Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دلایل گوناگونی ممکن است بخواهید برای  مدتی گیاهخوار شوید، مثلاً شاید پزشکتان توصیه کرده و یا این که فقط دلتان بخواهد تجربه‌اش کنید! خوب است بدانید گیاهخوار شدن، بدنتان را تغییر خواهد داد.

برخی تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتند و برخی دیگر به ماه‌ها و حتی بیشتر از یک سال زمان نیاز دارند...

گیاهخواری با گیاهخوار شدن نه تنها محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات را کنار می‌گذارید، بلکه خیلی از غذا‌های فرآوری شده که با محصولات حیوانی تهیه شده است نیز از رژیم غذایی‌تان خارج می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه می‌خورید؟

گیاهخواری چیزی نیست که به آن عادت داشته باشید! این روزها، محصولات آماده شده‌ی فراوانی وجود دارند که سعی دارند گوشت و لبنیات و سایر غذا‌ها را که در رژیم گیاهخواری وجود ندارند شبیه‌سازی کنند، مانند پاستا، دسر‌ها و چیز‌هایی مانند انواع نان و بیسکوئیت. اما در اصل این محصولات بر پایه‌ی گیاهان هستند؛ بنابراین آنچه شما در این رژیم می‌خورید شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، بنشن و حبوبات، غلات کامل و مغز‌ها است. شما می‌توانید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود.
افرادی که مواد غذایی غنی شده مصرف نمی‌کنند و رژیم غذایی متعادلی ندارند مستعد شکستگی استخوان، تنگی نفس، خستگی و ضعف، افت حافظه و احساس مورمور شدن در دست‌ها و پا‌ها می‌شوند.

هفته‌های اول و دوم
چه تصمیم بگیرید به یکباره گیاه‌خوار شوید و چه این که آن را کم‌کم تجربه کنید، به هر حال گوارشتان در ابتدا کمی دگرگون خواهد شد. معمولاً افراد کمی احساس نفخ می‌کنند؛ چراکه در حال افزایش مصرف فیبر و محصولات تازه هستند که طول می‌کشد تا بدنشان به آن‌ها عادت کند. این طبیعی است و معمولاً بعد از یکی دو هفته برطرف می‌شود. چیزی که طی این مدت ممکن است متوجهش شوید این است که احساس می‌کنید انرژی‌تان بیشتر شده، چون ویتامین و مواد معدنی بیشتری مصرف می‌کنید و غذا‌های فراروی شده‌ی حیوانی را کنار گذاشته‌اید.

خیلی از افراد طی ماه‌های اول گیاهخواری، پوستشان وضعیت بهتری پیدا کرده و جوش‌هایشان محو می‌شوند. یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را بعد از یکی دو ماه کاهش بدهد؛ اما از طرفی ممکن است ذخایر ویتامین D. تان نیز کاهش پیدا کند. کمبود این ویتامین منجر به سرطان، میگرن، بیماری قلبی و افسردگی خواهد شد. پس مهم است که از نور آفتاب به اندازه استفاده کنید، مکمل مصرف کنید و غذا‌های غنی شده با ویتامین D. را در برنامه داشته باشید.

تغییرات بلندمدت
حالا دیگر شما به گیاهخواری عادت کرده‌اید و روده‌هایتان نیز نسبت به گذشته سالم‌ترند. انرژی بیشتری دارید و ریسک خیلی از بیماری‌ها را پایین آورده‌اید؛ اما فراموش نکنید که شرط اصلی یک رژیم غذایی، تعادل است. شما باید مواد مغذی لازم را به میزان کافی دریافت کنید و غذا‌های غنی شده بخورید تا آن‌هایی را که در رژیم گیاهخواری ممکن است به اندازه دریافت نکنید، جایگزین کنید مانند ویتامین B۱۲ و کلسیم و ویتامین D. 

سلامت قلب و عروق گیاه‌خواران با مصرف ویتامین B۱۲

افرادی که مواد غذایی غنی شده مصرف نمی‌کنند و رژیم غذایی متعادلی ندارند مستعد شکستگی استخوان، تنگی نفس، خستگی و ضعف، افت حافظه و احساس مورمور شدن در دست‌ها و پا‌ها می‌شوند. همه‌ی این‌ها قابل پیشگیری‌اند، بنابراین اگر قرار است گیاهخوار شوید، اول یک مطالعه و تحقیق کامل انجام دهید و سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید. برای هر وعده از غذایتان برنامه داشته باشید و اگر لازم شد از مکمل استفاده کنید تا از فواید رژیم گیاهخواری بهره‌مند شوید.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: گوشت لبنیات گیاهخواری رژیم غذایی مواد غذایی ویتامین سکته مغزی بیماری قلبی افسردگی انرژی قلب رژیم غذایی سکته مغزی گیاهخواری مغز مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه‌ها را برای لاغر شدن مصرف کنید

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، میوه‌ها یک منبع مهم تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن هستند. انتخاب میوه‌های نامناسب که دارای کالری بالا هستند می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

هندوانه
۱۰۰ گرم هندوانه تنها ۳۰ کالری دارد. جالب است بدانید هندوانه به عنوان یک میوه با آب زیاد، کمترین میزان کالری را در مقایسه با سایر میوه‌ها دارد.

آلو
۱۰۰ گرم آلو تنها ۲۰ کالری دارد. یک نفر برای کاهش وزن، باید کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزاند، دریافت کند. یکی از راه‌های دریافت کالری کمتر، مصرف غذاهای سیرکننده کم کالری است که آلوها جزء این دسته مواد غذایی هستند و این امر، به دلیل فیبر بالای آن‌ها است.

آناناس
هر ۱۰۰ گرم آناناس تنها ۲۹ کالری دارد. آنزیم بروملین موجود در آناناس، دارای اثرات لیپولیتیک و پروتئولیتیک است که به سوزاندن چربی کل بدن کمک می‌کند.

گریپ فروت
این میوه در هر ۱۰۰ گرم ۳۰ کالری دارد. گریپ فروت یک غذای رژیمی و لاغری سریع است. دارای چندین خواص مرتبط با کاهش وزن است، به ویژه محتوای فیبر آن، که به افزایش سیری و کاهش دریافت کالری کمک می‌کند.

هلو
هلو در هر ۱۰۰ گرم تنها ۳۸ کالری دارد. هلو با وجود مقادیر بالایی از ریز مغذی‌های مفید، برای بدن دارای کالری ناچیزی است و درنتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. میزان قند و چربی موجود در این میوه کم بوده و با افزایش سوخت‌وساز و حس سیری ناشی از وجود فیبر، باعث لاغری خواهد شد.

گواوا
۱۰۰ گرم گواوا تنها ۳۸ کالری دارد (درختچه گواوا بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است و در مناطق دیگری از دنیا از جمله آسیای جنوبی پاکستان و هندوستان و بخش‌هایی از جنوب ایران نیز یافت می‌شود. میوه آن چیزی همانند زیتون یا انار کوچک و شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می‌خورند). طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته این میوه دارای ویتامین E و A و ویتامین C و فیبر و ویتامین‌های گروه B به همراه کلسیم و پتاسیم و منیزیم و فسفر و زینک و سدیم است.

میوه اژدها (دراگون فروت)
هر ۱۰۰ گرم میوه استوایی اژدها ۴۰ کالری دارد. «دراگون فروت» یک میوه آبدار با کالری پایین و فیبر بالا است. بنابراین در یک رژیم کاهش وزن، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد.

سیب
هر ۱۰۰ گرم سیب ۴۹ کالری دارد. ترکیب آب و فیبر در سیب باعث سیری زود هنگام می‌شود و مطالعات حاکی از این است که خوردن یک سیب قبل از غذا به مراتب بیشتر از آب سیب تأثیرگذار است و علاوه بر این، زمان قابل توجهی که شما صرف خوردن یک سیب می‌کنید در مقایسه با غذاهایی که فیبر ندارند، باعث سیری بیشتر می‌شود. بنابراین سیب اشتهای شما را کم می‌کند و به کاهش وزن منجر می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904022

دیگر خبرها

  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • این میوه‌ها را برای لاغر شدن مصرف کنید
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم