Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-05@02:19:27 GMT

تامین جدید عطش مصرف آب را بیشتر می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۲۳۳۷۴

تامین جدید عطش مصرف آب را بیشتر می‌کند

وزیر نیرو گفت: گفت: نخستین خطر نپرداختن به این مسئله در زمان خشکسالی این است که ذهن خود را متوجه تامین‌های جدید کنیم و زمان را برای پرداختن به اصلاح شیوه‌های مصرف در بخش‌های مختلف از دست می‌دهیم و حتی در صورت تامین آب جدید عطش مصرف نیز بیشتر می‌شود.

رضا اردکانیان، در نشست راهبردی اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این مطلب افزود: مهار آب‌های سطحی یکی از اقدامات درستی بوده که در قرن کنونی در کشور انجام شده است؛ اینکه در نیمه دوم قرن بیستم تعداد ۴۶ تا ۴۷ هزار سد بزرگ در جهان ساخته شده بیانگر این است که دنیا روی مهار آب‌های سطحی متمرکز شده است و این مسئله به معنای نادیده گرفتن مجموعه ملاحظات زیست محیطی نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما زمانی که وارد دوره مدیریت توامان عرضه و تقاضا شده‌ایم طبیعتا بهداشت، مصارف و صنعت توسعه پیدا کرده است و نیاز آبی بیشتری داریم؛ همانگونه که در مقیاس جهانی برای مصرف صحیح، شیوه‌های نوین و تدابیر خاص اتحاذ شده است ما نیز می‌بایست به فکر تامین نیازهای آبی باشیم و از نگاه بخشی به موضوع آب باید اجتناب کرد.

اردکانیان تاکید کرد: باید بپذیریم که یکی از بیشترین ضربه‌ها را از ناحیه ساختار خورده‌ایم، پس مسلما در اصلاح شرایط برای یک حکمرانی خوب حتما باید از نقطه اصلاح ساختار به عنوان یک شرط لازم شروع کنیم و ما این تغییر را در وزارت نیرو آغاز کرده‌ایم.

 وزیر نیرو با بیان اینکه آب یک مفهوم میان بخشی است، گفت: اصلاح ساختار اقدامی است که می‌توان بدون اعمال جراحی‌های وسیع در سازمان دولت شروع شود و هیچ فعالیتی پیش نمی‌رود مگر اینکه تصمیم‌ها با مشارکت تمامی ذینفعان و ذی مدخلان باشد.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم برای مفهوم هم بست آب، غذا و انرژی در دولت و خارج از مجموعه دولت سازوکاری را تعریف کنیم که برخی از تصمیم سازی‌هاو استراتژی‌ها در این بخش تدوین شود تا سیاستگذاری‌های ما در زمینه آب، غذا و انرژی در یک پیوستگی قابل اجرا باشد.

اردکانیان تاکید کرد: در وزارت نیرو شدیدا نیازمند آنیم که ساختار فعلی آب را درون مجموعه اصلاح کنیم؛ ما قطعا می‌بایست سایر جوامع دنیا به دلیل ارتقای سطح زندگی و رشد جمعیت به دنبال تولید آب، غذا و انرژی بیشتر برای مردم خود باشیم اما در این بین با پدیده موسوم به مشک سوراخ مواجه هستیم.

وزیر نیرو بر لزوم چاره اندیشی برای اصلاح مصرف تاکید کرد و گفت: نخستین خطر نپرداختن به این مسئله در زمان خشکسالی این است که ذهن خود را متوجه تامین‌های جدید کنیم و زمان را برای پرداختن به اصلاح شیوه‌های مصرف در بخش‌های مختلف از دست می‌دهیم و حتی در صورت تامین آب جدید عطش مصرف نیز بیشتر می‌شود.

وی یکی از عرصه‌های مغفول در این بخش را بحث اقتصاد آب برشمرد و افزود: یکی از مناسب‌ترین عرصه‌ها برای استقرار هم بست آب، غذا و انرژی، حوضه‌های آبریز مشترک است؛ در حوزه‌های آبریز مشترک بین دو یا چند کشور امکان بروز تنازع و هم‌جنس نبودن نوع استفاده از آب در بالا دست و پایین دست وجود دارد که در این زمینه می‌توان از چارچوب‌های علمی این دانش استفاده کرد و با تسهیم منافع زمینه‌های بروز تنازع را کاهش داد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۳۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چهره اصلاح‌طلب مشغول لذت بردن از هوای دلچسب تهران است | تصویر
  • آب شرب ۲۵ هزار نفر در بهمئی پایدار شد
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح