Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-27@04:45:12 GMT

چرا اصرار داریم صادرکننده، واردات کند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۲۴۲۱۵

چرا اصرار داریم صادرکننده، واردات کند؟

چند ماه پس از آغاز اجرای دستورالعمل ارزی بانک مرکزی حالا این بار برای بهبود شرایط اقتصادی صادرکنندگان تصمیمات جدیدی گرفته‌اند که واردات در ازای ارز حاصل از صادرات، بخشی از آن است.به گزارش بلاغ،در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که همزمان ذهن دولت و فعالان بخش خصوصی را به خود مشغول کرده، موضوع چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند طبق دستورالعمل آبان‌ماه بانک مرکزیصادرکنندگان بسته به قرار گرفتن در گروه صادرکنندگان بزرگ تا کوچک باید لااقل بخشی از سرمایه حاصل از صادرات خود را وارد سامانه نیما کنند و پس از آن از طریق فرآیندهای پیش‌بینی شده به فروش این ارزها اقدام کنند، اما در این مسیر دو اختلاف‌نظر و ابهام بزرگ باقی‌مانده است. یکی از آنها مربوط به چگونگی بازگشت ارز است.

برخی از صادرکنندگان معتقدند با توجه شرایط تحریم و دشواری وارد کردن ارز به ایران آنها لزوما نمی‌توانند در زمان‌بندی مدنظر بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

از سوی دیگر نیز هر یک از اعضای اتاق بازرگانی معتقدند که معافیت یک میلیون دلاری صادرکنندگان از وارد کردن ارزشان به سامانه نیما به نوعی دشوار کردن شرایط صادرکنندگان بزرگ است، زیرا در رقم‌های بالا این معافیت یک میلیون دلاری نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.

هرچند در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وزیر اقتصاد وعده داد که با تشکیل یک کارگروه جدید مشکلات فعالان بخش خصوصی بررسی شده و در صورت لزوم تغییراتی در دستورالعمل فعلی صورت گیرد، اما بانک مرکزی نیز اخیرا امکانی را به صادرکنندگان داده که می‌تواند یک گزینه جدید پیش‌روی آنها قرار دهد.

براساس این دستورالعمل صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را معطوف به واردات کنند و تنها چگونگی اجرای این فرآیند را در سامانه نیما اطلاع داده و به ثبت برسانند، موضوعی که هرچند در نگاه کلی می‌توانست برای بعضی از فعالان این عرصه مثبت باشد، اما رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نظری جز این دارد.

عدنان موسی‌پور اظهار کرد: اینکه ما توقع داشته باشیم هر صادرکننده‌ای لزوما شرایط لازم برای واردات را نیز داشته باشد از واقعیت‌ها به دور است، اما به نظر می‌رسد دستورالعمل اخیر بانک مرکزی صادرکننده را به واردات تشویق می‌کند که هدف این مساله مشخص نیست.

وی با بیان اینکه لزوما دو حوزه واردات و صادرات ارتباطی با یکدیگر ندارند، توضیح داد: ما تعدادی زیادی صادرکننده داریم که از سال‌ها پیش به شکل تخصصی در این حوزه فعالیت کرده‌اند و با توجه به اینکه مواد اولیه‌شان را نیز از داخل تامین می‌کنند، لزوما ارتباطی با خارج از کشور نداشتند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در کنار آن واردکنندگان ما نیز وضعیتی مشخص دارند و قطعا با برنامه‌ریزی طولانی و عبور از چالش‌ها جایگاه خاص خود را خواهند داشت، از این‌رو نمی‌توان به این فکر کرد که صادرکنندگان از امکان در نظر گرفته شده استفاده خواهند کرد.

موسی‌پور با اشاره به شرایط سخت پیش‌روی صادرکنندگان ایرانی، اظهار کرد: در شرایط فعلی هرچند تغییر نرخ ارز می‌تواند به عنوان فرصتی برای گسترش صادرات در نظر گرفته شود، اما تحریم‌ها محدودیت‌هایی را نیز ایجاد کردند. امروز صادرکننده ما باید برای حفظ بازارهای خود و بازاریابی جدید تمرکز کند و با حضور در فضاهای بین‌المللی کالای خود را به دست مصرف کنندگان احتمالی برساند.

وی خاطر نشان کرد: از این‌رو شاید پیگیری مسائل بخش خصوصی از سوی بانک مرکزی و بهبود شرایط دو طرف صادرکننده و واردکننده گزینه بهتری باشد نسبت به این‌که صادرکنندگان را برای حضور در بازارهای وارداتی تشویق کنیم.

با وجود اینکه ابهام‌های رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران می‌تواند لااقل دغدغه برخی از فعالان بخش خصوصی را نشان دهد، اما قطعا این دستورالعمل با توجه به اینکه تعدادی از صادرکنندگان ایرانی برای تامین مواد اولیه خود از کالاهای وارداتی استفاده می‌کنند در برخی حوزه‌ها اثرات مثبت خواهد داشت، هرچند باید تا پایان دی‌ماه و مشخص شدن نتایج بررسی کارگروهی که با حضور نمایندگان دولت، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی تشکیل شده منتظر ماند تا مشخص شود که آیا در دستورالعمل‌های ارزی بانک مرکزی تغییراتی شکل خواهد گرفت یا روال به شکل سابق ادامه پیدا می‌کند.

 

هم رسانی این مطلب را به دوستان خود برسانید.       کلمات کلیدی: واردات صادرکننده اتاق ایران برای دریافت آخرین اخبار در کانال افکار نیوز عضو شوید   مطالب پیشنهادی

فقط با 60هزار تومن میتونی این هودی زیبا رو بخری!!

سنگ مرمریت دهبید شایان 120*120 با 45 سورت مختلف در راداستون

تخفیف تکرار نشدنی خرید تلویزیون سونی(فقط امروز)

خرید تبلت دو سیمکارته، فقط 630هزار تومن!!!

بلیط ایران ایر رو از کدوم آژانس ارزون‌تر بخریم؟

اشتراک VIP مناقصات ایران تندر برای مدیران حرفه ای

کفش اورجینال آندر آرمور رو 400هزار تومن زیر قیمت بخر

خرید 1مثقال زعفران درجه یک ایرانی، فقط 40هزار تومن!!

    وبگردی چطوری وام ازدواج بگیریم ؟ [مدارک و ضامن‌ها ] فهرست شرم آوربازدید ایرانیان درویکی پدیا محرمانه‌هایی از زندگی نوادگان امام خمینی (ره) تبعات حذف چهار صفر از پول ملی ایران دیگر رسانه‌ها استقلالی با تعصب از کاپیتان پرسپولیس حمایت… برای استقلال قرارداد سفید امضا کردم لعنت بر کسی که شایعه کرد می‌خواهم به… چرا در بودجه ۹۸ وام ازدواج افزایش نیافت؟ قلدری در دانشگاه علوم و تحقیقات ! ستاره جدید سرخ ها در آغوش پرسپولیسی ها /… مادر شوهری که مچ عروس خیانتکارش را گرفت نماینده سراوان راهی بیمارستان شد اخبار مرتبط واردات بیش از ۱.۵ میلیون دلار مربا و مارمالاد وزیر کشاورزی: واردات موقت شیرخشک مجاز است ابلاغ بخشنامه برگشت ارز حاصل از صادرات به استان ها پیش بینی واردات روزانه ۱۰۰ میلیون دلار بنزین تا سال ۱۴۲۱ ترکیه واردات نفت ایران را از سرگرفت     ارسال نظر

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۴۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود