Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - QR مخفف عبارت کدهاي واکنش سريع يا Quick Response Code است. کدهاي QR را‌ مي‌توان به کمک تلفن‌هاي هوشمند اسکن کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اين کدها مي‌توانند حاوي اطلاعاتي نظير آدرس اينترنتي، نام، نشاني، تلفن، متن دلخواه يا هر اطلاعات ديگري باشند. برخلاف ارتباطات حوزه‌ي نزديک NFC کدهاي QR فاقد هرگونه اجزاي الکتريکي بوده يا نيازي به فناوري سخت‌افزاري خاصي ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال شرکت تابان آتي پرداز هم‌زمان با راه‌اندازي خدمات کيف پول در اپليکيشن تاپ، عمليات نصب کدهاي QR را در تاکسي‌هاي شهر مشهد شروع کرده و هم‌اکنون تمامي تاکسي‌هاي مشهد در حال تجهيز شدن به اين کدها هستند. هم‌اکنون نيز شهروندان و مسافران در شهر مشهد مي‌توانند با نصب يا به‌روزرساني اپليکيشن تاپ و ورود به بخش کيف پول، نسبت به شارژ کيف پول و پرداخت هزينه‌هاي خرد ازجمله هزينه تاکسي و مترو از طريق اسکن بارکدهاي نصب‌شده، اقدام کنند.‎ به همين بهانه با حميدرضا محمدي، مديرعامل شرکت تابان آتي پرداز به گفتگو نشستيم که در ادامه مي‌خوانيد:
شرکت تابان آتي پرداز از چه زماني فعاليت هاي خود را آغاز کرده است:
اين شرکت با هدف زمينه سازي براي توسه سريع و چابک حوزه موبايل پيمنت از انتهاي سال 96 با سهامداري شرکت تجارت الکترونيک پارسيان (70 درصد) هولدينگ داده پردازي بانک پارسيان (20 درصد) و شرکت پارسيان کيش (10 درصد) تاسيس شده است.
چرا QR را براي ارائه خدمات خود انتخاب کرديد؟
چيزي که ما را در پرداخت موبايلي به سمت QR برد وجود مشکلاتي بود که در توسعه NFC عملاً با آن مواجه هستيم. خدمات NFC دودسته است مبتني بر سيم‌کارت و مبتني بر گوشي و بر همين اساس مشکلاتي در توسعه آن وجود دارد. مثلاً سيستم‌عامل IOS عملاً اجازه نمي‌دهد که اپليکيشن‌هايي غير از سيستم پرداخت خودش از NFC گوشي استفاده کنند. بنابراين ما اين طيف مشتريان را از دست خواهيم داد. در سيستم‌عامل Android نيز عمدتاً گوشي‌هاي جديد امکان دسترسي به NFC را به کاربر مي‌دهد و بنابراين بازهم تعدادي از مشتريان نمي‌توانند به اين خدمات دسترسي پيدا کنند. در بخش دوم يعني NFC مبتني بر سيم‌کارت، اين امر مستلزم توافق با اپراتورها و تعويض سيم‌کارت بوده که بي‌شک هم براي ما و کاربران هزينه‌بر است. پذيرنده هم با مشکلاتي روبه‌رو است ازجمله سخت‌افزارهايي که براي خوانش NFC نياز دارد که درواقع با اين وضعيت تحريم‌ها و افزايش نرخ دلار عملاً توجيه اقتصادي زيادي ندارد. در اين ميان QR هيچ‌کدام از مشکلات ذکرشده را ندارد. هر نوع گوشي Android و يا IOS که مجهز به دوربين باشد مي‌تواند از اين سيستم استفاده کند. از سمت پذيرندگي هم هزينه خاصي در برندارد. همچنين نسبت به NFC هم تقريباً همان سرعت را دارد که با بهينه‌سازي نرم افزارها مي‌توان همين يک يا 2 ثانيه تأخير را هم برطرف کرد. از طرفي توسعه QR مشکلات NFC را ندارد؛ بنابراين تصميم گرفتيم خدمات خود را روي QR ارائه دهيم.
از تجربيات گذشته QR در صنعت حمل‌ونقل هم در ارائه خدمات خود استفاده کرديد؟
در تهران عمدتاً خدماتي بر اساس QR داده مي‌شود که هم‌اکنون فعال است و ما از تجربيات آن‌ها در توسعه سرويس‌هاي خود استفاده کرديم. مثلاً موانع و مشکلاتي که پذيرنده (راننده) و مشتريان داشتند، رصد شد و تلاش کرديم با حذف مشکلات فعلي، تجربيات گذشته را به‌صورت کامل‌تر ارائه کنيم.
چرا مشهد را براي راه‌اندازي خدمات خودتان انتخاب کرديد؟
شهرداري مشهد يک مزايده براي ارائه خدمات کيف‌پول شهروندي و پرداخت‌هاي موبايلي برگزار کرد که ما در اين مزايده به نمايندگي از گروه پارسيان شرکت کرديم که پيشنهاد ما پس از طي مراحل صلاحيت سنجي و مزايده که بسيار هم سخت‌گيرانه بود، برنده شد. طبق اين قرارداد، شهرداري مشهد به ما اجازه داد شبکه‌هاي حمل‌ونقل ازجمله تاکسي، اتوبوس و مترو به‌اضافه مراکزي که زير نظر شهرداري است مثل کتابخانه‌ها، فروشگاه‌هاي شهر ما، شهربازي‌ها و امثال اين را به سيستم پرداخت با QR تجهيز کنيم. همچنين براي زوار و ساکنين مشهد هم کيف پول شهروندي مورد تاييدشهرداري را ايجاد کنيم که مردم بتوانند روي پلتفرم QR در نرم‌افزار تاپ پرداخت‌هاي خودشان را انجام دهند.
لازم به ذکر است که در مشهد تجربه پرداخت الکترونيک مبتني بر کارت در حمل‌ونقل شهري وجود داشته و فرهنگ عمومي مردم نيز آماده استفاده از سيستم الکترونيک در پرداخت‌هاي خرد است. از طرفي بر اساس آمارها بيش از 25ميليون زائر در سال به مشهد سفر مي‌کنند. اين دسته افراد هم مي‌توانند با نصب يا به‌روزرساني اپليکيشن تاپ از اين سيستم پرداخت
استفاده کنند.
در حقيقت ما اول با شهرداري مشهد توافق کرديم بعد وارد اين حوزه شديم و هم‌اکنون هم تاکسيراني و شهرداري مشهد تعامل بسيار خوبي با ما دارند. شهردار مشهد در جريان بازديد از نمايشگاه شهر هوشمند مشهد و در خلال افتتاح اين پروژه که در طي روزهاي اخير انجام شد، هم به مجموعه فاوا و هم تاکسيراني مشهد و ما تکليف کردند که تا آخر سال همه شبکه حمل‌ونقل اين شهر به QR تجهيز شده باشند. اين استقبال و همکاري شهردار، معاونين ايشان و همچنين مديريت سازمان فاوا مشهد براي ما بسيار جالب بود چراکه گاها در سطوح اجرايي ممکن است مقاومت‌هايي وجود داشته باشد.
حال آنکه مجموعه اين مديران با دارا بودن اطلاعات کامل، حمايت زيادي از اين پروژه دارند. همچنين مديريت سازمان تاکسيراني مشهد هم همکاري بسيار خوبي با ما در توسعه پرشتاب اين شبکه دارند.
آيا انجام اين طرح انحصاراً با مجموعه پارسيان است؟
شهرداري مشهد با طراحي يک مدل هوشمندانه به ما اعلام کرد که پلتفرم را ايجاد کنيم و پس‌ازآن تا يک سال فرصت ارائه شده است تا 4 کيف‌پول ديگر را به اين شبکه پرداخت وصل کنيم به اين صورت که مردم بتوانند علاوه بر نرم افزار تاپ با اپليکيشن‌هاي متصل به اين 4 کيف‌پول هم بتوانند پرداخت‌هاي خود را با QR انجام دهند. در اينجا شهرداري مشهد با ارائه يک الگوي توسعه در شبکه پرداخت، مسئله تعدد QR را نيز حل کرده است.
برنامه توسعه‌اي براي پرداخت بر اساس QR داريد؟
ما طرح خود را با تاکسي‌ها شروع کرديم و 3هزار تاکسي تاکنون تجهيز شده‌اند و مردم هم‌اکنون مي‌توانند از اين سيستم استفاده کنند . بلافاصله بعد از تاکسي‌ها مترو و بعدازآن اتوبوس‌هاي مشهد به پرداخت QR مجهز مي‌شوند. علاوه بر آن اصناف مشهد هم همکاري بسيار خوبي با ما داشتند و در حال حاضر هزار واحد صنفي در شهر مشهد به پرداخت QR مجهز شده‌اند. تا آخر سال هم اصناف بيشتري تحت پوشش قرار مي‌گيرند.
در مورد نگراني‌هاي احتمالي پذيرندگان و مشکلاتي ازاين‌دست بفرماييد. آيا مشکلاتي در اين زمينه داشتيد؟
ما هم‌زمان با نصب تک‌تک کدهاي QRدر تاکسي‌ها بارانندگان آن صحبت کرديم. دغدغه‌هاي آنان را شنيديم و سعي کرديم آن‌ها را برطرف کنيم. عمدتاً يکي از مهم‌ترين دغدغه‌ها واريز به‌موقع مبالغ به‌حساب پذيرنده‌ها بود که ما اين مشکل را به‌طور کامل حل کرده‌ايم. به اين صورت که پذيرندگان در صورت تمايل مي‌توانند با پرداخت مبلغ اندک کارمزد بانکي، همان لحظه مبالغ را به‌حساب ديگر خود يا حساب شخص ديگر واريز کنند. در غير اين صورت مبالغ بدون کارمزد روز بعد در سيکل پايا رأس ساعت مشخصي به‌حساب آن‌ها واريز مي‌شود.
علاوه بر اين، هرکدام از پرداخت‌هايي که مسافران انجام مي‌دهند بدون دربرگيري هزينه، يک پيامک به شماره‌اي که پذيرنده اعلام کرده است، ارسال مي‌شود. باوجودي که اين مسئله براي ما هزينه‌بر است اما براي آسودگي خيال پذيرندگان آن را انجام مي‌دهيم.
پذيرندگان امکان مديريت حساب کيف پول خود را دارند؟ براي نسخه راننده چه فکري کرده ايد؟
بله در اپليکيشن تاپ، بخشي تعبيه شده است که پذيرندگان مي‌توانند خدمات پذيرندگي جداگانه‌اي داشته باشند. بطوريکه يک فرد به‌عنوان‌مثال، هم بخش شهروندي خود را دارد و هم بخش پذيرندگي و مي‌تواند اين بخش را هم مديريت کند. در بخش پذيرندگي، واريز مبالغ توسط خريداران مشخص است و هم امکان نمايش گردش حساب وجود دارد. برداشت فوري يا عادي نيز در اين بخش امکان‌پذير است. به اين صورت که فرد مي‌تواند مشخص کند که مبالغ کيف پول پذيرندگي به يک حساب ديگر به‌صورت آني(با هزينه کارمزد) و عادي (بدون کارمزد) واريز شود. اگر هم انتخابي از اين بخش نداشته باشد مبالغ بصورت خودکار به حسابي که از قبل اعلام‌شده است با سيستم پايا در روز بعد واريز مي‌شود. لازم به ذکر است که از کيف پول پذيرندگي هم به‌طور آني و بدون هزينه مي‌توان مبالغ را به کيف پول شهروندي منتقل کرد.
ازنظر امنيت و سهولت استفاده چطور؟
پرداخت به‌وسيله کدهاي QR بسيار آسان است و دانش و ابزار خاصي جز يک گوشي هوشمند ساده نياز ندارد. ما حتي براي محدوديت استفاده از دوربين در مکان‌هاي تاريک هم تدابيري داريم بطوريکه وقتي فرضاً محيط تاريک باشد در همان صفحه که اسکن QR انجام مي‌شود، يک گزينه براي روشن شدن چراغ‌قوه گوشي همراه وجود دارد که کاربر به‌سادگي مي‌تواند با انتخاب اين گزينه نور محيط را تنظيم کند. براي امنيت استفاده هم يک رمز حداقل 4کاراکتري توسط کاربران انتخاب و در يک پروتکل امن کامل که تحت پوشش پيشرفته ترين سطوح رمزنگاري ارتباطات است خدمات را دريافت مي‌کند.
در نمايشگاه شهر هوشمند مشهد که اخيراً برگزار شد شرکت کرديد. با توجه به ارائه خدمت جديد، اين نمايشگاه چه دستاوردهايي براي شما داشت؟
در نمايشگاه شهر هوشمند مشهد اين پروژه توسط وزير محترم ارتباطات و شهردار و شوراي مشهد افتتاح شد و عملاً به مردم، شوراي شهر و شهرداري مشهد اعلام کرديم که پروژه رسماً آغازشده است. همان‌طور که گفتم با درايت شهردار مشهد روند پروژه تجهيز شبکه حمل‌ونقل اين شهر به کد QR با سرعت پيش مي‌رود که مورد قدرداني وزير محترم ارتباطات هم واقع شد. قرارداد ما هم براي همکاري 5ساله است که کد QR را در شهر مشهد توسعه دهيم.
در خصوص توسعه اپليکيشن تاپ چه کرديد؟
سرويس‌هاي اپليکيشن تاپ به‌سرعت توسعه مي‌يابد. هم‌اکنون جديدترين سرويسي که در اپليکيشن تاپ ارائه‌شده، سرويس بيمه است که طي آن مشتريان امکان مقايسه و انتخاب شرکت بيمه براي خريد بيمه‌نامه را دارند. از امکانات جديد تاپ نيز مي‌توان به خريد بليت اتوبوس و قطار همچنين گسترش شبکه کارت به کارت بين‌بانکي، راه‌اندازي باشگاه مشتريان و پارسي کارت اشاره کرد. تمامي اين خدمات براي عموم کاربران بوده و فقط سرويس پارسي کارت مختص مشتريان بانک پارسيان است. تا آخر امسال هم دو سرويس جديد روي اپليکيشن تاپ ارائه مي‌کنيم.
از طرف ديگر ما در اپليکيشن تاپ اين فضا را ايجاد کرده‌ايم که استارت‌آپ‌ها بتوانند سرويس‌هاي خود را در اين فضا ارائه کنند و کاربران ديگر نياز به داشتن اپليکيشن‌هاي متعدد به‌صورت جداگانه نداشته باشند. مثلا ما در موضوع کيف پول از خدمات شرکت پيگير استفاده مي کنيم اين خدمات بر روي پلتفرم پيگير ارائه مي شوند. به زودي شاهد عرضه خدمات ساير استارتاپ هاي موفق کشور نيز در تاپ در حوزه هاي مختلف خواهيد بود. ما تلاش داريم علاوه بر اينکه خدمات جديد و قوي در اپليکيشن تاپ ارائه کنيم، سرويس دايرکتوري هم باشيم يعني اتصال بين سرويسهاي مختلف را برقرار کرده و کاربران خود را از نصب اپليکيشن‌هاي متعدد راحت کنيم.
و سخن پاياني اگر داريد.
به‌جرئت مي‌توان ادعا کرد که با توجه به مشکلاتي که ما در کشور با آن مواجه هستيم مثل رشد نرخ دلار و تحريم‌ها، عملاً QR بخش مهمي از آينده پرداخت کشور خواهد بود که ما تمام توان خود را به کار خواهيم بست تا اين سيستم پرداخت را توسعه دهيم.در همين‌جا هم براي اتصال کيف پول مشهد به تهران اعلام آمادگي مي‌کنيم.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات گروه‌های جهادی به روستائیان شهرستان خانمیرزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس شبکه بهداشت شهرستان خانمیرزا گفت: این گروه جهادی خدمات پزشکی رایگان به مناطق محروم روستایی و کم برخوردار روستای فارسون بخش ارمند ارائه دادند.
موسوی افزود: معاینه رایگان پزشک عمومی، خدمات مامایی، خدمات دارویی و مشاوره روانشناسی و پرستاری با همکاری سپاه و بسیج جامعه پزشکی شهرستان به اهالی این روستا ارائه شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی
  • راه‌اندازی پایگاه داده ملی مالکیت دوچرخه در بلژیک
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • ارائه خدمات گروه‌های جهادی به روستائیان شهرستان خانمیرزا