Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال ۸ فرماندار آذربایجان غربی که همگی از مدیران اصلاحات بوده و در دولت یازدهم به این مسئولیت گمارده شده بودند تغییر کردند و این در حالی است که منصوبان به فرمانداری در شهرهای مرزی این استان برنامه خاص اقتصادی برای اجرا اعلام نکرده‌اند. ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، موضوع تغییر فرمانداران بعد از تغییر روسای جمهور تقریباً به یک موضوع عادی در کشورمان تبدیل شده است اما اینکه با تغییر دولت که در آن حتی وزیر کشور نیز عوض نشده باشد پدیده‌ای است که چندان مورد استقبال افکار عمومی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آذربایجان غربی در مجموع 17 شهرستان وجود دارد که طبیعتاً مدیریت هر شهرستان بر عهده یک فرماندار است، در سال 97 و در حالیکه افکار عمومی انتظار داشت بسیاری از مدیران کل و بازنشسته جای خود را به نیروهای خش فکر و جوان بدهند 8 فرماندار آذربایجان غربی تغییر کردند.

حساسیت مدیریت شهرستان‌های آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی بسیاری از آنها با کشورهای مختلف از ویژگی‌هایی است که عزل و نصب فرمانداران آن را نیز حساس می‌کند.

ارومیه علاوه بر اینکه مرکز استان است با عراق و ترکیه مرز مشترک دارد، اشنویه نیز با عراق مرز مشترک دارد پیرانشهر نیز با همین کشور هم مرز است.

شهرهای مرزی آذربایجان غربی

خوی نیز با کشور ترکیه از طریق پایانه مرزی رازی مرز مشترک دارد، شهرستان چالدران نیز دیوار به دیوار ترکیه است.

شهرستان پلدشت نیز با جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی از خاک آذربایجان است مرز مشترک دارد، سردشت نیز در جنوب استان با عراق هم مرز است و شهرستان سلماس نیز از طریق مرز کوزه رش به ترکیه متصل می‌شود.

ماکو نیز از طریق بزرگ‌ترین مرز زمینی ایران یعنی بازرگان با کشور ترکیه هم مرز است.

تکاب، بوکان، شاهین دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده اگر چه مرز مشترک با کشورهای همسایه ندارند اما از فاصله‌شان از مرزها فقط چند ده کیلومتر است.

انتصاب فرماندار غیر اقتصادی به شهرهای مرزی اقتصادی

در انتصاب‌هایی که در یک سال اخیر صورت گرفته هیچ نگاه توسعه مدارانه نسبت به داشتن تخصص فرمانداران جدید برای ایجاد تعاملات مرزی مورد نیاز وجود نداشته است.

این در حالیست که ایران بیشترین مراودات را با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دارد اما فرمانداران منصوب شده در شهرستان‌های هم مرز با همین کشورها هیچ تخصص و سررشته در امورات اقتصادی نداشته و بعضاً از مسئولیت در پست‌های بسیار کوچک به فرمانداری در شهرستان‌های بسیار حساس انتخاب شده‌اند.

چینش فرمانداران در آذربایجان غربی به گونه ایست که گویی اینان هیچ نقشی در افزایش مبادلات تجاری ایران با ترکیه به 30 میلیارد دلار با ترکیه که از سوی روسای جمهور دو کشور هدف‌گذاری شده است ندارند همچنانکه هیچ کدامشان از رزومه اقتصادی پر و پیمان یا حتی حداقلی برخوردار نیستند.

تغییر فرمانداران طبیعی است اما بی برنامه بودنشان غیر طبیعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این باره می‌گوید: تغییر فرمانداران امری طبیعی است و این امر به منظور بهره‌گیری از توان و سلایق مدیران جدید برای دسترسی بهتر به توسعه شهرستانی و همچنین پاسخگویی به مطالبات عمومی صورت می‌گیرد.

علی مصطفوی معتقد است: این استان به لحاظ امنیتی بهتر از بسیاری از استان‌های دیگر است و هیچ مشکل امنیتی در سطح استان وجود ندارد.

فقدان مدیران توسعه‌گرا در استان آذربایجان غربیسهم بودجه عمرانی آذربایجان غربی در بودجه 98 افزایش یافتوصول مالیات در آذربایجان غربی ‌77 درصد محقق شد

جالب است که تنها توصیه مصطفوی به آخرین فرماندار سردشت که به تازگی از شهر کوچک سرو برای فرمانداری این شهر مرزی منصوب شده  به‌کارگیری زنان و جوانان توانمند است و در همین ارتباط گفته است: یکی از سیاست‌های دولت به کارگیری جوانان و زنان در پست‌های مدیریت است که در این دولت نسبت به دوره‌های گذشته 50 درصد افزایش داشته و نشان می‌دهد که افراد توانمندی در بین این اقشار وجود دارند.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،غلامرضا صالحی عصر سه‌شنبه با حضور در جلسه چهار ساعته شورای معاونین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حدود پنج درصد برنامه نهضت ملی روستایی کشور برای آذربایجان‌غربی برنامه ریزی شده است و با توجه به تعریف ۳۵۰ هزار واحدی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در برنامه نهضت ملی روستایی این استان قرار دارد.   وی ادامه داد: در این میان ۲۴۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است که این رقم در آذربایجان‌غربی ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد است.   صالحی با اشاره به تعداد قرداد‌های نهضت ملی روستایی گفت: از این تعداد نیز ۱۱۰ هزار واحد قراردادشان عقد شده که ۶ هزار و ۸۰ واحد آن مربوط به آذربایجان‌غربی است.

دیگر خبرها

  • احداث ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • کشف گوشی قاچاق در نوار مرزی استان آذربایجان غربی