Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: 350 هزار نفر معادل 35 درصد جمعیت شهری استان در بافت های ناکارآمد شهری ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، احمد مرادپور در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه در مصلی الغدیر خرم آباد افزود: 2 هزار و 25 هکتار بافت فرسوده در لرستان وجود دارد که از این میزان 350 هکتار بافت تاریخی، 900 هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و 775 هکتار بافت ناکارآمد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: همچنبن لرستان 2 هزار و 985 روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد یکهزار و 590 روستا بالای20 خانوار هستند.
وی اظهار داشت: 173 هزار خانوار روستایی در 153 هزار مسکن روستایی زندگی می‌کنند و از این تعداد تاکنون 104 هزار مسکن روستایی مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی شده‌ است.
وی ادامه داد: انتظار ما از روستاییان این است که از تسهیلات بازسازی منازل روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استفاده کنند تا مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در برابر حوادث و بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: مبالغ بسیاری برای احداث مسکن‌های مهر در استان‌ها به ویژه لرستان هزینه شده اما متاسفانه جانمایی مسکن مهر با مشکلاتی چون نبود زیرساخت‌ها مانند آب، برق، مخابرات و گاز مواجه شد.
مرادپور افزود: چنانچه به جای مسکن‌های مهر، بافت‌های فرسوده ساماندهی و بازسازی می‌شدند، با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن، علاوه بر کاهش هزینه ها سیمای شهرها تغییرات اساسی داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: برنامه دولت تدبیر و امید، بازآفرینی 2 هزار و 700 مجله طی 10 سال در سطح کشور است که در این زمینه 9 محله در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود در دستور کار قرار گرفته است.
مرادپور اظهار داشت: کوهدشت و الیگودرز نیز امسال برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مابقی شهرها در سال‌های آینده نیز در دستور کار بازسازی بافت های فرسوده قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: دولت این اجازه را به استاندار داده تا زمین‌هایی که مالکیت دولتی را در بافت‌های فرسوده دارند، به عنوان شروع کار در بحث بازآفرینی در اختیار توسعه‌گران قرار دهند تا بتوانیم کار ساخت و ساز مسکن امید در بافت‌های فرسوده را آغاز کنیم.
وی به مشکلات سیلابی بودن خرم‌آباد و پلدختر اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توانیم تا حدودی مانع بخشی از سیلاب‌های سطح شهرهای استان شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: سالانه بیش از یک‌هزار زلزله در کشور ثبت شده که از این تعداد ۲۴۰ مورد بالای ۴ ریشتر بوده و به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار زلزله‌ای بالای ۶ ریشتری در کشور رخ داده است.
مرادپور افزود: زلزله سال ۸۵ در لرستان باعث کشته شدن ۶۳ نفر و مجروح شدن ببش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفر شد.
وی تصریح کرد: تا کنون ۹۰۰ گسل با ۴۰ هزار کیلومتر در کشور شناسایی شده وخسارات ناشی از بلایای طبیعی در کشور سالانه بیش از 10 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
7269/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بافت فرسوده سكونتگاه غيررسمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.


آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کد خبر 847896 منبع: تسنیم برچسب‌ها بافت‌ فرسوده خبر مهم

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است