Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستاوردهای سفر ظریف به هند، دستگیری ۲۵ نفر از عوامل اخلال در نظام ارزی، ۵ نکته کلیدی حذف ۴ صفر از پول ملی، سوء استفاده متهمان اقتصادی از مدارک هویتی، شفافیت مهمترین اصل در خصوصی سازی از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  دستاوردهای سفر ظریف به هند، دستگیری ۲۵ نفر از عوامل اخلال در نظام ارزی، ۵ نکته کلیدی حذف ۴ صفر از پول ملی، سوء استفاده متهمان اقتصادی از مدارک هویتی، شفافیت مهمترین اصل در خصوصی سازی از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبیین قرآنی نابودی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۴ وعده نابودی رژیم صهیونیستی در ۲۵ سال آینده را بیان کردند و سپس بعداز آن بارها از این نابودی سخن به میان آوردند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشت زیر به بررسی منطق قرآنی نابودی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک پرداخته است.

وعده نابودی رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده، توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ مطرح شده است: «إن‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.» این وعده البته پیش از این هم توسط رهبر انقلاب به صراحت بیان شده بود: «صهیونیسم و دولت غاصب و مجعول صهیونیستى در فلسطین، محکوم به فناست.»(۱) اما آنچه وعده‌ی سال ۱۳۹۴ را برجسته نموده است، تعیین سقف زمانی برای نابودی این رژیم است.

شفافیت مهمترین اصل در خصوصی سازی/ مشکل اصلی خصوصی خواری است

«محمد دهقان» با حضور در برنامه شب گذشته (سه شنبه 18 دی ماه) تیتر امشب شبکه خبر درخصوص روند خصوصی سازی در کشور و چالش های آن گفت: «در سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب بر خصوصی سازی تاکید شده است. اولین نگاه در خصوصی سازی تاکید بر شفافیت است. نگرانی ها از خصوصی سازی نیست بلکه از نحوه واگذاری ها، مفت فروشی ها و فساد و زیرپاگذاشتن قانون است.»

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با توجه به اینکه سیاست های مقام معظم رهبری در خصوصی سازی تاکید برشفافیت دارد اما به این نکته رعایت نشده به طور مثال شرکت ماشین سازی تبریز را به قیمت 687 میلیاراد فروخته اند و واگذری ها به صورت پنهان و بدون نظارت انجام شده است و به مجلس اطلاع رسانی نشده است.»

وی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی باید قراردادهای واگذاری را برای عموم منتشر می کرد و هم در قوانین هم در آیین نامه ها قرادادها شفاف سازی شود، گفت: «مجلس فقط در واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز در زمان آقای کرباسیان با فشار مجلس و دیده بان شفافیت و عدالت تقاضا کرد توانستیم قرارداد را بگیریم، قرارداد دیگر نیز به صورت قاچاقی به دست مجلس رسید.»

 

اتخاذ تصمیم در جهت ترخیص خودروهای مشمول مصوبه دولت

شورای عالی هماهنگی اقتصادی روز سه شنبه ۱۸ دی ماه به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری و با حضور رئیس مجلس و معاونان قوا تشکیل جلسه داد.

در آغاز جلسه، گزارشی از همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و توافق های انجام شده برای گسترش مبادلات کالا و خدمات و سرمایه گذاری های مشترک ارایه شد و تسریع در انجام توافقات مورد تأکید قرار گرفت.

 

مجلس از پاسخ های وزیر ارشاد قانع نشد

در ادامه جلسه علنی سه شنبه 18 دی سوال شهاب نادری نماینده مردم پاوه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهالی فرهنگ کشور مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر، نماینده سوال کننده اعلام کرد از پاسخ های صالحی قانع نشده است و این پاسخ ها به رای مجلس گذاشته شود.

نمایندگان با 96 رای موافق، 65 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 200 رای اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

 

اعطای چهارصد میلیون دلار به فردی کم ‌سواد/سوء استفاده متهمان اقتصادی از مدارک هویتی

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب، نشست مشترک دادستانی تهران و مسئولان اتاق بازرگانی روز شنبه 15 دی ماه با حضور رییس و اعضای اتاق تعاون ایران، سردار لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ و ‌تعدادی از معاونان و بازپرسان دادسرای تهران به ریاست «جعفری دولت‌آبادی» برگزار شد.

دادستان تهران در این نشست با تشریح نحوه سوء استفاده از مدارک هویتی و تجاری در وقوع فسادهای کلان اقتصادی در چند محور با توجه به نتایج حاصل از پرونده‌های اخیر،‌ اظهار داشت: بررسی پرونده‌های متشکله در شش ماهه اخیر نشان می‌دهد که مفسدان اقتصادی از مدارکی که به نوعی هویت افراد را نشان می‌دهد، سوء استفاده کرده و از این مدارک به عنوان بستری برای اقدامات مجرمانه استفاده کرده‌اند.

وی به سوء استفاده متهمان اقتصادی از کارت‌های‌ حساب‌های بانکی به عنوان اولین مصداق اشاره کرد و افزود: برخی متهمان پرونده‌‌های ارزی که اخیرا در شعب ویژه دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت، اعتراف کرده‌اند که به ازای پرداخت وجه ماهانه حدود 500 هزار تومان،‌ از کارت‌های حساب بانکی دیگران استفاده می‌کردند و حساب‌های بانکی به نام صراف یا وارد کننده کالا نبوده بلکه به نام افرادی است که در فساد اقتصادی نقش چندانی ندارند.

 

۵ نکته کلیدی حذف ۴ صفر از پول ملی

«عبدالناصر همتی» در یادداشتی در فضای مجازی ۵ نکته کلیدی درباره لایحه پیشنهادی این بانک در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی را تشریح کرد و ضای مجازی نوشت: در خصوص لایحه پشنهادی برای حذف ۴ صفر از پول ملی چند نکته را باید توضیح دهم؛ اول اینکه لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

رییس کل بانک مرکزی درباره دومین نکته نوشته است: یک فرآیند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می‌کشد.

وی درباره سومین نکته نیز نوشت: این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزار‌های نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

همتی ادامه داد: چهارمین نکته اینکه بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شود و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

 

دستگیری ۲۵ نفر از عوامل اخلال در نظام ارزی

در پی اشراف اطلاعاتی و تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان قزوین، 12 نفر از عوامل اخلال در بازار ارز، به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور، قاچاق ارز از طریق خرید و فروش غیرقانونی، تحصیل مال و کسب منفعت نامشروع، فرار مالیاتی و پولشویی در استان های قزوین، تهران و مازندران دستگیر و برای رسیدگی به جرایم مزبور، تحویل مراجع قضایی شدند.

سرکرده این باند نیز در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، شناسایی و دستگیر شد.

اعضای این باند که به صورت شبکه سازمان یافته و حرفه‌ای فعالیت می‌کردند، از سال 93 تاکنون در مجموع بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال گردش مالی داشته و خرید و فروش غیرقانونی نزدیک به 450 میلیون دلار داشته اند.

همچنین، سربازان گمنام امام زمان (عج) در آذربایجان شرقی نیز با انجام اقدامات اطلاعاتی چند ماهه موفق به کشف تخلفات گسترده در حوزه حوالجات ارزی گردیدند که در این رابطه 13 نفر از عناصر اصلی به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور که تعدادی از متهمین با هویت جعلی قصد خروج غیر قانونی از کشور را داشتند دستگیر و بعد از مستندسازی جرایم ،تحویل مراجع قضایی شدند.

 

دستاوردهای سفر ظریف به هند/ظرفیت میانجی گری ایران بین اسلام آباد و دهلی

«حسن هانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند گفت: کشور هند یک شریک تجاری برای جمهوری اسلامی ایران است و جناب ظریف از این سفر خود به دهلی نو برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور می تواند بهره فراوانی ببرد.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به این مطلب که حضور سرمایه گذاران هندی در منطقه آزاد چابهار می تواند یکی از موضوعات سفر ظریف به هند را رقم بزند، افزود: این پروژه دروازه اقتصادی جنوب شرق آسیا را بر روی ایران می گشاید و همین امر موجب ایجاد فرصت های بیشتری برای تعاملات تجاری با این منطقه خواهد شد.

وی با تاکید براین نکته که هند به عنوان مخالف تحریم های ایران در حوزه اقتصادی و تجاری همکاری های صادقانه ای با تهران داشته است، اظهار داشت: افق نگاه ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا به سمت کشورهایی چون هند، چین و روسیه است که در هر صورت تعاملات تجاری خود با ایران را حفظ می کنند.

 

تاثیر مثبت وصول مطالبات ایران بر پرونده زاغری

«علی خرم» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص پرونده مطالبات ایران از انگلیس گفت:‌ همانگونه که وزیر امور خارجه گفتند این پرونده در حال پیگیری قضایی است.

دیپلمات سابق کشورمان در مورد ارتباط این پرونده با پرونده «نازنین زاغری» افزود:‌ اگر مساله طلب های ایران از بریتانیا سیر قضایی خود را طی کند و در انگلستان پیگیری شده و به نتیجه برسد تاثیر مثبتی بر نتیجه پرونده خانم زاغری خواهد داشت.

 

بازار خودرو در انتظار قیمت های جدید

قیمت خودرو در ایران جزو اولین قیمت هایی بود که متاثر از تحریم های آمریکا سر به فلک کشید. در حالیکه خودروسازان داخلی بر قیمت محصولات خود نیافزوده بودند بازار ایران از تابستان ۹۷ شاهد افزایش شدید نرخ خودرو بود.

این تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار دردسرهای بسیاری برای صنعت خودرو در کشورمان ایجاد کرد. از آن جمله می توان به دلالی های صورت گرفته در این بازار و بدهی های به وجود آمده از سوی خودروسازان به قطعه سازان اشاره کرد.

اما اعتراض تولید کنندگان در خودرو همزمان با به وجود آمدن این مشکلات افزایش یافت و قوه مجریه و مقننه میزبان جلسات متعددی با خودروسازان بود. تا اینکه خبری مبنی بر افزایش رسمی قیمت خودرو تا ۵ درصد کمتر از نرخ بازار منتشر شد.

اگرچه این خبر روزنامه ایران در همان روز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد اما بعدها وزیر صمت به صورت ضمنی این خبر را تائید کرد و مسئولیت اعلام نهایی این خبر را بر دوش سازمان حمایت از مصرف کنندگان قرار داد.

«رضا رحمانی» اول دی ۹۷ در این رابطه در گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد: « توجه روی پر تیراژها بیشتر است و مصوبات قیمت گذاری بر مبنای حاشیه بازار بود و مقرر شد بر همین اساس عرضه آغاز شود و شرط کردیم که خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و داخلی سازی و تولید قطعات در داخل در اولویت قرار گیرد و خودروسازان اموال غیر تولیدی خود را به فروش برسانند وسرمایه لازم تامین شود وبرای بلند مدت نیز برنامه اساسی تری در نظر داریم.»/

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مراجع و علماء مراجع شیراز اردبیل آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار با مراجع ایران بیرجند حسن روحانی انقلاب اسلامی سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۹۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند سارقان کابل‌های مترو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرمانده یگان حفاظت مترو تهران گفت:سارقان به ۱۵ فقره سرقت در خطوط مختلف مترو اعتراف کردند.

سرهنگ لک افزود: ارزش تقریبی این کابل‌ها ۱۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی گفت: با نصب تجهیزات مراقبتی جدید و هوشیاری عوامل انتظامی و یگان حفاظت شرکت بهره‌برداری مترو تهران، موفق به دستگیری سارقان شدیم.

او افزود: پس از اخذ دستور قضایی سارقان برای ادامه تحقیقات در اختیار عوامل پایگاه ۱۰ پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • دستگیری باند سارقان کابل‌های مترو
  • ۹ نکته کلیدی گمرک در اجرای مطلوب قانون ساماندهی مبادلات مرزی
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در لرستان
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی زاهدان
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان