع شود که امنیت ملی تأمین شود آری ای هم قطار دلاور سفر کرده‌ام سال‌ها به انتظارات نشستیم و گریستیم، دلم شکسته وقتی خبر رجعتت شنیدم.

به یاد شب عملیات والفجر ۳ در مرداد ماه سال ۱۳۶۲ در آن گرمای تابستان و عبور بچه‌های اطلاعات و عملیات  به عمق خاک عراق به منظور انهدام یگان‌های زرهی و مکانیزه ارتش متجاوز بعث عراق، قبل از آغاز عملیات رزمندگان خط‌شکن، امیدشان شما بودی، چهل و یک سال غریبی، چهل و یک سال صحرانشینی، چهل و یک سال انتظار.

رفتند یاران چابک سواران و دشمن شکاران    یاد همه شهیدان گرامی باد

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مقاومت عراق به تل‌آویو
  • پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود
  • نجات مصدوم در ارتفاعات سخت‌گذر اشنویه
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی
  • عملیات وعده صادق باعث تغییر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای شد
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • حرکت کاروان میقات
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست