خرداد: محمدباقر قالیباف در سخنانی در مشهد با انتقاد از شیوه مدیریتی دولت در اداره کشور، راهکارهایی را از جانب خود برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور مطرح کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدباقر قالیباف در همایشی با عنوان بررسی مسائل، چالش‌ها و فرصت‌ها در دهه پنجم انقلاب که در تالار اجتماعات روزنامه قدس برگزار شد، اظهار کرد: هر انقلابی طبیعتاً وقتی به قدرت می‌رسد بدون شک باید ساختاری را طراحی کند که قدرتی که به دست گرفته را حفظ کند.

همچنین افزایش تولید قدرت هم داشته باشد. امروز تردیدی نداریم که جریان سرمایه‌داری در مقابل دین ما ایستاده است پس ما هم در مقابل دنیای آنها باید بایستیم.

وی با بیان اینکه امروز وظیفه همه ما کارآمدی دین در اداره جامعه است، افزود: اگر در اینجا نتوانیم کارنامه قابل قبولی به مردم و سایر کشورهای اسلامی عرضه کنیم هیچ کار انجام نداده‌ایم و اگر حرف بزنیم اثر سوء هم دارد. منظور از کارآمدی این است که هم خوب کار کنیم هم کار خوب کنیم.

دچار ناکارآمدی اشباع شده در امور هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امروز در کشور با مشکلات بیکاری، فساد، رانت، تورم و... مواجهیم. آیا این مشکلات علت هستند یا معلول؟ من معتقدم این نارسایی‌ها معلول هستند و هیچ‌کدام علت نیستند. علت اصلی ضعف مدیریت و کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی است. ما در این بخش دچار یک چالش بزرگ هستیم زیرا منابع انسانی و مادی ما بسیار هستند. امروز در حقیقت یک ناکارآمدی اشباع شده در امور داریم. امروز مهمترین نیاز بنیادی ما در حقیقت این مدیریت و اداره کشور در این بخش‌هاست.

بعد چهل سال هنوز در حوزه آزادی‌های اجتماعی تکلیف خود را روشن نکردیم

قالیباف در مورد تعریف کارآمدی از نظر مردم و مسئولین گفت: در نظام جمهوری اسلامی ما متفاوت از بقیه حرکت‌ها در دنیا هستیم و منطبق بر سنت الهی حرکت می‌کنیم. ممکن است این حرکت‌ ما دقیقا مقابل حرکت دیگران باشد. یکی از اشکالات اساسی در کشور این است که دچار ناکارآمدی مخصوصا درسطح میانی شدیم. اولین جایی که در حوزه کارآمدی باید به آن بپردازیم سطح کارآمدی میانی است. باید بحث مردم در زمینه آزادی، عدالت و..‌ روشن شود. بعد چهل سال هنوز در حوزه آزادی‌های اجتماعی تکلیف خود را روشن نکردیم. مثلا درمورد حضور بانوان در محیط‌های مختلف سلایق و نگاه‌های متفاوت وجود دارد. 

وی افزود: در حوزه کارآمدی بحث ساختاری، رفتاری و کارکردی داریم. در حوزه ساختاری متاسفانه کارکرد ما در بخش دولت‌سازی خوب نبوده و در قوه مجریه روز به روز این ساختار بزرگتر شده و به مردم گفته شما بنشینید، ما همه کار برای شما انجام می‌دهیم. این موضوع خلاف نظر امام و حرکت انقلاب است. امام فرمودند دولت مجاز است تنها کارهایی را انجام دهد که مردم نمی‌تواند انجام دهند. ما در دولت همه کارها را خودمان به‌دست گرفته‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است. این اقتصاد مبتنی بر فعالیت، کار و تولید نیست، بلکه مبتنی بر فروش نفت و خام فروشی و از این رانت استفاده کردن است و دولت به بدترین شکل ممکن این اموال عمومی که متعلق به مردم است را از آنها می‌گیرد، در صندوق خودش می‌ریزد و با منت و ناعادلانه آن را در اختیار مردم می‌گذارد.

بیش از ۹۵ درصد بودجه فقط هزینه دولت است

قالیباف بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد بودجه فقط هزینه دولت است و در بخش توسعه‌ای پولی نمی‌بینیم. تازه به این بخش توسعه‌ای هم از طریق اوراق قرضه می‌خواهند حداقلی را بدهند؛ آن هم از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان. باید تفکیک کار ملی و محلی یا به تعبیری دیگر تفکیک کار تصدی‌گری و تولی‌گری صورت بگیرد. هر کاری که جنبه تولی‌گری و حاکمیتی دارد باید در اختیار دولت باشد و هرکاری که جنبه تصدی‌گری دارد به طور کامل به مردم واگذار شود. تا این اقدام انجام نشود، رابطه‌ای که در حوزه کارآمدی مدنظر است اتفاق نخواهد افتاد. اگر خود مردم در میدان کار قرار بگیرند، شایسته سالاری اتفاق می‌افتد و فساد به حداقل می‌رسد و نوع نگاه در حقیقت عوض می‌شود.

در حوزه فرهنگی کار پیمانکاری انجام می‌دهیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هرچه از انقلاب فاصله گرفتیم و جلو آمدیم در حوزه مدیریت در کشور مرتب به سمت نوع تفکراتی که با مبانی انقلاب متفاوت است رفتیم‌. اوج این کار و و پایه آن از سال ۷۰ گذاشته شد، این روند ادامه پیدا کرد و تا امروز آسیب‌های آن را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی فرهنگی می‌بینیم. ولی در حوزه دفاع و امنیت این اتفاق نیفتاده و کارنامه قابل دفاعی داریم، زیرا اساس این نگرش تا امروز در آنجا باقی مانده است. این نگاه در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیست. ما در حوزه فرهنگی کار دل انجام نمی‌دهیم کار پیمانکاری انجام می‌دهیم. می‌گویند پول بدهید تا ما برایتان انسان بسازیم درحالی که انسان با پول ساخته نمی‌شود. تربیت نیرو در میدان کار انجام می‌شود. تربیت نیروی فرهنگی در عین عملیات فرهنگی انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درخصوص عملکرد آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: همه انسان‌ها نقاط قوت و ضعفی دارند. انصاف این است وقتی سابقه افراد را بررسی می‌کنیم تمام جوانب کارها را درنظر بگیریم، مهمترین انتقادم نسبت به ایشان که قبلا هم گفته‌ام این است که مهمترین اشکالی که از دولت ایشان شکل گرفت مخصوصا در دولت دوم این بود که نگرشی که پایه‌گذاری شد، براساس آن نگرش‌هایی که در انقلاب اسلامی داشتیم این نقطه در همان آغاز شروع شد، نقطه انحراف اولیه آن کوچک بود اما هرچه زمان گذشت وسعت پیدا کرد. امروز چالش جدی‌مان این است که دیگر منطبق با فرهنگ دهه ۶۰ و باورهای انقلاب در حوزه اقتصاد نیستیم.

قالیباف افزود: در  حوزه سازندگی و کارهای زیرساختی مثل راه، جاده و... اقدامات خوبی انجام دادند اما در انقلاب اسلامی هدف غایی ‌ما سد و راه نیست. در واقع سطح عملیاتی و میدانی باید بستری را برای سطح میانی آماده کند که همه سطح میانی و عملیاتی فرصت را برای بندگی انسان‌ها در پیشگاه خدا فراهم کند.

هیچ‌گاه به‌دنبال گرفتن پست نبوده‌ام

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مهمترین مشکل دولت رانت و فساد اعضای دولت نیست و اینکه چقدر به سمت لایه‌های مردم نهاد حرکت کرده‌اید؟ گفت: اخیرا حضرت آقا یک بیانی  داشتند و فرمودند اینکه واقعا کسی در جمهوری اسلامی به‌دنبال گرفتن پست و مسئولیت باشد، امر نکوهیده است. ممکن است حرفی که در اینجا می‌زنم را دوستان نپذیرند اما من آنچه در دلم هست را باید بیان کنم. من واقعاً هیچگاه به دنبال اینکه پستی بگیرم و بایستم نبودم. همیشه به دنبال این بودم که یک دقیقه برای مردم و انقلاب آرامش نداشته باشم. یعنی دنبال امورات شخصی خود نروم. درحال حاضر هیچ مسئولیت اجرایی رسمی ندارم ولی باز از صبح می‌زنم بیرون تا آخر شب. یک فعالیت جهادی داریم که در حال انجام آن هستیم. نه بودجه دولتی و نه کار دولتی داریم. با مردم کار می‌کنیم، مهم این است هرجا هستیم ناامید نشویم ننشینیم و بگوییم، نمی شود. نمی‌شود نداریم، انقلاب به ما یاد داد که نمی‌شود نداریم. 

قالیباف ادامه داد: کاری که الان انجام می‌دهم به شکل گذشته و مثل دهه ۶۰ است. در مسجد کار می‌کنیم. ساختمان اداری، آبدارچی و... نداریم. هرجا کار کردم سعی کردم جوان‌گرایی اساس کار من باشد باید ساختارمند کار کنیم و جوانان و مردم را پای کار بیاوریم.

اگر در دولت بودم اولین کاری که انجام می‌دادم کوچک‌سازی دولت بود

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقدهایی که به قوه مجریه دارم این است که عموما دوستانی که در مسند قرار می‌گیرند یا تجربه کار اجرایی ندارند یا اگر تجربه کار اجرایی دارند کارنامه قابل قبولی ندارند. اگر در دولت قرار می‌گرفتم اولین کارم این بود که دولت را به سرعت کوچک‌سازی می‌کردم. آن را برون سپاری می‌کردم؛ نه برون‌سپاری که مخالف با نگرش‌های اسلام باشد بلکه به سبکی که منطبق با نگرش های اسلامی باشد. 

قالیباف ادامه داد: الان گفته می‌شود آموزش و پرورش را خصوصی سازی کنیم اما اگر این موضوع به سبک خصوصی‌سازی بخش اقتصادی باشد که امروز این فاجعه را درست کرده که وا مصیبتاست. دولت حداقل سه برابر اداره مردم در آموزش و پرورش هزینه می‌کند، این طوری هم که نمی‌شود ادامه داد، پس مردم چگونه اداره کنند که آن هزینه را کاهش دهند و نگرش اسلامی هم وجود داشته باشد؟ ما برای این موضوع الگو داریم. نمونه‌های این حرف‌ها را اجرا کرده‌ایم که جای بحث آنها اینجا نیست. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر یک مسئول در نظام اسلامی در دولت قرار گرفت که ولو با پول حلال و خمس داده و عرق جبین ۵۰۰ میلیارد جمع کرده باشد، این فرد در جمهوری اسلامی نمی‌تواند وزیر باشد.

در حال تدوین الگوی مدیریت جهادی هستیم 

وی در خصوص الگوی مدیریتی مطلوب خود گفت: الگوی مدیریتی مد نظر من  الگوی مدیریتی جهادی است. این الگو منطبق بر نگرش‌هایی است که باید در انقلاب اسلامی دنبال کنیم. این الگو را تئوریزه کردیم.

قالیباف با اشاره به اینکه بسیاری از مردم از ما شغل می‌خواهند، عنوان کرد: من شغل ندارم اما کار دارم که به دیگران بدهم. افراد کار را شغل و شغل را هم استخدام در بخش دولتی می‌دانند. ما را اینگونه تربیت کردند که اول شغلی دولتی پیدا کنیم و بعد که در انجا حاضری خود را زدیم، سپس برویم سراغ کار دیگری. این موضوع فاجعه آمیز است، من به هرکس به من مراجعه کند کار می‌دهم.

دوگانگی در حاکمیت را قبول ندارم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تعدد منابع قدرت در ساختار کشور یادآور شد: ما تفکیک قوا داریم. پس حداقل سه قوه داریم. هر قوه‌ای بر اساس قانون قدرتی دارد و وظیفه خود را انجام می‌دهد. عده‌ای می‌گویند در کشور دوگانگی در حاکمیت وجود دارد، این حرف را هم قبول ندارم. افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان در این زمینه دچار اشکال هستند. پول یکی از جاهایی است که قدرت دارد. الان در کشور چندین خزانه داریم. یک خزانه رسمی است که  ۱۴.۵ درصد قبل اینکه به خزانه بریزند به شرکت نفت می‌دهند. یعنی از اصل فروش برمیدارند. ۱۴.۵ درصد هم شرکت گاز برمیدارد. یک حسابی هم از برنامه سوم تحت عنوان حساب ذخیره ارزی داشتیم که خارج از بحث خزانه است. صندوق ارزی توسعه ملی هم ایجاد شده، یک خزانه هم مربوط به یارانه هاست. آنهایی که این حرف‌ها را می‌زنند اول بروند خزانه کشور را یکی کنند؛ به این معنا که صندوق ذخیره ارزی وجود داشته باشد، نه این همه خزانه. این خزانه‌های دیگر حیات خلوت‌هایی است که فسادها از آنجا شکل می‌گیرد.  

وی با بیان اینکه قانون را باید فصل‌الخطاب و مبنا بگیریم، اظهار کرد: کسی که مسئول است در نقش اپوزیسیون نمی‌تواند حرف بزند. آنها باید پاسخگو باشند، باید در امر به معروف و نهی از منکر در حوزه مختلف مطالبه گری کنیم. این موارد را مورد بحث قرار دهیم نخبگان باید این کارها انجام دهند که تبدیل به فرهنگ شود. در حرف‌های ما بیشتر طلبکاری وجود دارد تا مطالبه گری.

ممکن است الان هلند باشم

قالیباف درخصوص حاشیه‌هایی که درمورد فعالیت اقتصادی فرزند کوچکش ایجاد شده، عنوان کرد: اینها شایعاتی است که ضد انقلاب و ایادی داخلی آنها اینجا دنبال می‌کنند. وقتی من حرفی می‌زنم کسی که می‌خواهد حرف من را رد کند باید یک سند بیاورد. ازدواج سبیه ما ساده‌ترین نوع مراسم بوده، بعد عکس‌های عروسی یک نفر دیگر را گفتند مال ما بوده است. امروز عقد پسر من بوده که بسیار هم ساده انجام شده. در جایی که زورشان نمیرسد و حرفی ندارند چنین اقداماتی انجام می‌دهند. من در مراسم سالگرد شهید همدانی درحال سخنرانی بودم که گفته بودند فرار کرده و رفته‌ام، ممکن است الان هم هلند باشم. 

فروپاشی ذهنی مردم نسبت به انقلاب از فشار اقتصادی خطرناک‌تر است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنده جزو افرادی هستم که در بعضی موضوعات صراحت لهجه دارم، تصریح کرد: ۴۰۳ میلیون شماره حساب سپرده در کشور داریم. بابت آنها بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال سود تعلق می‌گیرد. ۸۰ درصد این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به ۲ درصد از ۴۰۳ میلیون حساب است. اینها متاسفانه بر اساس قانون از مالیات هم معاف هستند. وقتی من این حرف‌ها را می‌زنم طبیعی است در مورد من چنین حرف‌هایی زده شود. امروز کاری که ضدانقلاب با آبادی داخلی‌اش با ما انجام می دهد که خطرناک‌تر از فشار اقتصادی است، آن هم فروپاشی ذهنی مردم نسبت به باورهای نظام و انقلاب است که نسبت به تمام افراد آن را دنبال می‌کنند.

 چالش اول و آخر ما در کشور مدیریت است

وی با اشاره به اینکه چالش اول و آخر ما در کشور مدیریت است، اظهار کرد: روزی که درآمدمان ۱۲۰ میلیارد دلار در سال شد، رشد اقتصادی منفی شد. وقتی درآمدمان به ۲۰ میلیارد رسید در بخشی مثل صنعت رشد اقتصادی دو رقمی شد. وقتی دولت پول نداشت، دخالت نکرد و مردم کار را به‌دست گرفتند چنین اتفاقی افتاد، اما وقتی ۱۲۰ میلیارد تومان پول پیدا شد، دولت مردم را خارج کرد و این نابسامانی درست شد.

قالیباف افزود: با این تحریم، مشکلات و سختی‌هایی که وجود دارد آنقدر این کشور ظرفیت دارد که ظرف ۴-۵ سال می‌تواند در ریلی قرار بگیرد که در همین حوزه اقتصاد که امروز از جانب آن فشار می‌بینیم به یک آرامشی برسیم که همه اعتمادشان به اقتصاد در کشور برگردد. اگر این سرمایه اجتماعی در مدت ۴-۵ سال برگردد، واقعا جهشی بزرگ در اقتصاد اتفاق می‌افتد. البته اینگونه نیست که منتظر باشیم و دقیقا بعد از ۵ سال رشد اقتصادی را ببینیم بلکه به مرور که این دوره چندساله شروع می‌شود، این رشد هم باید اتفاق بیفتد تا در نهایت بعد از چند سال شاهد آن رشد باشیم. اگر در چندماه اول بخشی از این رشد اتاق نیفتد معلوم است تا پایان ۵ سال خبری نخواهد شد.

وی گفت: دوستان از تهدیدات دشمن نگران نباشند. ما چنین ظرفیت‌هایی را داریم. آنچه امروز ما را واقعا دچار مشکل کرده ضعف مدیریت و بی توجهی و باور نداشتن به مردم و توان داخلی خودمان است. شغل نیست ولی کار هست. هرکس به سهم خود باید کار کند و منتظر دیگران نباشد.

برچسب ها: قالیباف ، خراسان ، محمدباقر قالیباف

منبع: خرداد

خبر بعدی:

کار عکاسان حیات‌وحش فقط عکاسی نیست/ غذا را آشپز می‌پزد نه قابلمه!

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی: گونتر ریله، عکاس آلمانی طبیعت و حیات وحش، متولد ۱۹۶۲ است و در شهری نزدیک اشتوتگارت زندگی می‌کند. او از سال ۱۹۹۸ در PSA (آژانس عکاسی آمریکا) عضویت دارد و در سال ۲۰۱۳ نیز مدرک GMPSA را دریافت کرده است.

عکس‌های ریله از طبیعت و حیات وحش که بیشتر در مناطق سردسیر و قطب ثبت شده‌اند، در بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها و نشریات معتبر استفاده شده‌اند. وی داوری نمایشگاه‌های بین‌المللی شناخته شده PSA (آژانس عکاسی آمریکا) را نیز در کارنامه خود دارد و در مراکز مختلف نیز آموزش عکاسی می‌دهد. گاردین، دیلی میل، سان، روزنامه بیلد در آلمان و نشریه جیو در فرانسه (نشریه همکار نشنال جئوگرافیک) از جمله نشریاتی هستند که از گونتر ریله، «عکس حیات وحش» خریداری می‌کنند.

این عکاس طبیعت و حیات وحش چندی قبل به دعوت کلوپ عکس فوکوس (نمایندگی فیاپ در ایران) و گروه گردشگری مارکوپولو به ایران سفر کرد و در ششمین جشنواره بین المللی عکس «خیام» به عنوان داور حضور داشت. کارگاه عکاسی حیات وحش گونتر ریله در میانه آذرماه برگزار و با استقبال روبرو شد.

حضور این عکاس بین‌المللی در ایران بهانه‌ای شد برای اینکه پای صحبت‌های او بنشینیم و درباره کار، زندگی، عکاسی حیات وحش و سختی‌هایش بپرسیم؛ در زیر مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

* در آغاز بحث از آنجایی که شما عکاس حرفه‌ای در حوزه حیات وحش و نیز بسیار شناخته‌شده هستید، لطفا در مورد علاقمندی‌تان به این نوع عکاسی و اینکه چطور وارد این حرفه شدید، صحبت کنید. آیا به راحتی به این مرحله از عکاسی حرفه‌ای رسیدید؟

- پدرم عکاسی می‌کرد و در سن ۱۰ سالگی با اولین دوربینی که هدیه گرفتم، عکاسی کردم. البته این دوربین کوچک بود و در ۱۶ سالگی به این نتیجه رسیدم که دیگر نمی‌توانم با این دوربین عکس‌های خوب از طبیعت و حیات وحش بگیرم. در ۱۶ سالگی یک دوربین SLR خریداری کردم و در ۱۸ سالگی شروع به شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات عکاسی کردم که اولین آنها مسابقه عکس دبیرستانم بود. در آن سن و سال، فکر می‌کردم بهترین عکاس دنیا هستم، اما در مسابقه عکس دبیرستان، ۴ امتیاز از ۵۰۰ امتیاز گرفتم! از آن به بعد متوجه شدم که عکس‌هایم عالی نیست و باید سخت کار کنم. از آن روز به بعد شروع به مطالعه کردم تا هر چه بیشتر یاد بگیرم. عضو PSA (آژانس عکاسی آمریکا) شدم تا بتوانم بیشتر رشد کنم و کارم را ارتقا دهم و در جشنواره‌های مختلف هم شرکت کردم.

از همان ابتدا موفق بودم؛ در ابتدای مسیر فقط عکس‌هایم به نمایشگاه‌ها راه می‌یافت ولی به تدریج برگزیده می‌شدم و جایزه می‌گرفتم. پس از آن که در جشنواره‌های منطقه‌ای مقام آوردم، تصمیم گرفتم در جشنواره‌های حرفه‌ای که عکاس‌های حرفه‌ای حیات وحش حضور دارند، نیز شرکت کنم و مثل ماجرای دبیرستانم برای اولین بار شکست خوردم و اینجا بود که خودم را ملزم به آموختن و سختی کشیدن کردم و سعی کردم به طبیعتی بروم که دسترسی به آن‌ها سخت است تا عکس‌های منحصربه‌فردی بگیرم به همین دلیل اکثراً به قطب جنوب سفر می‌کنم. به تدریج توانستم در جشنواره‌های بین‌المللی حضوری موفق داشته باشم؛ روزنامه‌های گاردین، دیلی میل، سان، بیلد در آلمان و نشریه جیو در فرانسه (نشریه همکار به نشنال جئوگرافیک) از جمله نشریاتی هستند که از من عکس حیات وحش خریداری می‌کنند. همچنین به نقاط مختلف دنیا برای برپایی کارگاه‌های متعدد عکاسی حیات وحش دعوت می‌شوم.

* از کجا و چه زمانی به عکاسی طبیعت و حیات وحش علاقمند شدید؟

- در ابتدا در همان سنین پایین مثل همه از مردم و هر چیزی در هر جایی که بودم، عکاسی کردم. مادربزرگم باغی داشت که آخر هفته‌ها به آنجا می‌رفتم و مدام از گل‌ها، پروانه‌ها، حشرات و ... عکاسی می‌کردم. چند سال که گذشت متوجه شدم قلبم برای عکاسی حیات وحش می‌تپد.

* عکاسی از حیات وحش برای شما چه فایده‌های شخصی و اجتماعی به همراه داشته است؟

- امروزه معروف‌ترین عکاس‌های حیات وحش، فقط عکاسی نمی‌کنند و بخشی از مسیری که طی می‌کنند بابت حفاظت از طبیعت است. این رسالت و هدف، برای عکاس‌های حیات وحش تعریف شده است و همه این عکاس‌ها آن را قبول دارند، به همین دلیل آنها بخشی از درآمد خودشان را برای حفظت از محیط زیست اهدا می‌کنند و من نیز همین کار را انجام می دهم. من از حیوانات زیبا عکاسی می‌کنم تا به مردم نشان دهم و آنها هم با دیدن این زیبایی برای حفاظت از حیوانات ترغیب می‌شوند. همچنین از حیواناتی که کمیاب هستند و در لیست انقراض قرار دارند، عکاسی می‌کنم.

امروزه معروف‌ترین عکاس‌های حیات وحش، فقط عکاسی نمی‌کنند و بخشی از مسیری که طی می‌کنند بابت حفاظت از طبیعت استزبخشی از درآمد عکاسی‌ام را برای حفاظت از حیوانات خرج می‌کنم، یعنی این پول را به جمعیت دوستداران زمین می‌دهم. جمعیت دوستداران زمین در آلمان زمین خریداری می‌کنند و آن را به حیوانات اختصاص می‌دهد که منطقه‌ای حفاظت شده برای حیوانات به حساب می‌آید.

در آفریقای جنوبی نیز قبلاً پنگوئن‌های کیپ‌تاون جمعیتی میلیونی داشتند، اما الان تعداد آنها به ۲۱ هزار رسیده است، چون غذای کافی برای این پنگوئن‌ها وجود ندارد؛ پنگوئن‌های والد چون نمی توانند غذای کافی به دست بیاورند، بچه هایشان را رها می‌کنند تا خودشان زنده بمانند. یکی از کارهای جمعیت دوستداران زمین این است که این پنگوئن‌های کوچک را جمع و به آنها رسیدگی می‌کنند تا بزرگ شوند.

* برای تامین هزینه‌های زندگی‌تان عکاسی می‌کنید؟

- من پنج برابر بیشتر از درآمدم از عکاسی، برای سفرهایم هزینه می‌کنم، چون این حیوانات در مونیخ زندگی نمی‌کنند که من برای عکاسی آنجا بروم! و حیوانات مدنظر من در نقاط مختلف جهان مثل نیوزلند (جزیره چِتِم) و قطب هستند. به همین دلیل من شغل دیگری دارم که مرتبط با مدرک مهندسی صنایع غذایی‌ام است و برای شرکت «اورنجینا» که در ایران نیز نمایندگی دارد، کار می‌کنم و ۱۶ خط تولید این کارخانه زیرنظر من است. البته اگر بخواهم عکس‌هایم را بفروشم، می‌توانم با استفاده از فروش آن‌ها زندگی‌ام را بگردانم، ولی به جای اینکه وقتم را روی فروش عکس‌ها بگذارم، از جای دیگر درآمد کسب می‌کنم و بعد با ذهن باز به دنبال عکاسی می‌روم.

در حال حاضر زندگی عکاس‌های حیات وحش بزرگ در دنیا از طریق فروش عکس‌هایشان تامین نمی‌شود بلکه این هزینه از طریق برگزاری ورک‌شاپ‌ها و سخنرانی‌هایی که دارند، تامین می‌شود. برای مثال یک عکاس معروف ایرانی برای یک روز ورک‌شاپ در نشنال جئوگرافیک، ۳۰ هزار یورو دریافت می‌کند.

* کمی هم از چالش‌ها، موانع و فرصت‌هایی که عکاسی حیات وحش تاکنون برای شما به همراه داشته، صحبت کنید. آیا تا به حال با حادثه‌ای که خطر جانی داشته است، روبرو شده‌اید؟

- تا به حال سه مرتبه با خطر مرگ روبرو شدم که یکی از این سه مورد را برایتان تعریف می‌کنم. برای رفتن به جزیره میدوی در هاوایی، فقط یک هواپیمای ملخی چارتر ساخته شده در سال ۱۹۶۲ وجود دارد که به دلیل حضور ۱۵ میلیون پرنده در این جزیره و کم بودن مساحت جزیره، شب‌ها اجازه پرواز دارد.

به این جزیره برای عکاسی رفتم و قرار بود یک هفته‌ای برگردم، سوار هواپیما شدم و در میانه راه دیدم هواپیما آتش گرفته است و چون مخزن سوخت داشت، امکان انفجار هواپیما وجود داشت ضمن اینکه در حال سقوط بودیم. مردم در شرایط بحرانی کارهای احمقانه انجام می‌دهند و من نیز در آن چند دقیقه فقط به فکر این بودم عکس‌هایم را که در حافظه دوربین بود، نجات دهم تا در انفجار سالم بمانند. در لحظاتی که به سقوط مانده بود، ناگهان اطفای حریق هواپیما کار کرد و آتش خاموش شد و از خطر مرگ نجات پیدا کردیم، اما چون هواپیما یک موتور داشت، به جزیره برگشتیم و تا هواپیمای بعدی بیاید، یک هفته دیگر در جزیره ماندم و باز هم عکاسی کردم.

عکاس‌های حرفه‌ای می‌توانند با چیدمان و آوردن مدل در استودیو عکاسی و عکس‌های خوبی ثبت کنند، اما عکاسی از طبیعت و حیات وحش مساله‌ای جداگانه است و در این نوع عکاسی، حیوانات تصمیم‌گیرنده هستند. البته اگر عکاس در مورد رفتار حیوانات مطالعه داشته باشد، تاحدودی می‌تواند رفتار حیوانات را پیش بینی و اگر خوش شانس باشد می‌تواند شکار لحظه خوبی را ثبت کند.

فرصتی که عکاسی از حیات وحش برای عکاس پدید می‌آورد، حفاظت از طبیعت و حیات وحش است. برای مثال من از پنگوئن‌های کیپ‌تاون عکاسی کردم و در مورد آنها و اینکه بچه‌هایشان در خطر مرگ هستند با دوستانم صحبت می‌کنم. جمعیت دوستداران زمین به من گفتند که کمک‌های نقدی از آلمان در حال افزایش است و با توجه به اینکه این جمعیت در آلمان تبلیغات ندارد، معتقدند که عکس‌های من سبب جذب این کمک‌ها شده است. فرصت دیگر عکاسی از حیات وحش، سفرهای مختلف و آشنا شدن با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای مختلف است و ۹۹ درصد دوستان من، بین المللی هستند نه آلمانی.

در ضمن در یکی از این سفرها با همسرم آشنا شدم که اهل روسیه است. روبروی آلاسکا یک منطقه توریستی است و یکی از آژانس‌های توریستی آن منطقه از من درخواست کرد که همراه یکی از تورهایشان به آلاسکا بروم تا از طبیعت آنجا عکاسی کنم تا با استفاده از عکس‌ها تبلیغات شود. همسر من مترجم آلمانی است و این آژانس او را استخدام کرده بود و سبب آشنایی ما شد.

* از نظر شما تفاوت یک شکارچی با یک عکاس حیات وحش در چیست؟

- شکارچی‌ها همیشه به من می‌گویند «ما هم در حال حفاظت از طبیعت هستیم.» البته این دیدگاه در برخی موارد درست است، برای مثال در آلمان گراز و گوزن وحشی خیلی زیاد است و اگر تعدادشان زیاد شود سبب از بین رفتن طبیعت می‌شوند، به همین دلیل شکارچی‌هایی باشند تا گراز و گوزن‌ها را شکار کنند. در این گونه موارد با بودن این شکارچی‌ها و شکارچی‌هایی که برای تغذیه خودشان شکار می‌کنند، موافق هستم.

اما از طرفی شکارچی‌های خطرناک هم هستند که حیوانات نادر و کمیاب را شکار می‌کنند تا فقط برای تزیین از آنها استفاده کنند. تعداد خرس‌های قطبی در حال کاهش است، اما محلی‌ها یا همان اسکیموها اجازه دارند در سال یک خرس را شکار کنند تا بتوانند زنده بمانند. برخی از ثروتمندان اروپایی و آمریکایی هستند که ۱۰ الی ۲۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند تا مجوز شکار یک خرس قطبی را از خانواده اسکیمو بگیرند، فقط برای اینکه دوست دارند خرس شکار کنند.

تفاوت عکاس‌های حیات وحش با شکارچی‌ها در این است که عکاس‌های حیات وحش در حفاظت حیات وحش کوشا هستند. برای مثال دو هفته پیش در چین با عکاس سوئدی آشنا شدم که در ماداگاسکار عکاسی کرده بود و آثارش را به نمایش گذاشته بود. مردم ماداگاسکار فقیر هستند و به همین دلیل برای تامین غذای خود هر حیوانی را شکار می‌کنند. او عکاس‌ها را ترغیب می‌کرد برای عکاسی به این کشور بروند و می‌گفت «مردم ماداگاسکار برای ۵ یورو حیوان شکار می‌کنند اما وقتی عکاسی به آنجا می‌رود ۱۰۰ یورو برای اینکه آنها راهنما باشند، می‌پردازد و با این شیوه این مردم یاد می‌گیرند بجای اینکه حیوانات را شکار کنند، روی توریسم کار کنند و از حیوانات هم محافظت می‌شود.»

* برای اینکه عکاس‌های حیات وحش بتوانند از طبیعت بکر و حیات وحش مناطق کمتر شناخته شده استفاده کنند، آیا تورهای عکاسی طبیعت گردی برای این مناطق وجود دارد؟ این تورهای عکاسی در اروپا چقدر رایج است؟

 - برگزارکننده‌های تورهای عکاسی در اروپا زیاد هستند و حتی تورهایی برای عکاسی از قطب وجود دارد. دو آژانس هم وجود دارد که من توسط آنها به کانادا می‌روم تا از خرس و فوک دریایی عکاسی کنم. مردم عادی محلی نیز می‌توانند از حضور این تورهای عکاسی بهره ببرند و به عنوان راهنمایان عکاسی کسب درآمد کنند.

* چقدر عکس‌های طبیعت ایران را دیده‌اید و آیا عکاسان ایرانی را می شناسید؟

- خیلی کم، اما یک عکاس ایرانی که ۱۰ سال پیش به آلمان آمد و با درام (عکاسی با هلیکوپتر) کار می‌کرد که من در آن زمان اصلاً اطلاعی از این تکنولوژی نداشتم. این عکاس فیلم‌هایی در مورد حیات وحش ایران ساخته بود که در تلویزیون آلمان نمایش داده شد. من همیشه دوست داشتم به ایران سفر کنم، چون همیشه در ذهنم مفهومی مثبت به همراه داشت. ایرانی‌های بسیاری را در آلمان می شناسم، همچنین در مورد جشنواره عکس بین المللی «خیام» اطلاع داشتم و چندین سال در این جشنواره شرکت می‌کنم که البته هنوز نتوانسته‌ام در این جشنواره مقام کسب کنم.

* سهم تخیل در عکاسی حیات وحش چقدر است؟

- در قدیم برای عکاسی حیات وحش، لنز تله استفاده و کادر بسته از حیوان ثبت می‌شد، اما در عکاسی مدرن حیات وحش لازم است حیوان را در قاب محیط زندگی‌اش به تصویر بکشد.

من از دوربینم محافظت می‌کنم اما دوربین را وسیله‌ای می‌دانم که باید از آن استفاده کنم بنابراین هوای برف و بارانی و طوفانی برایم اهمیت ندارد و عکاسی می‌کنمچون در عکاسی طبیعت و حیات وحش دستکاری روی عکس مجاز نیست، در زمان عکاسی باید از تکنیک‌های خلاقانه مثل پَنینگ، نوردهی طولانی و عکاسی از جزییات بدن حیوان استفاده کرد.

همچنین می‌توان از دستگاه‌های متعددی مثل ماشین کنترلی برای عکاسی از حیوانات استفاده می‌شود. اگر یک عکاس بخواهد در رقابت‌های عکاسی حرفه‌ای حیات وحش شرکت کند، عکس از آسمان و خورشید درخشان نتیجه‌ای نخواهد داشت چون داوران میلیون‌ها عکس شبیه به اینها را دیده‌اند. برای موفق شدن در یک جشنواره حرفه‌ای باید از چند حیوان که مشغول انجام کاری هستند، عکس گرفت.

وقتی به سفری می‌روم که ناگهان هوا طوفانی و بد می‌شود و بیشتر عکاس‌ها در این هوا به عکاسی نمی‌روند، من مطمئن می‌شوم این زمانی است که باید به عکاسی بروم. من از دوربینم محافظت می‌کنم اما دوربین را وسیله‌ای می‌دانم که باید از آن استفاده کنم بنابراین هوای برف و بارانی و طوفانی برایم اهمیت ندارد و عکاسی می‌کنم.

* برای عکاسی از حیات وحش می‌توان از هر ابزاری استفاده کرد؟ یا باید حتما ابزار حرفه‌ای برای این کار استفاده کرد؟

- به نظر من مهمترین بخش عکاسی از حیات وحش در ذهن عکاس و نگاه او است. برای درک بهتر این موضوع می‌توانم خاطره‌ای تعریف کنم؛ اولین باری که به قطب رفتم، دوربین D۸۰ داشتم که ۴۰۰ یورو قیمت داشت؛ عکس‌های فوق العاده‌ای با این دوربین ثبت کردم و عکس‌هایم را برای رقابت بزرگترین نشریه حیات وحش آلمان ارسال کردم.

سردبیر این نشریه با من تماس گرفت و گفت که برایش دردسر ایجاد کردم، چون اسپانسر این رقابت نیکون است و چون من با یک دوربین ساده که زن خانه‌دار به عکاسی می‌رود، عکس گرفته‌ام، نمی‌تواند جایزه را به من دهد در حالی که عکس‌های من استحقاق دریافت جایزه را دارد.

بنابراین در هر شغلی، حتماً باید استعداد وجود داشته باشد و بعد از آن اگر از ابزار حرفه‌ای بهره گرفتید نتایج بهتری به دست می‌آید. من برای عکاسی معمولاً یک بدنه دوربین D۴ به همراه یک لنز واید و یک لنز تله ارزان به همراه دارم. بیشتر از اینکه برای تجهیزات عکاسی پول پرداخت کنم، برای سفرهایم هزینه می‌کنم.

در عکاسی حیات وحش همچون عکاسی از انسان باید در حالت eye level عکاس گرفت و معمولاً عکاس‌هایی وجود دارند که از حیوانات «های انگل» عکاسی می‌کنند که کاری اشتباه است. معمولاً از من درباره دوربینم سوال می‌شود و جواب من این است که می‌گویم غذا را چه کسی درست می‌کند، آشپز یا قابلمه؟ الان مادربزرگ‌ها با یک قابلمه ساده بهترین غذاها را تهیه می‌کنند، اما نسل جوانی وجود دارند که با ده‌ها مدل سرویس قابلمه نمی‌توانند غذایی قابل خوردن تهیه کنند.

معمولاً از من درباره دوربینم سوال می‌شود و جواب من این است که می‌گویم غذا را چه کسی درست می‌کند، آشپز یا قابلمه؟ الان مادربزرگ‌ها با یک قابلمه ساده بهترین غذاها را تهیه می‌کنند، اما نسل جوانی وجود دارند که با ده‌ها مدل سرویس قابلمه نمی‌توانند غذایی قابل خوردن تهیه کنند!اگر استعداد و تسلط عکاسی برای شخصی وجود دارد، در آن زمان نیاز به ابزار حرفه‌ای نیز احساس می‌شود. البته معتقدم یک عکاس بااستعداد و مسلط به عکاسی با یک دوربین معمولی هم می‌تواند عکس خوب ثبت کند.

* چطور شد که با جشنواره بین‌المللی عکس «خیام» آشنا شدید و داوری این جشنواره را قبول کردید؟

- همانطور که قبلاً هم گفتم، عضو PSA انجمن عکاسی آمریکا هستم و عکاسی همچون ورزش، حرفه‌ای است و رقابت‌هایی در طول سال برگزار می‌شود. اگر یک عکاس در جشنواره‌های مختلف و معتبر شرکت کند، در پایان سال از نظر انجمن عکاسی آمریکا امتیاز بیشتری دریافت می‎‌کند و هر عکاس رنکینگ دارد.

جشنواره‌هایی که مجوز انجمن عکاسی آمریکا را داشته باشند نیز باید دستورالعمل و استاندارد جهانی را رعایت کنند و جشنواره‌هایی که این مجوز را دریافت می‌کنند با این قواعد هماهنگ هستند. جشنواره بین‌المللی عکس «خیام» نیز از جشنواره‌هایی است که در این قاعده جهانی معتبر است و من بر اساس لیستی که از جشنواره‌ها در اختیار دارم، معمولا هر ماه در ۱۰ جشنواره شرکت می‌کنم.

در این لیست با دومین دوره جشنواره «خیام» مواجه شدم و وقتی کتاب این جشنواره را دریافت کردم، انتخاب‌های داوری و کیفیت بالایی داشت و به همین دلیل هر سال در این جشنواره شرکت کردم، اما چون یکی از سخت‌ترین جشنواره‌های دنیا است، چراکه شرکت‎‌کننده‌های بسیاری در این جشنواره حضور دارند (۱۴۰۰ نفر) و در مقایسه با جشنواره‌هایی که ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده دارد، رقابتی سخت است. به همین دلیل است که هنوز نتوانسته‌ام در این جشنواره مقامی کسب کنم، اما ادامه خواهم داد.

با علی سامعی دبیر جشنواره بین‌المللی عکس «خیام» دو بار همسفر شدم و وقتی او به من پیشنهاد داوری جشنواره را داد، از آنجایی که این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهانی است، با کمال میل این پیشنهاد را قبول کردم.

* آیا در مورد فرصت‌های عکاسی حیات وحش در ایران اطلاع دارید و آیا دوست دارید از حیات وحش ایران به ویژه پلنگ ایرانی که منحصربفرد است، عکاسی کنید؟

- آشنایی خیلی کمی با ایران دارم. معمولاً شیوه عکاس‌های اروپایی اینگونه است که بعد از مدتی تحقیق به عکاسی می‌روند، اما من موضوع را سخت نمی‌کنم و از حضور در کشورهای مختلف برای عکاسی استقبال می‌کنم. من برعکس برخی عکاس‌ها که یک بار به هر کشوری سفر می‌کنند، دوباره و چندباره به یک کشور و منطقه می‌روم بنابراین حتما سفرهای دیگری به ایران خواهم داشت که از پلنگ ایرانی و حیوانات منحصربفرد این کشور نیز عکاسی کنم.

من ذهن بازی در عکاسی دارم؛ عکاس‌هایی هستند که برای عکاسی از یک موضوع مشخص به قطب می‌روند و برای مثال قصد دارد نوع خاصی از پنگوئن را عکاسی کند و به فرصت‌هایی دیگری چون فوک دریایی یا پرندگان توجهی نمی‌کند!

من این شیوه را ندارم که تنها از یک موضوع عکاسی کنم و وقتی فرصتی برایم پدید می‌آید از آن استفاده و آن را ثبت می‌کنم. عکاسی حیات وحش شکار لحظه‌ها است و اگر فرصتی برای عکاسی از حیوانات پیدا نشد، از طبیعت عکاسی می‌کنم.

کد خبر 4474283

ماجرای هاله نور احمدی‌نژاد چه بود؟ آیا محسن رضایی مالبرو وارد می‎کرد؟ سلطان قیر و شکر چه کسانی هستند؟ پرونده فساد 3 هزارمیلیاردی و بابک زنجانی چگونه افشا شد؟

تجمع مردم در اعتراض به خودروسازان+فیلم

اقدام تحسین برانگیز جوانان تبریزی پس از بی‌حرمتی به دو دختر در پارک ائل گلی +عکس

کلیدواژه: قالیباف خراسان محمدباقر قالیباف

منبع این خبر، وبسایت khordadnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۳۱۲۵۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • عضو کابینه دولت دهم: ۲۰ میلیارد دلار ارز را به بهانه واردات به بازار ریختند
  • تاجگردون: احساس می‌شود کودتای اقتصادی شده و کسی متوجه نیست!
  • احمد‌ی‌نژاد بودجه حوزه علمیه را یک سوم کرد
  • تاجگردون: احساس می‌شود کودتای اقتصادی شده و کسی متوجه آن نیست!/ آشنا گلایه کرد که چرا او را با مشایی مقایسه کرده‌ام/ احمد‌ی‌نژاد بودجۀ حوزه علمیه را یک سوم کرد/ نمایندگان یک کارتِ حلال دارند و یک کارتِ حرام
  • پر هزینه‌ترین داروهای تحت پوشش بیمه سلامت/ کاهش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها
  • نفس‌تنگی تهران با «بزرگ‌ترین تخلف قالیباف»
  • معاون سیاسی استاندار هرمزگان از 50 ماه‌ خدمت در این حوزه گفت
  • کاهش ۲۰ درصدی بار مراجعه بیماران
  • نمی توانم نام هاشمی را انکار کنم
  • فائزه هاشمی: خاطرات زندانم را زمانی منتشر می‌کنم که سانسور نشود
  • چرا اعتبارنامه هیچ نماینده‎ای از مجلس هفتم تا دهم رد نشده؟
  • مشکلات آخرین امید بیماران جنوب کشور
  • درد دل زنانه بهاره رهنما و فائزه هاشمی!
  • سردار آزمون: هرکس ادعا کند، ترسو است
  • تیمی که بهترین است هیچ‌وقت ادعا نمی‌کندسردار آزمون: هرکس ادعا کند، ترسو است
  • رویای هوای پاک برای پایتخت
  • خنده‎های احمدی‎نژاد و قالیباف در یک قاب+عکس
  • طاهرخانی:استانی‎شدن انتخابات به صلاح کشور نیست/ ذوالنور:با این طرح، پولدارها وارد مجلس می‌شوند/ جعفرپور:حلقه اتصال مردم و حاکمیت قطع می‎شود
  • عکس: احمدی نژاد و قالیباف در جلسه امروز مجمع تشخیص