Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسقلی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره راه‌اندازی بازار آب اظهار داشت:  ارزش اقتصادی آب در بازار آب نشان داده می‌شود، اگر بخواهیم به بازار آب فقط از دریچه اقتصاد آب نگاه کنیم و بدنبال این باشیم که تشکیل بازارها منجر به صرفه جویی شود، بعید است. موضوع آب از دیدگاه اقتصادی مثل عرضه و تقاضا در بازار است اگر در جایی صرفه جویی صورت گیرد در جای دیگر به فروش می‌رسد، در عمل همان میزانی که قبلا استفاده می‌شد، مصرف می‌شود، به این معنا که آب در بازار مبادله می‌شود و در واقع ارزش اقتصادی آن بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس حوزه آب گفت: آنچه در کشور نیاز داریم این است که از طریق ایجاد بازار آب به صرفه جویی برسیم، این پاردوکسی است که نیازمند مقررات است و باید حل و فصل شود.

وی گفت: طبق قانون برنامه و مصوبات شورای عالی آب، تعداد بازار مشخص و اعلام شده  که باید 1600 بازار در طول برنامه ششم توسعه ایجاد شود، ذکر این عدد و چارچوب‌ها بیانگر این است که دولت در آن دخالت می‌کند و این مانع راه‌اندازی چنین بازارهایی است، اما در هر حال اینکه چگونه، با چه مکانیزمی اساسنامه و فرمتی تشکیل شود در هاله‌ای از ابهام است، ضمن اینکه هنوز هیچ بازار متشکلی ایجاد نشده است.

جهانی بیان کرد: البته بازارهای سنتی و مبادله آب اکنون هم رایج است، در روستاها کسی که چاه دارد به اندازه اراضی تحت پوشش خود استفاده می‌کند و مازاد آن را می‌فروشد، اما این بازار غیر رسمی است.

وی تاکید کرد: اگر بازار آب منجر به این شود که از طریق ارتقای بهره وری آب مازاد را در اختیار داشته باشیم و مازاد را بازتخصیص دهیم، تشکیل بازار به صرفه جویی کمک می‌کند، اما اگر زاویه دید این باشد که فقط به موضوع بهره وری نگاه کنیم و به آب مازاد حاصل از صرفه جویی نگاه نشود ممکن است شرایط را بدتر هم بکند. 

عضو سابق شورای جهانی آب یادآور شد: باید سیاست اصلی، استراتژی، دخالت دولت و همکاری ذینفعان مشخص شود، در هر حال فعلا منظور غائی تشکیل بازار آب با هدف ارتقاء اقتصادی آب است. علاوه بر آن استفاده از مازاد از طریق افزایش بهره‌وری برای باز تخصیص است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد بهره وری دولت صرفه جویی فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام صهیونیست: نتانیاهو مانع اصلی توافق آتش‌بس در غزه است

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسئول بلندپایه آگاه به جزئیات مذاکرات گفت: این نتانیاهو است که توافق مبادله اسرا را به سبب فشارهای سیاسی به تاخیر می‌اندازد.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد که نتانیاهو در جلسات کابینه جنگ با شروط توافق موافقت می‌کند اما در جلسات کابینه دولت به خاطر اسموتریچ و بن گویر چیز دیگری می‌گوید.

وی افزود که نتانیاهو اکنون نماینده یک اقلیت در کابینه جنگ و همچنین در برابر روسای سرویس‌های امنیتی در خصوص توافق مبادله اسرا است.

کد خبر 6091390 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو مانع اصلی توافق آتش‌بس در غزه است
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند