Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@14:38:14 GMT

سوگولی که زمین‌های اقدسیه به نامش شد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۷۵۹۶

محله اقدسیه از اعیان نشینان تهران در منطقه‌ی یک واقع در شمال شرقی پایتخت است.  این محله از شمال به کاشانک، از جنوب به خیابان اقدسیه (موحد دانش)،‌ از شرق به آجودانیه و از غرب به پارک نیاوران محدود می‌شود. خیابان‌های اصلی محله‌ی اقدسیه شامل موحد دانش، سپند، فیروز بخش، امیربهادر، گلستان شمالی (قاسمی) می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابان گلستان لوکس‌ترین و گران‌ترین انتخاب برای خرید آپارتمان در اقدسیه است. با این مطلب از سایت دیوار همراه باشید تا با تاریخچه، امکانات و قیمت‌ سکونت در این محله آشنا شوید.

تاریخچه‌ی محله اقدسیه

زمین‌های محله‌ی اقدسیه متعلق به یکی از سوگولی‌های دربار ناصرالدین شاه به نام زبیده خانم بودند که بعدها به امینه اقدس شهرت یافت. اما این دختر یتیم و روستایی که بود و چگونه توانست سوگولی دربار شود و زمین‌های اقدسیه را به دست آورد؟ امینه اقدس دختر زیرکی بود که در ابتدا کارهای اندرونی مانند مرتب کردن تخت شاه را انجام می‌داد. کم کم او اعتماد شاه و سوگولی‌های دیگر را به دست آورد و مورد توجه و اعتماد ناصرالدین شاه قرار گرفت. کار به جایی رسید که شاه خزانه‌ی جواهراتش را به او سپرد و به او لقب امین داد. در همین جریانات زمین‌های اقدسیه را نیز به او بخشید و به همین دلیل امروزه این محله را به این نام می‌شناسیم. حتی زمانی که این محله و محله‌های اطرافش قریه، باغ و زمین کشاورزی بودند، مورد توجه اشراف قاجار قرار گرفتند. علت نیز قرار گیری اقدسیه و محله‌های اطرافش در دامنه‌ی کوه البرز و خوش آب وهوایی آن است. اشراف این منطقه را انتخاب کردند و ساخت و ساز در آن به حدی رسید که تا انقلاب اسلامی دیگر هیچ زمین کشاورزی در منطقه وجود نداشت. در دوران مظفر الدین شاه نیز پزشکان به دلیل بیماری آسم او توصیه‌ کردند که به این منطقه برود.او نیز کاخی بنا کرد و مدتی در آنجا سکونت کرد.

 

امکانات محله اقدسیه

اقدسیه محله‌ی لوکس و شمالی است و طبیعتا این محله و محله‌های همسایه‌اش از نظر امکانات در سطح قابل قبولی قرار دارد. بیمارستان‌های چمران و نیکان، مجمع خیرین سلامت، مجموعه ورزشی رویال اقدسیه، باشگاه نوبنیاد، مجتمع تجاری اقدسیه و نمایندگی برندهای مختلف پوشاک و کفش معتبر در این محله هستند. اگر فکر خرید و یا رهن و اجاره‌ی آپارتمان در اقدسیه را در سر دارید، مسلما از نظر امکانات داخل محله‌ای در رفاه خواهید بود. آپارتمان‌ها شیک و نوساز هستند و بیشتر آنها امکاناتی مانند استخر، سونا، جکوزی، روف گاردن، سالن ورزشی، سرایداری و لابی دارند. از نظر دسترسی و حمل و نقل عمومی محله‌ی اقدسیه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اقدسیه ایستگاه مترو دارد؛‌ همچنین خطوط اتوبوس بی‌آرتی و معمولی از تجریش، ازگل، میدان رسالت، میدان قدس، شهرک قائم، سوهانک و اختیاریه از این محله می‌گذرند.

 

قیمت خرید و فروش خانه در این محله

برای خرید یک آپارتمان نقلی زیر ۱۰۰ متر با امکانات لوکس در این محله به سرمایه‌ی بالای ۲  میلیارد نیاز دارید. قیمت خرید برای هر متر حدود ۲۰ میلیون است. در میان آگهی‌های سایت دیوار آپارتمان ۱۸۲ متری ۲ خوابه نوساز با امکانات لوکس را ۴میلیارد تومان قیمت گذاری کرده‌اند یا در آگهی دیگری برای یک آپارتمان ۱۲۵ متری ۲ خوابه با امکانات مشابه قبلی قیمت ۳و نیم میلیارد تومان را در نظر گرفته‌اند. قیمت‌های اجاره آپارتمان نیز نسبتا بالا است.

اجاره آپارتمان در اقدسیه از حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای رهن کامل یک آپارتمان ۱۹۰ متری سه خوابه نوساز تا ۱ میلیارد تومان برای یک آپارتمان ۳۰۰ متری متغییر است.

 منبع : ویرلن

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقدسیه زمین مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج

عموما در ساختمان ها و آپارتمانها در خصوص مشاعات اختلاف ایجاد میشود لذا دانستن قوانین مشاعات آپارتمان الزامی است.

امروزه در شهرهای بزرگ اکثر ساختمانها تبدیل به آپارتمان شده است و در سبک آپارتمان نشینی که چندین واحد از مشاعات (حیاط، راه پله، سالن، باغچه، آسانسور و غیره) بهره می‌برند وجود قوانین برای برقراری نظم و زندگی مسالمت آمیز الزامی است. در این مقاله از دیدگاه بهترین وکیل ملکی کرج به بررسی مهمترین قوانین مشاعات آپارتمان می‌پردازیم.

منظور از مشاعات آپارتمان چیست؟

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها هر بخشی از ساختمان که مالکیت آن بنام فرد خاصی ثبت نشده باشد، بعنوان مشاعات آپارتمان محسوب شده و تمامی افراد ساکن حق استفاده از آن را دارند. بنابراین مهمترین مشاعات یک ساختمان عبارتند از: حیاط، پله ها، آسانسور، لابی، باغچه، پشت بام، راهرو و غیره

از آنجا که حق استفاده از مشاعات به همه ساکنین تعلق دارد، هزینه های نگهداری، تعمیرات و نظافت این نواحی نیز برعهده تمامی همسایه ها است.

مهمترین قوانین مشاعات ساختمان

با توجه به اینکه عموما بر سر مشاعات بین ساکنین اختلاف بوجود می آید، دانستن قوانین مرتبط با مشاعات میتواند بسیار حائز اهمییت باشد. از جمله مهمترین این قوانین عبارتند از:

هیچ کدام از ساکنین حق استفاده اختصاصی از آب یا برق مشاع را ندارند. گذاشتن زباله، یا کسیه زباله در راهروی مشاغ ممنوع است. تمامی ساکنین میتوانند به اندازه معین از مشاعات استفاده کنند، به شکلی که مانعی برای استفاده سایرین ایجاد نشود. هیچیک از ساکنین نمیتواند بخشی از مشاعات را تصرف کند یا حق استفاده آن را به کس دیگری واگذار کند. (مگر اینکه بین تمامی اهالی ساختمان توافقی صورت گیرد) بدون گرفتن رضایت تمامی اهالی و بدون دریافت مجوزات لازم امکان تغییر در نقشه ساختمان وجود ندارد. حمل اثاث و یا مصالح ساختمانی بوسیله آسانسور ممنوع است. بعد از ساعت 12 شب برقراری سکوت در ساختمان الزامی است. خودروهای ساکنین نباید در قسمتی بجز قسمت مالک پارک گردند. ایجاد تغییر در نمای ساختمان بدون هماهنگی تمامی اهالی ممنوع است. راه پله بخش مشاع محسوب می‌شود بنابراین نمیتوان از آن بعنوان انباری استفاده کرد. هزینه مرتبط با مشاعات برعهده مستاجر است یا مالک؟

یکی دیگر از سوالاتی که از وکیل ملکی کرج پرسیده میشود این است که هزینه مشاعات با مالک است یا مستاجر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه ها را میتوان به دو بخش مصرفی و کلی تقسیم بندی کرد. در نتیجه بر اساس قانون هزینه مصرفی مرتبط با مشاعات مانند هزینه نظافت پله و راهرو بر عهده فردی است که در آنجا ساکن است. یعنی هزینه های مصرفی برعهده مستاجر است. اما هزینه های کلی مانند هزینه تعمیر موتورخانه، آسانسور، پمپ آب، لوله کشی ساختمان و سایر تاسیسات ساختمان برعهده مالک است.

قانون استفاده از پارکینگ مشاع

از آنجا که در بسیاری از ساختمان ها پارکینگ اختصاصی وجود ندارد و محوطه پارکینگ بصورت مشاع استفاده میگردد، معمولا باعث بروز اختلاف بین اهالی میگردد. از این رو توجه به قوانین زیر بسیار مهم است:

هر واحد تنها حق دارید یک خودرو را در پارکینگ مشاع پارک کند. همسایه ها حق وارد کردن خودروی مهمان به پارکینگ مشاع را ندراند. استفاده از فضای پارکینگ برای برگزاری مراسمات و جشنهایی که توسط اهالی برگزار می‌گردد مجاز است. هیچکسی حق ندارد حق استفاده از پارکینگ مشاع را به کس دیگری بفروشد یا اجاره دهد. منظور از مشاعات اختصاصی چیست؟

در برخی از ساختمان ها فضاهایی وجود دارد که بنوعی در لیست مشاعات قرار میگیرند اما امکان دسترسی به آنها تنها از طریق یک واحد خاص وجود دارد. برای مثال باغچه ای که توسط فضای خصوصی یک واحد محصور شده است و یا حیاط خلوت را واحد مربوطه میتواند مسقف کند و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن را نیز خودش پرداخت کند.

قوانین مرتبط با خرید و فروش مشاعات

از نظر خرید و فروش مشاعات آپارتمان میتوان آنها را به دو بخش تقسیم بندی کرد:

بخش قابل واگذاری: افراد ساکن میتوانند مالکیت بخشی از مشاعات که در مالکیت یا رهن خودشان است را به همسایه دیگری بفروشند. بعنوان مثال اگر مالکی خودرو ندارد یا از انباری خود استفاده نمیکند میتواند حق استفاده از آن را به یک همسایه دیگر ساکن در ساختمان واگذار کند. بخش غیرقابل واگذاری: قسمت هایی از مشاعات آپارتمان قابل واگذاری یا فروش نیست. بعنوان مثال یک واحد نمیتواند به صرف اینکه از راه پله استفاده نمیکند، حق استفاده خود را به همسایه دیگری بدهد. یا اگر واحدی از آسانسور استفاده نکند امکان واگذاری حق خود را ندارد. مشاوره و رسیدگی به اختلافات مشاعات ساختمان و ملکی

اگر در خصوص مسائل مرتبط با مشاعات آپارتمان دچار مشکل شده اید میتوانید از مشاوره یک وکیل بهره مند شوید. همچنین اگر در خصوص سایر مسائل ملکی مانند خرید و فروش خانه، تخلیه ملک، تنظیم سند و یا تصرف عدوانی دچار مشکل هستید با بهترین وکیل ملکی کرج تماس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به https://karajvakil.ir/melki مراجعه کنید، و یا با شماره 09128889189 تماس بگیرید.

کد خبر 749732

دیگر خبرها

  • بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها