Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:11:26 GMT

بازار کالاهاي بهداشتي و آرايشي کساد است

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۲۸۷۷۰

بازار کالاهاي بهداشتي و آرايشي کساد است

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- کالاهاي بهداشتي، آرايشي و شوينده ها جزو اقلامي هستند که خود آنها و يا مواد اوليه توليدشان وارداتي مي باشد لذا نوسان قيمتها باعث گراني آنها، کاهش خريد مردم و کسادي بازار فروشندگان اين رسته صنفي شده است.

دولت براي کمک به واردات مواد اوليه بخش توليد اقلام ضروري وارداتي را در سه گروه کالايي مشخص کرده و به اقلام گروه نخست ارز 4200 توماني و به اقلام گروه دوم ارز 8800 توماني يا `ارز نيمايي` اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقلام گروه سوم نيز با ارز آزاد وارد کشور مي شوند.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: علت گراني کالاهاي بهداشتي و آرايشي اختصاص ارز آزاد به مواد اوليه وارداتي براي توليد آنها است.
علي باخرد افزود: بسياري از مواد اوليه توليد مواد بهداشتي از خارج کشور تامين مي شود که در گروه نخست يا دوم مربوط به اختصاص ارز با نرخ 4200 توماني يا ارز نيمايي قرار ندارند لذا توليدکنندگان مواد مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه مي کنند.
وي گفت: با کاهش نرخ ارز انتظار مي رود قيمت کالاهاي آرايشي و مواد بهداشتي در بازار کاهش يابد. از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شده با توجه به حجم بسيار مصرف مواد بهداشتي `ارز نيمايي` به واردات مواد اوليه آنها تعلق گيرد که اين موضوع در دست پيگيري است.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: هر سال درخواست ابطال پروانه هاي کسب در اين صنف انجام مي شود اما امسال ريزشهاي صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي در مشهد بيشتر از سالهاي قبل بوده است.
محمدجواد فرزانه افزود: از ابتداي امسال تاکنون پروانه کسب 150 واحد صنفي لوازم آرايشي و بهداشتي در مشهد باطل شده و درخواستها براي ابطال پروانه هنوز ادامه دارد.
وي در تشريح دلايل کسادي بازار لوازم آرايشي و بهداشتي ادامه داد: در شرايطي که مردم وضعيت اقتصادي خوبي ندارند اولويت خريد خود را به کالاهايي مي دهند که بيشتر مورد نيازشان است لذا فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در اين شرايط مطلوب نيست.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد گفت: عده اي از کسبه مي گويند لوازم آرايشي و بهداشتي بسيار گران شده و قادر به خريد و عرضه آن در مغازه خود نيستند زيرا مردم هم به ميزان کافي نمي خرند که جوابگوي هزينه هاي مغازه دار باشد.
وي افزود: از سوي ديگر بنکداران و توزيع کنندگان به هيچوجه چک مدت دار از کسبه قبول نمي کنند و فقط در ازاي دريافت پول نقد حاضرند اجناس خود را در اختيار فروشندگان قرار دهند. همچنين هزينه هاي سربار مانند آب، برق و اجاره مغازه افزايش يافته و با توجه به کاهش فروش، مغازه داران نمي توانند هزينه هاي خود را تامين کنند لذا چاره اي جز تعطيل ندارد.
فرزانه ادامه داد: در حالي که همه هزينه هاي واحدهاي صنفي افزايش و خريد مردم کاهش يافته است، از 20 سال پيش تاکنون ميزان سود واحدهاي صنفي همان 15 درصد باقي مانده لذا کسبه با اين شرايط قادر به ادامه فعاليت نيستند.
وي گفت: 80 درصد محصولات آرايشي و بهداشتي موجود در سطح بازار ايران وارداتي است. اگر همه اين کالاها وارداتي نباشد بخش اعظم مواد توليد آن از خارج کشور تامين مي شود لذا رسته کالاهاي آرايشي و بهداشتي کاملا به نرخ ارز وابسته هستند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد افزود: در ابتدا دولت لوازم آرايشي و بهداشتي را جزو اقلام لوکس محسوب کرد و ارز 4200 توماني يا ارز نيمايي به آن اختصاص نداد لذا بسياري از واردکنندگان واردات مواد اوليه يا لوازم آرايشي و بهداشتي را متوقف کردند و تعدادي نيز مواد و لوازم آرايشي و بهداشتي را با نرخ ارز 13 هزار تومان و بالاتر وارد کردند.
وي ادامه داد: هم اکنون لوازم آرايشي و بهداشتي در بازار کم است. اقلامي هم که وجود دارند به دليل اينکه با نرخ ارز بالا خريداري شده اند بسيار گران هستند. حتي اگر نرخ ارز نيز کاهش يابد تا زماني که اقلام خريداري شده با نرخ ارز آزاد در بازار به اتمام نرسد گراني در اين حوزه همچنان ادامه دارد.
او گفت: برخي اقلام مرتبط با لوازم آرايشي و بهداشتي نيز که با ارز آزاد خريداري شده اند بخاطر حساسيت نظارتي دستگاههاي اجرايي از جمله اداره استاندارد، بهداشت و ساير دستگاهها مدتي در گمرک مي مانند و ترخيص نمي شوند. پس از ترخيص اين کالاها نيز مدت زمان ماندن آنها در گمرک براي واردکننده هزينه ايجاد مي کند که اين نيز بر قيمت تمام شده کالا اثر گذاشته و لوازم آرايشي و بهداشتي با قيمت بيشتر در بازار به فروش گذاشته مي شوند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد افزود: با اين شرايط حتي اگر نرخ ارز نيز کاهش يابد، تا زماني که بازار از مواد اوليه وارداتي گران خالي نشود، لوازم آرايشي و بهداشتي همچنان با قيمت بالا فروخته خواهند شد.
رئيس انجمن توليدکنندگان مواد آرايشي و بهداشتي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: 50 درصد مواد اوليه توليد شوينده ها از خارج کشور تامين مي شود لذا نرخ ارز تاثير مستقيم بر قيمت تمام شده توليد دارد.
هادي نبي زاده افزود: به دليل افزايش سه برابري هزينه ها و دشواري تامين مواد اوليه، ظرفيت توليد کارخانه هاي مواد بهداشتي و شوينده به شدت کاهش يافته است. اخيرا دولت اعلام کرد ارز نيمايي به واردات مواد اوليه براي شوينده ها اختصاص مي دهد لذا اميد است اين مهم محقق شود و قيمت مواد اوليه کاهش يابد.
وي ادامه داد: 12 واحد توليدي در خراسان رضوي در رسته آرايشي و بهداشتي فعاليت دارند. هرچند اين واحدها تعطيل نشده اند اما گراني مواد اوليه ظرفيت توليد آنها را به شدت کاهش داده است.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد همچنين گفت: در شرايط گراني و کمبود کالا، تقلب از برندهاي توليد در حوزه مواد آرايشي و بهداشتي نيز افزايش مي يابد لذا بايد دولت بر توزيع و پخش کالا نظارت بيشتر داشته و فروشندگان را مجبور کند کالاهاي فاقد پروانه بهداشتي و نشان استاندارد را خريداري و عرضه نکنند.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟

کارشناس اداره کل آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت استفاده از ضد آفتاب در محافظت از پوست، توجه به میزان SPF را فاکتوری مهم در انتخاب این محصول آرایشی و بهداشتی دانست.

دکتر سارا میرحقی ساعتچی با اشاره به اهمیت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در محافظت از پوست نحوه انتخاب و استفاده صحیح از این محصولات آرایشی بهداشتی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ضد آفتاب به محصولاتی گفته می‌شود که از پوست انسان در برابر اشعه نور خورشید محافظت می‌کنند، گفت: یکی از فاکتور‌های مهم در انتخاب ضدآفتاب SPF است، که میزان محافظت از پوست در برابر سوختگی و التهاب ناشی از آفتاب را نشان می‌دهد.

میرحقی ساعتچی افزود: برای انتخاب ضد آفتاب با SPF مناسب پوست می‌توان از پزشک یا داروساز مشورت گرفت.

وی در ادامه نحوه استفاده صحیح از کرم‌های ضد آفتاب را تشریح کرد و گفت: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید باید ضدآفتاب استفاده کرد تا محافظت کافی روی پوست ایجاد شود. همچنین در صورت عرق کردن و شستن صورت بهتر است مصرف محصول تکرار شود.

دیگر خبرها

  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد