Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:35:24 GMT

شعار یا برنامه

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۴۰۸۴

شعار یا برنامه

تهران- ایرنا- در 17 ماه گذشته، مدیریت شهر تهران با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. تغییر چندباره شهردار تهران، یکی از مهم‌ترین این چالش‌هاست. با توجه به فرارسیدن موعد برنامه سوم شهر تهران، این‌طور انتظار می‌رود که اداره اصلاح‌طلبانه شهر ابتدا در برنامه خود را نشان دهد، اما تغییرات مداوم در سکان‌داری شهری، جز در شعارهای شهرداران فرصت بروز پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسیم چالاکی دکتری سیاست‌گذاری عمومی در یادداشتی در روزنامه شرق، نوشته است: برنامه‌ریزی اساسا طرح عملی برای مواجهه خردمندانه با رویدادها و تغییرات حتی غیرقابل پیش‌بینی است؛ بنابراین در اداره سازمانی با عمر بلند، تغییرات نباید منجر به ازهم‌گسیختن امور شود. بررسی اداره شهری تهران در دوران مدیریتی جدید، با تغییر شهردار دچار تحولات بسیاری شد؛ تا آنجا که اگرچه نامزدهای شهرداری تهران به زبان برنامه در شورا سخن می‌گفتند، اما پس از انتخاب‌شدن، شعار مدیریتی‌شان به مرجعیت اداره شهر تبدیل شد. نجفی، تهران را شهر امید، مشارکت و شکوفایی می‌دانست. در تمام اسناد مدیریتی آن دوران، سخنرانی‌های مدیران شهری، برنامه‌ها و نشست‌ها، هر سه واژه بارها و بارها تکرار شدند. تدوین برنامه سوم در دوران نجفی کلید خورد.

مشارکت دانشگاهیان، نخبگان شهری، ذی‌نفعان منطقه‌ای و محله‌ای در نخستین ماه‌های آغاز به کار دبیرخانه برنامه، از بارزترین جلوه‌های مشارکت حداکثری در زمان او بود. تا پیش از آن، تدوین برنامه‌های شهری برون‌سپاری می‌شد؛ ولی شروع برنامه سوم، با مشارکت‌دادن تعداد وسیعی از نخبگان و خبرگان شهری، موجی از امید را در دل بسیاری ایجاد کرد. کارگروه‌های هفده‌گانه که تمرکزشان بر مسئله‌یابی، بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه‌های مختلف بود، برای نخستین‌بار پای بسیاری از تحلیلگران، استادان دانشگاه و کنشگران شهری را به شهرداری باز کرد؛ اما این امید و هیجان همان‌قدر که با سرعت آمده و در بوروکراسی شهرداری تهران جاری شده بود، از بین رفت.

پس از استعفای نابهنگام نجفی، اگرچه تلاش‌ها برای سرپا‌نگه‌داشتن برنامه و نهاد برنامه‌ریزی ادامه داشت، جریان تدوین برنامه به‌کلی از روال پیشین خارج شد. برای شهری به‌مثابه تهران و نهادی خدماتی و تعاملی مانند شهرداری تهران، اولین و بزرگ‌ترین آسیب، تغییر شهردار بود. اثبات این موضوع دشوار نیست، کافی است با کارکنان باسابقه شهرداری تهران گفت‌وگویی کوتاه داشته باشید تا مهم‌ترین مزیت دوران مدیریت اصولگراها بر شهر را استمرار رویه‌های مدیریتی معرفی کنند. برای افشانی، شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر به شاه‌بیت مکرر تبدیل شد؛ بدون آنکه بر شاخص‌های زیست‌پذیری تأکید شود، یا تلاش ویژه‌ای برای مشارکت‌پذیرکردن شهروندان صورت بگیرد. درست در همین زمان بود که جمع‌کردن معتادان شهر تهران در کمتر از شش ماه، تصمیم جدی شهردار عنوان شد.

برنامه اگرچه انگار به روال قبل در حال تدوین بود، اما سایه واژگان زیست‌پذیری و مشارکت‌پذیری برای اداره شهر فراگیرتر بود. در ادبیات سیاست‌گذاری، مفهومی به نام «مرجعیت» وجود دارد که با کمی اغماض می‌توان شعارهای شهرداران را با این مفهوم سیاستی همسان دانست. مرجعیت سیاست‌گذاری مانند تابلویی است که سیاست‌گذاران بالای سر خود نصب می‌کنند تا هرگز و در هیچ تصمیمی آن را نقض نکنند. مرجعیت به معنای برنامه نیست، اما می‌تواند جهت‌دهنده همه سیاست‌ها و برنامه‌ها باشد؛ بنابراین سیاست‌گذاران می‌دانند بدون برنامه و تنها از طریق تعیین مرجعیت سیاستی، نمی‌توانند کمر همت به حل مشکلات ببندند.

برخلاف انتظار، تغییرات مداوم در مدیریت شهری، به‌ویژه تغییر در نهاد برنامه‌ریزی شهرداری تهران، حتی فرصت جاری‌سازی شعار افشانی را نیز به او نداد. در آخرین نسخه برنامه تا زمان حضور افشانی، نمی‌توان ردی را از زیست‌پذیری شهری و مشارکت شهروندان مشاهده کرد.
تهران شهری برای همه، هسته اصلی تبلیغات حناچی است. بارزترین اقدام او در چند هفته گذشته، پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو است؛ اقدامی که بسیاری از دل‌مشغولان حوزه محیط زیست و شهر را با خود همراه کرده. کماکان برنامه سوم در مرحله بازبینی و تدوین نهایی است. نسخه نهایی آن هنوز منتشر نشده و معلوم نیست «تهران برای همه» تا چه میزان در آن مراعات شده است.

‌اگرچه به‌درستی مشخص نیست برنامه سوم را باید میراث کدام‌یک از شهرداران اخیر تهران دانست و اینکه آیا می‌توان آن را برنامه‌ای اصلاح‌طلبانه در نظر گرفت یا خیر، بیش از هر چیز در این 17 ماه گذشته شهر تهران به‌جای آنکه بر اساس برنامه شهرداران لااقل برنامه انتخاباتی آنها در صحن شورا- اداره شود، بر مبنای شعارهای انتخاباتی‌شان اداره شده است؛ بدون آنکه این شعارها بتواند فرصت تبدیل‌شدن به مرجعیت سیاست‌گذاری شهری را پیدا کند. ‌شعارها تا زمانی که نتوانند تابلویی برای سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات سیاستی شوند، نمی‌توانند مبنای اقدام درست و به‌موقع قرار گیرند و بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی پیدا می‌کنند. سنجش میزان اداره شهر تهران بر اساس اهداف و آرمان‌های اصلاح‌طلبانه کار دشواری نیست، تنها باید روزها و شب‌های تهران را به‌مثابه یک شهروند تهرانی تجربه کرد.

*منبع: روزنامه شرق،1397،10،22
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق شهرداري تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه

دومین هم اندیشی شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با حضور عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری و لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به میزبانی معاونت هماهنگی و امور مناطق برگزارشد. 

 عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن اشاره به تشکیل جلسات تخصصی در راستای برنامه ریزی درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه بر ضرورت تحقق برنامه ریزی ماهانه مناطق در راستای رسیدن حداکثری به اهداف پیش بینی شده تأکید کرد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ادامه از درنظر گرفتن برنامه فصلی برای مناطق ۲۲ گانه خبر داد و افزود: امسال به تفکیک هر فصل بر مبنای زمان بندی مشخص هدف فصل مورد نظر را محقق خواهیم کرد و هدف گذاری برای سال پیش رو با درنظر گرفتن سقف‌های درآمدی پیش بینی شده می‌باشد که باید در راستای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به شهروندان صرف شود.

عباس شعبانی در ادامه حل کردن موضوعات مشترک و تخصصی و موارد خاص مناطق ۲۲ گانه را اولویت ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ دانست که باید در راس همه موضوعات قرار گرفته و برطرف گردد تا همه موضوعات مربوط به مناطق ۲۲ گانه خصوصاً در مباحث مربوط به عوارض و کمیسیون‌های ماده پنج هفت و ماده صد برای روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف و برطرف شود. 

 تدوین برنامه درآمد مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای عملکرد قابل قبول مناطق در سال گذشته

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه ضمن تشکر از معاون هماهنگی و امور مناطق و شهرداران مناطق ۲۲ گانه در راستای فعالیت‌ها و تلاش‌های بی وقفه در سال ۱۴۰۲ افزود؛ با وجود تغییر متغیر‌های مربوط به قانون درآمد‌های پایدار شهری با فعالیت همه جانبه مناطق، سال ۱۴۰۲ را با تحقق اهداف پیش بینی شده پشت سر گذاشتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با توجه به پشت سرگذاشتن روز معمار و تبریک این روز گرامی به همه‌ی معماران گفت: انشالله آینده شهر تهران بتواند یک شهر با کیفیت برای زندگی شهروندان باشد.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با حضور در این هم اندیشی ضمن تقدیر از عملکرد بی نظیر محق شده توسط مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۲ و اشاره به گزارش ارائه شده طرح رصد در صحن شورای شهر تهران و تحقق ۹۸ درصدی اهداف این طرح، همت مضاعف مناطق را برای اطلاع رسانی امور و پروژه‌های انجام شده و در حال انجام مناطق به شهروندان خواستار شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: هر منطقه میبایست یک بسته اطلاع رسانی پروژه‌های مهم شهری که در راستای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان در حال انجام است را با یک شیوه مدون و اثر گذار تدوین به اطلاع مردم رساند.

فروزنده در ادامه از اختصاص بودجه مختص به مناطق ۲۲ گانه در جهت تحقق فعالیت‌های عمرانی خبر داد.

مهدی شریفیان مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت هماهنگی و امور مناطق در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از موضوعات تخصصی مناطق در حوزه شهرسازی، و مالی و اقتصاد شهری و ارائه پیشنهادات ویژه مختص هر منطقه برای رفع این موضوعات پرداخت. 

در خاتمه این نشست شهرداران مناطق ۲۲، ۲۱، ۲، ۱، ۳، ۱۵، ۱۳ به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در خصوص تحقق حداکثری اهداف پیش بینی شده برای مناطق در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود